Anonym bruker Skrevet 20. november 2012 #51 Skrevet 20. november 2012 Vokste du opp i et hjem der du på noen måte måtte ha denne sensitiviteten? Å kunne lese andre kjapt og forutsi deres handlinger, er feks livsnødvendig for barn som vokser opp med alkoholikere, vold i hjemmet eller foreldre med psykiske lidelser. Det er også en nyttig egenskap hvis foreldrene ikke har kontakt med egne følelser eller feks krangler mye. For alle disse barna er denne sensitiviteten egentlig et spørsmål om kontroll. Kanskje det er sånn for deg også? Jeg er ikke HI, men en av de som har svart lange svar over her. Jeg har så lenge jeg kan huske hatt denne evnen, men den ble nok bare sterkere og sterkere fordi jeg også vokste opp med psykisk ustabil mor og mye krangling mellom foreldrene på hver sin kant, samt at far ble samboer med psykopat dame. Som du sier, abygail, så kan det å utvikle slike evner som HI beskriver også være en form for overlevelsesstrategi. Anonym poster: f8406339de6cb8f39b1374560d0e38ae
Anonym bruker Skrevet 20. november 2012 #52 Skrevet 20. november 2012 Jeg må bare si at jeg er også slik - tar inn andre sine følelser lett, leser samspill blant mennesker godd og tar fort inn andre sine sinnstemninger. Dette har gjort at jeg klarer meg godt i sosiale settinger, har mange venner og vet når jeg bør trekke meg tilbake i enkelte situasjoner. Blir i tillegg veldig fort sliten, mistenker det er fordi jeg er svært sensitiv både ovenfor lyd og lys, og trekker meg bort fra situasjoner der det er mye av nettopp dette. Det er langt i fra lett, og det er vanskelig å se at mennesker du er glad i har det vondt, selv om de framstår som lykkelige. Det høres rart ut, men er vanskelig å forklare. Jeg lar meg lett påvirke av dette, og grubler mye over det i etterkant. Jeg har også veldig god hukommelse når det gjelder sære ting, ikke generelle kunnskap, men ting som har hendt i dagliglivet som f.eks hvordan en eksakt jobboppgave ble utført. Jeg blir også lett opprørt når andre påstår jeg tar feil, for jeg vet så inderlig godt hva som er reelt. Men vedkjenner mer enn gjerne jeg tar feil, for det hender selvsagt at jeg gjør det. I tillegg lar jeg meg også underholde av "tarvelige" ting, men det tror jeg gjelder flere ;-) Anonym poster: 119c4ed4211bed59061339a3dea4508b
Medulla Skrevet 20. november 2012 #54 Skrevet 20. november 2012 Ah! Endelig kan jeg forhåndsdømme andre mennesker med god samvittighet! Jeg er tross alt bare snill og grei med andre, har hukommelse som fungerer over snittet bra på ting jeg ikke kan noe for, jeg merker det om noen ikke liker meg. Alltid. Garantert. For dette vet jeg bare. Og jeg har ALLTID rett. Jeg liker heller ikke charterturer og reality, så jeg er nok smartere enn de fleste her inne. Mensa neste! Sukk, så ensomt da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå