Gå til innhold

Gravid = automatisk sykemelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er gravid i uke 13. Er sliten og har vært skikkelig kvam hele graviditeten, men det kunne aldri ha falt meg inn å sykemelde meg av den grunn. Virker litt som mange får sykemelding med en gang de blir gravide, forstår ikke helt hvorfor leger sykemelder så kjapt. Graviditet er jo ingen sykdom. Har to venninner som også er gravide. Hun ene sykemeldte seg i uke 5 fordi hun var så trøtt, og hun andre fordi hun var litt kvalm.

Anonym poster: 1483bc70b39d258ff3f5c6ca80d20aeb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da har du ikke vært skikkelig kvalm heller. Fint at du er frisk! Ingenting er bedre enn det :)

Anonym poster: 7bcc8b20e36f960632c62d1f1e4cf849

Skrevet

Graviditetar er ulike, det same gjeld arbeidet til den gravide. Moglegheiter til tilrettelegging er avgjerande for kor lenge gravide greier å vere på jobb, og også forekomsten og graden av plager..

Skrevet

Jeg synes det er bedre og sykemelde seg enn og miste et barn i gulvet for eksempel,får jeg ikke sovna mi,blir det galt,og jeg blir veldig ukonsentrert, så det kommer jo mye an på hva slags jobb du har, jeg synes ikke det er forsvarlig og være på jobb,når jeg var så sliten

Gjest sug lut
Skrevet

Jamen så bra at du er frisk nok, da! De aller fleste takler "sliten og kvalm", fordi de hverken er slitne eller kvalme nok til sykmelding. At det er andre som faktisk er slitnere og kvalmere enn er forenlig med arbeidslivet kan da umulig være et problem for deg.

Skrevet

Jeg var sm før jeg ble det ;)

Skjønner det er damer som ikke plages, men kvalm, trøtt og bekkensmerter er ikke å kimse av!

Ingen som ser på deg som helt om du "holder ut" og står han av for å ikke bli sykeliggjort.

Jeg skulle gjerne jobbet jeg, men klarer det ikke. Ikke går jeg lov heller pga kjemikalier på jobb.

Er ikke lett med fysisk jobb med bekkenløsning heller, og når jeg var plaget i flere år sist etter fødsel tar jeg ingen sjansen denne gangen takk! Stillesitting er ikke nødvendig vis set beste heller.

Så, en kan faktisk ikke alltid bestemme seg for å jobbe så går alt gulle godt.

Skrevet

Jeg har hatt hyperemesis i begge graviditetene, og det har virkelig ikke vært snakk om at å "holde ut" har vært et alternativ.

Du har opplagt ikke vært mer enn vanlig kvalm. Prøv å gå på jobb når du er så kvalm at du ikke kan bevege deg fra senga til toalettet uten å spy, når du ikke får i deg mat eller tilstrekkelig væske, når du spyr om du kommer 5 meter eller nærmere noen som har røkt, har parfyme, har bodylotion eller deodorant med lukt, har vasket tøyet med skyllemiddel, har spist løk, har spist hvitløk, har vasket håret, har vasket hendene, har prompet, har drukket kaffe, har dårlig ånde, har pusset tennene, har tatt en tyggis..

Skrevet

Igjen, det er umulig å kjenne på kroppen hvordan andre har det! Bruk heller kreftene til andre ting enn å spekulere i om folk "lurer" til seg sm.

Anonym poster: dc14ccb437de7a2cc56a81fa53266b25

Skrevet

selv om de sier at sliten/kvalm er grunnen, kan det jo være andre grunner som ligger i bunnen også.. f.eks har de mistet flere ganger, og fått beskjed om å ta det med ro...

men så heldig du er som er frisk og har et godt svangerskap..

dette er jo som ellers i arbeidslivet det, noen er hjemme med senebetennelse i armen, mens andre går på jobb med brukket arm...

Kommer an på mye, som psyke, arbeidsforhold, trivselv osv osv... og da, selvføølgelig smerteterskel.

Skrevet

En graviditet er ikke bare EN sykdom nei, det er mange :) Eller man kan tolke det og si at en graviditet fører noen ganger med seg nedsatt helsefunksjon som blodtrykk, blodsukker, fordøyelse, hemoroider, hevelser, kvalme, tretthet, kløe og ja.. it goes on and on. Opp til deg..

Det er nok noen som sniker til seg en sykdom eller to for mye som fint kunne ha klart å jobbe, men å dra alle under en og samme kam er en skummel ting å gjøre. Vi har veldig ulike svangerskap, ingen er like :)

Skrevet

Her gikk jeg rett ut i 50 % fra uke tolv pga ekstrem kvalme og ble trua med innlegelse på sykehuset pga det, fra måned seks ble det 100% pga akkurat det samme. Gikk ned 10 under gaviditeten istedet for opp.

Anonym poster: 8b6f558a9c7de720ba7d743198adaddb

Skrevet

Jeg tissa på meg flere ganger fordi jeg ikke fikk dopauser når jeg trengte det. Det var nemlig dårlig gjort ovenfor de andre at jeg gikk på dø hyppigere og dermed fikk mere pause.. Da fikk jeg legen til å sykmelde meg. Var flere grunner også, men prøvde å holde ut, men det var bokstavelig talt dråpen!!

Skrevet

Er gravid i uke 13. Er sliten og har vært skikkelig kvam hele graviditeten, men det kunne aldri ha falt meg inn å sykemelde meg av den grunn. Virker litt som mange får sykemelding med en gang de blir gravide, forstår ikke helt hvorfor leger sykemelder så kjapt. Graviditet er jo ingen sykdom. Har to venninner som også er gravide. Hun ene sykemeldte seg i uke 5 fordi hun var så trøtt, og hun andre fordi hun var litt kvalm.

Anonym poster: 1483bc70b39d258ff3f5c6ca80d20aeb

Det mest dustete jeg hører er "graviditet er ingen sykdom" - for et hjernedødt og empatiløst utsagn! Man blir sykmeldt med kraftig omgangssyke, kraftige ryggsmerter - noe som tilsvarer svangerskapskvalme/oppkast og bekkenløsning. Mener du virkelig at man må holde ut med FLERE plager som gravid, enn som ikke-gravid?

Jeg er forresten aldri sykmeldt uansett form, bortsett fra da jeg lå på sykehuset og hadde etterfølgende dobbeltsidig lungebetennelse. Likevel forstår jeg at folk blir sykmeldt i graviditeten.

Anonym poster: 86f31627d8034d0e023db112a062815a

Skrevet

Jeg kastet opp 7 ganger om dagen og gikk ned 8 kg.. Jeg var sykemelfdt kan du si. Men ikke hele svangerskapet fordeom. Ble sykemeldt de siste ukene før permisjonen for jeg var så sliten og hadde så mye vann i beina at det var vondt å gå, og jeg har en jobb der jeg står og går hele dagen. Jeg tror ikke at du har vært ordentlc

Skrevet

Gravidtet er ingen sykdom, men det som følger med kvalme, trøtthet, depresjoner, bekkenløsninger, ryggproblemer osv er ting man normalt kan blir sjukemeldt for hvis man ikke er gravid. Kommer annpå omfanget. Tenk på deg selv! Alle er forskjellige,ikke alle som tåler så mye motgang som deg kanskje? Noen tåler mye andre ikke...

Anonym poster: 8b6f558a9c7de720ba7d743198adaddb

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Jeg synes det er bedre og sykemelde seg enn og miste et barn i gulvet for eksempel,får jeg ikke sovna mi,blir det galt,og jeg blir veldig ukonsentrert, så det kommer jo mye an på hva slags jobb du har, jeg synes ikke det er forsvarlig og være på jobb,når jeg var så sliten

Er du trøtt og kjører drosje/langtransport osv så kan det være dødelig både for deg og andre trafikkanter. Og det er ikke bare "å sove mer" i 1. trimester, man er like trøtt uansett om man sover 2 timer eller 12.

Skrevet

Ordentlig kvalm HI for da hadde du ikke vært på jobb. Ingen som orker å gå på jobb når man er så uvel. Det er nemlig kjempe ubehagelig

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

selv om de sier at sliten/kvalm er grunnen, kan det jo være andre grunner som ligger i bunnen også.. f.eks har de mistet flere ganger, og fått beskjed om å ta det med ro...

men så heldig du er som er frisk og har et godt svangerskap..

dette er jo som ellers i arbeidslivet det, noen er hjemme med senebetennelse i armen, mens andre går på jobb med brukket arm...

Kommer an på mye, som psyke, arbeidsforhold, trivselv osv osv... og da, selvføølgelig smerteterskel.

Signerer. Ikke mange løper rundt på arbeidsplassen og sier til alle at de blør, har forliggende morkake, blodig utflod eller har hatt 3 spontanaborter etter hverandre.

Skrevet

Hvis jeg er sengeliggende så går jeg ikke på jobben, da går jeg heller ikke på jobb hvis jeg er sengeliggende pga plager i graviditeten...

Jeg var sykemeldt pga svangerskapsplager, avsluttet med en bekkenløsning fra hælvette...

Skrevet

Jeg tissa på meg flere ganger fordi jeg ikke fikk dopauser når jeg trengte det. Det var nemlig dårlig gjort ovenfor de andre at jeg gikk på dø hyppigere og dermed fikk mere pause.. Da fikk jeg legen til å sykmelde meg. Var flere grunner også, men prøvde å holde ut, men det var bokstavelig talt dråpen!!

Herrejeremias! Hvaslags sted jobbet du egentlig på?! :-/

Skrevet
Da har du ikke vært skikkelig kvalm heller.Anonym poster: 7bcc8b20e36f960632c62d1f1e4cf849

Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Noen har så høy arbeidsmoral at det ikke llenger handler om arbeidsmoral, men å være sta og skulle være bedre enn andre. Har jobbet sammen med gravide som jeg skulle ønske for vår andres del hadde blitt sykmeldt, da de knapt klarte å gå pga bekken så alle andre måtte løpe rundt for dem, eller var inne og spydde 5 ganger i løpet av en vakt. Hurra, så kult for oss andre at de var edle og stilte på jobb, i stedet for å være hjemme så vi kunne fått inn en vikar som faktisk gjorde nytte for seg...

Og samtidig er det jo folk som er hjemme fra jobb hver gang de nyser eller de har et snev av hodepine når de ligger stille og kjenner godt etter. Er vel ingen grunn til at den typen menneske blir så mye edlere av å være gravide?

Så jeg tror absolutt det finnes gravide som er urettmessig sykmeldt, sammen med flertallet som kun er sykmeldt om nødvendig (og type jobb har jo nesten like mye å si for om man trenger sykmelding som hvordan formen er?), og de som er så sta at de skal på jobb med omgangsyke, 40 i feber, svangerskapskvalme og bekkenløsning.

Husker ene legen på jobben var på jobb 100 % i rullestol, med ekstrem bekkenløsning. Funket fint for henne, hadde neppe funket for oss sykepleierene. Kommer som sagt an på hvilken type jobb. Og det kan vel også ha noe å si hvor godt man liker jobben sin, hvis man elsker jobben og får positiv energi av å være der tipper jeg terskelen for sykmelding føles høyere enn en som føler at jobben er en energivampyr og som bare vil gråte ved tanken på å måtte dit, kvalm og trøtt og elendig, i dag igjen.

Anonym poster: 24261fb034d535f80d1bb08d3228e936

Skrevet

(Og for å presisere, mener ikke at den som gråter av tanken på å måtte på jobb er en dårligere arbeidstaker enn den som drar fordi det hyggelige sosiale oppveier for det fysiske ubehaget ved å jobbe, for det er jo helt forskjellige situasjoner, og jeg tror samme person kunne havnet i begge kategorier alt etter omstendighetene).

Skrevet
Da har du ikke vært skikkelig kvalm heller.Anonym poster: 7bcc8b20e36f960632c62d1f1e4cf849

Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Noen har så høy arbeidsmoral at det ikke llenger handler om arbeidsmoral, men å være sta og skulle være bedre enn andre. .

Delvis enig, men bare inntil en viss grense. For når smertene/kvalmen krysser grenser for når man kan ta seg sammen og når det er _umulig_ å reise seg fra sengen, da spiller det rett og slett ingen rolle hvor høy arbeidsmoral man har.

Skrevet

Du har ikke vært skikkelig kvalm.

Skrevet

Jeg blir faktisk litt provosert, for jeg elsker jobben min_og_jeg_hater å være sykmeldt!! En blir som oftest sykmeldt fordi legen anbefaler det, og det ikke er mulig å tilrettelegge arbeid. Jeg er kanskje naiv, men jeg velger å tro at de færreste ønsker å ligge hjemme på sofaen hver dag..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...