Gå til innhold

Flere som sliter med at de er for smarte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man har IQ, EQ og SQ. Mange har veldig høy IQ, men lite av de andre to.. Da kan det være de som er vanskelig å holde en samtale med.. Ikke motsatt. Noen er så IQ smart at de bikker nesten over til dum på de to andre. Men noen er så høy på pæra at de kun tror det er IQ som gjelder.

Helt enig med Vicky forresten.. En fin balanse er det beste ;) Eller kanskje høy score på alle? Men det tror jeg ikke det finnes noen som har :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man har IQ, EQ og SQ. Mange har veldig høy IQ, men lite av de andre to.. Da kan det være de som er vanskelig å holde en samtale med.. Ikke motsatt. Noen er så IQ smart at de bikker nesten over til dum på de to andre. Men noen er så høy på pæra at de kun tror det er IQ som gjelder.

Helt enig med Vicky forresten.. En fin balanse er det beste wink.png Eller kanskje høy score på alle? Men det tror jeg ikke det finnes noen som har tongue.png

"Mange" har ikke høy IQ samtidig som SQ og EQ ligger på et lavt nivå. Det er svært uvanlig. Det er vanlig med en viss variasjon, men svært uvanlig med store skilnader mellom evner.

Skrevet

Flertall av bachelor er ikke bachelore. Doktorgrad forkortes Ph.D. Jeg kan fortsette, men det er for sent for rettskrivningsskole. Kanskje du kan søke deg inn på et kurs i norsk gramatikk, så får du utvidet omgangskretsen litt? Håper du hadde gode korrekturlesere da du skrev gradene dine.

hehe.. Nå vet ikke jeg hilken utdannelse du har, men jeg har skrevet både bacheloroppgaven og masteroppgaven min på engelsk. Masterstudiet jeg går er internasjonalt.

Og nå har vel HI presisert at hun tok noen av gradene sine i både USA og Tyskland?

Trodde det kom frem her at jeg tror at hi troller.

Skrevet

Helt enig med Vicky forresten.. En fin balanse er det beste wink.png Eller kanskje høy score på alle? Men det tror jeg ikke det finnes noen som har tongue.png

"Mange" har ikke høy IQ samtidig som SQ og EQ ligger på et lavt nivå. Det er svært uvanlig. Det er vanlig med en viss variasjon, men svært uvanlig med store skilnader mellom evner.

Mange ble kanskje feil ord og bruke. Men det fins en god del av de også. Som selv vet de er så IQ smart at de omtrent ser ned på andre.. og tror det er alle andre som er "dumme". Nå er vel det "beste" de som har en fin fordeling av alle tre. Og det omfatter vel gjennomsnittet av befolkningen vil jeg tro.

Har forresten lest få av svarene.. Så skal ikke uttale meg så sterkt om hva som diskuteres her inne. Slengte bare ut en tanke jeg har :)

Skrevet

Kjære HI.

Dette er ikke en irrasjonell problemstilling, som derav fortjener et ordentlig svar tilbake. Jeg anerkjenner din opplevelse av å være ensom og annerledes, og at du opplever at noe av dette kan være forankret i ditt kognitive nivå. For personer som har høyere intelligenskvotient enn normalfordelingskurven, har jeg forstått ofte kan oppleve dette du beskriver. Ensomhet, annerledeshet - ja, at man er litt alene, som du sier.

Som flere beskriver her inne, tenker jeg også det vil være enkelte fora som du vil kunne møte likemenn. Allikevel kan jeg forstå utfordringen i å finne disse hvis en bor på et lite sted (da det jo selvfølgelig vil være færre i samme kategori). Tenkte allikevel jeg ville utfordre dine antakelser med henhold til intelligens.

Jeg ser du beskriver at du er realist, og at din mann ikke er det. Måten du formidler dette, gir meg en indikasjon på at du kanskje opplever at din mann besitter annen kunnskap enn det du gjør. Er det realfaglig kunnskap som indikerer høy IQ, eller er det humanistisk kunnskap som gjør at en person skårer høyere på kurven? Wohl... svaret er at det er svært mange faktorer som tilsammen utgjør en persons intelligenskvotient. Generell kunnskap og logisk tenkning er kun en av disse. Sosial kunnskap er som kjent en annen. I tillegg kan vi splitte disse opp i et enda større omfang hvis vi ønsker det. Jeg opplever dermed kanskje at det du trenger, er noen andre med den samme glød og interesse for kunnskap, og kanskje ikke så mye plasseringen på bellskurven?

Grunnen til at jeg nevner dette, er fordi om du hadde møtt meg - eller en helt annen person, for den sags skyld - så ville jeg vært vanlig og kjedelig. Jeg leser gjerne VG, se og hør for ren underholdning og koser meg med det. Jeg suger ikke til meg allmennkunnskap, og ser gjerne at min bror slår meg i støvlene når det gjelder dette. Men ved å blitt bedre kjent, ville du sett at jeg har kunnskap på andre områder. Kanskje like dyp kunnskap innenfor mitt fagområde - men ikke når det gjelder allmennkunnskap? At jeg elsker å lese empiri og teori innenfor feltet mitt - men at det ikke er det første jeg deler når jeg blir kjent med andre. Ei heller at jeg er rivende opptatt av min datters kognitive utvikling, og ønsker å stimulere dette på best mulig måte ut fra min mors-, men også faglige kompetanse. Dette velger jeg heller ikke å formidle, da jeg allerede har blitt møtt med mange sukk pga dette.

Kort og broket fortalt... har en bebitass ved siden av som krever sin oppmerksomhet. Essensen er, at hvis du tar deg tid til å bli bedre kjent med de du nettopp har møtt (3 mnd er kort tid å bli kjent på), så se at det finnes flere faktorer som utgjør et menneske, om enn en større dybde, enn hvordan personen velger å vise dette i første omgang.

Avslutningsvis - kunnskap ER nå en gang en stor indikator på IQ. Men gi personene en sjanse, så vil du nok se at noen av dem har litt mer å komme med. Men se også at det kan være andre faktorer av kognitiv dybde hos et menneske enn av ren realfaglig art :) Må bare lete litt etter det!

Lykke til! :-)

Anonym poster: e2f38968254c4ae06d68760df7d34948

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...