Caprica Skrevet 16. desember 2012 #51 Skrevet 16. desember 2012 Den norske navneloven sier blant annet at du ikke kan gi barnet ditt et navn som er til vesentlig ulempe for vedkommende. - Paragraf 3 i lova sier at en ikke kan velge fornavn som kan være til vesentlig ulempe for innehaveren. Det finnes en rekke navn som det er gitt avslag på ut fra dette kriteriet. Navnet skal òg ha opphav og tradisjon som forenavn for å kunne være tillat, eller barnet må være knyttet til en kultur som har tradisjon for navnet. Noen navn som Birk og Linn har blitt nektet tidligere, men ikke nå lenger, forklarer Helleland. Vidkun og Adolf kan brukes, selv om noen sikkert kan argumentere for at det kan skape problemer for barnet når de vokser opp. - De er stigmatiserte navn som ikke blir særlig brukt, sier Helleland. Det står nevnt lengre oppe i artikkelen at barnevernet kom og hentet en unge som het Adolf Hitler (I USA).Joycelynn Aryan Nation og Honszlynn Himler Jeannie, het søskene. Men den familien var jo ikke frisk! Når du kaller barnet ditt Aryan Nation og Himler så sier det seg selv at dette er noe helt annet enn Vidkun? Så vidt jeg forsto av den saken der så var det ikke navnevalget som var problemet. Men takk for svar Anonym poster: 2843a39b0b2e2807aeb5ecad0166c1d8 Jeg vil ikke anse deg som helt i water om du kaller ungen din for Vidkun heller;) Forstår virkelig ingen at for meg så betyr ikke Vidkun automatisk Quisling, men en fantastisk oldefar og en favorittgrandonkel? Det gjør meg da f. ikke til samme ulla som Aryan Nation, og at du sier jeg ikke er helt i water er bare helt ubeskrivelig frekt! Anonym poster: 2843a39b0b2e2807aeb5ecad0166c1d8 Men saker er jo at de aller fleste mennesker barnet sitt vil treffe på, vil tenke på helt andre ting en fantastiske oldeforeldre og grandonkler... de vil tenke på Vidkun Quisling, landsforræder og ansvarlig for at mange mistet livet under krigen. Selv om du har positive assosiasjoner med navnet Vidkun, vil nok de færreste nordmenn være enig med deg. Det betyr ikke at Vidkun er et stygt navn, men det kan føre til at barnet ditt får en unødvendig tøff oppvekst. Ønsker du virkelig det?
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2012 #52 Skrevet 16. desember 2012 Men saker er jo at de aller fleste mennesker barnet sitt vil treffe på, vil tenke på helt andre ting en fantastiske oldeforeldre og grandonkler... de vil tenke på Vidkun Quisling, landsforræder og ansvarlig for at mange mistet livet under krigen. Selv om du har positive assosiasjoner med navnet Vidkun, vil nok de færreste nordmenn være enig med deg. Det betyr ikke at Vidkun er et stygt navn, men det kan føre til at barnet ditt får en unødvendig tøff oppvekst. Ønsker du virkelig det? Nei, selvfølgelig ønsker jeg ikke det. Jeg trodde faktisk at folk hadde... Jeg vil nødig si "kommet seg videre" for jeg forstår jo at det er slikt man aldri kommer over, men jeg hadde håpet at folk så navnet for navnet, og ikke personen bak. De jeg kjenner har også sagt det jeg sier, at det er Quisling som først og fremst gir assosiasjoner, ikke nødvendigvis Vidkun. Men siden jeg får så sterke tilbakemeldinger (og tilogmed personangrep) så får jeg vel lete videre. Synd, i grunn. Takk for svaret ditt, flott at du kan gi et ærlig og likevel saklig svar Anonym poster: 2843a39b0b2e2807aeb5ecad0166c1d8
Medulla Skrevet 16. desember 2012 #53 Skrevet 16. desember 2012 Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke hadde stusset om jeg hadde møtt noen som heter Vidkun. Hadde jeg møtt en adolf hadde sikkert tankene streifet hitler, men jeg hadde ikke holdt det mot noen..! Når jeg hører carosander tenker jeg karosseri, og når jeg hører anders tenker jeg abb. Burde de som heter anders skamme seg? Eller skal vi lære barna våre at det er greit å mobbe dem som heter det? Foreldrenes holdninger har jo mye å si for hva barn syns er grunnlag for mobbing.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2012 #54 Skrevet 16. desember 2012 Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke hadde stusset om jeg hadde møtt noen som heter Vidkun. Hadde jeg møtt en adolf hadde sikkert tankene streifet hitler, men jeg hadde ikke holdt det mot noen..! Når jeg hører carosander tenker jeg karosseri, og når jeg hører anders tenker jeg abb. Burde de som heter anders skamme seg? Eller skal vi lære barna våre at det er greit å mobbe dem som heter det? Foreldrenes holdninger har jo mye å si for hva barn syns er grunnlag for mobbing. Ååh! Det var godt at det var noen som faktisk ser hva jeg mener For meg er det et helt normalt navn, som Anders eller Josef. Adolf hadde jeg selvfølgelig holdt meg laaaangt unna. Er som du sier andres holdninger det er noe galt med om noen blir mobbet. Anonym poster: 2843a39b0b2e2807aeb5ecad0166c1d8
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2012 #55 Skrevet 16. desember 2012 Få et par sønner til og kall dem Adolf og Mussolini, så får du en riktig så trivelig liten klan Anonym poster: 4398d870907af0cc5ad298ec6dce4d45
det er berre mordi Skrevet 16. desember 2012 #56 Skrevet 16. desember 2012 Den norske navneloven sier blant annet at du ikke kan gi barnet ditt et navn som er til vesentlig ulempe for vedkommende. - Paragraf 3 i lova sier at en ikke kan velge fornavn som kan være til vesentlig ulempe for innehaveren. Det finnes en rekke navn som det er gitt avslag på ut fra dette kriteriet. Navnet skal òg ha opphav og tradisjon som forenavn for å kunne være tillat, eller barnet må være knyttet til en kultur som har tradisjon for navnet. Noen navn som Birk og Linn har blitt nektet tidligere, men ikke nå lenger, forklarer Helleland. Vidkun og Adolf kan brukes, selv om noen sikkert kan argumentere for at det kan skape problemer for barnet når de vokser opp. - De er stigmatiserte navn som ikke blir særlig brukt, sier Helleland. Det står nevnt lengre oppe i artikkelen at barnevernet kom og hentet en unge som het Adolf Hitler (I USA).Joycelynn Aryan Nation og Honszlynn Himler Jeannie, het søskene. Men den familien var jo ikke frisk! Når du kaller barnet ditt Aryan Nation og Himler så sier det seg selv at dette er noe helt annet enn Vidkun? Så vidt jeg forsto av den saken der så var det ikke navnevalget som var problemet. Men takk for svar Anonym poster: 2843a39b0b2e2807aeb5ecad0166c1d8 Jeg vil ikke anse deg som helt i water om du kaller ungen din for Vidkun heller;) Så synd at du av alle mennesker sier dette. Trodde du holdt deg for god for slikt. Anonym poster: 2843a39b0b2e2807aeb5ecad0166c1d8 Jeg underviser i historie- og Vidkun er en del av 9. trinnspensumet. Ja, jeg hadde helt klart tenkt at enten er foreldrene nazister, eller så har de sovet i timene mine og har liten kunnskap om landsforræderen.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2012 #57 Skrevet 16. desember 2012 Den norske navneloven sier blant annet at du ikke kan gi barnet ditt et navn som er til vesentlig ulempe for vedkommende. - Paragraf 3 i lova sier at en ikke kan velge fornavn som kan være til vesentlig ulempe for innehaveren. Det finnes en rekke navn som det er gitt avslag på ut fra dette kriteriet. Navnet skal òg ha opphav og tradisjon som forenavn for å kunne være tillat, eller barnet må være knyttet til en kultur som har tradisjon for navnet. Noen navn som Birk og Linn har blitt nektet tidligere, men ikke nå lenger, forklarer Helleland. Vidkun og Adolf kan brukes, selv om noen sikkert kan argumentere for at det kan skape problemer for barnet når de vokser opp. - De er stigmatiserte navn som ikke blir særlig brukt, sier Helleland. Det står nevnt lengre oppe i artikkelen at barnevernet kom og hentet en unge som het Adolf Hitler (I USA).Joycelynn Aryan Nation og Honszlynn Himler Jeannie, het søskene. Men den familien var jo ikke frisk! Når du kaller barnet ditt Aryan Nation og Himler så sier det seg selv at dette er noe helt annet enn Vidkun? Så vidt jeg forsto av den saken der så var det ikke navnevalget som var problemet. Men takk for svar Anonym poster: 2843a39b0b2e2807aeb5ecad0166c1d8 Jeg vil ikke anse deg som helt i water om du kaller ungen din for Vidkun heller;) Så synd at du av alle mennesker sier dette. Trodde du holdt deg for god for slikt. Anonym poster: 2843a39b0b2e2807aeb5ecad0166c1d8 Jeg underviser i historie- og Vidkun er en del av 9. trinnspensumet. Ja, jeg hadde helt klart tenkt at enten er foreldrene nazister, eller så har de sovet i timene mine og har liten kunnskap om landsforræderen. Jeg har nok ikke sovet i timen, men klarer også å se at det er til syvende og sist bare et navn en forferdelig person hadde. Man trenger ikke være nazist av den grunn. Anonym poster: 2843a39b0b2e2807aeb5ecad0166c1d8
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2012 #58 Skrevet 16. desember 2012 Få et par sønner til og kall dem Adolf og Mussolini, så får du en riktig så trivelig liten klan Anonym poster: 4398d870907af0cc5ad298ec6dce4d45 Ja, for det blir akkurat det samme....... Anonym poster: 2843a39b0b2e2807aeb5ecad0166c1d8
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2012 #59 Skrevet 16. desember 2012 Få et par sønner til og kall dem Adolf og Mussolini, så får du en riktig så trivelig liten klan Anonym poster: 4398d870907af0cc5ad298ec6dce4d45 Ja, for det blir akkurat det samme....... Anonym poster: 2843a39b0b2e2807aeb5ecad0166c1d8 Sjefen i Tyskland, sjefen i Italia og sjefen i Norge i skjønn forening samme ulla ...... Anonym poster: 4398d870907af0cc5ad298ec6dce4d45
Beklager - Dysleksi Skrevet 17. desember 2012 #60 Skrevet 17. desember 2012 Forskjellen på navn som Anders og Josef OG Adolf og Vidkun er at de to første navnene er så mye brukt at man tenker ikke negativt om navnet i første rekke. Adolf og Vidkun er så lite brukt at det er helt unaturlig å ikke få asosiasjoner til forederi og ondskap.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2012 #61 Skrevet 17. desember 2012 For å ta et annet eksempel: Jeg synes hakekorset er et vakkert ornament, som ble brukt i de aller fleste kulturer lenge før andre verdenskrig. Men å gå rundt med det i dag? Da måtte man forklart cirka 100 ganger hver dag at man ikke er nazist, og halvparten ville likevel tenkt på meg som en person med elendig dømmekraft. Om det er andre versjoner enn den typiske nazi-utformingen (på skrå og mot høyre) spiller ingen rolle. Symboler betyr det som majoriteten legger i dem. Og et navn er også et symbol. Anonym poster: 11b6946b532c9cc2ba37205b142f5be0
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2012 #62 Skrevet 17. desember 2012 Få et par sønner til og kall dem Adolf og Mussolini, så får du en riktig så trivelig liten klan Anonym poster: 4398d870907af0cc5ad298ec6dce4d45 Mussolini het forøvrig Benito til fornavn og det er fortsatt et meget vanlig og ubelastet navn i Italia. De har tydeligvis ikke samme forhold til "belastede" fornavn som vi nordmenn har. Anonym poster: 04667f8f6379fa558674e7a9658c8d0d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå