Gå til innhold

Røyking i svangerskapet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spør av nysgjerrighet, da vi snakket om dette på jobb.

Hvis man røyker 1 om dagen når man er gravid, er det mindre skadelig enn f.eks 5? Eller er det like skadelig, tro?

Jeg er hverken gravid eller røyker selv, det var bare et tema i lunsjen igår...

Anonym poster: 57f157630982a9447a784ce42ad97038

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis man er litt oppegående så vet man vel gentlig svaret på det! Det sier seg jo selv.

Anonym poster: 10358c410f6ccec094bad7a2286e33b9

Skrevet

Hvis man er litt oppegående så vet man vel gentlig svaret på det! Det sier seg jo selv.

Anonym poster: 10358c410f6ccec094bad7a2286e33b9

Hvorfor det? Det er jo et legitimt spørsmål. Er mye røyk like skadelig som litt? Finnes det forskning på de som har røyka lite kontra de som har røyka mye?

Skrevet

Hvis man klarer å redusere til en om dagen, så klarer man å slutte også. 1 om dagen kan ikke kalles avhengighet, og man kan da ikke ha noe særlig abstinenser av å kutte ut denne "koserøyken". hvis man velger å kose seg med en røyk fremfor å gi babyen i magen sunn start på livet, så er man ekstremt egoistisk.

Anonym poster: 4dad69218304da41dd2c5c1581241036

Skrevet

Ellers så kan det jo hende at det er akuratt det at de kan ta 1 røyk som gjør at de klarer å ikke ta 10 -20 osv. Men de klarer ikke å slutte helt.

Tviler på at du har vært inni hver eneste gravide kvinnes kropp som var røyker og sett hvor vanskelig/ ikke vanskelig det er. Så du burde ikke uttale deg før du vet helt sikkert.

Betyr ikke at det er rett. Ikke i det hele tatt. Men av to onder er gjerne den som gir minst skade det rette alternativet.

Skrevet

Ja, men spørsmålet er jo ikke hvorvidt man kan, vil, gidder, orker å slutte. Spørsmålet er jo om 1 røyk er like skadelig som 5. Eller om 5 er bedre enn 20? Eller om det ikke spiller noe rolle hvor lite eller mye man røyker, fordi skadeomfanget er like stort uavhening av antall..

HI

Skrevet

I know. :-). Måtte bare svare den litt bastante Annie :-/

Skrevet

Var vel igrunn det jeg gjorde og :)

Skrevet

åh. Trodde du mente meg fordi jeg kakla om kan, vil, burde osv. Hehe :-)
Skrevet

Så bare fordi man mener at damer som koser seg med røyk fordi de vil, og driter i at babyen i magen får i seg nikotin, er forkastelige, er man bastant? Javel...

Skrevet

Neeeida :)

Skrevet

Så bare fordi man mener at damer som koser seg med røyk fordi de vil, og driter i at babyen i magen får i seg nikotin, er forkastelige, er man bastant? Javel...

Nej, men man er det når man sitte å sier at de vet at andre kan noe. Hun kan jo ikke vite om det var som jeg sa eller ikke.

Skrevet

NEI!!!! Men det er ikke det spørsmålet var! Selvsagt skal man ikke røyke i svangerskapet! Men å få et svar på det jeg spør om, det var vanskelig.

Skrevet

Neeeida :)

Næmmen da såååå :-) Hehe.
Skrevet

Poenget mitt var at det ikke alltid er viljen det går på. Å sitte å påstå at andre er eller tenker sånn og sånn blir litt sånn. Jeg har rett i alt, jeg vet alt holdning. = bastant

Skrevet

Poenget mitt var at det ikke alltid er viljen det går på. Å sitte å påstå at andre er eller tenker sånn og sånn blir litt sånn. Jeg har rett i alt, jeg vet alt holdning. = bastant

Jo, det ER viljen det går på. Vil du virkelig slutte, så gjør du det. Tenk, de som får beskjed av legen at de MÅ slutte, eller så dør de (etter hjerteinfarkt, hjerneslag og diverse), hvor mange av dem som fortsetter å røyke? Svært få, siden de er sååå redd for å daue. Men å ta hensyn til et annet menneske i magen, neida, DET er ikke så nøye så lenge det ikke går utover en selv...

Skrevet

Jo, det ER viljen det går på. Vil du virkelig slutte, så gjør du det. Tenk, de som får beskjed av legen at de MÅ slutte, eller så dør de (etter hjerteinfarkt, hjerneslag og diverse), hvor mange av dem som fortsetter å røyke? Svært få, siden de er sååå redd for å daue. Men å ta hensyn til et annet menneske i magen, neida, DET er ikke så nøye så lenge det ikke går utover en selv...

Det er ikke alle som har like god kontroll, ikke alle klarer å styre viljen sin. Klarer du å forstå det ?

Forsvarer ikke røyking i svangerskapet i det hele tatt. Men du må forstå at alt ikke er svart/hvitt.

Skrevet

Forresten... Redsel for å dø er ikke viljestyrke. Da er de drevet av frykt.
Skrevet (endret)

Det ER verre å røyke fem enn én om dagen, om man er gravid eller ikke gravid. Det er uansett ikke bra å røyke, det er vel alle enige om, men jo mer man røyker, jo verre er det. Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Smoking_and_pregnancy#cite_note-najdawi-4 "Ideally, women should not smoke before, during or after pregnancy. If this is not the case, however, the daily number of cigarettes can be reduced to minimize the risks for both the mother and child."

Endret av ostepop123
Skrevet

Det ER verre å røyke fem enn én om dagen, om man er gravid eller ikke gravid. Det er uansett ikke bra å røyke, det er vel alle enige om, men jo mer man røyker, jo verre er det. Kilde: http://en.wikipedia...._note-najdawi-4 "Ideally, women should not smoke before, during or after pregnancy. If this is not the case, however, the daily number of cigarettes can be reduced to minimize the risks for both the mother and child."

Tusen takk for et svar på spørsmålet :)

Skrevet

Flere leger og også Allen Carr (en røykekutt guru) anbefaler ikke gravide å slutte å røyke, hvorfor ikke? Fordi mange opplever så mye stress i forbindelse med å skulle slutte at det er værre for barnet enn å slutte. Noen opplever også depresjon og legg de sammen med de andre følelsen som svinger i et svangerskap så er det ikke alltid like lett.

Som svar til HI så tror jeg uten at en røyk vil være mindre skadelig enn 5. Grunnen til det er jo at man da får inn mindre skadlige stoffer i kroppen, også får man dette kun en gang om dagen og ikke 5. Det kan være at effeketen er den samme om du røyker de 5 rett etterhverandre.

Til anonym som mener det ER viljen det går på: Hvorfor finnes det da i det hele tatt folk som faktisk røyker også etter at det har fått dødsbuskapet? For det er ikke alle som klarer å slutte. Har du forsøkt å gjøre det selv? Har du selv vært en storrøyker?

Anonym poster: 1feb40bd2c82f0e132653731eb832abd

Gjest SprøstektLøk
Skrevet

Sier det seg ikke selv at jo flere røyk jo verre? Hallo!

Skrevet

Flere leger og også Allen Carr (en røykekutt guru) anbefaler ikke gravide å slutte å røyke, hvorfor ikke? Fordi mange opplever så mye stress i forbindelse med å skulle slutte at det er værre for barnet enn å slutte. Noen opplever også depresjon og legg de sammen med de andre følelsen som svinger i et svangerskap så er det ikke alltid like lett.

Som svar til HI så tror jeg uten at en røyk vil være mindre skadelig enn 5. Grunnen til det er jo at man da får inn mindre skadlige stoffer i kroppen, også får man dette kun en gang om dagen og ikke 5. Det kan være at effeketen er den samme om du røyker de 5 rett etterhverandre.

Til anonym som mener det ER viljen det går på: Hvorfor finnes det da i det hele tatt folk som faktisk røyker også etter at det har fått dødsbuskapet? For det er ikke alle som klarer å slutte. Har du forsøkt å gjøre det selv? Har du selv vært en storrøyker?

Anonym poster: 1feb40bd2c82f0e132653731eb832abd

Nei, men en nær slektning av meg røyket 40 om dagen, og sluttet på dagen etter at han fikk hjerteflimmer og beskjed av legen om at han dør hvis han ikke slutter. Fyren hadde verken små barn eller andre forpliktelser som kunne tilsi at han måtte slutte på grunn av andre. Han sluttet for å forlenge livet. Selv om han røyket stort fra han var 16 til han var 60.

Skrevet

Sier det seg ikke selv at jo flere røyk jo verre? Hallo!

Hallo!! Nei, ikke nødvendigvis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...