Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #26 Skrevet 4. januar 2013 Nei, du svikter ikke han. Du beskytter han. Denne vaksinen er vist farligere enn selve influensa. Anonym poster: 9623aeda2fa45835a70ec6a0c6373c96 Det er du som er farlig her! Helsemyndighetene anbefaler barn og voksne som er i risikogruppa å ta en vaksine som er skikkelig utprøvd og trygg. Hvilket belegg har du for påstanden din? Jeg kunne aldri levd med meg selv hvis det skjedde barnet mitt noe jeg kunne forhindret ved å følge råd fra fagfolk. Mennesker dør faktisk sv svineinfluensa! Det har dødd EN person hittil i år. Og titalls som har dødd av vanlig influensa. Jeg har selv spurt legen her om han visste hvilken risiko vaksinen innebar for ungen i magen, det visste han ikke sa han, han kunne ikke garantere at det ikke var alvorlige bivirkninger for fosteret. Så jeg tar ikke vaksinen, selv om jeg er i dobbel risikogruppe - gravid og luftveisplager. Anonym poster: b52ec5a8130571c92b3ac9a1ef3301d1 Hvis ikke legen din vet hvilken risiko - eller mangelen på sådan - infulensavaksinen utgjør for fosteret, så burde han kanskje lese seg opp på det før han gir råd om noe som helst. Herregud. Selv forstår jeg ikke at du tør å trosse ekspertenes råd og ikke vaksinere deg, da det er langt farligere for fosteret ditt at du blir syk enn at du tar vaksinen. Faktisk beskytter vaksinen barnet ditt også etter at det er blitt født og har nedsatt immunforsvar. Men deg om det. Anonym poster: 3e3ceff0a6548768c8c2c4ca50a87841 "Ekspertene" har rådet til å vaksinere med Pandemrix også, som det ble senere oppdaget, fordi det ble kjøpt inn alt for mange doser vaksine og de måtte brukes opp. Har hatt influensa under begge de andre graviditetene, og har ALDRI hørt at en vanlig influensa er farlig for fosteret, det er noe man måtte regne med i løpet av en vintersesong. Har nettopp hatt lungebetennelse på begge sider, og ingen har rekvirert ekstra UL for meg eller fortalt at babyen antagligvis er syk/skadet som følge av lungebetennelsen. Anonym poster: b52ec5a8130571c92b3ac9a1ef3301d1
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #27 Skrevet 4. januar 2013 Folk er en hysterisk saueflokk, som lar seg påvirke av MEDIA. Skremmende hvor stor påvirkning media har på folk. Jeg vaksinerte ikke meg og mine barn i 2009 og har heller ikke tenkt å gjøre det nå. Det er ikke svartedauen her, men en influensa. Og dette svineviruset er langt i fra så farlig som folk tror. Chill! Anonym poster: efb76b407e5ccb2ef5a13c0ec8156f40 Å - så godt å få en velbegrunnet og vitenskapelig mening, fra en som åpenbart vet mere enn ekspertisen. Så deilig å høre fra en som IKKE er i en saueflokk (for de hysteriske anti-vaksine-folka er jo IKKE en saueflokk i det hele tatt!). Anonym poster: 73c1e62fd22df411b0acb338047ae39a
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #28 Skrevet 4. januar 2013 Folk er en hysterisk saueflokk, som lar seg påvirke av MEDIA. Skremmende hvor stor påvirkning media har på folk. Jeg vaksinerte ikke meg og mine barn i 2009 og har heller ikke tenkt å gjøre det nå. Det er ikke svartedauen her, men en influensa. Og dette svineviruset er langt i fra så farlig som folk tror. Chill! Anonym poster: efb76b407e5ccb2ef5a13c0ec8156f40 For de fleste er det ikke farlig, men for de i risikogruppen kan det være dødlig med vanlig influensa eller svineinfluensa. Derfor anbefaler FHI vaksine. Influensavaksinen er en veldig trygg vaksine, men den har ufortjent fått et dårlig rykte etter svineinfluensavaksinen pandemrix som ble brukt i 2009/2010. Tenk om vi hadde tenkt slik som du gjør med alle sykdommene. viste du at feks. ved polio er det kun en av tusen som får lammelser. Når en da tar i betraktning at det kun er et par tilfeller av sykdommen i norge i løpet av de siste 10 åra så er jo risikoen minimal, men vi vaksinere jo for det om. Anonym poster: 758be0d50d12a3c430a76800701d2d18
Versailles Skrevet 4. januar 2013 #29 Skrevet 4. januar 2013 Nei, du svikter ikke han. Du beskytter han. Denne vaksinen er vist farligere enn selve influensa. Anonym poster: 9623aeda2fa45835a70ec6a0c6373c96 Jeg tror jeg vil trenge en aldri så liten link her altså. Hvor mange ble vaksinert, og hvor mange døde av vaksinen? Hvor mange fikk påvist svineinfluensa og hvor mange døde? Akkurat, ja. Kroppen trenger å bygge opp immunitet mot en sykdom. Dette kan gjøres på to måter. Enten ved å få sykdommen, eller ved å få en vaksine. Sykdom og vaksine virker på akkurat samme måte for kroppens immunforsvar. Vaksinen inneholder også kvikksølv, men det er mindre i en vaksinedose enn i en boks med makrell i tomat. Ingenting er uten bivirkninger, men bivirkninger etter en vaksine med svekket virus er mye lavere enn etter en sykdom med levende virus. Selv vaksinerer jeg barna mine også mot sykdommer som ikke er en del av barnevaksineprogrammet, f.eks. vannkopper og hjernehinnebetennelse (dette er den typen som er dødelig og som dukker opp i russekull, militærlegninger eller barnehager, type c) Hjernehinnevaksinen som allerede er en del av programmet, type b og y, er den andre typen, den mindre farlige.
Cmyk Skrevet 4. januar 2013 #30 Skrevet 4. januar 2013 Sitat fra folkehelseinstituttet ang. hva vaksinen inneholder: " Sesonginfluensavaksine inneholder ikke levende influensavirus. Den er heller ikke tilsatt kvikksølvforbindelser eller andre konserveringsmidler" sånn til orientering...
Versailles Skrevet 4. januar 2013 #31 Skrevet 4. januar 2013 Man har godt av å få litt "motstand", så immunforsvaret får jobbet litt og styrka seg. Og det er akkurat det vaksiner gjør! De svekkede bakteriene eller viruset gir motstand til immunforsvaret, slik at neste gang du møter denne bakterien eller viruset vil kroppen din kjenne den igjen, og vet hva den skal gjøre for å kvitte seg med den.
Versailles Skrevet 4. januar 2013 #32 Skrevet 4. januar 2013 Sitat fra folkehelseinstituttet ang. hva vaksinen inneholder: " Sesonginfluensavaksine inneholder ikke levende influensavirus. Den er heller ikke tilsatt kvikksølvforbindelser eller andre konserveringsmidler" sånn til orientering... Nei, denne inneholder ikke kvikksølv, det er kun vaksiner mot pandemier som gjør (med noen unntak)
Aliena Skrevet 4. januar 2013 #33 Skrevet 4. januar 2013 Nei, du svikter ikke han. Du beskytter han. Denne vaksinen er vist farligere enn selve influensa. Anonym poster: 9623aeda2fa45835a70ec6a0c6373c96 Når man åpenbart vet så lite om dette som deg, så burde man faktisk ikke få lov å uttale seg her. Det er små barns helse vi snakker om, og du kommer med skremselspropaganda som er helt fullstendig på tryne!!! Hi, hør på de som har greie på dette og ikke hysterikere her inne. Sesonginfluensavaksinen er helt ren (i motsetning til den i 2009 som inneholdt tilsetningsstoffer) og består kun av døde virus. Og døde virus er ikke farlig!!! Anonym poster: 3e3ceff0a6548768c8c2c4ca50a87841 Hvorfor er det kun 12% av helsepersonell i Norge som har vaksinert seg, hvis det er så ufarlig da? Når helsepersonell ikke vil vaksinere seg til tross for tilbud om det, så kan det tyde på at de ikke ønsker det ut fra faglige vurderinger. Anonym poster: b52ec5a8130571c92b3ac9a1ef3301d1 Fordi de fleste som jobber i helsevesenet er friske og ikke er i risikogruppen, de vil derfor tåle en influensa godt. Jeg skjønner godt at en person som er frisk og rask heller tar en influensa hvert tiende år enn en vaksine hvert år, de fleste er imot å ta mer "medisiner" enn nødvendig. Men de som jobber i helsevesenet og er i risikogruppen tar som regel vaksinen, og barn som er i risikogruppen bør ihvertfall ta den! Diskusjonen her er ikke hva de som ikke er i risikogruppen bør gjøre, de fleste av dem tåler en influensa godt. Men de som er i risikogruppen kan dø av en influensa og da er det bedre å ta "medisin" preventivt altså. Anonym poster: 24d0dbbe5d7d05800bc1d9f1ea9c7799 Nei, de som jobber i helsevesenet blir anbefalt og nesten presset til å vaksinere seg siden de er utsatt for større risiko enn andre yrkesgrupper ift smitte fra pasienter. Anonym poster: b52ec5a8130571c92b3ac9a1ef3301d1 Tull og tøys. Jeg jobber i helsevesenet og har verken blitt anbefalt eller presset til å ta den. Vi får tilbud om å ta influensavaksine hvert år. Jeg har ikke tatt den siden jeg ikke er i risikogruppen. Dersom jeg var det vill jeg tatt den med en gang. Jeg forstår ikke at man tør la være å vaksinere barnet sitt når barnet er i en risikogruppe. Særlig når du, HI, sier at barnet ditt ofte får problemer med pusten når han er syk.
NoraLill82 Skrevet 4. januar 2013 #34 Skrevet 4. januar 2013 Jeg er i risikogrupp, fordi jeg har astma. Jeg tok veksinen i 2010 og blei dårlig av den, jeg har ikke tenkt å ta den nå. Jeg vil styrke immunforsvaret mitt jeg, ikke bryte det ned. Tenk om man hele tiden skulle vaksinere seg mot absoludt alt, da ville ikke menneskeheten vare lenge. Noen vaksiner skjønner jeg meg på, men hvorfor vaksinere seg mot svineinfluensa, som egentlig bare er akkurat som vanlig influensa. Det finns verre sjukdommer enn det. Man har godt av å få litt "motstand", så immunforsvaret får jobbet litt og styrka seg. Den dagen de kan kurere kreft, evt lage en vaksine mot kreft, da skal jeg vurdere å evt vaksinere meg. Den vaksinen du tok da er IKKE den samme som du blir anbefalt å ta nå. Astmatikere anbefales hvert år vaksine mot "vanlig influensa", også kalt sesonginfluensa. Dette fordi denne pasientgruppen blant andre har mye høyere risiko for alvorlige komplikasjoner til influensa enn friske. I år er svineinfluensaen en av de sirkulererende sesongvirusene, og siden det er en type A har den egenskaper som gjør at folk generelt blir mer syke av den enn de mer vanlige type B-influensaene.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #35 Skrevet 4. januar 2013 Nei, du svikter ikke han. Du beskytter han. Denne vaksinen er vist farligere enn selve influensa. Anonym poster: 9623aeda2fa45835a70ec6a0c6373c96 Jeg tror jeg vil trenge en aldri så liten link her altså. Hvor mange ble vaksinert, og hvor mange døde av vaksinen? Hvor mange fikk påvist svineinfluensa og hvor mange døde? Akkurat, ja. Kroppen trenger å bygge opp immunitet mot en sykdom. Dette kan gjøres på to måter. Enten ved å få sykdommen, eller ved å få en vaksine. Sykdom og vaksine virker på akkurat samme måte for kroppens immunforsvar. Vaksinen inneholder også kvikksølv, men det er mindre i en vaksinedose enn i en boks med makrell i tomat. Ingenting er uten bivirkninger, men bivirkninger etter en vaksine med svekket virus er mye lavere enn etter en sykdom med levende virus. Selv vaksinerer jeg barna mine også mot sykdommer som ikke er en del av barnevaksineprogrammet, f.eks. vannkopper og hjernehinnebetennelse (dette er den typen som er dødelig og som dukker opp i russekull, militærlegninger eller barnehager, type c) Hjernehinnevaksinen som allerede er en del av programmet, type b og y, er den andre typen, den mindre farlige. Problemet er at hvis man allerede har fått influensa, så vil vaksine gjøre saken verre. Min venninne ble alvorlig syk av influensa fordi hun tok influensavaksine mens hun var i inkubasjonsperiode for influensaen, og fikk så å si dobbelt opp for immunforsvaret å jobbe med. Anonym poster: b52ec5a8130571c92b3ac9a1ef3301d1
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #36 Skrevet 4. januar 2013 Jeg har, etter lengre tids tenking, valgt å la være. Jeg er gravid og har barn i risikogruppen. Vurderte ei stund å valsinere barnet, men siden jeg ikke tlr å ra den selv (fordi jeg er gravid) så tar ikke barnet heller. Jobber med flere influensapasienter i det daglige for tiden, men velger heller å ta forhåndsregler ellers. Når det er sagt så tror jeg sønnen din trygt kan ta vaksinen da denne er en bedre miks enn sist. Du må nesten bare ta et valg. Du svikter ingen uansett hva du velger, men det er jo greit å være så sikker at du kan leve med ev. konsekvenser det får den ene eller andre veien. Risikoen er liten uansett valg. Lykke til. Anonym poster: 9019d3767cd1e6fd39f1885320a50a19
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #37 Skrevet 4. januar 2013 jeg har idag vært hos min lege som og er barnelege. Jeg hadde time alene så tok influensavaksinen siden jeg er i risikogruppen grunne diabetes 2. Spurte han om jeg burde da sønnen min ned å ta den og han anbefalte det. Han sa det slik at han er fastlege og barnelege, kona overlege på sykehuset spesialitet lungene og de skulle vaksinere ungene sine idag. Men jeg er veldig veldig veldig usikker på om jeg skal vaksinere han, han er bare 17 mnd. Media har gjort meg veldig i tvil. Ville helst ikke vaksinere meg selv heller, har aldri gjort det før, men har heller aldri hatt diabetes 2 før. Han sa også at denne vaksinen ikke har de samme bivirkningene som den som var kun svineinfluensavaksinen for noen år siden. Ifjor og året før der vaksinerte de og mot svineinfluensaen i den vanlige influensavaksinen og da har det ikke vært noe snakk om bivirkningene som narkoeplipsi(?) Jeg synes dette er vanskelig og kunne ønske jeg kunne overbevist sagt ja jeg skal vaksinere sønnen min. Anonym poster: 9beb014eac3cf3b0e6381016604cc683
Cmyk Skrevet 4. januar 2013 #38 Skrevet 4. januar 2013 Mer info fra FHI - greit å ha litt fakta å forholde seg til! Sesonginfluensavaksinen gir svært sjelden alvorlige bivirkninger. Som andre vaksiner kan den gi en lett uvelhetsfølelse og feber, samt ømhet på stikkstedet på armen. Den kan ikke gi influensasykdom. Sesonginfluensavaksinen beskytter mot tre typer influensavirus som forventes å forårsake influensa kommende høst og vinter. De fleste som tar vaksinen blir beskyttet mot influensa, men som ved annen vaksinasjon er det ikke alle som oppnår full beskyttelse. Enkelte andre virus og bakterier kan gi symptomer som likner influensa. Vaksinen beskytter ikke mot disse. Sesonginfluensavaksine inneholder ikke levende influensavirus. Den er heller ikke tilsatt kvikksølvforbindelser eller andre konserveringsmidler.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #39 Skrevet 4. januar 2013 Legene er pålagt å si fra at folk skal vaksinere seg,min gjør det ikke. Sett for mange bivirkninger av influensavaksinen at det ikke er verdt det... Anonym poster: 2477c167236c1e486c5cb6278c82cb50
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #40 Skrevet 4. januar 2013 Folk er en hysterisk saueflokk, som lar seg påvirke av MEDIA. Skremmende hvor stor påvirkning media har på folk. Jeg vaksinerte ikke meg og mine barn i 2009 og har heller ikke tenkt å gjøre det nå. Det er ikke svartedauen her, men en influensa. Og dette svineviruset er langt i fra så farlig som folk tror. Chill! Anonym poster: efb76b407e5ccb2ef5a13c0ec8156f40 Den hysteriske saueflokken består vel snarere av de som lar seg påvirke av skremselspropagande på lugubre nettsider og som tror de vet bedre enn ekspertene, og som er livredde en liten, ufarlig vaksine som utelukkende består av svekket virus. Anonym poster: 3e3ceff0a6548768c8c2c4ca50a87841
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #41 Skrevet 4. januar 2013 Legene er pålagt å si fra at folk skal vaksinere seg,min gjør det ikke. Sett for mange bivirkninger av influensavaksinen at det ikke er verdt det... Anonym poster: 2477c167236c1e486c5cb6278c82cb50 Jøss, da må legen din kontakte Folkehelseinstituttet i Norge og melde fra til internasjonal presse snartest, for da har han sett noe resten av verdens helsebefolkning ikke har sett! Mange bivirkninger av sesonginfluensavaksinen altså? Wow, han vet virkelig noe resten av legestanden ikke vet! Nesten så han kan bli rik og berømt han legen din! Anonym poster: 3e3ceff0a6548768c8c2c4ca50a87841
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #42 Skrevet 4. januar 2013 Legene er pålagt å si fra at folk skal vaksinere seg,min gjør det ikke. Sett for mange bivirkninger av influensavaksinen at det ikke er verdt det... Anonym poster: 2477c167236c1e486c5cb6278c82cb50 Jøss, da må legen din kontakte Folkehelseinstituttet i Norge og melde fra til internasjonal presse snartest, for da har han sett noe resten av verdens helsebefolkning ikke har sett! Mange bivirkninger av sesonginfluensavaksinen altså? Wow, han vet virkelig noe resten av legestanden ikke vet! Nesten så han kan bli rik og berømt han legen din! Anonym poster: 3e3ceff0a6548768c8c2c4ca50a87841 Og nominer ham til nobelprisen i samme slengen. Dette er banebrytende medisin! Anonym poster: 2275fee4a37f8ffe9642f4f4aa8ca47b
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #43 Skrevet 4. januar 2013 Folk er en hysterisk saueflokk, som lar seg påvirke av MEDIA. Skremmende hvor stor påvirkning media har på folk. Jeg vaksinerte ikke meg og mine barn i 2009 og har heller ikke tenkt å gjøre det nå. Det er ikke svartedauen her, men en influensa. Og dette svineviruset er langt i fra så farlig som folk tror. Chill! Anonym poster: efb76b407e5ccb2ef5a13c0ec8156f40 Å - så godt å få en velbegrunnet og vitenskapelig mening, fra en som åpenbart vet mere enn ekspertisen. Så deilig å høre fra en som IKKE er i en saueflokk (for de hysteriske anti-vaksine-folka er jo IKKE en saueflokk i det hele tatt!). Anonym poster: 73c1e62fd22df411b0acb338047ae39a Jeg er på ingen måte anti-vaksine, barna mine har følgt vaksineprgrammet. Og den siste setningen der var sitat fra mikrobilogiprofessor ved Haukeland sykehus. Har ikke lest en ting verken på lugubre nettsider, eller fra VG og dagbladet. Leser nyheter fra sikre kilder, som ikke skal gjøre dramatikk ut av alt...nyheter som skremmer får folk til å lese, og til mer skremmende det er til mer penger tener de på det. Og jeg snakker ikke om at de i risikogruppen ikke bør ta vaksinen, det er opp til hver enkelt å vurdere i samrpd med sin fastlege. Anonym poster: efb76b407e5ccb2ef5a13c0ec8156f40
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #44 Skrevet 4. januar 2013 Mer info fra FHI - greit å ha litt fakta å forholde seg til! Sesonginfluensavaksinen gir svært sjelden alvorlige bivirkninger. Som andre vaksiner kan den gi en lett uvelhetsfølelse og feber, samt ømhet på stikkstedet på armen. Den kan ikke gi influensasykdom. Sesonginfluensavaksinen beskytter mot tre typer influensavirus som forventes å forårsake influensa kommende høst og vinter. De fleste som tar vaksinen blir beskyttet mot influensa, men som ved annen vaksinasjon er det ikke alle som oppnår full beskyttelse. Enkelte andre virus og bakterier kan gi symptomer som likner influensa. Vaksinen beskytter ikke mot disse. Sesonginfluensavaksine inneholder ikke levende influensavirus. Den er heller ikke tilsatt kvikksølvforbindelser eller andre konserveringsmidler. Influensa gir også svært sjeldent veldig alvorlige bivirkninger. Så lenge det eksisterer en mulighet for alvorlige bivirkninger for meg og fosteret, så satser jeg heller på influensaen. Anonym poster: b52ec5a8130571c92b3ac9a1ef3301d1
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #45 Skrevet 4. januar 2013 Mer info fra FHI - greit å ha litt fakta å forholde seg til! Sesonginfluensavaksinen gir svært sjelden alvorlige bivirkninger. Som andre vaksiner kan den gi en lett uvelhetsfølelse og feber, samt ømhet på stikkstedet på armen. Den kan ikke gi influensasykdom. Sesonginfluensavaksinen beskytter mot tre typer influensavirus som forventes å forårsake influensa kommende høst og vinter. De fleste som tar vaksinen blir beskyttet mot influensa, men som ved annen vaksinasjon er det ikke alle som oppnår full beskyttelse. Enkelte andre virus og bakterier kan gi symptomer som likner influensa. Vaksinen beskytter ikke mot disse. Sesonginfluensavaksine inneholder ikke levende influensavirus. Den er heller ikke tilsatt kvikksølvforbindelser eller andre konserveringsmidler. Influensa gir også svært sjeldent veldig alvorlige bivirkninger. Så lenge det eksisterer en mulighet for alvorlige bivirkninger for meg og fosteret, så satser jeg heller på influensaen. Anonym poster: b52ec5a8130571c92b3ac9a1ef3301d1 Det stemmer, men sjansen for alvorlige bivirkninger er statistisk mye større uten vaksine , derfor blir du anbefalt vaksine. Anonym poster: 758be0d50d12a3c430a76800701d2d18
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #46 Skrevet 4. januar 2013 Mer info fra FHI - greit å ha litt fakta å forholde seg til! Sesonginfluensavaksinen gir svært sjelden alvorlige bivirkninger. Som andre vaksiner kan den gi en lett uvelhetsfølelse og feber, samt ømhet på stikkstedet på armen. Den kan ikke gi influensasykdom. Sesonginfluensavaksinen beskytter mot tre typer influensavirus som forventes å forårsake influensa kommende høst og vinter. De fleste som tar vaksinen blir beskyttet mot influensa, men som ved annen vaksinasjon er det ikke alle som oppnår full beskyttelse. Enkelte andre virus og bakterier kan gi symptomer som likner influensa. Vaksinen beskytter ikke mot disse. Sesonginfluensavaksine inneholder ikke levende influensavirus. Den er heller ikke tilsatt kvikksølvforbindelser eller andre konserveringsmidler. Influensa gir også svært sjeldent veldig alvorlige bivirkninger. Så lenge det eksisterer en mulighet for alvorlige bivirkninger for meg og fosteret, så satser jeg heller på influensaen. Anonym poster: b52ec5a8130571c92b3ac9a1ef3301d1 Det stemmer, men sjansen for alvorlige bivirkninger er statistisk mye større uten vaksine , derfor blir du anbefalt vaksine. Anonym poster: 758be0d50d12a3c430a76800701d2d18 vel, jeg har hatt astma lenge og gått gjennom 2 problemfrie svangerskap, men bruker å få influensa ca annenhvert år, også uten alvorlige bivirkninger. Forstår ikke hvorfor jeg denne gangen må vaksinere. Har hatt "svineriet" i 2009 uten at jeg var innlagt på sykehuset for det. Anonym poster: b52ec5a8130571c92b3ac9a1ef3301d1
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #47 Skrevet 4. januar 2013 De rundt meg mener jeg svikter sønnnen min på 8 år, bare fordi jeg ikke vil vaksinere han mot influensa. Ja, han er i risikogruppa og har hatt problemer før med pusten ved sykdom, men jeg tørr ikke å gi han den vaksine. Synes dere jeg svikter sønnen min bare pga. en vaksine? Hva ville dere gjort om dere hadde hatt barn i risikogruppen? Dette er så vanskelig + nå haster det om vi skal vaksinere. Anonym poster: 758be0d50d12a3c430a76800701d2d18 Synes det er arrogant og uansvarlig å ikke følge offentlige helseanbefalinger for barnet sitt, særlig når det kan ha fatalt utfall, bare fordi du er "redd". Hvilke forutsetninger har du til å overprøve folkehelseinstituttets vurderinger og anbefalinger? Anonym poster: e14bb69471532c74568d4ebf22c88113
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #48 Skrevet 4. januar 2013 De rundt meg mener jeg svikter sønnnen min på 8 år, bare fordi jeg ikke vil vaksinere han mot influensa. Ja, han er i risikogruppa og har hatt problemer før med pusten ved sykdom, men jeg tørr ikke å gi han den vaksine. Synes dere jeg svikter sønnen min bare pga. en vaksine? Hva ville dere gjort om dere hadde hatt barn i risikogruppen? Dette er så vanskelig + nå haster det om vi skal vaksinere. Anonym poster: 758be0d50d12a3c430a76800701d2d18 Synes det er arrogant og uansvarlig å ikke følge offentlige helseanbefalinger for barnet sitt, særlig når det kan ha fatalt utfall, bare fordi du er "redd". Hvilke forutsetninger har du til å overprøve folkehelseinstituttets vurderinger og anbefalinger? Anonym poster: e14bb69471532c74568d4ebf22c88113 Sunt vett i hodet? Hvis myndighetene råder deg til å hoppe fra taket, gjør du det da? Fordi de har anbefalt det? Anonym poster: b52ec5a8130571c92b3ac9a1ef3301d1
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #49 Skrevet 4. januar 2013 Syns jeg ikke....hadde ALDRI gitt den vaksinen til mine barn. Anonym poster: 3c38be8cd6069344c3230bc66ec97224
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #50 Skrevet 4. januar 2013 De rundt meg mener jeg svikter sønnnen min på 8 år, bare fordi jeg ikke vil vaksinere han mot influensa. Ja, han er i risikogruppa og har hatt problemer før med pusten ved sykdom, men jeg tørr ikke å gi han den vaksine. Synes dere jeg svikter sønnen min bare pga. en vaksine? Hva ville dere gjort om dere hadde hatt barn i risikogruppen? Dette er så vanskelig + nå haster det om vi skal vaksinere. Anonym poster: 758be0d50d12a3c430a76800701d2d18 Synes det er arrogant og uansvarlig å ikke følge offentlige helseanbefalinger for barnet sitt, særlig når det kan ha fatalt utfall, bare fordi du er "redd". Hvilke forutsetninger har du til å overprøve folkehelseinstituttets vurderinger og anbefalinger? Anonym poster: e14bb69471532c74568d4ebf22c88113 Sunt vett i hodet? Hvis myndighetene råder deg til å hoppe fra taket, gjør du det da? Fordi de har anbefalt det? Anonym poster: b52ec5a8130571c92b3ac9a1ef3301d1 Jeg synes den sammenligningen er helt på jordet. Man kan ikke ved hjelp av sunn fornuft avgjøre om en medisin/vaksine virker eller er skadelig. Det trengs forskning og ekspertise til for å vurdere et slikt spørsmål. Viss man kunne bruke sunn fornuft for å behandle/forhindre sykdommer, så var jo mye av den medisinske forskningen overflødig, i tillegg til legestudium unødvendig. Om det er lurt å hoppe fra taket eller ikke, kan nok alle mennesker med normal mental utrustning vurdere som lite smart - uansett hvilke anbefalinger som ble gitt. Anonym poster: e14bb69471532c74568d4ebf22c88113
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå