Gå til innhold

Urettmessig sykemelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om det her ikke er et dårlig forsøk på å provosere, så stnes jeg synd på deg (eller det gjør jeg vel ikke) den dagen karma kommer og biter deg i den feite bolleræva di..

Så når du har brukt opp ditt år med sykmelding og plutselig sitter der med prolaps har du ingen sykmelding å ta av. Da får du ta deg en kakao og fundere på hvordan du skal greie å betale neste mnd huslån.. Nei vent.. Du har såklart en mann du snylter på, som du er utro mot og hater barna til..

Greier ikke ta deg seriøst desverre Hi, selv om jeg vet det finnes mange som er slik du beskriver.

Videoannonse
Annonse
Gjest meg mamma?
Skrevet

Du er et troll, de sykemelder ikke for 1 mnd av gangen

Det stemmer ikke. Jeg ble sykemeldt en måned av gangen. Riktignok "bare" 70%. For meg var det veldig viktig å holde noe kontakt med jobben. Det gikk nesten et år før jeg fikk stilt korrekt diagnose og fikk medisin. Er nå oppe i 50% jobb, men har gått ned en del i lønn siden de andre 50% er AAP, og det er flere tusen kroner mindre.

Som kollega hadde jeg nok blitt veldig mistenksom dersom en kollega var fullt sykemeldt i et år og kom tilbake i full stilling rett etterpå.

Og én ting til: merker ikke familien at sykdommen ikke er reell? Hos meg måtte både mann og barn tar hensyn til sykdommen min i mange måneder, noe som betyr mindre oppfølging fra min side, ferie ble spolert, noe jeg er veldig lei meg for, men jeg prøver så godt jeg kan. Å lure en lege ved å fake sykdom er en ting, å lure familie og omgangskrets over tid kan jeg faktisk ikke tro.

Anonym poster: 5b97ecfcc6ffa2093571a15f758868fa

Ok, jeg fikk beskjed av legen min om at de ikke har lov til å sykemelde lenger enn 14 dager av gangen. Jeg var sykmeldt før og etter operasjon, og visste det ville ta noen måneder før jeg var tilbake på jobb.

Skrevet

Du er et troll, de sykemelder ikke for 1 mnd av gangen

Det stemmer ikke. Jeg ble sykemeldt en måned av gangen. Riktignok "bare" 70%. For meg var det veldig viktig å holde noe kontakt med jobben. Det gikk nesten et år før jeg fikk stilt korrekt diagnose og fikk medisin. Er nå oppe i 50% jobb, men har gått ned en del i lønn siden de andre 50% er AAP, og det er flere tusen kroner mindre.

Som kollega hadde jeg nok blitt veldig mistenksom dersom en kollega var fullt sykemeldt i et år og kom tilbake i full stilling rett etterpå.

Og én ting til: merker ikke familien at sykdommen ikke er reell? Hos meg måtte både mann og barn tar hensyn til sykdommen min i mange måneder, noe som betyr mindre oppfølging fra min side, ferie ble spolert, noe jeg er veldig lei meg for, men jeg prøver så godt jeg kan. Å lure en lege ved å fake sykdom er en ting, å lure familie og omgangskrets over tid kan jeg faktisk ikke tro.

Anonym poster: 5b97ecfcc6ffa2093571a15f758868fa

Å gå fra å være 100% sykemeldt i ett år, til å være 100% frisk, hadde nok fått meg også til å undres. Hvis vedkommende er frisk nok til å jobbe 100%, hvorfor har ikke de rette instanser og arbeidsgiver prøvd gradert sykemelding underveis? Og hvis diagnosen er såpass alvorlig at dette ikke er mulig, så vil nok en inntreden i 100% jobb tross redusert arbeidsevne være vanskelig både for den som har vært sykemeldt og for de som jobber nær ham/ henne, antar jeg. Familie vil nok alltid merke noe til sykdom, uansett hvor sterkt man prøver å skjule det og faktisk klarer det ganske godt ovenfor omverdenen. Jeg trodde jeg klarte å skåne barnet mitt da jeg var veldig sliten, deprimert og opplevde mye vondt en periode, men fikk en dag spørsmål om hvorfor jeg alltid gråt så veldig om kvelden når barnet hadde lagt seg...

Anonym poster: 753007fcbd92c0a59fbf687e981be9f4

Skrevet

Satser du på å gå gjennom livet i samme jobben da? Ser jo lite bra ut på cv'en din om du har vært masse syk på jobben. Det er ikke så godt når du skal ha sjefen som referanse heller.

Du lager også dårlig rykte på andre som er hjemme av god grunn.

Men du har kanskje fått en litt mangelfull oppdragelse da, siden du mangler en del relativt vanlige egenskaper man finner hos de fleste oppegående folk.. Så da er det som andre her sier kanskje på sin plass at du ikke er så ofte ute blandt folk i arbeidslivet.

Pleier du å føre opp fraværet ditt i cven? snodig

Anonym poster: e3b6c7437a92c0ab56407ee193803068

Nei men tenkte mer på det som står etterpå. At du sliter med å få referanser og dermed kan du få et mangelfullt cv.

Skrevet

Synes det virker veldig rart at legen din bare har gått med på å sykemelde deg pga depresjon uten å spørre eller finne mer ut om det. Jeg kjenner folk som har sliti med det å da har legen henvist dem til psykolog. Han er litt dum da som liksom trur det skal hjelpe å sykemelde deg uten at du skal få noe mer hjelp. Så er usikker på om det er du eller legen din som er dum. Synes det er så idiotisk at noen leger bare sykemelder folk uten at de har noen ordentlig grunn mens hos ander leger så må man jo omtrent ha det helt jævlig før man blir sykemeldt. Men du må jo på en måte bli drittlei av å bare gå hjemme etterhvert også....

Skrevet

Må jo skjønne at jeg ikke juger for familien min. Mannen min vet jo at jeg ikke er syk. Får en mnd sykemelding jo, legen tror også at jeg går på medisiner. Koser meg hjemme og kjeder meg ikke nei. :)

Anonym poster: 65608f45b325c0dee40d532abf8762f6

Skrevet

Bare forstår deg ikke, men tross alt så er det ditt liv:)

Skrevet

Ja det er helt klart mitt valg i mitt liv. Koser meg masse som sykemeldt og vet at jeg tar rett valg for meg og min familie. :) å til deg som lurte jobber ikke på butikk nei men som regnskapsfører i ett stort firma. :)

Anonym poster: 65608f45b325c0dee40d532abf8762f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...