Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2012 #1 Skrevet 20. oktober 2012 Meld meg gjerne til barnevernet. Jeg har minimalt med ull til ungene. De bruker bomullsstrømpiser under klærne, kriiiiiiise!!!! Det verste er at de ikke fryser, de holder seg tørre og de er aldri syke. Dyrt og upraktisk er det også. Herk å vaske og det blir fort stygt. Så lei det jævla gnålet om at man måååååå ha ull på ungene. Ull på ull, og Gud forby om man har noe annet utenpå. Ull under reimaen er mao helt bortkasta.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2012 #2 Skrevet 20. oktober 2012 Så lenge du ikke skal sette ungene dine ut i en sandkasse i sprengkulda, eller la dem krabbe rundt på isen i flere timer mens du driver med isfiske, så er det helt greit med bomullstrømpebukser under dressen, ja.
Honningmelon Skrevet 20. oktober 2012 #3 Skrevet 20. oktober 2012 Syns det er voldsomt med hysteri rundt denne ulla jeg og. Virker som om man risikerer at barna fryser i hjel om de ikke har ull når de er ute. Jeg hadde ikke et eneste ullplagg i barndommen, og kan aldri huske at jeg var kald. Min eldste har hatt eksem, og har derfor aldri brukt ull. Har spurt han regelmessig om han er kald når han er ute, men det er det svært sjelden han er. Unger klarer seg helt fint både med og uten ull.
hol(L)y COW Skrevet 20. oktober 2012 #4 Skrevet 20. oktober 2012 Vi har nesten bare ullklær om vinteren. Helt topp for oss, gode og varme uten å bli svette. Vi er mye ute, og min egen erfaring tilsier at ull er best. Men du, jeg driter i hva andre gjør jeg. Så kle ungene og deg selv med hva du vil
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 20. oktober 2012 #5 Skrevet 20. oktober 2012 Jeg elsker ull Bruker det også selv hele vinterhalvåret og går med ullsokker nesten året rundt. Ull er gull!
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2012 #6 Skrevet 20. oktober 2012 Jeg er både enig og uenig med deg. Etter at jeg fikk barn har jeg kjøpt litt ullundertøy til meg selv til utelek med barna på høsten/vinteren, og synes det er mer behagelig og varmere enn bomull. Før hadde jeg ingenting ullundertøy, og jeg brukte ikke ull i barndommen - men jeg frøs nok mer enn mine barn gjør... Men er enig i at det kanskje er litt ullhysteri ute og går, særlig på forum som dette. Mange sier de bruker ull hele året, eller bare ull, ingenting bomull, i vinterhalvåret. Mine barn bruker ullundertøy i vinterhalvåret; trøye/body og stillongs/sokker/strømpebukser. Men utenpå har de bukse og genser i bomull. På kalde dager har de ekstra ulltøy under utedressen.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2012 #7 Skrevet 20. oktober 2012 Det er STOR forskjell på ull. Kanskje du har prøvd mye feil ull?! Bruk merionoull eller ull/silkeblandinger. De klør ikke og er fantastisk deilige!
Linerlen og pipipen Skrevet 20. oktober 2012 #8 Skrevet 20. oktober 2012 Jeg synes all ull klør sjøl, så jeg tenker stakkars baby om han synes det klør like mye uten å kunne si fra! Jeg er stor fan av de plaggene som har ull utenpå og bomull inni. Da håper jeg å få med noe av ullems gode egenskaper uten å være bekymra for kløe og ubehag. Bare synd det er litt utenfor vårt budsjettrekkebidde
Kamomille Skrevet 20. oktober 2012 #9 Skrevet 20. oktober 2012 Meld meg gjerne til barnevernet. Jeg har minimalt med ull til ungene. De bruker bomullsstrømpiser under klærne, kriiiiiiise!!!! Det verste er at de ikke fryser, de holder seg tørre og de er aldri syke. Dyrt og upraktisk er det også. Herk å vaske og det blir fort stygt. Så lei det jævla gnålet om at man måååååå ha ull på ungene. Ull på ull, og Gud forby om man har noe annet utenpå. Ull under reimaen er mao helt bortkasta. Vi er kjempeglad i ull. Min egen erfaring tilsier også at vi holder oss varmere og tørrere med ull enn med bomull. Når bomull blir våt, så tørker den faktisk ikke og man BLIR kald! Prøv å være ute i et par timer med bomullstøy, så kanskje du merker det du også? Jeg synes ikke ull er hverken dyrt eller upraktisk. Det finnes masse god ull som ikke er dyrere enn bomull. Ikke er det vanskelig å vaske heller og det blir faktisk helt rent. Ikke blir det stygt heller:) Personlig synes jeg strømpebukser er noe herk uansett ull eller bomull. Mye bedre med longs og sokker.
Mamma til tre gutter Skrevet 20. oktober 2012 #10 Skrevet 20. oktober 2012 All ull klær ikkje.. Prøv den med ull/silke.. Mjukt og meget behagelig plagg.. Rett og slett deilig.. Og det klør ikkje.. Viss dere påstår at all ull klør har dere ikkje prøvd mye ull.. Eg er ikkje vandt med ull i barndommen, men etter eg fant meg mann med hytte langt inne på vidda som må kjøres skuter til så er ull best uansett...
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2012 #11 Skrevet 20. oktober 2012 All ull klær ikkje.. Prøv den med ull/silke.. Mjukt og meget behagelig plagg.. Rett og slett deilig.. Og det klør ikkje.. Viss dere påstår at all ull klør har dere ikkje prøvd mye ull.. Eg er ikkje vandt med ull i barndommen, men etter eg fant meg mann med hytte langt inne på vidda som må kjøres skuter til så er ull best uansett... For en med atpoisk eksem har det ikke noe å si om ullen er kløfri;) Her brukes ull som mellomlag, dvs hjemmestrikkede. Bor i kalde nord og aldri hatt kalde barn. Utrolig at de har overlevd når jeg tenker meg om;)
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2012 #12 Skrevet 20. oktober 2012 Her jeg bor nå kan det fort bli over 20 minus, og da har jeg en del ull til barna. Enkelt og greit. Min søster har barn på Vestlandet (Stavanger) og jeg har ikke arvet en eneste ullbody av henne, forståelig nok.
Linn2007 Skrevet 20. oktober 2012 #13 Skrevet 20. oktober 2012 Jeg synes all ull klør og er ubehagelig selv. Har gitt etter for ullpresset og har mye ull til ungene, men jeg har faktisk dårlig samvittighet for å kle dem i det siden jeg synes det er så ekkelt selv. Liker plaggene med bomull inni og har stort sett bomullsundertøy/singlets under ulla for at de skal slippe at det skal klø.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2012 #14 Skrevet 20. oktober 2012 Mange misforstår måten man skal bruke ull på! Ullen må ligge helt inntil kroppen for at den skal kunne gjøre nytte av seg. Om man har bomull under ulla, da er jo hele vitsen borte! Likens med 'ullundertøyet' som har bomull inni og ull utenpå, det er jo bare tull... Prøv selv å ha bomull under ullen, da mister den effekten! Dere kaster med andre ord pengene ut av vinduet....
Mamma til tre gutter Skrevet 20. oktober 2012 #15 Skrevet 20. oktober 2012 All ull klær ikkje.. Prøv den med ull/silke.. Mjukt og meget behagelig plagg.. Rett og slett deilig.. Og det klør ikkje.. Viss dere påstår at all ull klør har dere ikkje prøvd mye ull.. Eg er ikkje vandt med ull i barndommen, men etter eg fant meg mann med hytte langt inne på vidda som må kjøres skuter til så er ull best uansett... For en med atpoisk eksem har det ikke noe å si om ullen er kløfri;) Her brukes ull som mellomlag, dvs hjemmestrikkede. Bor i kalde nord og aldri hatt kalde barn. Utrolig at de har overlevd når jeg tenker meg om;) min gutt har atopisk eksem også og eg bruker ull med silke fra sofa... Uten problemer..
Gjest Hercule Poirot Skrevet 20. oktober 2012 #16 Skrevet 20. oktober 2012 Ull er bare helt fantastisk, men vil man ikke ha ullklær, så vil man ikke. Vil bare slenge på en liten ting her: Hvis dere bruker bomullstøy, t-skjorte, singlet eller hva som helst, så kan dere bare la være å kjøpe ullundertøy. Da er det bortkasta, rett og slett. Moderne kvalitetsulltøy klør ikke, det er bare mykt og deilig, og til tider bruker vi ull hele året. Skal man være ute i den norske sommeren som slett ikke er særlig varm alltid, og hvis det skulle komme en regndråpe eller fjorten i tillegg, så er ull rett og slett gull. For våt ull blir ikke kald, det blir derimot bomull, skikkelig kald også. Men ok, litt mye gnål kan det vel bli, skjønner den, særlig siden vi som er glad i ull er veldig glad i ull. Naturlig nok skryter man vel av det man liker... ;-)
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2012 #17 Skrevet 20. oktober 2012 Ull er bare helt fantastisk, men vil man ikke ha ullklær, så vil man ikke. Vil bare slenge på en liten ting her: Hvis dere bruker bomullstøy, t-skjorte, singlet eller hva som helst, så kan dere bare la være å kjøpe ullundertøy. Da er det bortkasta, rett og slett. Moderne kvalitetsulltøy klør ikke, det er bare mykt og deilig, og til tider bruker vi ull hele året. Skal man være ute i den norske sommeren som slett ikke er særlig varm alltid, og hvis det skulle komme en regndråpe eller fjorten i tillegg, så er ull rett og slett gull. For våt ull blir ikke kald, det blir derimot bomull, skikkelig kald også. Men ok, litt mye gnål kan det vel bli, skjønner den, særlig siden vi som er glad i ull er veldig glad i ull. Naturlig nok skryter man vel av det man liker... ;-) Tull. Mine bruker bomull innerst mot kroppen. Men en tykk ullgenser varmer godt utapå der. En tykk ullgenser varmer myyye mer om jeg skulle brukt en tykk genser av bomull.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2012 #18 Skrevet 20. oktober 2012 Til hi. Håper hvertfall du koster på deg superundertøy når ungene dine blir litt eldre og er aktive med sport utendørs etc....svette, kulde...herlig med bomull
*Kleopatra Skrevet 20. oktober 2012 #19 Skrevet 20. oktober 2012 Ull er fantastisk og ikke oppskrytt i det hele tatt! Jeg bruker ulltrøyer og ull t-skjorter selv hele høsten/vinteren/våren (og ullsokker!), jeg bruker kun fra Devold, men finnes sikkert andre merker som også er gode. Ikke bare varmer ulla, men man blir ikke kald selv om man blir våt (f.eks går tur og svetter). Sønnen min bruker også ull nesten året rundt. Ull trenger heller ikke å vaskes like ofte som bomull eller syntetiske klær, og jeg skjønner ikke problemet med å sette på et ullprogram på vaskemaskinen, det er ikke vanskeligere enn å sette på et vanlig vaskeprogram...
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 20. oktober 2012 #20 Skrevet 20. oktober 2012 Her har storebror et ullsett og en ullboddy og strømpebukse ellers, lillesøster har en ull boddy og to strømpebukser.. Ull blir hovedsaklig for varmt for begge to.. Når de blir noe eldre, så kjøper vi inn superundetøy til dem.. De er 7,5 og 20 mnd nå, så det er jo ikke stort av svette, gutten bruker ull når han har utedag i bhg, jenta når hun sover ute i vogna si. Man Må ikke bruke ull, men når svettingen inntrer, så bør man jo gi dem undertøy som absorberer/trekker bort svetten fra hud, så de slipper å fryse..
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2012 #21 Skrevet 20. oktober 2012 All ull klær ikkje.. Prøv den med ull/silke.. Mjukt og meget behagelig plagg.. Rett og slett deilig.. Og det klør ikkje.. Viss dere påstår at all ull klør har dere ikkje prøvd mye ull.. Eg er ikkje vandt med ull i barndommen, men etter eg fant meg mann med hytte langt inne på vidda som må kjøres skuter til så er ull best uansett... For en med atpoisk eksem har det ikke noe å si om ullen er kløfri;) Her brukes ull som mellomlag, dvs hjemmestrikkede. Bor i kalde nord og aldri hatt kalde barn. Utrolig at de har overlevd når jeg tenker meg om;) min gutt har atopisk eksem også og eg bruker ull med silke fra sofa... Uten problemer.. Men nå er ikke alle atopikere like;) Her funker det ikke! Har også fått besked fra hudlegen at det ikke skal brukes da det kan føre til at han ikke vokser det av seg, noe veldig mange gjør. Hudlagene til en med atpoisk eksem er skadet og dermed kan ull, selv med silke gjøre skade, selv om det ikke klør der og da.
marsgutt 2013 Skrevet 20. oktober 2012 #22 Skrevet 20. oktober 2012 jeg har ikke kjøpt ull enda på 6 år til mitt barn, hun har fått i jule gaver men hun liker ikke og bruke det. har på ungen nok av klær slik at hun ikke fryser. ser ikke noen grunn til og bruke mange hundre kroner på ull.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2012 #23 Skrevet 20. oktober 2012 Min 5 åring svetter veldig ved aktiv lek. For han hadde det vært tortur med bomull ute om høsten og vinteren
Gjest vinterbrud Skrevet 20. oktober 2012 #24 Skrevet 20. oktober 2012 Her bruker hun ullstillongs hele høsten og vinteren,og ullsokker.ellers bruker vi en del fleece gensere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå