Gå til innhold

Hva er din og mannen din sin årslønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han som er eier av eiendomsfirma, er det snakk om firmaets overskudd eller tar han så mye ut i lønn? Jeg synes det er helt uhørt at noen skal tjene så mye penger på at andre selger husene sine :-(

Hvorfor i all verden er det uhørt? Dummeste jeg har hørt noen sinne. Det er vel greit at folk tjener penger på noe de helt tydelig gjør bra? Typisk Ola-Nordmann-tankegang.

Jeg synes det er merkelig at de som tjener mest i samfunnet er de som bidrar med salgsbistand. Det er ikke verdiskapende, verken økonomisk eller samfunnsmessig. Du har jammen ikke hørt mye dumt i ditt liv hvis dette er det dummeste du har hørt noen sinne. Det er helt greit å være uenig, det regnet jeg med at en del ville være.

Jeg synes uansett at det er rart at en eiendomsmegler skal ha så godt betalt, mer enn statministeren? Mer enn legen som redder liv? Mer enn folk med masse utdanning? Og altså - etter mine vurderinger uten å skape noe for noen.

Hvordan i all verden kan du påstå at en bedrift som åpenbart er så suksessfull at den ene av to eiere tjener så mye som litt over 3 mill ikke er verdiskapende økonomisk og samfunnsmessig? Det sier meg at du vet fint lite om hvordan samfunnsøkonomi faktisk fungerer. Dette betyr at to personer driver en bedrift som omsetter for mange penger ila et år, som genererer arbeidsgiveravgifter og skatter, og ikke minst arbeidsplasser. Dette er noe som det norske samfunnet faktisk drar nytte av (tro det eller ei). De fleste her inne er jo veldig opptatte av å fortelle at staten jo forvalter "våre penger", som jo er skatter folk betaler. Vel, gjett hva? Denne personen betaler garantert mer i skatt enn du. Dette er en naturlig konsekvens av helt vanlige etterspørsel/tilbyder-prinsipper. Hadde det ikke vært etterspørsel etter de tjenestene som denne personen tilbyr, så hadde heller ikke bredriften hans vært så inntektsgivende.

Og hvor i all verden får du det fra at denne personen ikke har masse utdanning?? Du vet absolutt ingenting om denne personen, og for alt du vet kan han ha utdannelse innenfor mange områder.

I tillegg blir det utrolig søkt å sammenligne inntekten til en person i en privat bedrift med en lege som jobber på et statlig sykehus. Staten skal IKKE være lønnsledende. Dette er et viktig prinsipp som jeg selv støtter. Og for ordens skyld: Jeg jobber selv i staten og tjener dritt. Hadde jeg skaffet meg en jobb i privat næringsliv hadde jeg kunnet tjene minst 1,5 gang hva jeg tjener nå, og det mener jeg er helt riktig.

Og ja, du har helt rett. Det ER helt latterlig at statsministeren tjener så lite. Han burde tjene mye mer (selv om jeg mistenker at det ikke er det du mener _egentlig_), men igjen: Han har en statlig stilling, og staten har selv proklamert at de ikke skal være lønnsledende. Derav har det nettopp vært bråk rundt lederen som gikk av i Entra Eiendom nylig. Feks.

Jeg synes du bør sette deg litt mer inn i hvordan samfunnsøkonomien faktisk virker jeg.

Ser poengene dine. Samtidig syns jeg meglerbransjen burde være regulert. Er ikke mange bransjer der det er like mye snusk som der. Det koser ikke 100.000 kr å selge et hus, men folk lar seg lure til å tro det. Så kan man selvsagt argumentere med tilbud-etterspørsel, men det kan man jo også gjøre med spåkoner- uten at jeg syns de burde tjene et rødt øre. Verden vil bedras.

Det koster heller ikke 1400 å.produsere ei bukse heller, men de tar den betalingen likevel.

Alvorlig talt. gi deg nå

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg : 150 000

Han : 280000.

4 barn, hus og biler.

WHAT?? Hvordan i all verden klarer dere å få hverdagen til å gå rundt med det der og fire barn? :imponert:

Jeg tror nok det er nærmere en gjennomsnittslønn enn mange av de andre tallene her ..

Vi har egentlig romslig økonomi. 7000 i låneavdrag, 1100 i strøm, 8000 til mat ig husholdning, 1000 i forsikring, 700 totalt for tlf/internett/parabol. 3961 for barnehage.

Skrevet (endret)

Jeg : 150 000

Han : 280000.

4 barn, hus og biler.

WHAT?? Hvordan i all verden klarer dere å få hverdagen til å gå rundt med det der og fire barn? :imponert:

Jeg tror nok det er nærmere en gjennomsnittslønn enn mange av de andre tallene her ..

Vi har egentlig romslig økonomi. 7000 i låneavdrag, 1100 i strøm, 8000 til mat ig husholdning, 1000 i forsikring, 700 totalt for tlf/internett/parabol. 3961 for barnehage.

Gjennomsnittslønna er ca 490 000 i fulltidsstilling (noko eg ikkje er i nærleiken av med bachelor, 60 stp relevant tilleggsutdanning og turnustillegg). Endret av ★
Skrevet

Jeg jobber 50% og tjener ca 300 000. Mannen tjener ca 450 000.

Skrevet

Jeg: Er ikke helt sikker, men jobber kun deltid å tjener lite. Kanskje 190 000 kr i året ( 100% er 297 000 kr i året, jeg jobber redusert)

Mannen: 1,3 mill

Så med andre ord vi klarer oss godt, men det er ikke pga min lønn. Har valgt å jobbe mindre jeg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...