Gå til innhold

Møkk lei gnålet om ull, ull og atter ull.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg elsker ull;) Ville vært merkelig å gått med ull selv, og tatt på barna bomull...hehe

Sånn superundertøy er helt merkelig synes jeg,-føler jeg har på meg en plastpose.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ull rett mot kroppen er det verste jeg vet. Det klør og blir alt for varmt. Jeg har prøvd ull av alle valører, med silke, merino, ulvang, devold u name it. Alt klør på meg. Jeg går kun med bomull eller superundertøy og blir aldri kald selv om jeg svetter av anstrengelse.

Gutten min har atopisk eksem og han tåler nada av ull. Han fryser heller aldri.

Dere som sier at det finnes ull som ikke klør evner ikke å sette dere inn i at mennesker kan oppleve ull forskjellig. På MEG klør ull åkke som!

Skrevet

Helt enig med siste. De er varm og god med bomull under ullen :)

Skrevet

Jeg har vokst opp på østlandet og jeg hadde jobbet i 10 år i bhg uten å få med meg at ull skulle være så nødvendig.

Alle ungene nesten uten unntak brukte bomulls strømpebukser.

Først når jeg flyttet hit jeg bor nå begynte jeg å kjøpe ull.

De første 3 åra av deres liv var det ikke nødvendig, at det ble kaldere en minus 10 var en sjeldenhet.

Her jeg bor nå blir det noe kaldere. å gå til og fra bhg i minus 20 til 25 er ikke uvanlig på vinterparten.

Så behovet for ull er nok mindre i noen deler av landet en andre.

Men jeg er enig i en ting dette maset om hvor viktig ull er har bare vært rundt de siste årene, i likhet med merke på dresser vil jeg si.

Ull er flott syntes jeg men viktigheten av å ha det kommer helt an på hvor du bor i landet vil jeg tro.

Jeg kjøper dog ull som kan vaskes i maskinen på 40 grader sammen med resten av tøyet. (fungerer helt greit så lenge maskinen er full) Hadde blitt gal om jeg skulle holde på med dette som må spesialvaskes.

Skrevet (endret)

Til HI! Javel, så er du lei av gnålet. Er jo ingen som tvinger deg til å lese det som blir skrevet? Og det er vel kanskje en grunn til at folk gnåler så mye om det, jo det er faktisk veldig ålreit!

Selv bruker jeg ull under når jeg skal være mye ute, eller hvis jeg er litt frøsen en dag. Ungene mine bruker ull underst alle mnd med R.

Dere som ikke bruker ull underst må jo ha på ungene mange flere lag med tøy for at de skal holde varmen. Det er deres barn som stabber rundt som pingviner i bhg, godt stappet med alle kleslagene sine inne i en dress. Det er kaldt det!! Man må ha luft mellom lagene og bevegelsesfrihet for å holde varmen, med mange lag tøy blir det stivt og man får problemer med å bevege seg.

Det er jo en grunn for at fagpersonell og folk som er MYE ute og har dette som sitt fagfelt, anbefaler ull innerst, et lag til med ull og så skallplagg ytterst. Hadde bomull vært best hadde de kanskje anbefalt det?

Ull er bare helt fantastisk, men vil man ikke ha ullklær, så vil man ikke.

Vil bare slenge på en liten ting her: Hvis dere bruker bomullstøy, t-skjorte, singlet eller hva som helst, så kan dere bare la være å kjøpe ullundertøy. Da er det bortkasta, rett og slett.

Moderne kvalitetsulltøy klør ikke, det er bare mykt og deilig, og til tider bruker vi ull hele året. Skal man være ute i den norske sommeren som slett ikke er særlig varm alltid, og hvis det skulle komme en regndråpe eller fjorten i tillegg, så er ull rett og slett gull. For våt ull blir ikke kald, det blir derimot bomull, skikkelig kald også.

Men ok, litt mye gnål kan det vel bli, skjønner den, særlig siden vi som er glad i ull er veldig glad i ull. Naturlig nok skryter man vel av det man liker... ;-)

Tull. Mine bruker bomull innerst mot kroppen. Men en tykk ullgenser varmer godt utapå der. En tykk ullgenser varmer myyye mer om jeg skulle brukt en tykk genser av bomull.

Det er ikke tull, det er faktisk vitenskapelig bevist at ull har bedre egenskaper enn bomull.

Her har storebror et ullsett og en ullboddy og strømpebukse ellers, lillesøster har en ull boddy og to strømpebukser.. Ull blir hovedsaklig for varmt for begge to..

Når de blir noe eldre, så kjøper vi inn superundetøy til dem.. De er 7,5 og 20 mnd nå, så det er jo ikke stort av svette, gutten bruker ull når han har utedag i bhg, jenta når hun sover ute i vogna si.

Man Må ikke bruke ull, men når svettingen inntrer, så bør man jo gi dem undertøy som absorberer/trekker bort svetten fra hud, så de slipper å fryse..

Mine barn har svettet siden de ble født, pluss at barn har en egen evne til å søle og bli våte. Da er det kjekt at de ikke blir kalde, sånn som man blir i vått bomulls tøy.

All ull klær ikkje.. Prøv den med ull/silke.. Mjukt og meget behagelig plagg.. Rett og slett deilig.. Og det klør ikkje.. Viss dere påstår at all ull klør har dere ikkje prøvd mye ull.. Eg er ikkje vandt med ull i barndommen, men etter eg fant meg mann med hytte langt inne på vidda som må kjøres skuter til så er ull best uansett...

For en med atpoisk eksem har det ikke noe å si om ullen er kløfri;) Her brukes ull som mellomlag, dvs hjemmestrikkede. Bor i kalde nord og aldri hatt kalde barn. Utrolig at de har overlevd når jeg tenker meg om;)

min gutt har atopisk eksem også og eg bruker ull med silke fra sofa... Uten problemer..

Men nå er ikke alle atopikere like;)

Her funker det ikke! Har også fått besked fra hudlegen at det ikke skal brukes da det kan føre til at han ikke vokser det av seg, noe veldig mange gjør. Hudlagene til en med atpoisk eksem er skadet og dermed kan ull, selv med silke gjøre skade, selv om det ikke klør der og da.

Prøv bambus tøy, samme egenskaper som ull -men klør definitivt ikke.

Endret av EnBlå&ToRosa
Skrevet

Jeg har vokst opp på østlandet og jeg hadde jobbet i 10 år i bhg uten å få med meg at ull skulle være så nødvendig.

Alle ungene nesten uten unntak brukte bomulls strømpebukser.

Først når jeg flyttet hit jeg bor nå begynte jeg å kjøpe ull.

De første 3 åra av deres liv var det ikke nødvendig, at det ble kaldere en minus 10 var en sjeldenhet.

Her jeg bor nå blir det noe kaldere. å gå til og fra bhg i minus 20 til 25 er ikke uvanlig på vinterparten.

Så behovet for ull er nok mindre i noen deler av landet en andre.

Men jeg er enig i en ting dette maset om hvor viktig ull er har bare vært rundt de siste årene, i likhet med merke på dresser vil jeg si.

Ull er flott syntes jeg men viktigheten av å ha det kommer helt an på hvor du bor i landet vil jeg tro.

Jeg kjøper dog ull som kan vaskes i maskinen på 40 grader sammen med resten av tøyet. (fungerer helt greit så lenge maskinen er full) Hadde blitt gal om jeg skulle holde på med dette som må spesialvaskes.

Er mange ting som ikke var så viktig før men som man nå som man vet litt mer ser på som mere viktig, så det argumentet blir bare for dumt. Og ull er best uansett hvor man bor i landet, men om man velger å bruke det er jo opp til hver enkelt.

All ull skal vaskes på ullprogram med egnet vaskemiddel, vasker du det annerledes enn det går ullens egenskaper istykker og det blir jo litt dyrt i lengden.

Skrevet

Jeg elsker ull;) Ville vært merkelig å gått med ull selv, og tatt på barna bomull...hehe

Sånn superundertøy er helt merkelig synes jeg,-føler jeg har på meg en plastpose.....

Samme her, har kjent på det i butikk -og det er jo bare ekkelt. Statisk og syntetisk, usj!!

Skrevet

Må alltid ha ull på vinteren.Store og små.orker ikke å fryse så mye om vinteren.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Til HI! Javel, så er du lei av gnålet. Er jo ingen som tvinger deg til å lese det som blir skrevet? Og det er vel kanskje en grunn til at folk gnåler så mye om det, jo det er faktisk veldig ålreit!

Selv bruker jeg ull under når jeg skal være mye ute, eller hvis jeg er litt frøsen en dag. Ungene mine bruker ull underst alle mnd med R.

Dere som ikke bruker ull underst må jo ha på ungene mange flere lag med tøy for at de skal holde varmen. Det er deres barn som stabber rundt som pingviner i bhg, godt stappet med alle kleslagene sine inne i en dress. Det er kaldt det!! Man må ha luft mellom lagene og bevegelsesfrihet for å holde varmen, med mange lag tøy blir det stivt og man får problemer med å bevege seg.

Det er jo en grunn for at fagpersonell og folk som er MYE ute og har dette som sitt fagfelt, anbefaler ull innerst, et lag til med ull og så skallplagg ytterst. Hadde bomull vært best hadde de kanskje anbefalt det?

Ull er bare helt fantastisk, men vil man ikke ha ullklær, så vil man ikke.

Vil bare slenge på en liten ting her: Hvis dere bruker bomullstøy, t-skjorte, singlet eller hva som helst, så kan dere bare la være å kjøpe ullundertøy. Da er det bortkasta, rett og slett.

Moderne kvalitetsulltøy klør ikke, det er bare mykt og deilig, og til tider bruker vi ull hele året. Skal man være ute i den norske sommeren som slett ikke er særlig varm alltid, og hvis det skulle komme en regndråpe eller fjorten i tillegg, så er ull rett og slett gull. For våt ull blir ikke kald, det blir derimot bomull, skikkelig kald også.

Men ok, litt mye gnål kan det vel bli, skjønner den, særlig siden vi som er glad i ull er veldig glad i ull. Naturlig nok skryter man vel av det man liker... ;-)

Tull. Mine bruker bomull innerst mot kroppen. Men en tykk ullgenser varmer godt utapå der. En tykk ullgenser varmer myyye mer om jeg skulle brukt en tykk genser av bomull.

Det er ikke tull, det er faktisk vitenskapelig bevist at ull har bedre egenskaper enn bomull.

Her har storebror et ullsett og en ullboddy og strømpebukse ellers, lillesøster har en ull boddy og to strømpebukser.. Ull blir hovedsaklig for varmt for begge to..

Når de blir noe eldre, så kjøper vi inn superundetøy til dem.. De er 7,5 og 20 mnd nå, så det er jo ikke stort av svette, gutten bruker ull når han har utedag i bhg, jenta når hun sover ute i vogna si.

Man Må ikke bruke ull, men når svettingen inntrer, så bør man jo gi dem undertøy som absorberer/trekker bort svetten fra hud, så de slipper å fryse..

Mine barn har svettet siden de ble født, pluss at barn har en egen evne til å søle og bli våte. Da er det kjekt at de ikke blir kalde, sånn som man blir i vått bomulls tøy.

All ull klær ikkje.. Prøv den med ull/silke.. Mjukt og meget behagelig plagg.. Rett og slett deilig.. Og det klør ikkje.. Viss dere påstår at all ull klør har dere ikkje prøvd mye ull.. Eg er ikkje vandt med ull i barndommen, men etter eg fant meg mann med hytte langt inne på vidda som må kjøres skuter til så er ull best uansett...

For en med atpoisk eksem har det ikke noe å si om ullen er kløfri;) Her brukes ull som mellomlag, dvs hjemmestrikkede. Bor i kalde nord og aldri hatt kalde barn. Utrolig at de har overlevd når jeg tenker meg om;)

min gutt har atopisk eksem også og eg bruker ull med silke fra sofa... Uten problemer..

Men nå er ikke alle atopikere like;)

Her funker det ikke! Har også fått besked fra hudlegen at det ikke skal brukes da det kan føre til at han ikke vokser det av seg, noe veldig mange gjør. Hudlagene til en med atpoisk eksem er skadet og dermed kan ull, selv med silke gjøre skade, selv om det ikke klør der og da.

Prøv bambus tøy, samme egenskaper som ull -men klør definitivt ikke.

Les bedre: Når gutten er ute, så bruker vi ull, akurat pga dette med søling, men det er kun om han skal være lenge ute, for han blir fort klam av ulla, det blir for varmt for han, så vi bruker ikke mer ull enn nødvendig, samme med lillesøster.

Skrevet

Les bedre: Når gutten er ute, så bruker vi ull, akurat pga dette med søling, men det er kun om han skal være lenge ute, for han blir fort klam av ulla, det blir for varmt for han, så vi bruker ikke mer ull enn nødvendig, samme med lillesøster.

Hvis de blir klamme av ulla, så må du ha på de færre lag eller tynnere ytterlag. Poenget med ull er jo at det er varmere enn f.eks bomull. Derfor trenger du ikke like mye klær utenpå og ungene slipper å se ut som stappa pølser:)

Skrevet

Har heller ikke vært så fan av ull,men nå når han er på gulvet hele tiden så er han faktisk kald selv om han har body strømpebukse,genser og bukse.

Så her måtte jeg bare krype til korset å kjøpe inn litt ull likevel.

Etter det har han holdt seg varm.

Har også begynt med ull pysjamas etter som er kjølig på soverommet.

Angrer ikke på noen av kjøpene.

Skrevet

Jeg kjøper kun superundertøy, uten ull. For mine barn tåler ikke ull. Ikke bare at det klør litt, men de får skikkelig utslett som klør noe inn i he..ete, og tar dager med steroidekremer å bli kvitt.

Bomull er for dårlig, for blir det vått, så blir man kald. Superundertøy er mye bedre, og helt på linje med ull.

Skrevet

Selv om jeg har hverken eksem eller andre hudplager så pines jeg med ull på meg. Både direkte mot kroppen og utenpå annet tøy. Får ståpels, blir overopphetet eller får frysninger. Har prøvd det meste og barna mine har en del ull. Alt de har klør, joha, nøstebarn, woolland, janus, tom&trine osv. Tar kun ull på de som er store nok til å formidle om de syns det er ubehagelig. Jeg foretrekker derfor bomull, og skulle ønske det fantes bambus for meg som trenger minst str. 46 i overdeler.

Skrevet

Min eldste ble syv år før han godtok å bruke ull, og fortsatt sier han at mesteparten av den klør. Yngste på seks år nekter, virkelig nekter å bruke ull, både ullundertøy eller hjemmestrikkede ullklær. Hun syns det er pest og pine. Men så er hun veldig varmblodig og fryser sjeldent. Så vi bruker ikke noe særlig med ull. Eldste har noe ullundertøy bare. De blir verken for kalde, for varme eller våte av svette, så vi klarer oss finfint gjennom vinteren vi :)

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Hvis de blir klamme av ulla, så må du ha på de færre lag eller tynnere ytterlag. Poenget med ull er jo at det er varmere enn f.eks bomull. Derfor trenger du ikke like mye klær utenpå og ungene slipper å se ut som stappa pølser:)

Når gutten bare går i ulltøyet på morgenen før bhg, inne, så er han klam.. Tro meg, jeg er IKKE av de som pakker inn ungen i ørten lag og stusser på hvorfor ungen min er klam.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Jeg lurer på, hvordan får dere utbæsjet eller uttisset ull rent når dere vasker det på 30 grader? Når det er vel kjent at bakterier ikke forsvinner før vaskevannet når ca 60 grader?

Skrevet

Mange misforstår måten man skal bruke ull på!

Ullen må ligge helt inntil kroppen for at den skal kunne gjøre nytte av seg. Om man har bomull under ulla, da er jo hele vitsen borte! Likens med 'ullundertøyet' som har bomull inni og ull utenpå, det er jo bare tull... Prøv selv å ha bomull under ullen, da mister den effekten! Dere kaster med andre ord pengene ut av vinduet....

Tullprat, ulla beholder da det meste av effekten selv om man har bomull under. Har du merket forskjellen på å ta på deg en ullegenser og en bommullsgenser over vanlige klær en kald vinterdag?

Skrevet

Her i huset brukar vi mykje ull både voksne og baby, og elskar det. Om andre kler på anna er ikkje det mi sak. Eg er oppvokst ned bomull med ullsokkar utanpå uten å dø av det (men saknar ikkje kalde føter slik det var i barndommen).

Eg er slettes ingen frossenpinn, eg er av dei som aldri dreg opp glidelåsen i jakka heilt opp fordi det er ubehageleg. Men eg blir ikkje berre ubehageleg kald i bomull, det blir fort uvehageleg varmt også. Ull blir ingen av delane.

Skrevet

Jeg lurer på, hvordan får dere utbæsjet eller uttisset ull rent når dere vasker det på 30 grader? Når det er vel kjent at bakterier ikke forsvinner før vaskevannet når ca 60 grader?

Får du vekk skiten er det ikkje mat til bakteriar, og dei dør. Bakteriar trivst forøvrig dårlig i ull.
Skrevet

Samme her, har kjent på det i butikk -og det er jo bare ekkelt. Statisk og syntetisk, usj!!

Jeg er mamma til to atopikerer som er av den typen som ikke tåler/klarer ull (siden det tydeligvis finnes enkelte atopikerer som tåler ill, påstås det i denne tråden). De bruker superundertøy, og det føles som bommullstøy og fungerer som ulltøy. Helt supert, anbefales på det varmeste. Eldstemann på 12 ser ut til å vokse av seg eksemet nå, er glad jeg ikke har brukt ull på ham opp gjennom årene, da det kunne ha ført til at element varte lengre enn nødvendig.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Får du vekk skiten er det ikkje mat til bakteriar, og dei dør. Bakteriar trivst forøvrig dårlig i ull.

Kilde til påstanden? Tarmbakterier er vel tarmbakterier, uansett om de sitter i ull, bomull, på gulvet eller i håret.

Skrevet

Kilde til påstanden? Tarmbakterier er vel tarmbakterier, uansett om de sitter i ull, bomull, på gulvet eller i håret.

Til hvilken av påstandene? At bakteriar døyr utan næring følgjer av at dei er levande organismar. Dei døyr forresten utan fukt også.

At ull inneheld bakterieavvisande stoff finn du dokumentasjon på med eit raskt google-søk.

Skrevet

Til hvilken av påstandene? At bakteriar døyr utan næring følgjer av at dei er levande organismar. Dei døyr forresten utan fukt også.

At ull inneheld bakterieavvisande stoff finn du dokumentasjon på med eit raskt google-søk.

åhh! Betyr det at brøsfjølen i tre er bakteriefri når jeg har latt den tørke en stund? Så kjekt!!

Skrevet

åhh! Betyr det at brøsfjølen i tre er bakteriefri når jeg har latt den tørke en stund? Så kjekt!!

Faktisk, tørkar du bort matrestar og lar fjøla tørke er ho bakteriefri etter ei stund. Då har bakteriane dødd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...