Anonym bruker Skrevet 9. januar 2013 #1 Skrevet 9. januar 2013 "Prosjekt Gateplan". Tenk at folk skal ha det slikt?! Jeg ammer heldigvis, men kunne ikke forestilt meg å ikke hatt penger til å kjøpe MME... :/ Stakkars barnefamilie!!! Og alle folkene som er på gata. En ting er at man vet jo om de - en annen at virkeligheten blir mye nærmere når man faktisk leser om det.. :/ Verdens rikeste land? Anonym poster: 6914dc6897952fb8d1616763b24999b5
Miamimom Skrevet 9. januar 2013 #2 Skrevet 9. januar 2013 Ingen som bor i Norge trenger å la barna sine gå uten mat, vi har velferdsordninger som gir dem krav på hjelp.
Gjest Antarctica Skrevet 9. januar 2013 #3 Skrevet 9. januar 2013 Jøss, jamen det løste jo alt. Ferdig, over til neste problem. La meg se: miljøet. Heldigvis har vi lover som forbyr forurensing. Der! Flere ting å løse?
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2013 #4 Skrevet 9. januar 2013 Vel, det må jo være en grunn til denne siden og jeg fant en annen... Hjelp oss å hjelpe.. Det er en grunn, og jeg tror ting er litt mer enn bare at barn beskyttes under velferdsloven. Norge og den rødgrønneregjeringen er IKKE SÅ BRA. For å si det slikt. Jeg tror ikke det bare er å gå til NAV også får man hjelp med engang. Her er det kamper for å få ting igjennom. Og klart en familie da går uten lønn og penger. Og uten mat Hvis ikke ville ikke sidene som dette eksistert... Anonym poster: 6914dc6897952fb8d1616763b24999b5
Miamimom Skrevet 9. januar 2013 #5 Skrevet 9. januar 2013 Jøss, jamen det løste jo alt. Ferdig, over til neste problem. La meg se: miljøet. Heldigvis har vi lover som forbyr forurensing. Der! Flere ting å løse? Jeg er engasjert i spørsmålet, og selvfølgelig synes jeg synd på familien. Men de får penger til NAN gjennom det offentlige, det var det som var poenget. Jeg sier ikke at de ikke er fattige, men det de ber om plikter faktisk staten å skaffe.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2013 #6 Skrevet 9. januar 2013 Jøss, jamen det løste jo alt. Ferdig, over til neste problem. La meg se: miljøet. Heldigvis har vi lover som forbyr forurensing. Der! Flere ting å løse? Jeg er engasjert i spørsmålet, og selvfølgelig synes jeg synd på familien. Men de får penger til NAN gjennom det offentlige, det var det som var poenget. Jeg sier ikke at de ikke er fattige, men det de ber om plikter faktisk staten å skaffe. På hvilken måte da? Så kanskje man kan oopplyse om dette til Prosjekt Gateplan også..? Anonym poster: 6914dc6897952fb8d1616763b24999b5
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2013 #7 Skrevet 9. januar 2013 Jøss, jamen det løste jo alt. Ferdig, over til neste problem. La meg se: miljøet. Heldigvis har vi lover som forbyr forurensing. Der! Flere ting å løse? Det var vel ikke det beste svaret du har gitt vel? Du kan bedre enn dette! Anonym poster: f2010d2d891d361ed5c0861dafb04c2e
Gjest Antarctica Skrevet 9. januar 2013 #8 Skrevet 9. januar 2013 (endret) Nr 5 har rett, velferdsstaten burde garantere penger til NAN. Men når det nå ikke helt funker så hjelper det ikke så veldig å bare henvise til "sånn burde det være." Angivelig er 170.000 barn fattige i Norge. Av ulike grunner, og komplekse grunner. På samme måte som at det fins narkomane, psykisk syke, arbeidsledige osv osv: det har mange og komplekse grunner, og fører til konsekvenser vi ikke liker å tenke på. Fattigdom, blant annet. Men det lar seg liksom ikke fikse i en håndvending, uansett regjering. Endret 9. januar 2013 av Pashla
Miamimom Skrevet 9. januar 2013 #9 Skrevet 9. januar 2013 Nr 5 har rett, velferdsstaten burde garantere penger til NAN. Men når det nå ikke helt funker så hjelper det ikke så veldig å bare henvise til "sånn burde det være." Angivelig er 170.000 barn fattige i Norge. Av ulike grunner, og komplekse grunner. På samme måte som at det fins narkomane, psykisk syke, arbeidsledige osv osv: det har mange og komplekse grunner, og fører til konsekvenser vi ikke liker å tenke på. Fattigdom, blant annet. Men det lar seg liksom ikke fikse i en håndvending, uansett regjering. Jeg sier ikke at det burde være sånn, jeg sier at det er sånn. Men som du sier, på tross av dette er folk fattige av komplekse grunner. Men mat trenger ingen i Norge å mangle. Da får man nødhjelp av Staten, det er et faktum.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2013 #10 Skrevet 9. januar 2013 Nr 5 har rett, velferdsstaten burde garantere penger til NAN. Men når det nå ikke helt funker så hjelper det ikke så veldig å bare henvise til "sånn burde det være." Angivelig er 170.000 barn fattige i Norge. Av ulike grunner, og komplekse grunner. På samme måte som at det fins narkomane, psykisk syke, arbeidsledige osv osv: det har mange og komplekse grunner, og fører til konsekvenser vi ikke liker å tenke på. Fattigdom, blant annet. Men det lar seg liksom ikke fikse i en håndvending, uansett regjering. Jeg sier ikke at det burde være sånn, jeg sier at det er sånn. Men som du sier, på tross av dette er folk fattige av komplekse grunner. Men mat trenger ingen i Norge å mangle. Da får man nødhjelp av Staten, det er et faktum. Ja, men hvordan.. Har hørt folk som sier at man ikke får sosialstønad fordi man tjener for mye ifh til hva grensen på sosialstønad er. Og at man regner ut utgifter på dette ifh til strøm, livsopphold o.l. men IKKE ser på de faktiske utgiftene ifh til f.eks gjeld. Jeg tror ikke det er SÅ lett å få nødhjelp som du skal ha det til. Da ville ikke slike sider for familier eksistert. Anonym poster: 6914dc6897952fb8d1616763b24999b5
Gjest Antarctica Skrevet 9. januar 2013 #11 Skrevet 9. januar 2013 Nr 5 har rett, velferdsstaten burde garantere penger til NAN. Men når det nå ikke helt funker så hjelper det ikke så veldig å bare henvise til "sånn burde det være." Angivelig er 170.000 barn fattige i Norge. Av ulike grunner, og komplekse grunner. På samme måte som at det fins narkomane, psykisk syke, arbeidsledige osv osv: det har mange og komplekse grunner, og fører til konsekvenser vi ikke liker å tenke på. Fattigdom, blant annet. Men det lar seg liksom ikke fikse i en håndvending, uansett regjering. Jeg sier ikke at det burde være sånn, jeg sier at det er sånn. Men som du sier, på tross av dette er folk fattige av komplekse grunner. Men mat trenger ingen i Norge å mangle. Da får man nødhjelp av Staten, det er et faktum. ...eller man går og får mat på Fattighuset, som drives av frivillige. Skulle ikke ha eksitert, det heller, da? For alt fungerer jo akkurat som det bør? Noen mennesker faller mellom to stoler og "passer ikke inn" i velferdsordningene. Eller er papirløse flyktninger med unger. Eller har drekki opp penga sine og mangler mat i slutten av måneden. Eller... tusen andre ting. Men ideelle organisasjoner og frivillig arbeid trengs fortsatt.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2013 #12 Skrevet 9. januar 2013 Nr 5 har rett, velferdsstaten burde garantere penger til NAN. Men når det nå ikke helt funker så hjelper det ikke så veldig å bare henvise til "sånn burde det være." Angivelig er 170.000 barn fattige i Norge. Av ulike grunner, og komplekse grunner. På samme måte som at det fins narkomane, psykisk syke, arbeidsledige osv osv: det har mange og komplekse grunner, og fører til konsekvenser vi ikke liker å tenke på. Fattigdom, blant annet. Men det lar seg liksom ikke fikse i en håndvending, uansett regjering. Jeg sier ikke at det burde være sånn, jeg sier at det er sånn. Men som du sier, på tross av dette er folk fattige av komplekse grunner. Men mat trenger ingen i Norge å mangle. Da får man nødhjelp av Staten, det er et faktum. Ja, men hvordan.. Har hørt folk som sier at man ikke får sosialstønad fordi man tjener for mye ifh til hva grensen på sosialstønad er. Og at man regner ut utgifter på dette ifh til strøm, livsopphold o.l. men IKKE ser på de faktiske utgiftene ifh til f.eks gjeld. Jeg tror ikke det er SÅ lett å få nødhjelp som du skal ha det til. Da ville ikke slike sider for familier eksistert. Anonym poster: 6914dc6897952fb8d1616763b24999b5 Selvsagt kan man ikke "ta med" gjeld i regnestykket... Man står selv ansvarlig for den gjelda man påtar seg og kan ikke forvente at velferdssamfunnet skal betale når man påtar seg for mye gjeld og ikke klarer forpliktelsene sine... Har man lav inntekt finnes det økonomisk stønad man kan få som hjelper til med /dekker utgifter til livsopphold og man kan også få hjelp hos nav eller kommunen t å håndtere gjeld... Er det ille nok kan man få gjeldsordning.. Livsopphold penger skal gå til nettopp det - livsopphold... Om en mottaker velger å heller betale gjeld enn å sette mat på bordet til ungene så er det et dårlig valg og ikke velferdssamfunnets ansvar... Selvsagt er ikke systemet perfekt og det finnes de som ikke får den hjelp de trenger - men ingen system er perfekte... Og jeg antar at også nav som helsevesenet eller skoleverket jobber hardt for å bli bedre.... Anonym poster: fce1006a63a128150e4967b1c6d12c28
Gjest Antarctica Skrevet 9. januar 2013 #13 Skrevet 9. januar 2013 Ja vel. Og resultatet for noen er at de sulter. Så det går ikke kategorisk an å si "trenger de NAN til babyen så får de det av staten."
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2013 #14 Skrevet 9. januar 2013 Ja vel. Og resultatet for noen er at de sulter. Så det går ikke kategorisk an å si "trenger de NAN til babyen så får de det av staten." Hva med personlig ansvar? Er det ikke foreldrenes ansvar å sørge for mat til barna? Hvor mye ansvar skal staten ta på våre vegne? Jeg vil anta og håpe at om sosialtjenesten oppdager at en person spiller bort/sløser bort/drikker bort sin stønad og har barn så vil det sendes bekymringsmelding til barnevernet... Anonym poster: fce1006a63a128150e4967b1c6d12c28
2store - 3små Skrevet 9. januar 2013 #15 Skrevet 9. januar 2013 Vel, ok.. ta samboeren min da.. Han har fast (LAV) inntekt per mnd og er avhengig av å påta seg ekstravakter for å få nok penger hver mnd. Nav, som går etter årsbasis - vil si at vi tjener for mye. Dermed får ikke vi stønad. Bare fordi han har tidligere tjent for mye. De ser på HELHETEN, og ikke faktiske årsaker. Så når han ikke få ekstravakter - hva gjør vi da? Jo, vi må på fattighuset. Å skaffe en ny jobb går også an, men det er ikke gjort på en to tre heller. Alle kan være så uheldige at uforutsette ting skjer. Det er faktisk vondt å tro at folk går rundt og tror at vi sløser bort penga. Vi har valget: enten å betale for mat eller regninger. Maten kommer først.. MEN, så kommer tvangstrekkene også sitter man der da.. Uten penger til opprinnelige reginger elelr mat. .Hva gjør man da?!
Gjest Antarctica Skrevet 9. januar 2013 #16 Skrevet 9. januar 2013 (endret) Ja vel. Og resultatet for noen er at de sulter. Så det går ikke kategorisk an å si "trenger de NAN til babyen så får de det av staten." Hva med personlig ansvar? Er det ikke foreldrenes ansvar å sørge for mat til barna? Hvor mye ansvar skal staten ta på våre vegne? Jeg vil anta og håpe at om sosialtjenesten oppdager at en person spiller bort/sløser bort/drikker bort sin stønad og har barn så vil det sendes bekymringsmelding til barnevernet... Anonym poster: fce1006a63a128150e4967b1c6d12c28 Ja, for DET løser jo ihvertfall problemet! Ta fra de fattige den lille gleden de har, ta ungene i samme slengen... Ærlig talt, har du møtt mennesker i ditt liv som har det vanskeligere enn deg selv? Hvis ikke, syns jeg du skal bli en av de frivillige på Fattighuset. Gi deg selv 6 måneder. Si til deg selv at du skal snakke med og bli kjent med minst en person hver måned. Ta deg tid til å høre noen skjebner. Hør: Regler er lurt. Planøkonomi er en fin ting, i Sovjet var det f eks forbudt å være arbeidsledig... Tror du det ordna opp i saker og ting, det? Eller tror du, som jeg, at mennesker er mer forskjellige enn vi kan forestille oss, og at noens skjebner ikke er selvvalgte og at det ikke er bare å si "de kan ha det så godt" selv om de har tatt andre valg enn du av og til? Endret 9. januar 2013 av Pashla
Firekids Skrevet 9. januar 2013 #17 Skrevet 9. januar 2013 2 store -3 små; jobber du eller er det bare samboeren din som jobber?
2store - 3små Skrevet 9. januar 2013 #18 Skrevet 9. januar 2013 Jeg fikk nettopp en gutt (3uker) - så nei. Jeg jobber ikke. Og jeg har tenkt å begynne å jobbe/ta på meg oppdrag igjen. Som nicket mitt sier, så har jeg 3små. Så ikke fått jobbet, før siste nå kom AKKURAT da jeg fikk ny jobb. Ble sykemeldt nesten med engang pga diverse... Men, skal prøve å se om jeg klarer å ta meg oppdrag - selv om jeg har store bekkenplager. For NOE må vi gjøre. Selv om folk tror vi ikke gjør det..
Gjest Antarctica Skrevet 9. januar 2013 #19 Skrevet 9. januar 2013 http://www.fattighusetoslo.no/ For dem som kunne ha lyst til å engasjere seg litt!
Miamimom Skrevet 9. januar 2013 #20 Skrevet 9. januar 2013 Nr 5 har rett, velferdsstaten burde garantere penger til NAN. Men når det nå ikke helt funker så hjelper det ikke så veldig å bare henvise til "sånn burde det være." Angivelig er 170.000 barn fattige i Norge. Av ulike grunner, og komplekse grunner. På samme måte som at det fins narkomane, psykisk syke, arbeidsledige osv osv: det har mange og komplekse grunner, og fører til konsekvenser vi ikke liker å tenke på. Fattigdom, blant annet. Men det lar seg liksom ikke fikse i en håndvending, uansett regjering. Jeg sier ikke at det burde være sånn, jeg sier at det er sånn. Men som du sier, på tross av dette er folk fattige av komplekse grunner. Men mat trenger ingen i Norge å mangle. Da får man nødhjelp av Staten, det er et faktum. ...eller man går og får mat på Fattighuset, som drives av frivillige. Skulle ikke ha eksitert, det heller, da? For alt fungerer jo akkurat som det bør? Noen mennesker faller mellom to stoler og "passer ikke inn" i velferdsordningene. Eller er papirløse flyktninger med unger. Eller har drekki opp penga sine og mangler mat i slutten av måneden. Eller... tusen andre ting. Men ideelle organisasjoner og frivillig arbeid trengs fortsatt. Du tillegger meg helt andre meninger en jeg har. Jeg er helt enig i alt du sier, min kommentar var at ingen i Norge TRENGER å la barna sine sulte. At mange gjør det er noe annet. Der kommer de komplekse grunnene du snakker om inn. Jeg er i høyeste grad for frivillig arbeid, og jeg bidrar til det selv. Men noen kommer ikke til å prioritere NAN til barna om de får 100 000 av Staten i mnd. Og da blir det helt feil å si at de ikke har penger og ikke får økonomisk hjelp.
Gjest Antarctica Skrevet 9. januar 2013 #21 Skrevet 9. januar 2013 Var da heller ingen som påsto det. Men gjør som jeg foreslo, heller enn å debattere det med meg. Engasjer deg. Jeg har mennesker i familien som nok alltid kommer til å forbli fattige. At det i tillegg skal gå utover ungene deres har jeg vanskelig for å akseptere, derfor sier jeg det jeg sier.
Miamimom Skrevet 9. januar 2013 #22 Skrevet 9. januar 2013 Var da heller ingen som påsto det. Men gjør som jeg foreslo, heller enn å debattere det med meg. Engasjer deg. Jeg har mennesker i familien som nok alltid kommer til å forbli fattige. At det i tillegg skal gå utover ungene deres har jeg vanskelig for å akseptere, derfor sier jeg det jeg sier. Som jeg allerede har skrevet, så er jeg i aller høyeste grad engasjert, sansynligvis mer en de fleste her inne. Hvorfor går du ut ifra at jeg ikke gjør det?
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2013 #23 Skrevet 9. januar 2013 Jeg fikk nettopp en gutt (3uker) - så nei. Jeg jobber ikke. Og jeg har tenkt å begynne å jobbe/ta på meg oppdrag igjen. Som nicket mitt sier, så har jeg 3små. Så ikke fått jobbet, før siste nå kom AKKURAT da jeg fikk ny jobb. Ble sykemeldt nesten med engang pga diverse... Men, skal prøve å se om jeg klarer å ta meg oppdrag - selv om jeg har store bekkenplager. For NOE må vi gjøre. Selv om folk tror vi ikke gjør det.. Beklager om jeg er frekk på, men hvorfor fikk dere en unge til når dere har så lite penger at dere må gå på Fattighuset? Og hva er disse tvangstrekkene dere får? Anonym poster: a62442ffaaa00372e08ebb8142347f24
Gjest Antarctica Skrevet 9. januar 2013 #24 Skrevet 9. januar 2013 Fordi du er så kategorisk og høres ut til å ha så enkle svar. Jeg tror faktisk ikke på at du omgås med mennesker som har problemer. Om ikke annet så pleier man å få litt mer ydmykhet av det, og bli litt mer nyansert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå