Gjest Ingen skal få! Skrevet 31. oktober 2012 #26 Skrevet 31. oktober 2012 Det er for mye fokus på jul i hele samfunnet HELE desember. Når det er såpass mye jul i skolen (julepynt,julegran,kirke etc) blir det rett og slett for mye om man også skal bli invitert hjem på juleverksted også. Og med så mye jul blir det vanskeligere å takke nei for de barna som ikke ønsker jul. Que?? Er det så vanskelig for deg at det finnes mange som ikke ønsker å feire hedenske høytider? øøø....neida. Du får gjøre som du vil. Men å si at barna ikke ønsker jul, den får du dra lengre ut på landet med;-) Tror du muslimer feirer jul? For mange er det like naturlig å ikke feire jul som det er for deg å feire det. Jeg aksepterer at du feirer jul uten å tillegge barna dine meninger
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2012 #27 Skrevet 31. oktober 2012 HI her!! Jeg vil selvfølgelig forsikre meg om at alle jentene i klassen feirer jul, og om noen ikke gjør det vil jeg ta en prat med moren/faren ift dette.
marsgutt 2013 Skrevet 31. oktober 2012 #28 Skrevet 31. oktober 2012 Jeg hadde ikke satt pris på det i skolealder. Det er ille at hele desember går bort i jul også på skolen.. Vi hadde nok avslått. Går hele desember bort i jul på skolen? På skolen hvor jeg jobber har vi bare jul når vi har samlingsstund på morgenen. Så har vi grØtfest med nisseluer en av de siste dagene fØr jul. Jeg syntes dette var en koselig tanke jeg. Deg om det. Jeg syns det er trist at barna mine skal påtvinges jul i offentlig regi. Og hva er alternativet for de som ikke feirer? Jo, de skal 'straffes' med å gjØre lekser mens andre spiser grØt og feirer jul. Tragisk. Sikkert koselig initiativ for alle som elsker jul. for de om dere ikker feirer jul så betyr ikke det at barna ikke kan være med på og spise grØt og juleverksted vell. det går faktisk an og snakke med foreldrene og forklare hvordan ting er hos dere. og de kan jo lage andre ting.
Gjest Ingen skal få! Skrevet 31. oktober 2012 #29 Skrevet 31. oktober 2012 HI her!! Jeg vil selvfølgelig forsikre meg om at alle jentene i klassen feirer jul, og om noen ikke gjør det vil jeg ta en prat med moren/faren ift dette. Det er bra. . Jeg tenker mer at det går jo an å invitere til verksted og så kan noen lage juleting mens de som ikke feirer jul kan gjøre noe annet? Er ikke vanskelig å inkludere de som ikke gjør det vettu:-)!
L-8 Skrevet 31. oktober 2012 #30 Skrevet 31. oktober 2012 Det er for mye fokus på jul i hele samfunnet HELE desember. Når det er såpass mye jul i skolen (julepynt,julegran,kirke etc) blir det rett og slett for mye om man også skal bli invitert hjem på juleverksted også. Og med så mye jul blir det vanskeligere å takke nei for de barna som ikke ønsker jul. Que?? Er det så vanskelig for deg at det finnes mange som ikke ønsker å feire hedenske høytider? Ingen skal få er sikkert jehovas vitne, noe som i og for seg er helt greit, men synes du på samme måte som du krever respekt for at du ikke feirer må gi respekt til de som gjør det. Og det er jo tross alt et stort flertall i dette landet som feirer jul...
JØBEN Skrevet 31. oktober 2012 #31 Skrevet 31. oktober 2012 Jeg hadde ikke satt pris på det i skolealder. Det er ille at hele desember går bort i jul også på skolen.. Vi hadde nok avslått. Går hele desember bort i jul på skolen? På skolen hvor jeg jobber har vi bare jul når vi har samlingsstund på morgenen. Så har vi grøtfest med nisseluer en av de siste dagene før jul. Jeg syntes dette var en koselig tanke jeg. Deg om det. Jeg syns det er trist at barna mine skal påtvinges jul i offentlig regi. Og hva er alternativet for de som ikke feirer? Jo, de skal 'straffes' med å gjøre lekser mens andre spiser grøt og feirer jul. Tragisk. Sikkert koselig initiativ for alle som elsker jul. Gjør dere lekser på julaften dere da? En trenger ikke feire jul for å spise grøt på skolen vel? Jeg har to i min klasse som ikke feirer jul, men når vi har julesamling, leser vi en bok, og det er det vel ingen barn som har vondt av? Og grøt kan de spise så lenge de ikke har melkeallargi.
Gjest Ingen skal få! Skrevet 31. oktober 2012 #32 Skrevet 31. oktober 2012 (endret) Det er for mye fokus på jul i hele samfunnet HELE desember. Når det er såpass mye jul i skolen (julepynt,julegran,kirke etc) blir det rett og slett for mye om man også skal bli invitert hjem på juleverksted også. Og med så mye jul blir det vanskeligere å takke nei for de barna som ikke ønsker jul. Que?? Er det så vanskelig for deg at det finnes mange som ikke ønsker å feire hedenske høytider? Ingen skal få er sikkert jehovas vitne, noe som i og for seg er helt greit, men synes du på samme måte som du krever respekt for at du ikke feirer må gi respekt til de som gjør det. Og det er jo tross alt et stort flertall i dette landet som feirer jul... Jeg har ikke nektet noen å feire jul. Jeg aksepterer at andre gjør det. Mannen min feirer jul han og. Jeg etterlyser bare et alternativ til de som ikke feirer jul Endret 31. oktober 2012 av Ingen skal få!
Gjest Ingen skal få! Skrevet 31. oktober 2012 #33 Skrevet 31. oktober 2012 (endret) Jeg hadde ikke satt pris på det i skolealder. Det er ille at hele desember går bort i jul også på skolen.. Vi hadde nok avslått. Går hele desember bort i jul på skolen? På skolen hvor jeg jobber har vi bare jul når vi har samlingsstund på morgenen. Så har vi grøtfest med nisseluer en av de siste dagene før jul. Jeg syntes dette var en koselig tanke jeg. Deg om det. Jeg syns det er trist at barna mine skal påtvinges jul i offentlig regi. Og hva er alternativet for de som ikke feirer? Jo, de skal 'straffes' med å gjøre lekser mens andre spiser grøt og feirer jul. Tragisk. Sikkert koselig initiativ for alle som elsker jul. Gjør dere lekser på julaften dere da? En trenger ikke feire jul for å spise grøt på skolen vel? Jeg har to i min klasse som ikke feirer jul, men når vi har julesamling, leser vi en bok, og det er det vel ingen barn som har vondt av? Og grøt kan de spise så lenge de ikke har melkeallargi. På julaften feirer mannen og barna jul på ettermiddagen. På dagen er vi stort sett ute og aker etc. Alle mine har forresten melkeallergi. Men det finnes grøt for de og.. Bøker kan alle lese men helst ikke om jul. Desember trenger ikke handle om jul på skolen. Hvorfor er det så vanskelig å forstå? Virker som sanfunnet sliter med alle som ikke passer i 'malen'. Endret 31. oktober 2012 av Ingen skal få!
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 31. oktober 2012 #34 Skrevet 31. oktober 2012 Det er for mye fokus på jul i hele samfunnet HELE desember. Når det er såpass mye jul i skolen (julepynt,julegran,kirke etc) blir det rett og slett for mye om man også skal bli invitert hjem på juleverksted også. Og med så mye jul blir det vanskeligere å takke nei for de barna som ikke ønsker jul. Que?? Er det så vanskelig for deg at det finnes mange som ikke ønsker å feire hedenske høytider? øøø....neida. Du får gjøre som du vil. Men å si at barna ikke ønsker jul, den får du dra lengre ut på landet med;-) Tror du muslimer feirer jul? For mange er det like naturlig å ikke feire jul som det er for deg å feire det. Jeg aksepterer at du feirer jul uten å tillegge barna dine meninger Det vet jeg. I vårt flerkulturelle samfunn, så er det flere og flere som ikke feirer jul. Men i Norge er det en veldig vanlig tradisjon.... Så å bli oppgitt for at det er for mye fokus på jul og juleforberedelser i desember, er vel heller noe du er i mindretall å synes. Dine barn blir jo vant til deres tradisjoner, men du kan ikke unngå å skjerme dem for påvirkning i skolesammenheng. Det at du ikke lar dem delta, er jo din sak. Men de vil nok etterhvert savne den tilhørigheten de andre vennene har, ved sosiale happenings.
Gjest Ingen skal få! Skrevet 31. oktober 2012 #35 Skrevet 31. oktober 2012 Stemmer. Går nemlig ikke an å ha sosiale happenings uten jul etc. Snevert
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 31. oktober 2012 #36 Skrevet 31. oktober 2012 HI her!! Jeg vil selvfølgelig forsikre meg om at alle jentene i klassen feirer jul, og om noen ikke gjør det vil jeg ta en prat med moren/faren ift dette. Det er bra. . Jeg tenker mer at det går jo an å invitere til verksted og så kan noen lage juleting mens de som ikke feirer jul kan gjøre noe annet? Er ikke vanskelig å inkludere de som ikke gjør det vettu:-)! Så du mener at den frivillige initiativtakeren skal ha et eget opplegg for ETT barn, som skal gjøre noe helt annet enn de andre som sitter og lage juleting? Jeg skal ta med faen på at de aller fleste i klassen feirer jul - dersom dere ikke bor på Grünerløkka da:-P Synes det er litt søkt jeg....
JØBEN Skrevet 31. oktober 2012 #37 Skrevet 31. oktober 2012 Jeg hadde ikke satt pris på det i skolealder. Det er ille at hele desember går bort i jul også på skolen.. Vi hadde nok avslått. Går hele desember bort i jul på skolen? På skolen hvor jeg jobber har vi bare jul når vi har samlingsstund på morgenen. Så har vi grøtfest med nisseluer en av de siste dagene før jul. Jeg syntes dette var en koselig tanke jeg. Deg om det. Jeg syns det er trist at barna mine skal påtvinges jul i offentlig regi. Og hva er alternativet for de som ikke feirer? Jo, de skal 'straffes' med å gjøre lekser mens andre spiser grøt og feirer jul. Tragisk. Sikkert koselig initiativ for alle som elsker jul. Gjør dere lekser på julaften dere da? En trenger ikke feire jul for å spise grøt på skolen vel? Jeg har to i min klasse som ikke feirer jul, men når vi har julesamling, leser vi en bok, og det er det vel ingen barn som har vondt av? Og grøt kan de spise så lenge de ikke har melkeallargi. På julaften feirer mannen og barna jul på ettermiddagen. På dagen er vi stort sett ute og aker etc. Alle mine har forresten melkeallergi. Men det finnes grøt for de og.. Bøker kan alle lese men helst ikke om jul. Desember trenger ikke handle om jul på skolen. Hvorfor er det så vanskelig å forstå? Virker som sanfunnet sliter med alle som ikke passer i 'malen'. Hvorfor kan ikke bøkene handle om jul? Barna kan da ha en koselig stund sammen med andre barn selv om du ikke vil at de skal feire jul. Som du sier selv så feirer de jul sammen med far, så jeg skjønner ikke hvorfor du skal ta opp kampen med at det ikke skal være så mye fokus på dette i samfunnet. Først må du jo få slutt på fokuset hjemme hos deg selv. Jeg lærer barna om annen tro og annen feiring som ikke vi er en del av. Det trenger ikke å være slik at vi ikke kan delta på andres tradisjoner fordi en selv ikke praktiserer det.
Gjest Ingen skal få! Skrevet 31. oktober 2012 #38 Skrevet 31. oktober 2012 Hvis du har bursdag og det kommer et barn som er hyperallergisk, inviterer du henne ikke da fordi hun bare er ett barn og du ikke kan tilpasse til ETT barn? Hører du selv hvor dust du er nå!? Unnskyld språket, men her ser man virkelig hvem av oss to som er intolerant
Gjest Heartbroken Skrevet 31. oktober 2012 #39 Skrevet 31. oktober 2012 Det hadde jeg syns var et kjempekoselig initiativ! Jeg tror heldigvis det er veldig få som ser negativt på å samle gode venner til juleverksted - uansett hva man ellers syns om jul
JØBEN Skrevet 31. oktober 2012 #40 Skrevet 31. oktober 2012 Hvis du har bursdag og det kommer et barn som er hyperallergisk, inviterer du henne ikke da fordi hun bare er ett barn og du ikke kan tilpasse til ETT barn? Hører du selv hvor dust du er nå!? Unnskyld språket, men her ser man virkelig hvem av oss to som er intolerant Er dine barn HYPER ALLERGISK mot JUL de da?
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2012 #41 Skrevet 31. oktober 2012 Hvis du har bursdag og det kommer et barn som er hyperallergisk, inviterer du henne ikke da fordi hun bare er ett barn og du ikke kan tilpasse til ETT barn? Hører du selv hvor dust du er nå!? Unnskyld språket, men her ser man virkelig hvem av oss to som er intolerant Det går ikke an å sammenligne matintoleranse med vrange foreldre! Du graver deg bare dypere ned for hvert svar du gir. Det er greit at du syns at jul er noe tull, men jeg tror du må innse at kampen din er tapt så lenge du bor i et land med lang tradisjon for å feire jul i HELE desember.
Gjest Ingen skal få! Skrevet 31. oktober 2012 #42 Skrevet 31. oktober 2012 Jeg hadde ikke satt pris på det i skolealder. Det er ille at hele desember går bort i jul også på skolen.. Vi hadde nok avslått. Går hele desember bort i jul på skolen? På skolen hvor jeg jobber har vi bare jul når vi har samlingsstund på morgenen. Så har vi grøtfest med nisseluer en av de siste dagene før jul. Jeg syntes dette var en koselig tanke jeg. Deg om det. Jeg syns det er trist at barna mine skal påtvinges jul i offentlig regi. Og hva er alternativet for de som ikke feirer? Jo, de skal 'straffes' med å gjøre lekser mens andre spiser grøt og feirer jul. Tragisk. Sikkert koselig initiativ for alle som elsker jul. Gjør dere lekser på julaften dere da? En trenger ikke feire jul for å spise grøt på skolen vel? Jeg har to i min klasse som ikke feirer jul, men når vi har julesamling, leser vi en bok, og det er det vel ingen barn som har vondt av? Og grøt kan de spise så lenge de ikke har melkeallargi. På julaften feirer mannen og barna jul på ettermiddagen. På dagen er vi stort sett ute og aker etc. Alle mine har forresten melkeallergi. Men det finnes grøt for de og.. Bøker kan alle lese men helst ikke om jul. Desember trenger ikke handle om jul på skolen. Hvorfor er det så vanskelig å forstå? Virker som sanfunnet sliter med alle som ikke passer i 'malen'. Hvorfor kan ikke bøkene handle om jul? Barna kan da ha en koselig stund sammen med andre barn selv om du ikke vil at de skal feire jul. Som du sier selv så feirer de jul sammen med far, så jeg skjønner ikke hvorfor du skal ta opp kampen med at det ikke skal være så mye fokus på dette i samfunnet. Først må du jo få slutt på fokuset hjemme hos deg selv. Jeg lærer barna om annen tro og annen feiring som ikke vi er en del av. Det trenger ikke å være slik at vi ikke kan delta på andres tradisjoner fordi en selv ikke praktiserer det. Fordi jul i skolen er noe annet enn hva jul egentlig handler om. I skolen tror mange 24des er Jesus Kristus fødselsdag; for det første kan han ikke ha blitt født da, fordi hjordene var på marken. TO: bibelen lærer at man ikke feirer fødselsdag når man er kristen. Julen som læres birt idag er et sammensurium av kommersielle trender, liksomkristendom og 'kos'. Jeg vil selv lære mine barn om dette. Trenger ikke vranglære på skolen. Hvorfor må dere ha fokus på jul? Hvorfor er det så vanskelig å lese om noe annet? Det er dere som ekskluderer barn som ikke feirer jul med overdrevent fokus på hva jehovas vitner/muslimer etc ikke kan gjøre. Tenk på alt vi faktisk KAN gjøre dere!
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2012 #43 Skrevet 31. oktober 2012 Superkoselig, burde vært en tradisjon overalt jeg ville sendt barna mine med på noe så koselig Skjønner at du som ikke feirer jul er fra en annen religion, mulig et annet land, men ikke for å være rasistisk, for det er jeg overhode ikke, men her i Norge elskerde fleste barn jul, og bor man i dette landet bør man tilpasse seg den norske kulturen og dens tradisjoner (ihvertfall forsøke/ønske). Og for barnas beste la dem være med på det andre barn også syns er gøy og koselig istedetfor å bli holdt utenfor pga foreldrenes religion og holdninger!
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 31. oktober 2012 #44 Skrevet 31. oktober 2012 Hvis du har bursdag og det kommer et barn som er hyperallergisk, inviterer du henne ikke da fordi hun bare er ett barn og du ikke kan tilpasse til ETT barn? Hører du selv hvor dust du er nå!? Unnskyld språket, men her ser man virkelig hvem av oss to som er intolerant Det går ikke an å sammenlikne i dette tilfellet. Her snakker vi om juleverksted, ikke om mat. Man inviterer selvfølgelig barn som har matallergi. Men i HI sitt tilfelle, så ønsker hun å invitere til juleverksted. Det innebærer aktiviteter, som faktisk krever endel av vertinnen, da hun må fly rundt og hjelpe barna. Da blir det sært å kreve at hun skal ha et eget aktivitetsopplegg for DITT barn, som må gjøre noe annet, fordi du ikke ønsker at h*n skal lage julenisser eller andre juleting. See?
Gjest Ingen skal få! Skrevet 31. oktober 2012 #45 Skrevet 31. oktober 2012 Hvis du har bursdag og det kommer et barn som er hyperallergisk, inviterer du henne ikke da fordi hun bare er ett barn og du ikke kan tilpasse til ETT barn? Hører du selv hvor dust du er nå!? Unnskyld språket, men her ser man virkelig hvem av oss to som er intolerant Er dine barn HYPER ALLERGISK mot JUL de da? Er du faktisk lærer?
Jentene mine og jeg:) Skrevet 31. oktober 2012 #46 Skrevet 31. oktober 2012 Syns det er en veldig god ide:-) Gjør det samme selv, men kun med barnas kusiner.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2012 #47 Skrevet 31. oktober 2012 Noen klarer å lage en krangel ut av ALT. Selv av koselige initativ, og hyggelige ting. Glad jeg ikke er barnet til ett sånt menneske.. Tenk å ha en mor som Må være uenig og krangle med ALT og alle!?!
kamik Skrevet 31. oktober 2012 #48 Skrevet 31. oktober 2012 Hvis jeg hadde arrangert juleverksted så hadde jeg ikke tvunget noen til å lage juleting. Hvis noen ville lage vinterbilder eller rosa blomster istedet så hadde vel det vært uproblematisk. Det hadde de rett og slett fått velge selv. Men det skulle vært deres eget valg, og jeg ville ikke nektet noen å lage juleting dersom det var foreldrene som ikke ville det og de selv hadde lyst. Samme på sklen. Jeg er lærer, og det hadde ikke kostet meg noe å ta med rosa og oransje filt, blå papp og andre "ikke-julete" materialer til klasserommet.
forevermamma Skrevet 31. oktober 2012 #49 Skrevet 31. oktober 2012 HI her!! Jeg vil selvfølgelig forsikre meg om at alle jentene i klassen feirer jul, og om noen ikke gjør det vil jeg ta en prat med moren/faren ift dette. Det er bra. . Jeg tenker mer at det går jo an å invitere til verksted og så kan noen lage juleting mens de som ikke feirer jul kan gjøre noe annet? Er ikke vanskelig å inkludere de som ikke gjør det vettu:-)! Herlighet. Det må da gå ann å invitere til juleverksted uten at man blir stemplet som rasist. Husker vi ble invitert til Eid-feiring da jeg var på undomsskolen, ingen som tok det ille opp. Kulturutveksling skaper forståelse og samhold, og min erfaring er at barn ofte er nysgjerrige på det de ikke kjenner så godt. Jeg tror de fleste muslimske barn (siden du nevnte denne gruppen) i dag hadde fått lov til å bli med på juleverksted, om foreldrene fikk forklart hva som foregår der. Ingen skal få, jeg tror du bare er ute etter å provosere. Jeg håper hvertfall du ikke mener det seriøst.
JØBEN Skrevet 31. oktober 2012 #50 Skrevet 31. oktober 2012 Hvis du har bursdag og det kommer et barn som er hyperallergisk, inviterer du henne ikke da fordi hun bare er ett barn og du ikke kan tilpasse til ETT barn? Hører du selv hvor dust du er nå!? Unnskyld språket, men her ser man virkelig hvem av oss to som er intolerant Er dine barn HYPER ALLERGISK mot JUL de da? Er du faktisk lærer? Ja, det er jeg, og nå kjenner jeg at jeg er veldig glad for at du ikke er mor til en av mine elever.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå