Gjest Malore Skrevet 7. desember 2012 #101 Skrevet 7. desember 2012 Mange svar her, men kan fortelle min historie til de som tror at det går bra selv om man røyker mindre enn normalt mens man er gravid. Jeg var ung, dum og gravid med min første for 20 år siden og røkte under svangerskapet, gikk ned til maks 5 om dagen, noen ganger mindre og andre dager ingen, og følte meg kjempeflink. Resultatet ble at jeg holdt på å miste babyen min under fødsel da morkaken var full av infarkter og babyen fikk lite oksygen, endte i hasteks og alt gikk bra tilslutt heldigvis. Legen kom inn til meg dagen etter og ga meg en skrape fordi jeg hadde røkt så masse under svangerskapet, hun trodde slett ikke på at jeg hadde røkt så lite som jeg hadde. Da hun gikk begynte jeg å gråte, men fikk trøst av hun jeg lå på rom med som sa jeg ikke skulle bry meg om det, hun hadde nemlig røkt 20 om dagen under svangerskapet og hennes morkake var helt fin. Har i etterkant lært at det er forskjell på hvordan kroppene våre reagerer på giftstoffene vi velger å innta, og med mine 2 andre tok jeg ikke så mye som en sigarett og morkakene var fine. Så tenk dere om dere som mener at litt røyk ikke skader, jeg har erfart noe helt annet og priser meg lykkelig over at det gikk bra tross alt. Anonym poster: ff64577c4c324c11d91cb9aaf3527405 Man lærer så lenge man lever heldigvis:)
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2012 #102 Skrevet 7. desember 2012 Mange svar her, men kan fortelle min historie til de som tror at det går bra selv om man røyker mindre enn normalt mens man er gravid. Jeg var ung, dum og gravid med min første for 20 år siden og røkte under svangerskapet, gikk ned til maks 5 om dagen, noen ganger mindre og andre dager ingen, og følte meg kjempeflink. Resultatet ble at jeg holdt på å miste babyen min under fødsel da morkaken var full av infarkter og babyen fikk lite oksygen, endte i hasteks og alt gikk bra tilslutt heldigvis. Legen kom inn til meg dagen etter og ga meg en skrape fordi jeg hadde røkt så masse under svangerskapet, hun trodde slett ikke på at jeg hadde røkt så lite som jeg hadde. Da hun gikk begynte jeg å gråte, men fikk trøst av hun jeg lå på rom med som sa jeg ikke skulle bry meg om det, hun hadde nemlig røkt 20 om dagen under svangerskapet og hennes morkake var helt fin. Har i etterkant lært at det er forskjell på hvordan kroppene våre reagerer på giftstoffene vi velger å innta, og med mine 2 andre tok jeg ikke så mye som en sigarett og morkakene var fine. Så tenk dere om dere som mener at litt røyk ikke skader, jeg har erfart noe helt annet og priser meg lykkelig over at det gikk bra tross alt. Anonym poster: ff64577c4c324c11d91cb9aaf3527405 Bra at det gikk fint Nå tror jeg ikke det er noen her inne som at sagt at det ikke skader med bare litt røyk. Selvfølgelig skader det, men ikke på samme måte med 1 som med 5, som HI spurte om. problemet er at hvis ungen er helt frisk, så er det ikke så store skader. MEN! Hvis ungen er syk i magen, så kan det få fatale konsekvenser når man røyker 1 eller 5 om dagen! Hvorfor tar sjansen? Dere spiser vel ikke spekemat, drikker ikke alkohol, unngår andre farlige ting i svangerskapet nettopp for å ikke ta sjansen. Men røyk derimot... Anonym poster: 4dad69218304da41dd2c5c1581241036
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2012 #103 Skrevet 7. desember 2012 Mange svar her, men kan fortelle min historie til de som tror at det går bra selv om man røyker mindre enn normalt mens man er gravid. Jeg var ung, dum og gravid med min første for 20 år siden og røkte under svangerskapet, gikk ned til maks 5 om dagen, noen ganger mindre og andre dager ingen, og følte meg kjempeflink. Resultatet ble at jeg holdt på å miste babyen min under fødsel da morkaken var full av infarkter og babyen fikk lite oksygen, endte i hasteks og alt gikk bra tilslutt heldigvis. Legen kom inn til meg dagen etter og ga meg en skrape fordi jeg hadde røkt så masse under svangerskapet, hun trodde slett ikke på at jeg hadde røkt så lite som jeg hadde. Da hun gikk begynte jeg å gråte, men fikk trøst av hun jeg lå på rom med som sa jeg ikke skulle bry meg om det, hun hadde nemlig røkt 20 om dagen under svangerskapet og hennes morkake var helt fin. Har i etterkant lært at det er forskjell på hvordan kroppene våre reagerer på giftstoffene vi velger å innta, og med mine 2 andre tok jeg ikke så mye som en sigarett og morkakene var fine. Så tenk dere om dere som mener at litt røyk ikke skader, jeg har erfart noe helt annet og priser meg lykkelig over at det gikk bra tross alt. Anonym poster: ff64577c4c324c11d91cb9aaf3527405 Betyr jo ikke at det kommer til å skje alle ? Anonym poster: 13a03770f9b25d32131c2f4bd381bb86 nei, men hvorfor ta sjansen, og hvordan kan du vite på forhånd at det ikke skjer din unge? Du har da ikke noe innsyn inn i magen med tanke på plutselig morkakesvikt eller skjulte sykdommer hos foster! Anonym poster: 4dad69218304da41dd2c5c1581241036
Gjest SprøstektLøk Skrevet 7. desember 2012 #104 Skrevet 7. desember 2012 Mange svar her, men kan fortelle min historie til de som tror at det går bra selv om man røyker mindre enn normalt mens man er gravid. Jeg var ung, dum og gravid med min første for 20 år siden og røkte under svangerskapet, gikk ned til maks 5 om dagen, noen ganger mindre og andre dager ingen, og følte meg kjempeflink. Resultatet ble at jeg holdt på å miste babyen min under fødsel da morkaken var full av infarkter og babyen fikk lite oksygen, endte i hasteks og alt gikk bra tilslutt heldigvis. Legen kom inn til meg dagen etter og ga meg en skrape fordi jeg hadde røkt så masse under svangerskapet, hun trodde slett ikke på at jeg hadde røkt så lite som jeg hadde. Da hun gikk begynte jeg å gråte, men fikk trøst av hun jeg lå på rom med som sa jeg ikke skulle bry meg om det, hun hadde nemlig røkt 20 om dagen under svangerskapet og hennes morkake var helt fin. Har i etterkant lært at det er forskjell på hvordan kroppene våre reagerer på giftstoffene vi velger å innta, og med mine 2 andre tok jeg ikke så mye som en sigarett og morkakene var fine. Så tenk dere om dere som mener at litt røyk ikke skader, jeg har erfart noe helt annet og priser meg lykkelig over at det gikk bra tross alt. Anonym poster: ff64577c4c324c11d91cb9aaf3527405 Bra at det gikk fint Nå tror jeg ikke det er noen her inne som at sagt at det ikke skader med bare litt røyk. Selvfølgelig skader det, men ikke på samme måte med 1 som med 5, som HI spurte om. problemet er at hvis ungen er helt frisk, så er det ikke så store skader. MEN! Hvis ungen er syk i magen, så kan det få fatale konsekvenser når man røyker 1 eller 5 om dagen! Hvorfor tar sjansen? Dere spiser vel ikke spekemat, drikker ikke alkohol, unngår andre farlige ting i svangerskapet nettopp for å ikke ta sjansen. Men røyk derimot... Anonym poster: 4dad69218304da41dd2c5c1581241036 Så er de vel ikke avhengig av spekemat heller da...
Countess Skrevet 7. desember 2012 #105 Skrevet 7. desember 2012 Flere leger og også Allen Carr (en røykekutt guru) anbefaler ikke gravide å slutte å røyke, hvorfor ikke? Fordi mange opplever så mye stress i forbindelse med å skulle slutte at det er værre for barnet enn å slutte. Noen opplever også depresjon og legg de sammen med de andre følelsen som svinger i et svangerskap så er det ikke alltid like lett. Som svar til HI så tror jeg uten at en røyk vil være mindre skadelig enn 5. Grunnen til det er jo at man da får inn mindre skadlige stoffer i kroppen, også får man dette kun en gang om dagen og ikke 5. Det kan være at effeketen er den samme om du røyker de 5 rett etterhverandre. Til anonym som mener det ER viljen det går på: Hvorfor finnes det da i det hele tatt folk som faktisk røyker også etter at det har fått dødsbuskapet? For det er ikke alle som klarer å slutte. Har du forsøkt å gjøre det selv? Har du selv vært en storrøyker? Anonym poster: 1feb40bd2c82f0e132653731eb832abd Nei, men en nær slektning av meg røyket 40 om dagen, og sluttet på dagen etter at han fikk hjerteflimmer og beskjed av legen om at han dør hvis han ikke slutter. Fyren hadde verken små barn eller andre forpliktelser som kunne tilsi at han måtte slutte på grunn av andre. Han sluttet for å forlenge livet. Selv om han røyket stort fra han var 16 til han var 60. Anonym poster: 4dad69218304da41dd2c5c1581241036 Så du sa i det første innlegget at de fleste som får beskjed om det, slutter. men egentlig så vet du bare om en? Det er vel ikke nok kunnskap til å bygge opp argumentet ditt rundt. Jeg vet(!) at det er mange som aldri klarer å slutte å røyke. De har fått beskjed om at de må, men de klarer fortsatt ikke. Å de har forpliktelser, som barn/barnebarn osv.. Ja, det er bedre å røyke 1 røyk enn det er å røyke 5, da du får i deg mindre av de farlige stoffene og oksygentilførselen til barnet blir jevnt over bra. Når jeg ble gravid så røykte jeg, og jeg skal ærlig si at det tok noen uker før jeg klarte å legge det helt av meg. Jeg røykte 2-3 sigaretter i uka.. For en ikke-røyker og sikkert mange røykere er nok dette helt forkastelig, og det er greit..Men jeg gjorde nå det.. Legen min sa selv, at om jeg følte at de 2-3 sigarettene gjorde slik at overgangen ble mildere, så kunne det være mindre helsefarlig enn stresset som kommer av røykeslutt.. Så rart at man ikke blir fulltidssykmeldt i stressende jobb som sykepleier, jurist, politi, ambulansearbeider, psykolog osv, men at man blir rådet til å unngå stress som KAN oppstå ved røykeslutt. Hadde stress vært så kjempeskadelig, så hadde alle i stressende yrker gått sykmeldt fra dag 1 og ut svangerskapet? Hva med annet stress? Dauer man av det? Anonym poster: 4dad69218304da41dd2c5c1581241036 Merkelig hvordan du samtidig som å lese innlegget mitt så selektiv, samtidig svarer så krasst. Vil tro det er en lite stressende måte å diskutere på Om du vet noe som helt om avhengighet, eller bruk av alkohol, nakotika eller nikotin, så blir det ofte brukt i stressede situasjoner. Å nei, man dauer ikke av stresset! Men det å i tillegg til å ha en stressende jobb, finne ut at jeg var gravid, måtte jeg slutte å røyke. Så da ble det en ekstra stressfaktor for meg. Da ble jeg ikke rådet til det, men jeg tok det opp med legen min, og hun forklarte meg da litt forskjellig. Å jeg snakker da for pokker ikke om ut svangerskapet! Om du igjenn ikke hadde vært så selektiv, så hadde du sett at jeg skrev i etpar uker.. Så jeg røykte MAX 8 sigaretter etter jeg fant ut at jeg var gravid i uke 5. Å hadde du vært sinnsykt stresset i din jobbsituasjon og du ville ha sykemld i etpar uker, så hadde du kanskje fått det
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2012 #106 Skrevet 7. desember 2012 Flere leger og også Allen Carr (en røykekutt guru) anbefaler ikke gravide å slutte å røyke, hvorfor ikke? Fordi mange opplever så mye stress i forbindelse med å skulle slutte at det er værre for barnet enn å slutte. Noen opplever også depresjon og legg de sammen med de andre følelsen som svinger i et svangerskap så er det ikke alltid like lett. Som svar til HI så tror jeg uten at en røyk vil være mindre skadelig enn 5. Grunnen til det er jo at man da får inn mindre skadlige stoffer i kroppen, også får man dette kun en gang om dagen og ikke 5. Det kan være at effeketen er den samme om du røyker de 5 rett etterhverandre. Til anonym som mener det ER viljen det går på: Hvorfor finnes det da i det hele tatt folk som faktisk røyker også etter at det har fått dødsbuskapet? For det er ikke alle som klarer å slutte. Har du forsøkt å gjøre det selv? Har du selv vært en storrøyker? Anonym poster: 1feb40bd2c82f0e132653731eb832abd Nei, men en nær slektning av meg røyket 40 om dagen, og sluttet på dagen etter at han fikk hjerteflimmer og beskjed av legen om at han dør hvis han ikke slutter. Fyren hadde verken små barn eller andre forpliktelser som kunne tilsi at han måtte slutte på grunn av andre. Han sluttet for å forlenge livet. Selv om han røyket stort fra han var 16 til han var 60. Anonym poster: 4dad69218304da41dd2c5c1581241036 Så du sa i det første innlegget at de fleste som får beskjed om det, slutter. men egentlig så vet du bare om en? Det er vel ikke nok kunnskap til å bygge opp argumentet ditt rundt. Jeg vet(!) at det er mange som aldri klarer å slutte å røyke. De har fått beskjed om at de må, men de klarer fortsatt ikke. Å de har forpliktelser, som barn/barnebarn osv.. Ja, det er bedre å røyke 1 røyk enn det er å røyke 5, da du får i deg mindre av de farlige stoffene og oksygentilførselen til barnet blir jevnt over bra. Når jeg ble gravid så røykte jeg, og jeg skal ærlig si at det tok noen uker før jeg klarte å legge det helt av meg. Jeg røykte 2-3 sigaretter i uka.. For en ikke-røyker og sikkert mange røykere er nok dette helt forkastelig, og det er greit..Men jeg gjorde nå det.. Legen min sa selv, at om jeg følte at de 2-3 sigarettene gjorde slik at overgangen ble mildere, så kunne det være mindre helsefarlig enn stresset som kommer av røykeslutt.. Så rart at man ikke blir fulltidssykmeldt i stressende jobb som sykepleier, jurist, politi, ambulansearbeider, psykolog osv, men at man blir rådet til å unngå stress som KAN oppstå ved røykeslutt. Hadde stress vært så kjempeskadelig, så hadde alle i stressende yrker gått sykmeldt fra dag 1 og ut svangerskapet? Hva med annet stress? Dauer man av det? Anonym poster: 4dad69218304da41dd2c5c1581241036 Merkelig hvordan du samtidig som å lese innlegget mitt så selektiv, samtidig svarer så krasst. Vil tro det er en lite stressende måte å diskutere på Om du vet noe som helt om avhengighet, eller bruk av alkohol, nakotika eller nikotin, så blir det ofte brukt i stressede situasjoner. Å nei, man dauer ikke av stresset! Men det å i tillegg til å ha en stressende jobb, finne ut at jeg var gravid, måtte jeg slutte å røyke. Så da ble det en ekstra stressfaktor for meg. Da ble jeg ikke rådet til det, men jeg tok det opp med legen min, og hun forklarte meg da litt forskjellig. Å jeg snakker da for pokker ikke om ut svangerskapet! Om du igjenn ikke hadde vært så selektiv, så hadde du sett at jeg skrev i etpar uker.. Så jeg røykte MAX 8 sigaretter etter jeg fant ut at jeg var gravid i uke 5. Å hadde du vært sinnsykt stresset i din jobbsituasjon og du ville ha sykemld i etpar uker, så hadde du kanskje fått det Nope, jeg fikk ikke en gang sykmelding da jeg ble trakassert og truet med oppsigelse på jobben. Legen mente at jeg da ikke var syk, og jeg har aldri hørt om at stress kan skade fosteret som sådan. Tror det er en myte på lik linje med det at stress rundt det å bli gravid forsinker prosessen, noe som har blitt avkreftet. Og hva med annen stress? Livet består jo av stress, særlig hvis man har unger fra før. Vanskelig jobb, samlivsbrudd, mann som slår seg vrang i svangerskapet, store helseplager, dødsfall i nær vennekrets, trass, alvorlig sykdom hos barn man har fra før osv. Skal man unngå stress så kan man like gjerne slutte å leve. Anonym poster: 4dad69218304da41dd2c5c1581241036
Countess Skrevet 7. desember 2012 #107 Skrevet 7. desember 2012 Mange svar her, men kan fortelle min historie til de som tror at det går bra selv om man røyker mindre enn normalt mens man er gravid. Jeg var ung, dum og gravid med min første for 20 år siden og røkte under svangerskapet, gikk ned til maks 5 om dagen, noen ganger mindre og andre dager ingen, og følte meg kjempeflink. Resultatet ble at jeg holdt på å miste babyen min under fødsel da morkaken var full av infarkter og babyen fikk lite oksygen, endte i hasteks og alt gikk bra tilslutt heldigvis. Legen kom inn til meg dagen etter og ga meg en skrape fordi jeg hadde røkt så masse under svangerskapet, hun trodde slett ikke på at jeg hadde røkt så lite som jeg hadde. Da hun gikk begynte jeg å gråte, men fikk trøst av hun jeg lå på rom med som sa jeg ikke skulle bry meg om det, hun hadde nemlig røkt 20 om dagen under svangerskapet og hennes morkake var helt fin. Har i etterkant lært at det er forskjell på hvordan kroppene våre reagerer på giftstoffene vi velger å innta, og med mine 2 andre tok jeg ikke så mye som en sigarett og morkakene var fine. Så tenk dere om dere som mener at litt røyk ikke skader, jeg har erfart noe helt annet og priser meg lykkelig over at det gikk bra tross alt. Anonym poster: ff64577c4c324c11d91cb9aaf3527405 Bra at det gikk fint Nå tror jeg ikke det er noen her inne som at sagt at det ikke skader med bare litt røyk. Selvfølgelig skader det, men ikke på samme måte med 1 som med 5, som HI spurte om. problemet er at hvis ungen er helt frisk, så er det ikke så store skader. MEN! Hvis ungen er syk i magen, så kan det få fatale konsekvenser når man røyker 1 eller 5 om dagen! Hvorfor tar sjansen? Dere spiser vel ikke spekemat, drikker ikke alkohol, unngår andre farlige ting i svangerskapet nettopp for å ikke ta sjansen. Men røyk derimot... Anonym poster: 4dad69218304da41dd2c5c1581241036 Kunnskapsløst av deg å sammenligne spekemat og nikotin, men ok. Hvem er "dere"? Siden du svarer her, så har du lest de andre svarene? Eller er det automatisk at alle som svarer for en side av saken, gjør det selv?
Countess Skrevet 7. desember 2012 #108 Skrevet 7. desember 2012 Flere leger og også Allen Carr (en røykekutt guru) anbefaler ikke gravide å slutte å røyke, hvorfor ikke? Fordi mange opplever så mye stress i forbindelse med å skulle slutte at det er værre for barnet enn å slutte. Noen opplever også depresjon og legg de sammen med de andre følelsen som svinger i et svangerskap så er det ikke alltid like lett. Som svar til HI så tror jeg uten at en røyk vil være mindre skadelig enn 5. Grunnen til det er jo at man da får inn mindre skadlige stoffer i kroppen, også får man dette kun en gang om dagen og ikke 5. Det kan være at effeketen er den samme om du røyker de 5 rett etterhverandre. Til anonym som mener det ER viljen det går på: Hvorfor finnes det da i det hele tatt folk som faktisk røyker også etter at det har fått dødsbuskapet? For det er ikke alle som klarer å slutte. Har du forsøkt å gjøre det selv? Har du selv vært en storrøyker? Anonym poster: 1feb40bd2c82f0e132653731eb832abd Nei, men en nær slektning av meg røyket 40 om dagen, og sluttet på dagen etter at han fikk hjerteflimmer og beskjed av legen om at han dør hvis han ikke slutter. Fyren hadde verken små barn eller andre forpliktelser som kunne tilsi at han måtte slutte på grunn av andre. Han sluttet for å forlenge livet. Selv om han røyket stort fra han var 16 til han var 60. Anonym poster: 4dad69218304da41dd2c5c1581241036 Så du sa i det første innlegget at de fleste som får beskjed om det, slutter. men egentlig så vet du bare om en? Det er vel ikke nok kunnskap til å bygge opp argumentet ditt rundt. Jeg vet(!) at det er mange som aldri klarer å slutte å røyke. De har fått beskjed om at de må, men de klarer fortsatt ikke. Å de har forpliktelser, som barn/barnebarn osv.. Ja, det er bedre å røyke 1 røyk enn det er å røyke 5, da du får i deg mindre av de farlige stoffene og oksygentilførselen til barnet blir jevnt over bra. Når jeg ble gravid så røykte jeg, og jeg skal ærlig si at det tok noen uker før jeg klarte å legge det helt av meg. Jeg røykte 2-3 sigaretter i uka.. For en ikke-røyker og sikkert mange røykere er nok dette helt forkastelig, og det er greit..Men jeg gjorde nå det.. Legen min sa selv, at om jeg følte at de 2-3 sigarettene gjorde slik at overgangen ble mildere, så kunne det være mindre helsefarlig enn stresset som kommer av røykeslutt.. Så rart at man ikke blir fulltidssykmeldt i stressende jobb som sykepleier, jurist, politi, ambulansearbeider, psykolog osv, men at man blir rådet til å unngå stress som KAN oppstå ved røykeslutt. Hadde stress vært så kjempeskadelig, så hadde alle i stressende yrker gått sykmeldt fra dag 1 og ut svangerskapet? Hva med annet stress? Dauer man av det? Anonym poster: 4dad69218304da41dd2c5c1581241036 Merkelig hvordan du samtidig som å lese innlegget mitt så selektiv, samtidig svarer så krasst. Vil tro det er en lite stressende måte å diskutere på Om du vet noe som helt om avhengighet, eller bruk av alkohol, nakotika eller nikotin, så blir det ofte brukt i stressede situasjoner. Å nei, man dauer ikke av stresset! Men det å i tillegg til å ha en stressende jobb, finne ut at jeg var gravid, måtte jeg slutte å røyke. Så da ble det en ekstra stressfaktor for meg. Da ble jeg ikke rådet til det, men jeg tok det opp med legen min, og hun forklarte meg da litt forskjellig. Å jeg snakker da for pokker ikke om ut svangerskapet! Om du igjenn ikke hadde vært så selektiv, så hadde du sett at jeg skrev i etpar uker.. Så jeg røykte MAX 8 sigaretter etter jeg fant ut at jeg var gravid i uke 5. Å hadde du vært sinnsykt stresset i din jobbsituasjon og du ville ha sykemld i etpar uker, så hadde du kanskje fått det Nope, jeg fikk ikke en gang sykmelding da jeg ble trakassert og truet med oppsigelse på jobben. Legen mente at jeg da ikke var syk, og jeg har aldri hørt om at stress kan skade fosteret som sådan. Tror det er en myte på lik linje med det at stress rundt det å bli gravid forsinker prosessen, noe som har blitt avkreftet. Og hva med annen stress? Livet består jo av stress, særlig hvis man har unger fra før. Vanskelig jobb, samlivsbrudd, mann som slår seg vrang i svangerskapet, store helseplager, dødsfall i nær vennekrets, trass, alvorlig sykdom hos barn man har fra før osv. Skal man unngå stress så kan man like gjerne slutte å leve. Anonym poster: 4dad69218304da41dd2c5c1581241036 Å herrefred hvor du hengte deg opp i det ene da! Joda, å du kan sikkert ramse opp stressrelaterte faktorer til du blir blå i ansiktet. Jeg tok ikke de sigarettene fordi jeg ikke ville stresse barnet ved å slutte, men jeg tok de sigarettene for å mildne overgangen til å slutte. Å etter et par uker gjorde jeg det. Jeg nevnte det med stress fordi det var det min lege sa til meg, at stresset ved å slutte på den måten kunne være mere skadelig enn en og annen røyk.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2012 #109 Skrevet 7. desember 2012 Mange svar her, men kan fortelle min historie til de som tror at det går bra selv om man røyker mindre enn normalt mens man er gravid. Jeg var ung, dum og gravid med min første for 20 år siden og røkte under svangerskapet, gikk ned til maks 5 om dagen, noen ganger mindre og andre dager ingen, og følte meg kjempeflink. Resultatet ble at jeg holdt på å miste babyen min under fødsel da morkaken var full av infarkter og babyen fikk lite oksygen, endte i hasteks og alt gikk bra tilslutt heldigvis. Legen kom inn til meg dagen etter og ga meg en skrape fordi jeg hadde røkt så masse under svangerskapet, hun trodde slett ikke på at jeg hadde røkt så lite som jeg hadde. Da hun gikk begynte jeg å gråte, men fikk trøst av hun jeg lå på rom med som sa jeg ikke skulle bry meg om det, hun hadde nemlig røkt 20 om dagen under svangerskapet og hennes morkake var helt fin. Har i etterkant lært at det er forskjell på hvordan kroppene våre reagerer på giftstoffene vi velger å innta, og med mine 2 andre tok jeg ikke så mye som en sigarett og morkakene var fine. Så tenk dere om dere som mener at litt røyk ikke skader, jeg har erfart noe helt annet og priser meg lykkelig over at det gikk bra tross alt. Anonym poster: ff64577c4c324c11d91cb9aaf3527405 Bra at det gikk fint Nå tror jeg ikke det er noen her inne som at sagt at det ikke skader med bare litt røyk. Selvfølgelig skader det, men ikke på samme måte med 1 som med 5, som HI spurte om. problemet er at hvis ungen er helt frisk, så er det ikke så store skader. MEN! Hvis ungen er syk i magen, så kan det få fatale konsekvenser når man røyker 1 eller 5 om dagen! Hvorfor tar sjansen? Dere spiser vel ikke spekemat, drikker ikke alkohol, unngår andre farlige ting i svangerskapet nettopp for å ikke ta sjansen. Men røyk derimot... Anonym poster: 4dad69218304da41dd2c5c1581241036 Kunnskapsløst av deg å sammenligne spekemat og nikotin, men ok. Hvem er "dere"? Siden du svarer her, så har du lest de andre svarene? Eller er det automatisk at alle som svarer for en side av saken, gjør det selv? Hvorfor kunnskapsløst? Spekemat KAN være livstruende i enkelte tilfeller, altså hvis det inneholder nok mengde listeria og hvis fosteret er svakt. Nikotin KAN også være livstruende i enkelte tilfeller, når fosteret er svekket/sykt fra før, eller morkaka har svikt. Men jeg har forstått at dere røykere beskytter den kjære røyken deres for alt det er verdt. Anonym poster: 4dad69218304da41dd2c5c1581241036
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2012 #110 Skrevet 7. desember 2012 Flere leger og også Allen Carr (en røykekutt guru) anbefaler ikke gravide å slutte å røyke, hvorfor ikke? Fordi mange opplever så mye stress i forbindelse med å skulle slutte at det er værre for barnet enn å slutte. Noen opplever også depresjon og legg de sammen med de andre følelsen som svinger i et svangerskap så er det ikke alltid like lett. Som svar til HI så tror jeg uten at en røyk vil være mindre skadelig enn 5. Grunnen til det er jo at man da får inn mindre skadlige stoffer i kroppen, også får man dette kun en gang om dagen og ikke 5. Det kan være at effeketen er den samme om du røyker de 5 rett etterhverandre. Til anonym som mener det ER viljen det går på: Hvorfor finnes det da i det hele tatt folk som faktisk røyker også etter at det har fått dødsbuskapet? For det er ikke alle som klarer å slutte. Har du forsøkt å gjøre det selv? Har du selv vært en storrøyker? Anonym poster: 1feb40bd2c82f0e132653731eb832abd Nei, men en nær slektning av meg røyket 40 om dagen, og sluttet på dagen etter at han fikk hjerteflimmer og beskjed av legen om at han dør hvis han ikke slutter. Fyren hadde verken små barn eller andre forpliktelser som kunne tilsi at han måtte slutte på grunn av andre. Han sluttet for å forlenge livet. Selv om han røyket stort fra han var 16 til han var 60. Anonym poster: 4dad69218304da41dd2c5c1581241036 Så du sa i det første innlegget at de fleste som får beskjed om det, slutter. men egentlig så vet du bare om en? Det er vel ikke nok kunnskap til å bygge opp argumentet ditt rundt. Jeg vet(!) at det er mange som aldri klarer å slutte å røyke. De har fått beskjed om at de må, men de klarer fortsatt ikke. Å de har forpliktelser, som barn/barnebarn osv.. Ja, det er bedre å røyke 1 røyk enn det er å røyke 5, da du får i deg mindre av de farlige stoffene og oksygentilførselen til barnet blir jevnt over bra. Når jeg ble gravid så røykte jeg, og jeg skal ærlig si at det tok noen uker før jeg klarte å legge det helt av meg. Jeg røykte 2-3 sigaretter i uka.. For en ikke-røyker og sikkert mange røykere er nok dette helt forkastelig, og det er greit..Men jeg gjorde nå det.. Legen min sa selv, at om jeg følte at de 2-3 sigarettene gjorde slik at overgangen ble mildere, så kunne det være mindre helsefarlig enn stresset som kommer av røykeslutt.. Så rart at man ikke blir fulltidssykmeldt i stressende jobb som sykepleier, jurist, politi, ambulansearbeider, psykolog osv, men at man blir rådet til å unngå stress som KAN oppstå ved røykeslutt. Hadde stress vært så kjempeskadelig, så hadde alle i stressende yrker gått sykmeldt fra dag 1 og ut svangerskapet? Hva med annet stress? Dauer man av det? Anonym poster: 4dad69218304da41dd2c5c1581241036 Merkelig hvordan du samtidig som å lese innlegget mitt så selektiv, samtidig svarer så krasst. Vil tro det er en lite stressende måte å diskutere på Om du vet noe som helt om avhengighet, eller bruk av alkohol, nakotika eller nikotin, så blir det ofte brukt i stressede situasjoner. Å nei, man dauer ikke av stresset! Men det å i tillegg til å ha en stressende jobb, finne ut at jeg var gravid, måtte jeg slutte å røyke. Så da ble det en ekstra stressfaktor for meg. Da ble jeg ikke rådet til det, men jeg tok det opp med legen min, og hun forklarte meg da litt forskjellig. Å jeg snakker da for pokker ikke om ut svangerskapet! Om du igjenn ikke hadde vært så selektiv, så hadde du sett at jeg skrev i etpar uker.. Så jeg røykte MAX 8 sigaretter etter jeg fant ut at jeg var gravid i uke 5. Å hadde du vært sinnsykt stresset i din jobbsituasjon og du ville ha sykemld i etpar uker, så hadde du kanskje fått det Nope, jeg fikk ikke en gang sykmelding da jeg ble trakassert og truet med oppsigelse på jobben. Legen mente at jeg da ikke var syk, og jeg har aldri hørt om at stress kan skade fosteret som sådan. Tror det er en myte på lik linje med det at stress rundt det å bli gravid forsinker prosessen, noe som har blitt avkreftet. Og hva med annen stress? Livet består jo av stress, særlig hvis man har unger fra før. Vanskelig jobb, samlivsbrudd, mann som slår seg vrang i svangerskapet, store helseplager, dødsfall i nær vennekrets, trass, alvorlig sykdom hos barn man har fra før osv. Skal man unngå stress så kan man like gjerne slutte å leve. Anonym poster: 4dad69218304da41dd2c5c1581241036 Å herrefred hvor du hengte deg opp i det ene da! Joda, å du kan sikkert ramse opp stressrelaterte faktorer til du blir blå i ansiktet. Jeg tok ikke de sigarettene fordi jeg ikke ville stresse barnet ved å slutte, men jeg tok de sigarettene for å mildne overgangen til å slutte. Å etter et par uker gjorde jeg det. Jeg nevnte det med stress fordi det var det min lege sa til meg, at stresset ved å slutte på den måten kunne være mere skadelig enn en og annen røyk. jeg mente ikke deg personlig, men dem som fortsetter å røyke gjennom hele svangerskapet for å unngå stress. Du HAR sluttet. Andre snakket om dem som ikke sluttet og fortsatte å røyke, til tross for at nikotin er skadelig for fosteret, fordi de anså stress ved røykeslutt som "farligere" enn nikotinpåvirkning av fosteret. Anonym poster: 4dad69218304da41dd2c5c1581241036
Countess Skrevet 7. desember 2012 #111 Skrevet 7. desember 2012 Mange svar her, men kan fortelle min historie til de som tror at det går bra selv om man røyker mindre enn normalt mens man er gravid. Jeg var ung, dum og gravid med min første for 20 år siden og røkte under svangerskapet, gikk ned til maks 5 om dagen, noen ganger mindre og andre dager ingen, og følte meg kjempeflink. Resultatet ble at jeg holdt på å miste babyen min under fødsel da morkaken var full av infarkter og babyen fikk lite oksygen, endte i hasteks og alt gikk bra tilslutt heldigvis. Legen kom inn til meg dagen etter og ga meg en skrape fordi jeg hadde røkt så masse under svangerskapet, hun trodde slett ikke på at jeg hadde røkt så lite som jeg hadde. Da hun gikk begynte jeg å gråte, men fikk trøst av hun jeg lå på rom med som sa jeg ikke skulle bry meg om det, hun hadde nemlig røkt 20 om dagen under svangerskapet og hennes morkake var helt fin. Har i etterkant lært at det er forskjell på hvordan kroppene våre reagerer på giftstoffene vi velger å innta, og med mine 2 andre tok jeg ikke så mye som en sigarett og morkakene var fine. Så tenk dere om dere som mener at litt røyk ikke skader, jeg har erfart noe helt annet og priser meg lykkelig over at det gikk bra tross alt. Anonym poster: ff64577c4c324c11d91cb9aaf3527405 Bra at det gikk fint Nå tror jeg ikke det er noen her inne som at sagt at det ikke skader med bare litt røyk. Selvfølgelig skader det, men ikke på samme måte med 1 som med 5, som HI spurte om. problemet er at hvis ungen er helt frisk, så er det ikke så store skader. MEN! Hvis ungen er syk i magen, så kan det få fatale konsekvenser når man røyker 1 eller 5 om dagen! Hvorfor tar sjansen? Dere spiser vel ikke spekemat, drikker ikke alkohol, unngår andre farlige ting i svangerskapet nettopp for å ikke ta sjansen. Men røyk derimot... Anonym poster: 4dad69218304da41dd2c5c1581241036 Kunnskapsløst av deg å sammenligne spekemat og nikotin, men ok. Hvem er "dere"? Siden du svarer her, så har du lest de andre svarene? Eller er det automatisk at alle som svarer for en side av saken, gjør det selv? Hvorfor kunnskapsløst? Spekemat KAN være livstruende i enkelte tilfeller, altså hvis det inneholder nok mengde listeria og hvis fosteret er svakt. Nikotin KAN også være livstruende i enkelte tilfeller, når fosteret er svekket/sykt fra før, eller morkaka har svikt. Men jeg har forstått at dere røykere beskytter den kjære røyken deres for alt det er verdt. Anonym poster: 4dad69218304da41dd2c5c1581241036 Nei, det var utrolig nok ikke det jeg siktet til. Jeg er fullstendig klar over at begge deler er skadelig! Jeg sikter til avhengigheten.. det er kanskje litt lettere å slutte å spise spekemat, enn å slutte helt og holdent å røyke på dagen! Det krever nok litt mere, uten at jeg skal uttale meg om ditt forhold til mat.. Dette er ikke snakk om å beskytte dårlige vaner, men å se ting fra flere sider og hvordan det faktisk ER, ikke hvordan det burde være!
Countess Skrevet 7. desember 2012 #112 Skrevet 7. desember 2012 Flere leger og også Allen Carr (en røykekutt guru) anbefaler ikke gravide å slutte å røyke, hvorfor ikke? Fordi mange opplever så mye stress i forbindelse med å skulle slutte at det er værre for barnet enn å slutte. Noen opplever også depresjon og legg de sammen med de andre følelsen som svinger i et svangerskap så er det ikke alltid like lett. Som svar til HI så tror jeg uten at en røyk vil være mindre skadelig enn 5. Grunnen til det er jo at man da får inn mindre skadlige stoffer i kroppen, også får man dette kun en gang om dagen og ikke 5. Det kan være at effeketen er den samme om du røyker de 5 rett etterhverandre. Til anonym som mener det ER viljen det går på: Hvorfor finnes det da i det hele tatt folk som faktisk røyker også etter at det har fått dødsbuskapet? For det er ikke alle som klarer å slutte. Har du forsøkt å gjøre det selv? Har du selv vært en storrøyker? Anonym poster: 1feb40bd2c82f0e132653731eb832abd Nei, men en nær slektning av meg røyket 40 om dagen, og sluttet på dagen etter at han fikk hjerteflimmer og beskjed av legen om at han dør hvis han ikke slutter. Fyren hadde verken små barn eller andre forpliktelser som kunne tilsi at han måtte slutte på grunn av andre. Han sluttet for å forlenge livet. Selv om han røyket stort fra han var 16 til han var 60. Anonym poster: 4dad69218304da41dd2c5c1581241036 Så du sa i det første innlegget at de fleste som får beskjed om det, slutter. men egentlig så vet du bare om en? Det er vel ikke nok kunnskap til å bygge opp argumentet ditt rundt. Jeg vet(!) at det er mange som aldri klarer å slutte å røyke. De har fått beskjed om at de må, men de klarer fortsatt ikke. Å de har forpliktelser, som barn/barnebarn osv.. Ja, det er bedre å røyke 1 røyk enn det er å røyke 5, da du får i deg mindre av de farlige stoffene og oksygentilførselen til barnet blir jevnt over bra. Når jeg ble gravid så røykte jeg, og jeg skal ærlig si at det tok noen uker før jeg klarte å legge det helt av meg. Jeg røykte 2-3 sigaretter i uka.. For en ikke-røyker og sikkert mange røykere er nok dette helt forkastelig, og det er greit..Men jeg gjorde nå det.. Legen min sa selv, at om jeg følte at de 2-3 sigarettene gjorde slik at overgangen ble mildere, så kunne det være mindre helsefarlig enn stresset som kommer av røykeslutt.. Så rart at man ikke blir fulltidssykmeldt i stressende jobb som sykepleier, jurist, politi, ambulansearbeider, psykolog osv, men at man blir rådet til å unngå stress som KAN oppstå ved røykeslutt. Hadde stress vært så kjempeskadelig, så hadde alle i stressende yrker gått sykmeldt fra dag 1 og ut svangerskapet? Hva med annet stress? Dauer man av det? Anonym poster: 4dad69218304da41dd2c5c1581241036 Merkelig hvordan du samtidig som å lese innlegget mitt så selektiv, samtidig svarer så krasst. Vil tro det er en lite stressende måte å diskutere på Om du vet noe som helt om avhengighet, eller bruk av alkohol, nakotika eller nikotin, så blir det ofte brukt i stressede situasjoner. Å nei, man dauer ikke av stresset! Men det å i tillegg til å ha en stressende jobb, finne ut at jeg var gravid, måtte jeg slutte å røyke. Så da ble det en ekstra stressfaktor for meg. Da ble jeg ikke rådet til det, men jeg tok det opp med legen min, og hun forklarte meg da litt forskjellig. Å jeg snakker da for pokker ikke om ut svangerskapet! Om du igjenn ikke hadde vært så selektiv, så hadde du sett at jeg skrev i etpar uker.. Så jeg røykte MAX 8 sigaretter etter jeg fant ut at jeg var gravid i uke 5. Å hadde du vært sinnsykt stresset i din jobbsituasjon og du ville ha sykemld i etpar uker, så hadde du kanskje fått det Nope, jeg fikk ikke en gang sykmelding da jeg ble trakassert og truet med oppsigelse på jobben. Legen mente at jeg da ikke var syk, og jeg har aldri hørt om at stress kan skade fosteret som sådan. Tror det er en myte på lik linje med det at stress rundt det å bli gravid forsinker prosessen, noe som har blitt avkreftet. Og hva med annen stress? Livet består jo av stress, særlig hvis man har unger fra før. Vanskelig jobb, samlivsbrudd, mann som slår seg vrang i svangerskapet, store helseplager, dødsfall i nær vennekrets, trass, alvorlig sykdom hos barn man har fra før osv. Skal man unngå stress så kan man like gjerne slutte å leve. Anonym poster: 4dad69218304da41dd2c5c1581241036 Å herrefred hvor du hengte deg opp i det ene da! Joda, å du kan sikkert ramse opp stressrelaterte faktorer til du blir blå i ansiktet. Jeg tok ikke de sigarettene fordi jeg ikke ville stresse barnet ved å slutte, men jeg tok de sigarettene for å mildne overgangen til å slutte. Å etter et par uker gjorde jeg det. Jeg nevnte det med stress fordi det var det min lege sa til meg, at stresset ved å slutte på den måten kunne være mere skadelig enn en og annen røyk. jeg mente ikke deg personlig, men dem som fortsetter å røyke gjennom hele svangerskapet for å unngå stress. Du HAR sluttet. Andre snakket om dem som ikke sluttet og fortsatte å røyke, til tross for at nikotin er skadelig for fosteret, fordi de anså stress ved røykeslutt som "farligere" enn nikotinpåvirkning av fosteret. Anonym poster: 4dad69218304da41dd2c5c1581241036 Det er nok ikke mange som fortsetter å røyke fordi de ikke skal stresse barnet, men det kan være fint å ha noe for å dempe på sin egen dårlige samvittighet. Jeg ville aldri selv ha røkt gjennom svangerskapet, men jeg har alltid hatt et løst forhold til røyken. Aldri følt at jeg måtte røyke, men når jeg MÅTTE slutte ble det værre. Jeg kan godt forstå de som ikke klarer helt å slutte. Jeg støtter ikke valget deres, og jeg skulle ønske for dem selv og barnet deres at de kunne slutte. Men det er ikke alle som klarer det. Folk er forskjellige.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2012 #113 Skrevet 7. desember 2012 Poenget mitt var at det ikke alltid er viljen det går på. Å sitte å påstå at andre er eller tenker sånn og sånn blir litt sånn. Jeg har rett i alt, jeg vet alt holdning. = bastant Jo, det ER viljen det går på. Vil du virkelig slutte, så gjør du det. Tenk, de som får beskjed av legen at de MÅ slutte, eller så dør de (etter hjerteinfarkt, hjerneslag og diverse), hvor mange av dem som fortsetter å røyke? Svært få, siden de er sååå redd for å daue. Men å ta hensyn til et annet menneske i magen, neida, DET er ikke så nøye så lenge det ikke går utover en selv... Anonym poster: 4dad69218304da41dd2c5c1581241036 De som røyker når de går gravide, er usedvanlig egoistiske! De jeg kjenner, som faktisk har gjort dette selv, er nettopp slik som personer generellt. Andre igjen - de slutter tvert når de får rede på at de er gravide. Det er damer som har tanke for andre enn kun seg selv. Handler ikke alltid om egoisme. De kan ha massevis av tanker for andre. Men alikevel ikke ha kontroll. Slik et det bare. Unødvendig å kalle de som lider av avhengighet for egoistiske! Lite gjennomtenkt og usympatisk. For å gjøre det klart igjen : betyr ikke at jeg støtter bruk av røyk, alkohol eller andre rusmidler under graviditet. Men at jeg har en viss forståelse for hvor vanskelig det kan være å slutte. Når en avhengighet og last går utover andre enn seg selv, så er det egoisme. Jeg kan ikke se det på en annen måte. Min svigermor, for eksempel, er alkoholiker. Hun er en stor egoist. Har alltid prioritert seg selv først, selv om hun vet det påfører andre lidelse. Selvfølgelig er dette også en slags sykdom, men det gjør henne ikke mindre ego fordet. At avhengiheter generellt kan være vanskelig å slutte med, det har jeg forståelse for. Men å ikke be om hjelp til å snu det, eller i det hele tatt ville snu det - det er pur egoisme. Det kommer selvsagt også an på hvor sterk selvdisiplin man har. Og noen er temmelig blottet for det. Men når ingenting kan nytte eller lokke til å snu situasjonen, så tenker man kun på seg selv. Nei, ikke alltid om egoismen. Samme hvor mye man vil og ønsker. Så er det ikke alle som KLARER. Samme hvor hardt de prøver. Å være avhengig er ikke noe man kan styre. Man er det enkelt og greit. Noen klarer å slutte, andre ikke.det går på viljestyrke og selvdisiplin. Noe ikke alle har like mye av. Betyr ikke at man er egoist. Seriøst?! Du tuller nå? Avhengighet er ikke noe man kan styre?! Snakk om ansvarsfraskrivelse!! Selvfølgelig kan man styre det... Og kommer man med sånt piss burde man ikke ha barn. Hva er det for noe å lære barna dine?!?! Nei sønn det er ikke sånn at man kan styre seg selv her i livet, så vis du slår noen er det ikke din feil for du kan jo ikke styre deg... Makan til piss har jeg ikke hørt på lenge!!! Jo man kan styre avhengigheten sin!!!!!! Da klarer jeg ikke helt å forstå hvordan det kan finnes overvektige her i verden, dersom det er slik at alt kan styres. Og til dere som snakker om at det er egoisme: Da er en overvektig person som ikke bestiller 2 flysete men bruker 1,25 sete en stor egoist? Anonym poster: 1feb40bd2c82f0e132653731eb832abd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå