Turidtruseløs Skrevet 8. januar 2013 #51 Skrevet 8. januar 2013 Ser bokstaver/ord og tall i farger. så når jeg leser kan jeg blande to helt forskjellige ord hvis de har samme farge. Men merker det jo fordi det ikke har sammenheng. Var verre i matematikk på skolen da jeg kunne blande både tall og ord som omkrets og diameter. Jeg har alltid vært veldig flink i matte og husker spesielt en gang jeg fikk 6- i stedet for 6 fordi jeg hadde regnet ut med feil tall. men hadde jo gjort alt rett bare sett feil. Eller hodet mitt hadde tenkt feil. Vanskelig å forklare. Av samme grunn sier jeg ofte feil navn. For i mitt hode har de samme farge. Navnene jeg blander kan være ganske forskjellige. Som for eksempel Gunnar og Fredrik eller Viktor og Tobias. Det der har faktisk et navn (som jeg ikke kommer på i farta) Nå kom jeg på det; Synestesi! http://no.wikipedia.org/wiki/Synestesi Å hjelp! Jeg fant akkurat ut at jeg har det! Har alltid lurt på om alle andre har det sånn! Jeg har da spatial form synestesi.. Jeg ser kalenderåret foran meg som en avlang sirkel. Nå er vi i januar så nå er vi klokka ett på sirkelen. Men det jeg "bruker" mest er ukedagene. De går i en avlang "liggende" sirkel der helga er øverst og ukedagene er nederst. Det ser sånn her ut: Søndag. Lørdag. Mandag. tirsdag onsdag. torsdag. fredag Har flere det sånn? Anonym poster: 0b4ea2acf1550114d132fcc2f1908379 Jeg har det akurat likt! Ser uken som en oval der vi begynner på mandagen og fredagen er svinfen. Samme med månedene, januar er liksom toppwn på sirkelen. Jeg trodde alle hadde det slik frem til jeg nevnte det høyt på skolen og det viste seg at ingen hadde det slik! Jeg ser også kjønn og alder på tall, 1 er en liten pike, 2 en liten gutt, 3 og 4 er tenåringsjenter, 5 er tenåringsgutt mens 6 er mann i tyveårene 7 er en ung pike mens 8 er en klok gammel dame osv. Ser også kjønn og egenskaper hos ting, men er mest på tall, dager og bokstaver.
Turidtruseløs Skrevet 8. januar 2013 #52 Skrevet 8. januar 2013 Beklager skriveleifene, ble litt ivrig med telefonen :-)
Gjest Antarctica Skrevet 8. januar 2013 #53 Skrevet 8. januar 2013 Har også hatt farger på ting inne i hodet, og gitt den karaktertrekk - som mange har det med tall og ukedager. Det rareste var vel at også fingrene og tærne mine hadde hver sine farger, aldere og karaktertrekk, i sær da jeg var barn... Som voksen har jeg greid å undertrykke tendensen. Ellers er jeg plaget med en ekstrem hukommelse: bra når man studerer, dårlig i menneskelige relasjoner. Er som en elefant der. Livet blir så kort når man husker for godt, alt skjedde liksom i forrige uke... Andre rare ting: snakker ulike fremmedspråk inne i hodet. Mest tysk og engelsk, men i går tok jeg meg i å snakke fransk med meg selv. Dumt når man snakker veldig dårlig fransk! (I forrige uke drev jeg mannen fra vettet ved å snakke svensk hele helga, så det slipper ut av slusene nå og da. I fylla snakker jeg finsk, inspirert av...eh, folk man ikke bør inspireres av.)
Magetaska Skrevet 8. januar 2013 #54 Skrevet 8. januar 2013 Jeg ser uken i en sirkel, med en farge for hvert dag. Samme med kalenderåret. Og timer. En time er del opp i fire kakestykker i hodet mitt. Tall og bokstaver har også farger i hodet mitt. Og navn.
Gilette Skrevet 8. januar 2013 #55 Skrevet 8. januar 2013 Jeg har en sær evne til å huske sangtekster (og ikke minst å oversette de til nynorsk) Jeg er dyslektiker men tenker bokstaver som tall, på den måten blir f.eks nicket mitt 7-9-12-5-20-20-5.
Soveposen Skrevet 8. januar 2013 #56 Skrevet 8. januar 2013 Bare MÅ gå er sted for meg selv og riste vilt på hendene hvis det er noe jeg blir veldig opprømt/glad/oppspilt over. Må få ut energien på et vis. Veldig flaut. Har ikke klart å skjule dette for ungene, og åtteåringen hermet og flirte godslig av meg for noen dager siden.... Jaja, må vel bare akseptere dette trekket ved meg selv :-) Ellers så tror jeg ikke jeg har så mange andre spesialiteter. Anonym poster: ba5af45b11e32076f5e3aa800d1710f7 Fantastisk! Har ei venninne som gjør akkurat det sammme:D
Tingenes Herre Skrevet 8. januar 2013 #57 Skrevet 8. januar 2013 "Eller hodet mitt hadde tenkt feil." :-) Knall setning, hahaha:) Men merkelig og interessant, fortell gjerne mer om disse fargene og hvordan de først dukket opp. Gir du ord og tall farger eller skjer det helt ubevisst? Anonym poster: d991eff914d568d8244975b2a035b501 Har vært sånn siden jeg var liten. Hvis jeg så et gult 4-tall syns jeg det ble helt feil for det skal jo være rødt! både 2-tall og 6-tall er blått men 2-tallet en litt lysere blåfarge. Bare er sånn og har alltid vært sånn vet ikke hvorfor Sånn er jeg også! Så rart, trodde det bare var meg! Feks har ukedagene hver sin farge. Har prøvd å forklare det for andre mange ganger, men de skjønner det ikke.
Gjest Trulte med to små Skrevet 8. januar 2013 #58 Skrevet 8. januar 2013 En herlig tråd!! Alle har vi vel våre særegenheter? Jeg liker ikke hvis ting står for nære hverandre, som feks to flasker for da kan de liksom "gnisse" inntil hverandre Jeg liker orden og må ha pyntetingene i huset stående ok i forhold til hverandre. Er heldigvis ikke helt oppslukt da jeg er klar over dette tvangstrekket og har lært å gi litt slipp med årene. Må ta på veken på lysene når de er slukket for å forsikre meg om at de virkelig er slukket. Sikkert mer også HOHOHO!
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 8. januar 2013 #59 Skrevet 8. januar 2013 Blir dere ikke kjempetørre på hendene, da? Spesielt nå om vinteren? Tips meg gjerne om milde såper. Jeg vet ikke om det er sært, men jeg liker ikke "ting". Vet ikke om noen som har kastet like mye som meg. Får frysninger når jeg ser programmer om såkalte horders. Anonym poster: d991eff914d568d8244975b2a035b501 Ha ha, jeg liker heller ikke "ting", eller dvs når det blir for mange av dem slik at jeg mister oversikten. Mamma er helt motsatt, og har myyyyye. Så mye at hun til tider vil dytte noe over på meg og mine søsken......Jeg har kastet masse hun har sendt med meg og ungene hjem, orker ikke og trenger ikke brøkdelen av det! Blir provosert av å få dyttet på all skiten også :-P Hun skulle bare visst hvor mye som havner i søpla ;-O
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2013 #60 Skrevet 8. januar 2013 Djeeeez for en gjeng med GÆRNINGER! :-D Anonym poster: 5bbfb0f290b651449f2311c3acefd395
Noregsgard Skrevet 8. januar 2013 #61 Skrevet 8. januar 2013 Jeg MÅ rive av kanten på hvert pålegg før jeg kan spise det. Som f.eks servelat eller skinke, da river jeg av hele kanten rundt. Litt synd da pålegget blit veldig mye mindre Samboeren min tuller og sier at jeg må skrive en klage på at de må selge kant-frie pålegg i butikken, men det går jo ikke. Det vil jo alltid være en kant som er ytterst.
Elsker livet Skrevet 8. januar 2013 #62 Skrevet 8. januar 2013 Jeg har vel kanskje ikke så veldig rare handlinger jeg føler jeg må utføre som å brette dasspapiret på en bestemt måte. Men det rareste med meg er kanskje levemåten min. At jeg er underordnet mannen, lever etter beste evne etter hele Bibelen, er hjemmeværende og "lever på mannen" av fri vilje og liker det. Samtidig er jeg en veldig sterk kvinne, noen folk ikke kan se for seg når de hører levesettet mitt. Jeg er i tillegg perfeksjonist og i mange tilfeller en soss.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2013 #63 Skrevet 8. januar 2013 Jeg snakker et slags babyspråk med meg selv når jeg ser et søtt dyr, for eksempel en hund eller en liten fugl. Jeg sier det jeg ser for meg at dyret sier. Gjør det kun når ingen andre hører, for ekempel hvis jeg kjører bil eller sitter og ser på fugene på fuglebrettet. Eks1 : Ser en liten blåmeis på meisebollen. "Å, det val sempedått fåll pippippel!" (å, det var kjempegodt for fugler) Eks 2: Kjører forbi en søt og morsom hun som går i bånd på fortauet: "Jaada, han dål bottåvel og bottåvel og bottåvel!" (Jada, han (hunden omtaler liksom seg selv i tredjeperson) går bortover og bortover og bortover). Anonym poster: ec8bc3919d486124ec9b1ff71a4f0a6a
Gjest Trulte med to små Skrevet 8. januar 2013 #64 Skrevet 8. januar 2013 Jeg snakker et slags babyspråk med meg selv når jeg ser et søtt dyr, for eksempel en hund eller en liten fugl. Jeg sier det jeg ser for meg at dyret sier. Gjør det kun når ingen andre hører, for ekempel hvis jeg kjører bil eller sitter og ser på fugene på fuglebrettet. Eks1 : Ser en liten blåmeis på meisebollen. "Å, det val sempedått fåll pippippel!" (å, det var kjempegodt for fugler) Eks 2: Kjører forbi en søt og morsom hun som går i bånd på fortauet: "Jaada, han dål bottåvel og bottåvel og bottåvel!" (Jada, han (hunden omtaler liksom seg selv i tredjeperson) går bortover og bortover og bortover). Anonym poster: ec8bc3919d486124ec9b1ff71a4f0a6a Hahaha, den var jo bare skjønn da!! Bottåvel og bottåvel...det skal jeg si til meg selv når jeg skal ut på tur i dag, hele veien og le!!
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2013 #65 Skrevet 8. januar 2013 Ser bokstaver/ord og tall i farger. så når jeg leser kan jeg blande to helt forskjellige ord hvis de har samme farge. Men merker det jo fordi det ikke har sammenheng. Var verre i matematikk på skolen da jeg kunne blande både tall og ord som omkrets og diameter. Jeg har alltid vært veldig flink i matte og husker spesielt en gang jeg fikk 6- i stedet for 6 fordi jeg hadde regnet ut med feil tall. men hadde jo gjort alt rett bare sett feil. Eller hodet mitt hadde tenkt feil. Vanskelig å forklare. Av samme grunn sier jeg ofte feil navn. For i mitt hode har de samme farge. Navnene jeg blander kan være ganske forskjellige. Som for eksempel Gunnar og Fredrik eller Viktor og Tobias. Det der har faktisk et navn (som jeg ikke kommer på i farta) Nå kom jeg på det; Synestesi! http://no.wikipedia.org/wiki/Synestesi Å hjelp! Jeg fant akkurat ut at jeg har det! Har alltid lurt på om alle andre har det sånn! Jeg har da spatial form synestesi.. Jeg ser kalenderåret foran meg som en avlang sirkel. Nå er vi i januar så nå er vi klokka ett på sirkelen. Men det jeg "bruker" mest er ukedagene. De går i en avlang "liggende" sirkel der helga er øverst og ukedagene er nederst. Det ser sånn her ut: Søndag. Lørdag. Mandag. tirsdag onsdag. torsdag. fredag Har flere det sånn? Anonym poster: 0b4ea2acf1550114d132fcc2f1908379 Det er som å lese om meg selv, bortsett fra at inne i hodet mitt så ser det anderledes ut. Månedene er formet på noe som ligner på et åtte tall, der januar er nederst. Ukene er "sikksakk", og dagene er ei skrå linje. Men noen av månedene har også svake farger. Januar er blå, april er grønn. Anonym poster: b6c8462922c911827a3d6403a2adf2f3
stearin Skrevet 9. januar 2013 #66 Skrevet 9. januar 2013 Ikke sånn veldig rart, men en smule rart i hodet mitt. Mesteparten av mine tanker foregår på engelsk, og om jeg ikke finner ordet jeg må ha for å fullføre setninger i tankene mine, så må jeg google det. Snakker ikke norsk som morsmål, men bruker norsk daglig. Mitt morsmål er langt ifra engelsk, norsk er mye mer likt engelsk enn det mitt morsmål er. Har faktisk feilet noen ganger, særlig når jeg snakker norsk. Sier av og til engelske ord plutselig i begynnelsen eller slutten av en setning, selv om jeg mente å si ordet på norsk. Elsker å oversette, så det kan være derfor. Kan gjerne finne en tilfeldig tekst/kort novelle eller lignende og oversette det fra norsk til engelsk eller mitt morsmål. Ønsker å lære flere språk siden jeg rett og slett elsker språk hehe
megmegmeg Skrevet 9. januar 2013 #67 Skrevet 9. januar 2013 føler meg ganske normal når jeg leser denne tråden;) hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå