Gå til innhold

Uenig med mannen om julepresanger til ungene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har kjøpt fotballbord til 1600 kr til sønnen vår på 7 år.

Lillesøster på 3 år ønsker seg DS. Gutten vår har DSi. Han ønsker seg 3DS. Jeg mener at når prisen omtrent er den samme er det bedre å kjøpe 3DS til han, så kan hun arve DSi.

Mannen mener at da kjøper vi i tilfelle ikke gave til henne, men pakker inn DSi og later som om den er ny (vi har esken liggende og hun skjønner jo ikke at det er broren sin gamle).

Jeg mener dette er litt kjipt og at han kan få to dyre gaver i år og at hun kan arve hans DS uten at dette må kalles julegave. Den kan eventuelt være gaven hun får fra broren, så kan 3DS være gave til gutten vår fra søsteren.

Vi har helt ok romslig økonomi.

Hvordan ville dere gjort det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet (endret)

Jeg syns det er kjipent at han skal få to nye og dyre ting, mens hun får en arvet ting i julegave. Det er også kjipt å ta noe fra det ene barnet for å gi bort i gave til det andre barnet. Vil sønnen gi denne bort til søstra si?

Endret av Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg syns det er kjipent at han skal få to nye og dyre ting, mens hun får en arvet ting i julegave. Det er også kjipt å ta noe fra det ene barnet for å gi bort i gave til det andre barnet. Vil sønnen gi denne bort til søstra si?

For å presisere: Jeg mener at han får forballbordet av oss og 3DS av søsteren. Og at hun får noe fint hun ønsker seg av oss, og DSi fra broren.

Regner ikke med at broren har problemer med å gi fra seg denne når han selv får 3DS.

Hi

Gjest Kornblå
Skrevet

Jeg forstår ikke at man vil gi et sånt spill til en 3 åring i det hele tatt,alt for.tidlig. Hva med ski, skøyter eller akebrett? Dvs noe for fysisk aktivitet og frisk luft.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor en på 7 trenger en 3DS når han allerede har en DSi. Og han trenger det iallefall ikke som julegave når han allerede får et fotballbord til 1600 kr!!!

Det holder lenge med fotballbordet som julegave. Spar heller evt en 3DS til bursdagen!

Skrevet

Jeg forstår ikke at man vil gi et sånt spill til en 3 åring i det hele tatt,alt for.tidlig. Hva med ski, skøyter eller akebrett? Dvs noe for fysisk aktivitet og frisk luft.

Hvem sier at hun ikke har ski, skøyter og akebrett?

Hi

Skrevet

For å presisere: Jeg mener at han får forballbordet av oss og 3DS av søsteren. Og at hun får noe fint hun ønsker seg av oss, og DSi fra broren.

Regner ikke med at broren har problemer med å gi fra seg denne når han selv får 3DS.

Hi

Men broren vil vel ikke pakke og gi bort SIN DSi uten å vite at han får en 3DS??

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor en på 7 trenger en 3DS når han allerede har en DSi. Og han trenger det iallefall ikke som julegave når han allerede får et fotballbord til 1600 kr!!!

Det holder lenge med fotballbordet som julegave. Spar heller evt en 3DS til bursdagen!

Men da må vi kjøpe DSi til jenta vår, og det blir jo like dyrt. Dessuten ønsker han seg nye spill og da er det bedre å kjøpe spill til 3DS når han uansett vil få det på sikt.

Hi

Skrevet

Hi

Men broren vil vel ikke pakke og gi bort SIN DSi uten å vite at han får en 3DS??

Nei, men hvis han får 3DS av henne så vil han lett gi henne sin 3DS. Han er en snill gutt som er flink å dele.

Hi

Gjest Kornblå
Skrevet

Hvem sier at hun ikke har ski, skøyter og akebrett?

Hi

Jeg ville uansett ikke gitt et spill av den typen til en 3 åring.

Synes helt ærlig det er passiviserende og en trist utvikling.

Så mye annet man kan gi som fremmer kreativitet og fantasi.

Skrevet

Da selger dere hans og kjøper ny til jenta. Hvorfor skal hun gi broren en dyr ting i julegave mens han skal pakke inn noe han allerede har? Da kan jenta få den nye. Høres ut som jenta er andrerangs i huset deres.

Skrevet

Hvorfor gi så mange dyre presanger? Hvorfor ikke lage avtale med gutten om at han må spare penger til spillet selv (og dere avtaler med han at han at dere betaler en viss prosentandel, f.eks 50%)?

Skrevet

Hi

Nei, men hvis han får 3DS av henne så vil han lett gi henne sin 3DS. Han er en snill gutt som er flink å dele.

Hi

Ja, men han kan jo ikke VITE at han får en 3DS før han har pakket opp gaven på julaften. mener du da at han først skal få sin gave for deretter å finne fram sin gamle og gi til søsteren??

Altså; han skal ikke vite hva han gir til søsteren sin til jul før han selv har fått og pakket opp sine egne julegaver?

Skrevet

Da selger dere hans og kjøper ny til jenta. Hvorfor skal hun gi broren en dyr ting i julegave mens han skal pakke inn noe han allerede har? Da kan jenta få den nye. Høres ut som jenta er andrerangs i huset deres.

Så da skal vi selge hans som er god som ny for å kjøpe akkurat samme ny til jenta på 3 (!!) år fordi hun ikke skal være annerangs??? Det er nå engang slik at nr.2 ofte kan arve ting. Det betyr ikke av vi rangerer barna våre!!

Hi

Skrevet

Hvis sønnen likevel skal få spillet.

Kjøp en presang til datteren deres. La lillesøster få arve storebrors spillmaksin. Problemet løst (ikke legg den under treet)

Skrevet

Hi

Hi

Ja, men han kan jo ikke VITE at han får en 3DS før han har pakket opp gaven på julaften. mener du da at han først skal få sin gave for deretter å finne fram sin gamle og gi til søsteren??

Altså; han skal ikke vite hva han gir til søsteren sin til jul før han selv har fått og pakket opp sine egne julegaver?

Nei, ser at den ikke er helt god. Men hvordan ville dere gjort dette da? Syns det blir meningsløst å kjøpe ny til henne når DSi koster omtrent det samme som 3DS.

Hi

Skrevet

Herregud for en syk problemstilling!

Skrevet

Så da skal vi selge hans som er god som ny for å kjøpe akkurat samme ny til jenta på 3 (!!) år fordi hun ikke skal være annerangs??? Det er nå engang slik at nr.2 ofte kan arve ting. Det betyr ikke av vi rangerer barna våre!!

Hi

Hvis den er så jævla god kan broren ha den selv. Evt. kan søsteren få den senere men ikke som en julegave. Så får broren kjøpe henne noe annet i samme prisklasse. Du kunne sikkert fått tak i et brukt fotballbord også. Eller en brukt 3DS.

Skrevet

3 åring med DS...ja,ja...glad jeg slipper problemstillingen ennå.

Skrevet

Hadde jeg vært i deres situasjon så hadde gutten fått fotballbord og 3ds, så hadde jenta fått gaver tilpasset hennes alder for tilsvarende sum. Så kan hun heller arve i romjulen hvis broren vil det. Enkelt og greit.

(Men personlig ville jeg aldri brukt så mye penger på hver unge til jul, syns det blir for materialistisk, og jeg ville heller aldri vurdert noe nintendo greier til 3 åringen min, men meg om det;)

Skrevet

Synes det høyres heilt greit ut slik du planlegg det. Eg syntes i utgpunktet det høyrtes litt rart ut å kjøpe to dyre presangar til guten og ingen til jenta, men så fortel du at ho skal jo få ein annan presang og. Du tenkjer praktisk, og 3 åringen bryr seg ikkje om dsi en er heilt ny eller litt brukt.

Skrevet

Jenta skal vel få en helt egen presang også? Selv om hun er liten, trenger hun ikke å bli lurt! Hun kan vel få spillet av ham uten at det er julegave. Hun kan jo godt vite at det er arvet. En treåring forstår vel sånt. Iallefall vår. Enig at du ikke trenger kjøpe et nytt til henne, men ville altså ikke lurt henne. Og ikke latt være å kjøpe egen gave.

Skrevet

Synes det høyres heilt greit ut slik du planlegg det. Eg syntes i utgpunktet det høyrtes litt rart ut å kjøpe to dyre presangar til guten og ingen til jenta, men så fortel du at ho skal jo få ein annan presang og. Du tenkjer praktisk, og 3 åringen bryr seg ikkje om dsi en er heilt ny eller litt brukt.

Jeg mener hun skal få en annen presang også, mens mannen mener at da får hun brorens brukte i presang da hun ikke har forutsetning for å forstå at den i realiteten er brorens gamle.

Grunnen til at hun får DS i det hele tatt er at det er det hun ønsker seg. Enkelt og greit.

Jeg mener selv at jeg tenker praktisk her. Hvorfor kjøpe enda en DSi når gutten ønsker seg 3DS?

Hi

Skrevet

Men da er vel du og mannen din i bunn og grunn enige da?

Skrevet

Jeg synes du hørtes fornuftig ut hi. La gutten få ny, når han har åpnet kan dere foreslå for han at han kan gi sin dsi i gave til hun på 3. gi annen gave fra dere.

Er vel ikke nr 2 bare fordi hun arver ei leke?? Derimot om hun ikke får annet så. Og han får to så er det litt urettferdig..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...