Anonym bruker Skrevet 1. desember 2012 #51 Skrevet 1. desember 2012 Ho ho. Vil tørre å påstå at ketchupen er sunnere enn pizzaen . Dumme folk. Anonym poster: f9dbc5389e89cb54c0e8422c28d019f1
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2012 #52 Skrevet 1. desember 2012 Jeg tror ikke jeg hadde nektet et barn ketchup på pizzaen hvis de ba om det her, men jeg hadde ikke servert det med glede. Rett og slett fordi det er en ting barna våre ikke har fått tilbud om å ha på pizzaen noen gang, så de aner ikke at det er et alternativ. Derfor ønsker jeg ikke at andre skal innføre det som et alternativ hjemme hos oss. Når vi spiser pizza, spiser vi alltid hjemmelaget pizza og jeg gidder ikke å stå og bruke tid på å lage mat hvis den bare skal dynkes med ketchup så den ikke smaker noe annet. (for det gjør den ikke hvis man har ketchup på)Uansett hvor sær mange syns Hi var som nektet barna ketchup, så syns jeg moren til besøket var enda mer sær som ringte og klagde på det i etterkant. Anonym poster: 42012b65c655c8862ea2fe0efbde7ea1
Pengetreet Skrevet 1. desember 2012 #53 Skrevet 1. desember 2012 haha morsomste diskusjonen her inne på lenge Finner det fascinerende at "mitt hus, mine regler" er viktigere enn at gjestene koser seg.
Gjest overlord Skrevet 1. desember 2012 #54 Skrevet 1. desember 2012 Jeg oppdrar barna mine, ikke andre voksne. Barna mine får ikke ketchup på alt fordi jeg mener det er viktig at de lærer seg å like ulike smaker, ikke døyve alle smaker i ketchup. Derfor får heller ikke andre barn ketchup på maten (bortsett fra på pølser og pommes frites) her i huset. Dersom voksne barbarer ønsker å kødde til all mat med ketchup må de gjerne gjøre det for meg.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2012 #55 Skrevet 1. desember 2012 En bekjent av meg var en gang kjøkkensjef på en meget velrenomert reataurant, den fineste i fylket. Han var betyktet for sin naziholdning til maten de serverte. Han nektet faktisk gjester salt når de ba om det, for maten som de serverte var perfekt!Synes det blir mye av det samme. En ting er å si til egne barn at de skal smake på maten som serveres, ikke drukne alt i ketsjup med en gang, men å nekte noen tilbehør til maten synes jeg er arrogant. Enhver har sin egen smak. Anonym poster: 5789541043869c654dd4fa2bfa5b4ecf
kosemamma<3 Skrevet 1. desember 2012 #56 Skrevet 1. desember 2012 Jeg synes det er så ufattelig merkelig at det hele plutselig dreier seg om at ungene ikke fikk ketchup. Hele poenget var jo hvordan foreldrene til den andre ungen reagerte på en sånn teit filleting..
nagini Skrevet 1. desember 2012 #57 Skrevet 1. desember 2012 Ho ho. Vil tørre å påstå at ketchupen er sunnere enn pizzaen . Dumme folk. Anonym poster: f9dbc5389e89cb54c0e8422c28d019f1 Ikke alle lager usunn slimete pizza vet du. Nå vet ikke jeg hvordan DU lager hjemmelaget pizza, men man kan lage en veldig sunn, veldig god pizza, lett. Og hovedpoenget har vel aldri vært at ketchup er usunn, men at det er en smaksødelegger som er en stygg uvane, som lukter vondt, og at det er frekt å klage på maten når man er på besøk. Nå ville det ikke vært noe issue i mitt hus fordi vi ikke har ketchup her, men jeg ville blitt lei meg om noen ba om det, fordi å be om det er å si at maten er vond. Og hadde neppe giddet å legge mye tid i matlaging neste gang den gjesten kom på besøk.
hol(L)y COW Skrevet 1. desember 2012 #58 Skrevet 1. desember 2012 (endret) Psssst........selv om barna får litt ketchup på pizzaen på fredagskvelden så må de ikke på rehab etterpå, faktisk! Jeg har prøvd og ingen barn har blitt uhyrer som krever ketchup på torsk og vaffler! Helt sant! (Dere, den nye rettskrivingsnormen er visstnok ketsjup! Jeg finner det mer skadelig enn selve ketchupen...... Helt seriøst - i mitt hus får alle, voksne som barn, ketchup på bortimot hva de vil om de spør. Merkelig nok er ingen særlig fan av ketchup her. Endret 1. desember 2012 av T82
Gjest ronja røverdatter Skrevet 1. desember 2012 #59 Skrevet 1. desember 2012 Uansett synes jeg det var helt merkelig å ringe og klage over at barnet ikke fikk ketchup. Det kunne ikke ha falt meg inn å gjøre i alle fall. Mine unger har lært at vi spiser ting slik den blir servert der vi er. Det er selvfølgelig ikke ulovlig å spørre etter ting, enten det er salt, majones eller ketchup, men man må respektere svaret man får uten å lage noe bråk av det. Jeg tror nesten jeg hadde begynt å le om mora til noen av mine barns venner hadde ringt og klagd på at barnet ikke fikk ketchup og nesten lurt på om hun trengte hjelp til noe. Hadde jeg servert ketchup til pizza? Aner ikke. Jeg har aldri hørt om noen som spiser ketchup på pizza, så jeg ville ha lurt om noen spurte om det. Antageligvis ville barnet ha fått ketchup, men som andre sier her, jeg ønsker heller ikke at ungene skal lære seg å dynke mat i ketchup, så av hensyn til signaler jeg vil sende til egne unger, kan det hende at jeg hadde sagt nei. Vi serverer f.eks kun vann til maten, selv om det finnes venner her i huset som ikke drikker vann, men vil ha saft eller juice. De får ikke det heller. Salt og pepper er smaksforsterkere, ketchup er smaksdreper, så jeg setter ikke det i samme bås.
Mø schæl! Skrevet 1. desember 2012 #60 Skrevet 1. desember 2012 Her synes jeg det var mye arroganse ute og gikk, gitt. Nå er det vel engang sånn, at man kan synse og mene om både det ene og det andre, men når det kommer til mat og hva som smaker godt og ikke, så er det ingen av oss som sitter på den o`store, universelle sannheten om dette. Mat er en SMAKssak, altså er det ingen som skal komme og fortelle meg (eller jeg dem, for den saks skyld) at man er ukulinarisk og ukultivert dersom man velger ketchup, salt, pepper, soyasaus eller grillkrydder på maten. Jeg vet ikke hvordan det er med dere, men hvis jeg har gjester (store eller små), så er mitt fokus at gjestene skal kose seg. Selv om jeg gremmes innvendig når kompisen til datteren min har kaviar oppå brunosten når han er på besøk, så sier jeg selvsagt ingenting til ham - men dekker på både brunost og kaviar på spisebordet. Venninna mi har løk i tacoen - noe som for meg er totalt uaktuelt da det i MIN munn ødelegger all smak, men skal jeg nekte henne dette når vi spiser taco hjemme hos oss, med begrunnelse at jeg synes løken lukter sterkt og det ødelegger smaken? Hvem er JEG til å fortelle hva som smaker godt og ikke? Og sånn for ordens skyld: dersom mine barn hadde bedt om ketchup til absolutt ALT, så hadde jeg helt klart prøvd å dem til å smake ting uten ketchup, slik at de gir de andre smakene en sjanse. Men ikke pokker om jeg gjør dette med andre unger! Den avgjørelsen får foreldrene ta. Men om jeg hadde blitt sur for at noen ønsket ketchup på maten hos oss - aldri!
Gjest ronja røverdatter Skrevet 1. desember 2012 #61 Skrevet 1. desember 2012 Jeg synes det er forskjell på hva man gjør når man har inviterte gjester og hva man gjør med barnas venner som bare er der til middag. Det hadde vært det samme med voksne venner, men nå er det sjelden at vi har voksne venner som stadig og uanmeldt dukker opp til middag. Jeg tenker som så at når barnas venner spiser middag her i hverdagen, så serveres det vi spiser på vår måte og med det vi pleier å spise til. Da dreier det seg jo ikke om å spise ketchup til noe vi ikke pleier å spise ketchup til en gang i mellom, men det kan bli ganske ofte. Da kan jeg tillate meg selv å bestemme at f.eks ketchup og saft ikke skal være på bordet hos oss. Når folk, om det er barn eller voksne, er invitert til middag er det noe som ikke skjer så ofte, så da ville jeg aldri ha nektet å servere ketchup eller saft om noen spurte etter det.
PintSizedDictator Skrevet 1. desember 2012 #62 Skrevet 1. desember 2012 Kjenner jeg blir mer og mer takknemlig for vennene mine når jeg leser igjennom denne tråden. Det er helt greit at man har prinsipper og står for de, men ketchup da gitt. Skulle tro dere kunne finne noe annet og mer viktig å engasjere dere i.
Gjest Sommerfuggel i vinterland Skrevet 2. desember 2012 #63 Skrevet 2. desember 2012 (endret) Det er stor forskjell på pizza med ketchup og ketchup med pizza.. Skulle tro det var snakk om å drukne pizzaen i ketchup!! Men herremin, det er snakk om et par striper! Og hva så om dere mener ketchup dreper smaken? Det er da ikke dere selv som skal spise stykket, eller hva? Selv om jég ikke liker noe eller syns noe er unødvendig, så skal ikke andre få det? Jeg drikker ikke kaffe. Det er usunt og det smaker dritt. Men gjestene får det servert her for det. Søstra mi spiser ikke ketchup, mener dere at bare fordi hun ikke liker det så kan ikke vi gjestene få det når vi er der og feirer barnebursdag med pølsefest? Beklager, men jeg blir litt satt ut av dette "mitt hus, mine regler". Får da være grenser til maktdemonstrasjon! Ungen ba ikke akkurat om at hi i den andre tråden skulle lage noe annet til han, han ønsket bare ketchup på pizzaen... Gud bedre meg............ Endret 2. desember 2012 av Sommerfuggel i vinterland
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2012 #64 Skrevet 2. desember 2012 Nå er det ikke noe stort problem her heller at folk ber om ketchup i tide og utide. Så jeg er også glad for at jeg har de vennene jeg har, enten det er fordi de er høfligere eller at de har mer velutviklede smaksløker enn flertallet her inne. Hadde forøvrig aldri invitert til pølsefest heller, vi spiser ikke pølse heller her i huset, men siden pølse uansett ikke er ordentlig mat klarer jeg ikke å se sammenligningen på å ta ketchup på en pølse som har trukket noen minutter i litt vann, og det å ta ketchup på en pizza man har brukt masse tid på å smake til helt riktig med div krydder etc. Anonym poster: 927a1757daeb62dc35766ff8e0b0567f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå