Gjest Antarctica Skrevet 28. oktober 2012 #26 Skrevet 28. oktober 2012 Ja, hvorfor gjøre noe annet enn det barn til en hver tid ønsker? Mine unger ønsker seg en moped. De er bare 5 og 6 år gamle, men hva pokker, når det nå engang er det de ønsker seg. De skal selvsagt få hver sin. Sorry, dette er bare en kultur jeg ikke er del av. Jeg hadde aldri gitt en 3-åring verken en ny eller en brukt DS, og jeg gir heller ikke 6-åringen gaver til over tusen kroner.
CarmaCameleon Skrevet 28. oktober 2012 #27 Skrevet 28. oktober 2012 Først må jeg si at det er UTROLIG unødvendig å komme med kommentarer om at dere rangerer barna. Det er rett og slett stakkarslig å i det hele tatt tro noe slikt om foreldre i det hele tatt.. Uansett, for å svare på spørsmålet ditt Jeg syns ikke penger skal ha så mye å si for gavene barna får, det viktigste er jo at de får noe de er glad for. Kjøp det dere har tenkt til å kjøpe til storebror, og finn på noe lurt til lillesøster fra både dere og storebroren. Så kan du heller si til storebror at nå har han fått en ny, så da kan lillesøster arve den gamle
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2012 #28 Skrevet 28. oktober 2012 Synes det høyres heilt greit ut slik du planlegg det. Eg syntes i utgpunktet det høyrtes litt rart ut å kjøpe to dyre presangar til guten og ingen til jenta, men så fortel du at ho skal jo få ein annan presang og. Du tenkjer praktisk, og 3 åringen bryr seg ikkje om dsi en er heilt ny eller litt brukt. Jeg mener hun skal få en annen presang også, mens mannen mener at da får hun brorens brukte i presang da hun ikke har forutsetning for å forstå at den i realiteten er brorens gamle. Grunnen til at hun får DS i det hele tatt er at det er det hun ønsker seg. Enkelt og greit. Jeg mener selv at jeg tenker praktisk her. Hvorfor kjøpe enda en DSi når gutten ønsker seg 3DS? Hi Selv om hun ønsker seg det, betyr det ikke at hun nødvendigvis er gammel nok for det.Så når hun er 5-6 år gammel, og ønsker seg mobil fordi storebror allerede har fått det, vil hun få det også da? Tror det er viktig at vi foreldre setter grenser for barna våre, selv om de ikke alltid er like fornøyd med det.
♥Nemi♥ Skrevet 28. oktober 2012 #29 Skrevet 28. oktober 2012 Synes det blir alt for dumt. Og mener også at barn ikke kan få alt de ønsker seg. Min datter blir 3 i begynnelsen av neste år, og hun ville ha forstått at det er noen andres DSi. Men nå er jo hun opptatt av slike ting.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2012 #30 Skrevet 28. oktober 2012 Jeg ville ikke gitt gutten både bordet og DS3. Det er OK å ønske seg noe en stund. Hvis lillesøster skal få DS ville jeg kjøpt DS3 til henne. Prisen er omtrent den samme og det er det som er moderne nå. Gutten fikk det som var moderne da han fikk sin. Er de flinke til å dele kan de sikkert byttelåne noen gnger, men jeg ser ike noen grunn til å gi gutten en finere DS fodi jenta skal få en ny.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2012 #31 Skrevet 28. oktober 2012 Men da er vel du og mannen din i bunn og grunn enige da? Nei, for han vil ikke gi henne en stor gave i tillegg. Hi
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2012 #32 Skrevet 28. oktober 2012 Så om jeg får en ny genser i julegave fra søsteren min så kan jeg løpe på badet etterpå og pakke inn den gamle å gi henne?
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2012 #33 Skrevet 28. oktober 2012 Jeg ville ikke gitt gutten både bordet og DS3. Det er OK å ønske seg noe en stund. Hvis lillesøster skal få DS ville jeg kjøpt DS3 til henne. Prisen er omtrent den samme og det er det som er moderne nå. Gutten fikk det som var moderne da han fikk sin. Er de flinke til å dele kan de sikkert byttelåne noen gnger, men jeg ser ike noen grunn til å gi gutten en finere DS fodi jenta skal få en ny. Det ville vi ha gjort dersom det ikke var for at 3DS frarådes for barn under 7 år pga ikke ferdig utviklet syn. Hi
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2012 #34 Skrevet 28. oktober 2012 Men da er vel du og mannen din i bunn og grunn enige da? Nei, for han vil ikke gi henne en stor gave i tillegg. Hi Så sønnen skal få gave til nærmere 4000 fra dere i huset mens jenta skal få arve det "utdaterte" som HUN oppgraderer til broren?? Og du syns det er rart noen snakker om rangering..
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2012 #35 Skrevet 28. oktober 2012 Minste her som snart blir 3 ønsker seg ds i bursdagsgave, men jeg har sagt at hun er for liten ennå. Eldste fikk ikke før han ble 5 og hun må vente hvertfall 1 år til. Men når dere først har bestemt dere for å kjøpe det til henne, så synes jeg hun kan arve broren sin og heller kjøpe ny til ham ja. Men det blir jo litt problemer å få det til på den måten, siden han ikke vet at han får ny før han åpner gaver Men kan dere ikke bare kjøpe egne gaver til henne også siden broren får så mye fint, og så sier dere etterpå at hun kan arve broren sin ds?
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2012 #36 Skrevet 28. oktober 2012 Får barn dine alltid det de ønsker seg? Selv om hun ønsker seg ds, ikke dermed sagt hun er hverken gammel nok eller får det.. Hørtes ut om et utrolig materialistisk hjem!!
Gjest ronja røverdatter Skrevet 28. oktober 2012 #37 Skrevet 28. oktober 2012 Så du tror at broren aldri vil komme til å si at det er hans gamle DSi hun har fått? Jeg synes det er en merkelig problemstilling. Dere har kjøpt Fotballbord til gutten, da er det vel det han får til jul da. Det er bare sunt å lære seg at ønsker er ønsker ikke bestillinger. Sånn bortsett fra det, må både dere og andre få bruke så mye dere vil på ungene til jul, men jeg synes det er kiipt å gi bort en brukt leke fra et annet søsken i julegave, uansett hvor gammelt barnet er og hva de skjønner.
Lilje Sille ♀♀♂ Skrevet 28. oktober 2012 #38 Skrevet 28. oktober 2012 Man MÅÅÅÅ ikke gi nye ting til jul, men jeg tror nok det kan bli vanskelig Å fÅ storebror til Å pakke inn sin DS og gi til lillesøster uten at han vet han fÅr en 3DS fra søsteren?? For Å løse floken med urettferdigheten i kroneverdi sÅ kan dere jo sette inn litt penger pÅ lillesøsters konto. Hun fÅr sikkert masse gaver likevel og ser jo ikke verdien av fotballbordet sÅ.. Slenger meg uansett pÅ at 3-Åringen er litt liten til Å fÅ DS, men dere om det. Hvis hun er vill etter brorens sÅ er det jo sikkert bra Å fÅ egen. Kan ogsÅ fikses opp med nytt etui og penner.. Her i huset kjøpte vi faktisk ipod touch til 4-Åringen i fjor og det var full suksess. Masse spill, musikk og annet inne pÅ den. En slager pÅ tur f.eks.
Gjest Sommerfuggel i vinterland Skrevet 28. oktober 2012 #39 Skrevet 28. oktober 2012 (endret) Det skal litt til for å sjokkere meg her inne, men nå datt haka mi nedpå knærne.. Tuller dere? Kjøpe julegave til sønnen for over 3000kr, mens datteren får en brukt ds? Jeg er alene med mine fire barn og har ikke den beste økonomien. Men jeg hadde ALDRI gjort forskjell på dem på denne måten. Da hadde de heller fått billigere gaver alle sammen.. En ting dere evnt kan gjøre er å returnere fotballbordet og gi gutten en 3ds istedenfor. Så kjøper dere en annen gave til jenta (trenger ikke vært like dyrt på krona, men bør vel ha en viss verdi). Så kan jenta arve guttens ds i romjula. Går det ikke an å returnere fotballspillet så har han jo bursdag iløpet av det nye året og kan få det da. Eller kjøpe 3ds i bursdagsgave er også en mulighet. Han Må ikke få ny ds akkurat nå? Endret 28. oktober 2012 av Sommerfuggel i vinterland
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2012 #40 Skrevet 28. oktober 2012 Jeg gjør heller aldri forskjell på barna mine...uansett alder!
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2012 #41 Skrevet 28. oktober 2012 Det skal litt til for å sjokkere meg her inne, men nå datt haka mi nedpå knærne.. Tuller dere? Kjøpe julegave til sønnen for over 3000kr, mens datteren får en brukt ds? Jeg er alene med mine fire barn og har ikke den beste økonomien. Men jeg hadde ALDRI gjort forskjell på dem på denne måten. Da hadde de heller fått billigere gaver alle sammen.. Det er som sagt dette som er stridens kjerne. Jeg vil at hun skal få brorens DS fra broren. Og en gave tilsvarende verdien av en ny 3DS fra oss foreldre. Mannen min mener at en 3-åring ikke har begrep om hvorvidt DSen er brukt, og at hun kan få den fra broren. Han mener han også at hun skal få en gave til fra oss, men da en rimelig en siden totalkostnaden blir høy på gavene til ungene i år. Hi
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2012 #42 Skrevet 28. oktober 2012 Det skal litt til for å sjokkere meg her inne, men nå datt haka mi nedpå knærne.. Tuller dere? Kjøpe julegave til sønnen for over 3000kr, mens datteren får en brukt ds? Jeg er alene med mine fire barn og har ikke den beste økonomien. Men jeg hadde ALDRI gjort forskjell på dem på denne måten. Da hadde de heller fått billigere gaver alle sammen.. Det er som sagt dette som er stridens kjerne. Jeg vil at hun skal få brorens DS fra broren. Og en gave tilsvarende verdien av en ny 3DS fra oss foreldre. Mannen min mener at en 3-åring ikke har begrep om hvorvidt DSen er brukt, og at hun kan få den fra broren. Han mener han også at hun skal få en gave til fra oss, men da en rimelig en siden totalkostnaden blir høy på gavene til ungene i år. Hi Jeg blir kvalm av dere rett og slett. Hvorfor skal hun ikke få gave av dere siden broren får så dyr gave fra dere? Og hvorfor skal hun få broren sine leker som han selv ønsker å få nye versjoner av. Du må trolle? Gutten din kommer til å bli en bortskjemt uempatisk raring og jenta deres kommer til å føle på dette...tro meg! Anbefaler deg lese denne tråden( http://forum.kvinneg...howtopic=693808 )og tenk at alt starter i det små. Hvor trekker dere grensene? Skjønner jo du vil påstå at det er et engangstilfelle men har dere moral til å gjøre det en gang ser jeg for meg at det vil eskalere.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 28. oktober 2012 #43 Skrevet 28. oktober 2012 Det jeg lurer på HI, er om du synes det er rett, at broren skal få en splitter ny spillkonsoll av lillesøster til jul,mens hunskal få hans gamle? Desuten, hvordan mener du at han skal godta å pakke inn sin, når han ikke vet han får det i gave?! Nei, her hadde jeg gjort det noe lettere, enten gi han spillkonsolen eller gitt han fotball spillet, ser ikke poenget med 2 så dyre gaver, hadde nok gitt fotballspillet, og sakt han fikk spare opp til eget selv, også hadde jeg gitt jenta noe annet somtilsvarer prisen,hun er kun 3 år, trenger virkerlig ikke en DS! Hun kan heller arve hans når han kan kjøpe en selv. Så kan ungene heller gi noe billigere til hverandre til jul
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2012 #44 Skrevet 28. oktober 2012 Jeg tenker at gutten får et fotballbord og det bør være MER ENN NOK i gave fra dere. Selv om han ønsker seg en 3DS så betyr ikke det at trenger å få det. Hvis dere likevel bestemmer dere for at han skal få begge deler, så bør også lillesøster får to fine gaver. Kroneverdien i seg selv synes jeg ikke er så viktig. DSien kan hun arve fra storebror uavhengig av jul. Vi har 3 barn og mye arves nedover, Minstemann er nok den som desidert får minst nye bruksting. Til jul får de alle EN fin gave hver som de ønsker seg eller trenger. I fjor fikk mellomste nye ski, mens eldste fikk lego og yngste fikk et lekekjøkken. gaven til mellomste var desidert dyrest. Til bursdager i år fikk eldste en kul jakke han ønsket seg, mellomste fikk sparkesykkel og minste fikk vanlig sykkel. her fikk yngste den dyreste gaven. Og så tenker det jevner seg litt ut etterhvert som de blir eldre og mindre ting kan arves.
Gjest Sommerfuggel i vinterland Skrevet 28. oktober 2012 #45 Skrevet 28. oktober 2012 (endret) Det skal litt til for å sjokkere meg her inne, men nå datt haka mi nedpå knærne.. Tuller dere? Kjøpe julegave til sønnen for over 3000kr, mens datteren får en brukt ds? Jeg er alene med mine fire barn og har ikke den beste økonomien. Men jeg hadde ALDRI gjort forskjell på dem på denne måten. Da hadde de heller fått billigere gaver alle sammen.. Det er som sagt dette som er stridens kjerne. Jeg vil at hun skal få brorens DS fra broren. Og en gave tilsvarende verdien av en ny 3DS fra oss foreldre. Mannen min mener at en 3-åring ikke har begrep om hvorvidt DSen er brukt, og at hun kan få den fra broren. Han mener han også at hun skal få en gave til fra oss, men da en rimelig en siden totalkostnaden blir høy på gavene til ungene i år. Hi Ok, så du er egentlig enig med oss? Det var godt å høre Personlig mener jeg mannen din er helt ute og sykler her. Jeg kan skjønne hva han tenker, at da får hun dritdyr gave i tillegg til DS, men det er jo akkurat dette gutten får. Han får en dritdyr gave i tillegg til DS. Er ikke så nøye at det blir nøyaktig samme sum, men jeg regner med du forstår hvorfor vi reagerte på 3000kr til en, og en brukt "gave" til den andre Jeg slang på litt mer i innlegget mitt, så les det på nytt Endret 28. oktober 2012 av Sommerfuggel i vinterland
Cat_Woman Skrevet 28. oktober 2012 #46 Skrevet 28. oktober 2012 Syns det var voldsomt at gutten skal få både fotballbord og 3DS, jeg ville ha valgt bare èn stor gave. Også mener jeg at jenta godt kan arve DSi etter broren, men da ikke som julegave.
Svømmetur Skrevet 28. oktober 2012 #47 Skrevet 28. oktober 2012 Uff så mye negative svar du får.... Jeg forstår ikke helt denne negativiteten! Hvorfor i alle dager skal dere kjøpe en ny til hun dersom dere har? I mitt hodet er det sløsing.... Tror jeg ville gjort som andre over her har snakket om. Kjøp noe hun ønsker seg til jul. sagt når han åpnet sin at det hadde vært snilt om han ville gitt sin gamle til lillesøster. Kanskje broren kan kjøpe et nytt spill til hun som er litt jente? Slik ville jeg gjort det Mener dsen til bror kan være fra dere, så kan de heller kjøpe et spill til hverandre Vi har kjøpt fotballbord til 1600 kr til sønnen vår på 7 år. Lillesøster på 3 år ønsker seg DS. Gutten vår har DSi. Han ønsker seg 3DS. Jeg mener at når prisen omtrent er den samme er det bedre å kjøpe 3DS til han, så kan hun arve DSi. Mannen mener at da kjøper vi i tilfelle ikke gave til henne, men pakker inn DSi og later som om den er ny (vi har esken liggende og hun skjønner jo ikke at det er broren sin gamle). Jeg mener dette er litt kjipt og at han kan få to dyre gaver i år og at hun kan arve hans DS uten at dette må kalles julegave. Den kan eventuelt være gaven hun får fra broren, så kan 3DS være gave til gutten vår fra søsteren. Vi har helt ok romslig økonomi. Hvordan ville dere gjort det?
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2012 #48 Skrevet 28. oktober 2012 Men da er vel du og mannen din i bunn og grunn enige da? Nei, for han vil ikke gi henne en stor gave i tillegg. Hi Så sønnen skal få gave til nærmere 4000 fra dere i huset mens jenta skal få arve det "utdaterte" som HUN oppgraderer til broren?? Og du syns det er rart noen snakker om rangering.. Jeg er enig med personen over meg her, sånn jeg leser dine innlegg HI så blir det faktisk sånn at dere forskjellsbehandler barna noe helt grusomt. Om dere kjøper en egen stor pakke til henne jevner det seg jo ut litt. Greit nok summen trenger ikke være det samme til hvert barn hvert år ihvertfall ikke når de er små.Men det er greit å bevisstgjøre dere på hva dere gjør rent teknisk før barnet blir stort nok til å legge merke til det. Jeg har selv vært minstebarnet hos oss av 4 og det var alltid noen å arve fra mens mine søsken som er en del eldre en meg fikk nye ting som de ønsket seg fikk jeg en liten ting for syns skyld for jeg kunne jo arve ditten etter den ene og datten etter de andre. De var så jevne i alder at de kunne ikke arve etter hverandre. Jeg tror ikke i dag at mine foreldre gjorde det av annen grunn en at de i sitt hodet allikevel ga meg alle disse tingene. Men når jeg etterhvert forsto verdien av penger, og var stor nok til å legge merke til forskjellen i gaver, så begynte det å tære på min følelse av verdi for mine foreldre og i familien. Og selv om jeg kan se det smarte med å arve i dag så har jeg et utrolig dårlig forhold til foreldre og noen av søskene mine fordi jeg ikke klarer å legge fra meg følelsen av å ha mindre verdi.Så vær forsiktig og vær klar over måten dere gjør det på. En annen sak er at dsi nok ikke er særlig lurt for en 3 åring. jeg eide en ds (fikk i gave) og lot unga ta den over når de var 3-4 år og det skal ikke mange fall i gulvet eller litt for hard trykking med pennen til å ødelegge den. Jeg kjøpte vsmile sin håndholdte til mine etter det, billigere, spill bedre beregnet for aldersgruppen og etter ganske mange fall i gulvet funker de like bra nå 2 år etter. Bare et tips.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2012 #49 Skrevet 28. oktober 2012 Gutten trenger ikke to store gaver til jul og det er han som eier DSen. Hvis han ønsker seg en 3DS kan han selge den han har på Finn. Har han noen spill han er lei av eller annet ekstrautstyr får han fort 1000,- for den. Kjøper han brukt kan han få en 3DS for samme prisen. Om dere ønsker at lillesøster skal få en DS kan hun få en ny. Da blir det ikke uretferdig at den ene får en dyr og den ande en billig gave og, begge ungene får en DSen de ønsker seg og dere trenger ikke kjøpe så mange gaver for å gjøre det retferdig.
Nissefisen Skrevet 28. oktober 2012 #50 Skrevet 28. oktober 2012 Synes julen har tatt helt av for noen.. Gaver til tre barn for over 4000kr.. Jeg synes ikke det hører hjemme noen steder. For det andre hadde det aldri falt meg inn å gitt DS til jenta vår på 3år. Jenta vår skal få klippekort til bassenget i julegave av oss i år. Det koster litt det også, men er mye billigere enn å kjøpe enkelt billetter for hver gang. Hun spør etter å dra i bassenget 3-4 ganger i uken. Vi har også romslig økonomi, men jeg synes det får være grenser. Bra økonomi eller ei..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå