Gå til innhold

mannen min nekter og dra til mine foreldre julaften ....

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg ble så glag for at vi endelig skulle til mamma og pappa denne jula - greit at de kanskje kan stresse litt men det er dem sin måte og være på. Og mulig jeg og mamma kan være litt i uenige om ting, men er ikke dermed sag at vi krangler.

Nå sier mannen min at "nå bestemmer jeg at vi har en stille og rolig jul alene bare vi fire uten svigers". Jeg kjenner jeg ble kjempesinna og lei meg. Spurte om han ikke ville feire jul med barna sine,men da fikk vi bare reise for han skulle ikke sitte fire timer i bil og deretter høre bare på krangling.

Blir helt nervevrak av dette jeg.

What too do?? Reise med barna og la han sitte og furte ?? Eller la han få viljen sin ??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er vi annenhvert år hos mine og annenhvert år hos svigers. Ingen av oss vil til den andres familie, men klarer å kose oss :)

Skrevet

Synes du bør dra til foreldrene dine, når dere er bedt dit, han kan ikke bestemme det synes jeg

Skrevet

Jeg skjønner ham forsåvidt godt jeg da, hvis han kun opplever det som stress, mas og krangel. For det kan det godt hende han gjør, selv om du ikke gjør det.

Når det er sagt, synes jeg det er rart at han ikke vil inngå kompromiss hvis det innebærer at han ikke får feire med ungene sine.

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg reagerer på uttrykket "nå bestemmer jeg at..." - det hører ikke hjemme i et ekteskap.

Men samtidig: det er du, han, og barna deres som er kjernefamilie nå. Du er ikke lenger småjenta hjemme hos mor og far. Det er kjempeviktig å vise lojalitet til den familien du er del av Nå.

Skrevet

Man må gi og ta i et forhold. Hvor lenge har dere vært sammen, hvor gamle er barna og hvordan har dere feiret jul fram til nå?

Kan han ikke prøve å se det beste i situasjonen?

Kanskje det betyr at dere begge kan sove lenger i juleferien og sende barna til Mormor og Morfar om morgenen?

Det er nok også lurt å ikke være borte for lenge, det er noe som heter: Fisk eller besøk stinker etter 3 dager!!

Jeg mener løsningen er at dere reiser alle 4.

Skrevet

Hvis dere opprinnelig var enige om å reise, ville jeg gjennomført planen. hvis han vil bli med, så får han det. hvis ikke får du kose deg med barna dine og din familie med god samvittighet:-)

vi skal til samboers familie i jula og jeg er ikke 100% overbegeistret, men jeg gjør det for han:-) slikt må gå begge veier synes jeg:-)

Skrevet

Kan dere ikke prøve å finne ut av hva som skaper krangel, stress og mas? Kanskje det er mulig å gjøre noe med det?

Alt for mange går rundt grøten med familien sin,tør ikke si noe.

For eksempel opplevde jeg selv at foreldrene mine favoriserte min søsters barn for mye, jeg sa i fra og etter det innså de hvordan de hadde oppført seg og forandret på det.

Skrevet

Vi har også annet hvert år - og det er bestemt at vi skal til mine foreldre denne helgen. Men mannen min mener det at når vi er godt voksne og ha to barn så er det vi som skal lage våres egen jul og skal lage tradisjoner for ungene våres.

Vist jeg vil feire jul med foreldrene min så får de komme hjem til oss mener han.

HI

Gjest Antarctica
Skrevet

Han har et poeng, jeg må gi ham det. Hva med å be dem til dere, da?

Skrevet

Siden du skriver at du "endelig skulle reise til dine foreldre" så tolker jeg det som at det er lenge siden du har feiret jul med dem. Da blir det veldig spesielt at mannen din skal bestemme at det ikke blir noe av.

Kan dere be dem komme til dere da? Kanskje de stresser og maser mindre om de er gjester hos dere?

Vi har ihvertfall gjort det slik etter at vi fikk barn - vi ønsker å lage våre tradisjoner og feirer i vårt eget hjem, og familien på begge sider er hjertelig velkommen om de ønsker å feire med oss.

Skrevet

Endelig? Har dere feiret flere år med hans familie? Taler jo i alle fall for at dere skal til dine foreldre i år...

Hvordan man feirer jul er i alle fall en avgjørelse som bør tas sammen, den ene parten kan ikke bare trumfe gjennom noe, syns jeg.

Annethvert år er en god løsning. Det gjør vi her i huset, og dermed er det aldri noe vi diskuterer. Men vi bor i samme by som foreldrene til en av oss, og det varierer litt om vi feirer hos oss eller dem.

Hvis det er slik at du bor 4 timer unna foreldrene dine går jeg ut fra dere ikke ses veldig ofte, og da kan jula sammen bety ekstra mye.

Ja, jeg lurer faktisk på om jeg synes du skal ta med deg barna og reise uansett. Dette er viktig for deg. Og hvis du lar ham få bestemme dette, hva blir det neste?

Forventer han at du blir med til hans foreldre når han nekter å dra til dine?

Skrevet

Kan dere ikke invitere foreldrene dine hjem til dere? Kanskje de blir mer avslappet når de ikke har ansvar for bevertning og kan bare kose seg. Dessuten så blir jo du in charge da, kanskje det blir mindre krangling å da? Vi har helt sluttet å dra bort på julaften. Vil foreldrene feire jul sammen med oss så må de komme til oss. Dette funker som snus:) I romjula derimot springer vi som piska skinn mellom alle som MÅ ha oss til middag ;)

Uansett lykke til, å det blir jul likevel skal du se:)

Skrevet

Vi har også annet hvert år - og det er bestemt at vi skal til mine foreldre denne helgen. Men mannen min mener det at når vi er godt voksne og ha to barn så er det vi som skal lage våres egen jul og skal lage tradisjoner for ungene våres.

Vist jeg vil feire jul med foreldrene min så får de komme hjem til oss mener han.

HI

Men hva er da problemet med at de kommer hjem til dere?

Jeg er litt enig med det at man bør skape sine egne tradisjoner når man er voksen, det har vi gjort. Vi bytter på å ha det hjemme (der mine eller hans foreldre kommer på besøk), være hos foreldrene mine eller hans. Nå bor vi alle relativt nære hverandre, så vi trenger ikke gå oppi hverandre i dagesvis da, noe som sikkert er bra for alle. :)

Skrevet

Han har et poeng, jeg må gi ham det. Hva med å be dem til dere, da?

Har prøvd men det ville ikke mamma.

Skrevet

Om du har vært flere ganger hos hans foreldre enn han hos dine bør dere dra til dine i år og så feire hjemme hos dere selv fra neste år.

Her hadde vi vært 3 juler hos min mann og kun en jul hos mine da han kunne fortelle at han ikke hadde så lyst å feire jul hos mine foreldre siden de bodde langt oppe i nord.

Da sa jeg greit, men jeg vil ikke feire flere ganger hos dine foreldre heller.

Har vert hjemme hos oss selv siden.

Gjest Antarctica
Skrevet

Men da kanskje du skal tenke over om du greier å stille deg solidarisk bak din manns ønske, og si at det er dere to som skal lage tradisjoner fra nå av. Og at dere heller kommer på nyttårsaften eller noe?

Skrevet

Jeg syns du skal høre på din mann. Noen ganger blir man lei seg, men det er nok noe han har bestemt fordi det er til alles beste.

Inviter dem til dere, vil de ikke komme så er jo det trist.

Skrevet

Men da kanskje du skal tenke over om du greier å stille deg solidarisk bak din manns ønske, og si at det er dere to som skal lage tradisjoner fra nå av. Og at dere heller kommer på nyttårsaften eller noe?

Dette er vanskelig. Skal jeg da ødelegge julaften for mine foreldre,slik at de blir sittene alene :-(

Synest ikke at det mannen min sier er rett, når jeg la dattera mi i kveld så sa hun at hun gledet seg til og reise til bestemor og bestefar og pynte juletre. Men litt unødvendig av mamma og si det så tidlig.

Skrevet

Dette er vanskelig. Skal jeg da ødelegge julaften for mine foreldre,slik at de blir sittene alene :-(

Synest ikke at det mannen min sier er rett, når jeg la dattera mi i kveld så sa hun at hun gledet seg til og reise til bestemor og bestefar og pynte juletre. Men litt unødvendig av mamma og si det så tidlig.

Det er da ikke du som ødelegger jula deres. De får et tilbud de avslår. Dessuten er det ikke din skyld om det er din mann som har bestemt det.

Syns forresten det er umodent og lite manndig av han å si at dere får dra alene når det egentlig ikke er et reelt alternativ. Hadde følt meg utrygg på en slik mann.

Skrevet

Det er jo ikke dere som ødelegger jula deres da. De har jo muligheten å komme til dere, da har de jo et valg. Velger de å være hjemme så er jo det deres valg.

Jeg er en slik person at jeg ønsker å ha egne juletradisjoner og ønsker derfor å feire hjemme hos meg selv. Men dere må kjenne på hva dere vil.

Skrevet

Det høres ut som om dere har veldig ulik oppfatning av hvordan det er hos foreldrene dine. Dersom han opplever det slik at det bare er krangling, så må jeg si at jeg forstår ham, selv om jeg ikke er enig i måte han sier fra på. Jeg tror ikke det rette nå er å bli sint, men å sette dere rolig ned og ha en ordentlig samtale om hva det egentlig er som er problemet her.

Skrevet

Vet du? Kanskje sitter de to barna deres med samme følelse som din mann? Kanskje synes også de at det ikke er noe gøy å feire hos mormor og morfar, fordi også de oppfatter det som krangling?

Start en ny tradisjon: Inviter HJEM til dere hvert år?! Da kan de ulike besteforeldrene komme annenhvert år?

Jeg kan garantere deg at det blir kjekt for ungene å ha jul hjemme! Da kan de leke med de nye lekene med en gang, og med en gang de våkner 1.dag. Vi løste "julekonfliktene" på denne måten etter vi fikk barn. Har kun positive ting å si om det!!

Skrevet

HI

Jeg er helt enig med mannen din, sorry HI :(

Skrevet

Jeg synes jo det er rart at foreldrene dine heller vil sitte alene enn å komme til dere og barnebarna sine jeg da. Det er enda rarere enn at din mann ikke vil reise til dem.

Her i huset- før mine foreldre flytta hit, og dermed bodde flere timers kjøretur unna-, skulle vi egentlig vært hos svigers på julaften det året vi fikk vårt første barn. Da ville mine foreldre blitt sittende alene, siden jeg er enebarn.

MEN, siden alle besteforeldrene gjerne ville feire med sitt siste barnebarn, inviterte vi dem alle, inkludert eldstebroren til mannen med familie, til oss på julaften. Så fikk alle feire sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...