Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2012 #26 Skrevet 19. oktober 2012 Etter alle disse høye tallene, så tørr jeg nesten ikke si hva vi tjener. Jeg har 270 000 Mannen 360 000
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2012 #27 Skrevet 19. oktober 2012 Jeg: 0 Han: 5 mill Men gi meg et par år til hjemme med barna så skal jeg bidra med minst 500.000
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2012 #28 Skrevet 19. oktober 2012 Han som er eier av eiendomsfirma, er det snakk om firmaets overskudd eller tar han så mye ut i lønn? Jeg synes det er helt uhørt at noen skal tjene så mye penger på at andre selger husene sine :-( Hvorfor i all verden er det uhørt? Dummeste jeg har hørt noen sinne. Det er vel greit at folk tjener penger på noe de helt tydelig gjør bra? Typisk Ola-Nordmann-tankegang. Noe jeg syns er latterlig er at kirurger tjener rundt 1 million i året på å operere hardt skadde babyer, barn og voksne mens de jobber 70 timers uker (inkl netter, helger, julaften osv) mens andre tjener det samme på meningsløse kontorjobber hvor de kun jobber dagtid og har max 50 timers uker. Hvor i all verden får du det fra at en person som tjener rundt 3 mill i året på en "meningsløs kontorjobb", som du kaller det, jobber max 50 timer i uka? Det som er hårreisende med det du sier, er at en kirurg jobber 70 timers uker. JEG vil helst bli operert av en person som er uthvilt takk. Jeg snakket ikke spesifikt om en person som tjener 3 mill, jeg snakker generelt om alle de med kontorjobber som jobber max 50 t i uka og som tjener 1 mill. Særdeles mange leger jobber 70 timers uker. Og slik blir det når det er ansettelsesstopp på tredje året og leger som slutter over en lav sko pga for lite/dårlig opplæring på sine respektive fagenheter + brutale arbeidstimer/tider. På A-Hus slutter 10 av 18 leger pga alt presset, sistemann sa opp i går. Velkommen til helse-Norge.
Gjest overlord Skrevet 19. oktober 2012 #29 Skrevet 19. oktober 2012 Han som er eier av eiendomsfirma, er det snakk om firmaets overskudd eller tar han så mye ut i lønn? Jeg synes det er helt uhørt at noen skal tjene så mye penger på at andre selger husene sine :-( Hvorfor i all verden er det uhørt? Dummeste jeg har hørt noen sinne. Det er vel greit at folk tjener penger på noe de helt tydelig gjør bra? Typisk Ola-Nordmann-tankegang. Jeg synes det er merkelig at de som tjener mest i samfunnet er de som bidrar med salgsbistand. Det er ikke verdiskapende, verken økonomisk eller samfunnsmessig. Du har jammen ikke hørt mye dumt i ditt liv hvis dette er det dummeste du har hørt noen sinne. Det er helt greit å være uenig, det regnet jeg med at en del ville være. Jeg synes uansett at det er rart at en eiendomsmegler skal ha så godt betalt, mer enn statministeren? Mer enn legen som redder liv? Mer enn folk med masse utdanning? Og altså - etter mine vurderinger uten å skape noe for noen. Enig med deg!
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2012 #31 Skrevet 19. oktober 2012 Etter alle disse høye tallene, så tørr jeg nesten ikke si hva vi tjener. Jeg har 270 000 Mannen 360 000 Er jo morsomst å svare for de som har høye lønner da Dette er nok ikke gjennomsnittslønna for folk her på bim, men mer lavtlønte har kanskje ikke noe behov for å svare i en slik tråd.
Gjest overlord Skrevet 19. oktober 2012 #32 Skrevet 19. oktober 2012 Han som er eier av eiendomsfirma, er det snakk om firmaets overskudd eller tar han så mye ut i lønn? Jeg synes det er helt uhørt at noen skal tjene så mye penger på at andre selger husene sine :-( Hvorfor i all verden er det uhørt? Dummeste jeg har hørt noen sinne. Det er vel greit at folk tjener penger på noe de helt tydelig gjør bra? Typisk Ola-Nordmann-tankegang. Jeg synes det er merkelig at de som tjener mest i samfunnet er de som bidrar med salgsbistand. Det er ikke verdiskapende, verken økonomisk eller samfunnsmessig. Du har jammen ikke hørt mye dumt i ditt liv hvis dette er det dummeste du har hørt noen sinne. Det er helt greit å være uenig, det regnet jeg med at en del ville være. Jeg synes uansett at det er rart at en eiendomsmegler skal ha så godt betalt, mer enn statministeren? Mer enn legen som redder liv? Mer enn folk med masse utdanning? Og altså - etter mine vurderinger uten å skape noe for noen. Hvordan i all verden kan du påstå at en bedrift som åpenbart er så suksessfull at den ene av to eiere tjener så mye som litt over 3 mill ikke er verdiskapende økonomisk og samfunnsmessig? Det sier meg at du vet fint lite om hvordan samfunnsøkonomi faktisk fungerer. Dette betyr at to personer driver en bedrift som omsetter for mange penger ila et år, som genererer arbeidsgiveravgifter og skatter, og ikke minst arbeidsplasser. Dette er noe som det norske samfunnet faktisk drar nytte av (tro det eller ei). De fleste her inne er jo veldig opptatte av å fortelle at staten jo forvalter "våre penger", som jo er skatter folk betaler. Vel, gjett hva? Denne personen betaler garantert mer i skatt enn du. Dette er en naturlig konsekvens av helt vanlige etterspørsel/tilbyder-prinsipper. Hadde det ikke vært etterspørsel etter de tjenestene som denne personen tilbyr, så hadde heller ikke bredriften hans vært så inntektsgivende. Og hvor i all verden får du det fra at denne personen ikke har masse utdanning?? Du vet absolutt ingenting om denne personen, og for alt du vet kan han ha utdannelse innenfor mange områder. I tillegg blir det utrolig søkt å sammenligne inntekten til en person i en privat bedrift med en lege som jobber på et statlig sykehus. Staten skal IKKE være lønnsledende. Dette er et viktig prinsipp som jeg selv støtter. Og for ordens skyld: Jeg jobber selv i staten og tjener dritt. Hadde jeg skaffet meg en jobb i privat næringsliv hadde jeg kunnet tjene minst 1,5 gang hva jeg tjener nå, og det mener jeg er helt riktig. Og ja, du har helt rett. Det ER helt latterlig at statsministeren tjener så lite. Han burde tjene mye mer (selv om jeg mistenker at det ikke er det du mener _egentlig_), men igjen: Han har en statlig stilling, og staten har selv proklamert at de ikke skal være lønnsledende. Derav har det nettopp vært bråk rundt lederen som gikk av i Entra Eiendom nylig. Feks. Jeg synes du bør sette deg litt mer inn i hvordan samfunnsøkonomien faktisk virker jeg. Ser poengene dine. Samtidig syns jeg meglerbransjen burde være regulert. Er ikke mange bransjer der det er like mye snusk som der. Det koser ikke 100.000 kr å selge et hus, men folk lar seg lure til å tro det. Så kan man selvsagt argumentere med tilbud-etterspørsel, men det kan man jo også gjøre med spåkoner- uten at jeg syns de burde tjene et rødt øre. Verden vil bedras.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2012 #33 Skrevet 19. oktober 2012 Han som er eier av eiendomsfirma, er det snakk om firmaets overskudd eller tar han så mye ut i lønn? Jeg synes det er helt uhørt at noen skal tjene så mye penger på at andre selger husene sine :-( Hvorfor i all verden er det uhørt? Dummeste jeg har hørt noen sinne. Det er vel greit at folk tjener penger på noe de helt tydelig gjør bra? Typisk Ola-Nordmann-tankegang. Noe jeg syns er latterlig er at kirurger tjener rundt 1 million i året på å operere hardt skadde babyer, barn og voksne mens de jobber 70 timers uker (inkl netter, helger, julaften osv) mens andre tjener det samme på meningsløse kontorjobber hvor de kun jobber dagtid og har max 50 timers uker. Hvor i all verden får du det fra at en person som tjener rundt 3 mill i året på en "meningsløs kontorjobb", som du kaller det, jobber max 50 timer i uka? Det som er hårreisende med det du sier, er at en kirurg jobber 70 timers uker. JEG vil helst bli operert av en person som er uthvilt takk. Jeg snakket ikke spesifikt om en person som tjener 3 mill, jeg snakker generelt om alle de med kontorjobber som jobber max 50 t i uka og som tjener 1 mill. Særdeles mange leger jobber 70 timers uker. Og slik blir det når det er ansettelsesstopp på tredje året og leger som slutter over en lav sko pga for lite/dårlig opplæring på sine respektive fagenheter + brutale arbeidstimer/tider. På A-Hus slutter 10 av 18 leger pga alt presset, sistemann sa opp i går. Velkommen til helse-Norge. Dette er jeg faktisk fullstendig klar over. Jeg jobber faktisk på Ahus selv. Men likevel blir det litt søkt å sitte å påstå folk med kontorjobber som tjener en mill på generell basis jobber max 50 timer i uka. Nå er det altså slik at jeg kjenner en god del mennesker i denne kategorien (selv om jeg jobber i en lavtlønnet helsejobb selv), og jeg kan bare fortelle deg at så godt som ingen av de jobber "bare" 50 timer i uken. Og de får ikke noe overtidsbetalt heller, det kan jeg love deg.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2012 #34 Skrevet 19. oktober 2012 Jeg: ca 500.000 Mannen ca 450.000
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2012 #35 Skrevet 19. oktober 2012 Får svare jeg og da, for å dra ned snittet her litt Her er vi studenter begge to, og jobber deltid på timelønn. Jeg: 200 kr timen, jobber ca 30 timer i uka Han: 115 kr i timen, jobber ca 10 timer i uka Her er studielånet en stor del av inntekten, ca 12.000 i måneden.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2012 #36 Skrevet 19. oktober 2012 Det vet jeg ikke, men vi tar inn mellom 49.000 og 50.000 i mneden. Jeg har nesten 30 og han har 20.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2012 #37 Skrevet 19. oktober 2012 Han som er eier av eiendomsfirma, er det snakk om firmaets overskudd eller tar han så mye ut i lønn? Jeg synes det er helt uhørt at noen skal tjene så mye penger på at andre selger husene sine :-( Hvorfor i all verden er det uhørt? Dummeste jeg har hørt noen sinne. Det er vel greit at folk tjener penger på noe de helt tydelig gjør bra? Typisk Ola-Nordmann-tankegang. Jeg synes det er merkelig at de som tjener mest i samfunnet er de som bidrar med salgsbistand. Det er ikke verdiskapende, verken økonomisk eller samfunnsmessig. Du har jammen ikke hørt mye dumt i ditt liv hvis dette er det dummeste du har hørt noen sinne. Det er helt greit å være uenig, det regnet jeg med at en del ville være. Jeg synes uansett at det er rart at en eiendomsmegler skal ha så godt betalt, mer enn statministeren? Mer enn legen som redder liv? Mer enn folk med masse utdanning? Og altså - etter mine vurderinger uten å skape noe for noen. Hvordan i all verden kan du påstå at en bedrift som åpenbart er så suksessfull at den ene av to eiere tjener så mye som litt over 3 mill ikke er verdiskapende økonomisk og samfunnsmessig? Det sier meg at du vet fint lite om hvordan samfunnsøkonomi faktisk fungerer. Dette betyr at to personer driver en bedrift som omsetter for mange penger ila et år, som genererer arbeidsgiveravgifter og skatter, og ikke minst arbeidsplasser. Dette er noe som det norske samfunnet faktisk drar nytte av (tro det eller ei). De fleste her inne er jo veldig opptatte av å fortelle at staten jo forvalter "våre penger", som jo er skatter folk betaler. Vel, gjett hva? Denne personen betaler garantert mer i skatt enn du. Dette er en naturlig konsekvens av helt vanlige etterspørsel/tilbyder-prinsipper. Hadde det ikke vært etterspørsel etter de tjenestene som denne personen tilbyr, så hadde heller ikke bredriften hans vært så inntektsgivende. Og hvor i all verden får du det fra at denne personen ikke har masse utdanning?? Du vet absolutt ingenting om denne personen, og for alt du vet kan han ha utdannelse innenfor mange områder. I tillegg blir det utrolig søkt å sammenligne inntekten til en person i en privat bedrift med en lege som jobber på et statlig sykehus. Staten skal IKKE være lønnsledende. Dette er et viktig prinsipp som jeg selv støtter. Og for ordens skyld: Jeg jobber selv i staten og tjener dritt. Hadde jeg skaffet meg en jobb i privat næringsliv hadde jeg kunnet tjene minst 1,5 gang hva jeg tjener nå, og det mener jeg er helt riktig. Og ja, du har helt rett. Det ER helt latterlig at statsministeren tjener så lite. Han burde tjene mye mer (selv om jeg mistenker at det ikke er det du mener _egentlig_), men igjen: Han har en statlig stilling, og staten har selv proklamert at de ikke skal være lønnsledende. Derav har det nettopp vært bråk rundt lederen som gikk av i Entra Eiendom nylig. Feks. Jeg synes du bør sette deg litt mer inn i hvordan samfunnsøkonomien faktisk virker jeg. Ser poengene dine. Samtidig syns jeg meglerbransjen burde være regulert. Er ikke mange bransjer der det er like mye snusk som der. Det koser ikke 100.000 kr å selge et hus, men folk lar seg lure til å tro det. Så kan man selvsagt argumentere med tilbud-etterspørsel, men det kan man jo også gjøre med spåkoner- uten at jeg syns de burde tjene et rødt øre. Verden vil bedras. DET er en helt annen diskusjon. Og nå er det jo også slik at man ikke lenger trenger å bruke eiendomsmegler for å selge sitt hus. Det er faktisk helt frivillig når for tiden. Forbrukerrådet snakker varmt for at folk i større grad skal ta "meglerjobben" selv. Selv vil jeg mye heller betale 100 000 kroner for at en profesjonell person skal selge min leilighet enn å gjøre jobben selv, men folk må jo selv bestemme hva de ønsker å gjøre. Og jeg synes det faktisk er mer mening i at en eiendomsmegler tjener 3 mill enn at en fotballproff tjener tosifret antall millioner på å sparke en ball rundt på en gresslette. For å sette det på spissen. Det vil ALLTID være slik at det finnes noen som tjener "urettferdig mye" penger ift hva de gjør, men sånn er det her i verden. Det er fortsatt en tilbud-etterspørsel-sak. Hvis folk er så dumme at de vil betale en masse penger til en spåkone, så er det en fri verden og de må gjerne kaste bort pengene sine på det. Det er likevel ikke noe argument for å skulle begynne å regulere en bransje (eiendomsmegling altså) som ikke er del av en statlig drift. Mener jeg. Bedre med et normalt fungerende økonomisk samfunn enn en nasjon hvor alt reguleres av staten. Vil folk EGENTLIG ha et Norge som er styrt på den måten? Det tror jeg faktisk ikke.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2012 #38 Skrevet 19. oktober 2012 Jeg med mann som har eiendomsmegler firma og tjener underkanten av 3 mill.. Han jobber myyyye, og ikke bare dagtid nei. Spesielt om våren og høsten har han 4-6 oppdrag hver eneste helg... I tillegg kommer visninger på kveldstid på ukedagene. De som tror en megler på det nivået jobber 8-16 hver dag vet lite om bransjen.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2012 #39 Skrevet 19. oktober 2012 Jeg med mann som har eiendomsmegler firma og tjener underkanten av 3 mill.. Han jobber myyyye, og ikke bare dagtid nei. Spesielt om våren og høsten har han 4-6 oppdrag hver eneste helg... I tillegg kommer visninger på kveldstid på ukedagene. De som tror en megler på det nivået jobber 8-16 hver dag vet lite om bransjen. Hehehe... Hei. Jeg som prøver å forklare folk hvordan samfunnsøkonomien fungerer. Har nok tatt litt av her, men blir litt oppgitt over folk som jeg føler er "samfunns-naive". Jeg skulle virkelig ønske at vi hadde råd å betale alle helseansatte den lønnen de faktisk fortjener (spesielt siden jeg jo er en av de selv... hehehe...), men det blir for dumt å si at ikke din mann fortjener sin lønn av den grunn. Jeg håper du får sett ham litt innimellom også da.
Iiiiik Skrevet 19. oktober 2012 #40 Skrevet 19. oktober 2012 Han som er eier av eiendomsfirma, er det snakk om firmaets overskudd eller tar han så mye ut i lønn? Jeg synes det er helt uhørt at noen skal tjene så mye penger på at andre selger husene sine :-( Hvorfor i all verden er det uhørt? Dummeste jeg har hørt noen sinne. Det er vel greit at folk tjener penger på noe de helt tydelig gjør bra? Typisk Ola-Nordmann-tankegang. Jeg synes det er merkelig at de som tjener mest i samfunnet er de som bidrar med salgsbistand. Det er ikke verdiskapende, verken økonomisk eller samfunnsmessig. Du har jammen ikke hørt mye dumt i ditt liv hvis dette er det dummeste du har hørt noen sinne. Det er helt greit å være uenig, det regnet jeg med at en del ville være. Jeg synes uansett at det er rart at en eiendomsmegler skal ha så godt betalt, mer enn statministeren? Mer enn legen som redder liv? Mer enn folk med masse utdanning? Og altså - etter mine vurderinger uten å skape noe for noen. Hvordan i all verden kan du påstå at en bedrift som åpenbart er så suksessfull at den ene av to eiere tjener så mye som litt over 3 mill ikke er verdiskapende økonomisk og samfunnsmessig? Det sier meg at du vet fint lite om hvordan samfunnsøkonomi faktisk fungerer. Dette betyr at to personer driver en bedrift som omsetter for mange penger ila et år, som genererer arbeidsgiveravgifter og skatter, og ikke minst arbeidsplasser. Dette er noe som det norske samfunnet faktisk drar nytte av (tro det eller ei). De fleste her inne er jo veldig opptatte av å fortelle at staten jo forvalter "våre penger", som jo er skatter folk betaler. Vel, gjett hva? Denne personen betaler garantert mer i skatt enn du. Dette er en naturlig konsekvens av helt vanlige etterspørsel/tilbyder-prinsipper. Hadde det ikke vært etterspørsel etter de tjenestene som denne personen tilbyr, så hadde heller ikke bredriften hans vært så inntektsgivende. Og hvor i all verden får du det fra at denne personen ikke har masse utdanning?? Du vet absolutt ingenting om denne personen, og for alt du vet kan han ha utdannelse innenfor mange områder. I tillegg blir det utrolig søkt å sammenligne inntekten til en person i en privat bedrift med en lege som jobber på et statlig sykehus. Staten skal IKKE være lønnsledende. Dette er et viktig prinsipp som jeg selv støtter. Og for ordens skyld: Jeg jobber selv i staten og tjener dritt. Hadde jeg skaffet meg en jobb i privat næringsliv hadde jeg kunnet tjene minst 1,5 gang hva jeg tjener nå, og det mener jeg er helt riktig. Og ja, du har helt rett. Det ER helt latterlig at statsministeren tjener så lite. Han burde tjene mye mer (selv om jeg mistenker at det ikke er det du mener _egentlig_), men igjen: Han har en statlig stilling, og staten har selv proklamert at de ikke skal være lønnsledende. Derav har det nettopp vært bråk rundt lederen som gikk av i Entra Eiendom nylig. Feks. Jeg synes du bør sette deg litt mer inn i hvordan samfunnsøkonomien faktisk virker jeg. Du har rett. Etter din særdeles overbevisende argumentasjonsrekke der jeg opplever at du ikke tillegger meg noen negative egenskaper eller at du overhodet ikke er nedlatende, innser jeg det. Du har rett. Jeg visste det ikke før, men nå vet jeg det. Jeg synes ikke statsministeren burde tjene mer og jeg synes det er helt på sin plass at noen kan tjene 3 mill i året på å tilby en tjeneste som folk reelt sett kan klare seg uten. Hvis folk vil bedras, så er det selvfølgelig helt greit. Dessuten tenkte jeg ikke på at eiendomsmegleren sikkert hadde en lang utdannelse bak seg. Flere doktorgrader sikkert, det tenkte jeg ikke på. Når kona så i tillegg sier at han jobber flere kvelder i uka og hver helg, så er skulle det selvfølgelig bare mangle. Takk for at du hjalp meg å forstå at jeg er samfunnsnaiv. Jeg visste ikke det, men nå vet jeg det.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2012 #41 Skrevet 19. oktober 2012 Han som er eier av eiendomsfirma, er det snakk om firmaets overskudd eller tar han så mye ut i lønn? Jeg synes det er helt uhørt at noen skal tjene så mye penger på at andre selger husene sine :-( Hvorfor i all verden er det uhørt? Dummeste jeg har hørt noen sinne. Det er vel greit at folk tjener penger på noe de helt tydelig gjør bra? Typisk Ola-Nordmann-tankegang. Jeg synes det er merkelig at de som tjener mest i samfunnet er de som bidrar med salgsbistand. Det er ikke verdiskapende, verken økonomisk eller samfunnsmessig. Du har jammen ikke hørt mye dumt i ditt liv hvis dette er det dummeste du har hørt noen sinne. Det er helt greit å være uenig, det regnet jeg med at en del ville være. Jeg synes uansett at det er rart at en eiendomsmegler skal ha så godt betalt, mer enn statministeren? Mer enn legen som redder liv? Mer enn folk med masse utdanning? Og altså - etter mine vurderinger uten å skape noe for noen. Hvordan i all verden kan du påstå at en bedrift som åpenbart er så suksessfull at den ene av to eiere tjener så mye som litt over 3 mill ikke er verdiskapende økonomisk og samfunnsmessig? Det sier meg at du vet fint lite om hvordan samfunnsøkonomi faktisk fungerer. Dette betyr at to personer driver en bedrift som omsetter for mange penger ila et år, som genererer arbeidsgiveravgifter og skatter, og ikke minst arbeidsplasser. Dette er noe som det norske samfunnet faktisk drar nytte av (tro det eller ei). De fleste her inne er jo veldig opptatte av å fortelle at staten jo forvalter "våre penger", som jo er skatter folk betaler. Vel, gjett hva? Denne personen betaler garantert mer i skatt enn du. Dette er en naturlig konsekvens av helt vanlige etterspørsel/tilbyder-prinsipper. Hadde det ikke vært etterspørsel etter de tjenestene som denne personen tilbyr, så hadde heller ikke bredriften hans vært så inntektsgivende. Og hvor i all verden får du det fra at denne personen ikke har masse utdanning?? Du vet absolutt ingenting om denne personen, og for alt du vet kan han ha utdannelse innenfor mange områder. I tillegg blir det utrolig søkt å sammenligne inntekten til en person i en privat bedrift med en lege som jobber på et statlig sykehus. Staten skal IKKE være lønnsledende. Dette er et viktig prinsipp som jeg selv støtter. Og for ordens skyld: Jeg jobber selv i staten og tjener dritt. Hadde jeg skaffet meg en jobb i privat næringsliv hadde jeg kunnet tjene minst 1,5 gang hva jeg tjener nå, og det mener jeg er helt riktig. Og ja, du har helt rett. Det ER helt latterlig at statsministeren tjener så lite. Han burde tjene mye mer (selv om jeg mistenker at det ikke er det du mener _egentlig_), men igjen: Han har en statlig stilling, og staten har selv proklamert at de ikke skal være lønnsledende. Derav har det nettopp vært bråk rundt lederen som gikk av i Entra Eiendom nylig. Feks. Jeg synes du bør sette deg litt mer inn i hvordan samfunnsøkonomien faktisk virker jeg. Du har rett. Etter din særdeles overbevisende argumentasjonsrekke der jeg opplever at du ikke tillegger meg noen negative egenskaper eller at du overhodet ikke er nedlatende, innser jeg det. Du har rett. Jeg visste det ikke før, men nå vet jeg det. Jeg synes ikke statsministeren burde tjene mer og jeg synes det er helt på sin plass at noen kan tjene 3 mill i året på å tilby en tjeneste som folk reelt sett kan klare seg uten. Hvis folk vil bedras, så er det selvfølgelig helt greit. Dessuten tenkte jeg ikke på at eiendomsmegleren sikkert hadde en lang utdannelse bak seg. Flere doktorgrader sikkert, det tenkte jeg ikke på. Når kona så i tillegg sier at han jobber flere kvelder i uka og hver helg, så er skulle det selvfølgelig bare mangle. Takk for at du hjalp meg å forstå at jeg er samfunnsnaiv. Jeg visste ikke det, men nå vet jeg det. Ja, jeg skjønner at jeg har tråkket deg grundig på tærne nå, og jeg beklager virkelig hvis du synes jeg var nedlatende. Det var faktisk ikke meningen. Jeg blir bare generelt oppgitt over folk som ignorerer helt grunnlegende samfunnsøkonomiske prinsipper for det jeg, ja faktisk, mener er naive syn på hvordan samfunnet burde fungere. Hvor du mener at jeg tillegger deg negative egenskaper skjønner ikke jeg. Jeg er uenig med deg, og prøver så godt jeg kan å argumentere for mine synspunkter. Tenker ikke noe negativt om deg i det hele tatt. Jeg syne du er naiv på akkurat dette punktet. Det er ikke nødvendigvis negativt. Og jeg skjønner jo for øvrig at du ikke har noen ordentlige argumenter å komme med som underbygger ditt syn i denne saken, når du bare svarer med et dårlig forsøk på å være ironisk og egentlig bare fremstår som fornærmet.
Iiiiik Skrevet 19. oktober 2012 #42 Skrevet 19. oktober 2012 Du synes mine argumenter er dårlige, du synes jeg fremstår som fornærmet og du mener noe om hva jeg mener om statsminsterens avlønning og du kaller meg samfunnsnaiv. Hvis du tror det innbyr til en saklig diskusjon, tar du feil. Mine tær er atskillig mer hardføre enn du kanskje tror. Men overbevist meg, det har du ikke. Underlig nok ;-)
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2012 #43 Skrevet 19. oktober 2012 Du synes mine argumenter er dårlige, du synes jeg fremstår som fornærmet og du mener noe om hva jeg mener om statsminsterens avlønning og du kaller meg samfunnsnaiv. Hvis du tror det innbyr til en saklig diskusjon, tar du feil. Mine tær er atskillig mer hardføre enn du kanskje tror. Men overbevist meg, det har du ikke. Underlig nok ;-) Men så kom igjen da! Ikke snu dette til en "du er så slem med meg"-diskusjon. Nå hadde jeg faktisk gledet meg til en ordentlig diskusjon om et interessant tema her inne. For en gangs skyld. Dette bare ødelegger hele nå. JA, jeg synes argumentene dine er sånn passe bra, og hadde håpet veldig på flere av dem så vi faktisk kunne diskutere ordentlig. Ja, jeg synes du fremstår som fornærmet i det innlegget hvor jeg kommenterte akkurat det. Faktisk. Det tror jeg ikke jeg er alene om. Og det er litt skufende. Hadde forventet mer. Ja, jeg tolker litt hva jeg tror du, og de som evt er enige med deg, om deres syn på Statsministeren lønn. Er det galt? Du tolker jo meg like mye og tillegger meg meninger om deg, og tillegger meg langt mer negative meninger om deg enn det jeg faktisk har. Jeg prøver å få i gang en diskusjon her. Fordi deg liker jeg. Og ja, ut fra det du har sagt så langt så synes jeg du er litt samfunnsnaiv, ut fra hvordan jeg ser verden. Så overbevis meg om det motsatte da??? Og som sagt synes jeg ikke nødvendigvis det er noe negativt. Nok en gang tillegger DU meg mer negative syn enn det jeg faktisk har.
Iiiiik Skrevet 19. oktober 2012 #44 Skrevet 19. oktober 2012 Skjønner at du oppfattet meg som fornærmet. Jeg syntes jeg var ørlite morsom, men humor er jo en subjektiv greie ;-) Jeg er kanskje samfunnsnaiv, hvis det er ensbetydende med å være sosialistisk i grunntanke. Jeg synes det å tjene masse penger på å yte en tjeneste som i hovedsak gagner tjenesteyteren er galt. Argumentrekka om at de som tjener masse, betaler masse skatt er i beste fall søkt. De fleste av de som tjener masse, har også gode ferdigheter når det gjelder å skrive av, ordne ligningen sin og de betaler dermed forholdsvis lite skatt. Vet ikke hva andre som mener at 3 mill for å selge hus er mye, mener om statsministerens lønn. Selv mener jeg at han tjener for lite. Det skrev jeg i det første (eller var det det andre?) svaret mitt og da er det rart at du i ditt tilsvar sier at du tror jeg egentlig mener det motsatte. Jeg synes argumentet om lange arbeidsdager og mye helgearbeid som forklaring på en så høy lønn er dårlig. Det er klart at mengden arbeid bør avspeiles i utbetaling, men ikke i et slikt omfang som det snakkes om her. De jeg kjenner som er eiendomsmeglere, har ikke lang utdanning. Kjenner blant annet enn som jobber i Poppe (jålefirma på Oslo Vest) som nok tjener tilsvarende som den som var utgangspunkt for diskusjonen. Han har videregående, to års økonomiutdanning og et år (eller er det to?) i en eller annen eiendomsmeglerutdanning. Jeg synes det er lite og jeg skjønner ikke at det berettiger millionutbetalinger. Sorry, synes ikke det altså.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2012 #45 Skrevet 19. oktober 2012 Skjønner at du oppfattet meg som fornærmet. Jeg syntes jeg var ørlite morsom, men humor er jo en subjektiv greie ;-) Jeg er kanskje samfunnsnaiv, hvis det er ensbetydende med å være sosialistisk i grunntanke. Jeg synes det å tjene masse penger på å yte en tjeneste som i hovedsak gagner tjenesteyteren er galt. Argumentrekka om at de som tjener masse, betaler masse skatt er i beste fall søkt. De fleste av de som tjener masse, har også gode ferdigheter når det gjelder å skrive av, ordne ligningen sin og de betaler dermed forholdsvis lite skatt. Vet ikke hva andre som mener at 3 mill for å selge hus er mye, mener om statsministerens lønn. Selv mener jeg at han tjener for lite. Det skrev jeg i det første (eller var det det andre?) svaret mitt og da er det rart at du i ditt tilsvar sier at du tror jeg egentlig mener det motsatte. Jeg synes argumentet om lange arbeidsdager og mye helgearbeid som forklaring på en så høy lønn er dårlig. Det er klart at mengden arbeid bør avspeiles i utbetaling, men ikke i et slikt omfang som det snakkes om her. De jeg kjenner som er eiendomsmeglere, har ikke lang utdanning. Kjenner blant annet enn som jobber i Poppe (jålefirma på Oslo Vest) som nok tjener tilsvarende som den som var utgangspunkt for diskusjonen. Han har videregående, to års økonomiutdanning og et år (eller er det to?) i en eller annen eiendomsmeglerutdanning. Jeg synes det er lite og jeg skjønner ikke at det berettiger millionutbetalinger. Sorry, synes ikke det altså. Det er klart at man blir flinke til å sette seg inn i skattereglene når man tjener mye, eller snarere: Man betaler noen for å ordne ligningen sin for seg. Det sier seg selv. Men skattereglene er jo de samme uansett og det er jo ingen (ja, det er naivt å si det, jeg vet, men du skjønner hva jeg mener) som setter opp avdrag som ikke er lov i følge norske skatteregler. Jeg vet i alle fall selv at jeg prøver å få alle fradrag jeg overhodet kan få, og ser ikke det horrible i at også de som tjener mer enn gjennomsnittet også gjør det. Uansett så bidrar folk som tjener mye også mye til Norges inntekter. Og ikke minst, og dette synes jeg personlig er ganske viktig: Det er utrolig bra med enhver suksessfull bedrift som ikke flagger ut til utlandet "fordi det er så synd på dem og de kan ikke tjene nok millioner ved å ha bedriften sin i Norge". Ref. feks Fredriksen. Jeg tror forskjellen på de du kjenner som er eiendomsmeglere, også han som jobber i Poppe, og han som utløste denne diskusjonen er at han som tjener 3 millioner faktisk eier sin egen bedrift og har drevet den til den suksessen den er blitt. Jeg får inntrykk av at de du kjenner ikke gjør det, men er ansatt som eiendomsmeglere i et firma. Det utgjør en stor forskjell ift både inntekt og inntektsrisiko. Jeg forstår ikke at høy lønn må være ensbetydende med at man Må ha høy utdannelse?? Røkke har da ikke noen utdannelse i det hele tatt, og er blant Norges rikeste. Det å klare å tjene mye penger er basert på det å ha evnen til å se, og ikke minst gripe, muligheter når de kommer forbi. Og også det å ha ambisjoner, og guts til å satse der andre ikke tør å satse. JEG er ansatt i et typisk dårlig betalt "kvinneyrke" i helsebransjen, og har absolutt ingen ambisjoner om å avansere nevneverdig derfra, selv om jeg egentlig har både utdannelse og evner til å gjøre det bedre enn det jeg gjør nå. Det er fordi min ambisjon i livet er å ha en jobb jeg trives i, og det gjør jeg nå i så stor grad at jeg ikke ville byttet bort jobben min for verken mer penger eller kortere reisevei. Det beytr ikke at jeg ikke synes folk som er dyktige og ambisiøse og jobber hardt for det, ikke fortjener sin milionlønn. Som nevnt før: Det finnes mange som ikke "fortjener" sin lønn ut fra at de ikke gjør noe som er akseptert "edelt" som å redde liv hver dag eller mate sultne barn i verden, men sånn er nå en gang verden. Jeg synes fremdeles at det er verre at John Carew tjener de pengene han gjør på å spille fotball, enn at en eiendomsmelger som har jobbet opp sin egen suksessfulle bedrift gjør suksess. Om du skjønner hva jeg mener. Men når det er sagt så unner jeg også Carew hans lønn, og synes faktisk det er fantastisk at folk kan tjene så hinsides mange penger på det som jo må betegnes som sin hobby.
Iiiiik Skrevet 19. oktober 2012 #46 Skrevet 19. oktober 2012 Jeg (som høyt utdannet, det kan hende det er det det handler om) synes at utdannelse skal lønne seg. Synes for øvrig også at en ung fyr som kan lite annet i livet enn å spille fotball, tjener hårreisende mye penger. Han bruker imidlertid sine beste år i et hardt kjør, mister sjansen til å utvikle andre ferdigheter enn heading og å sparke en ball, så må leve av denne inntekten resten av sitt liv. Hardt arbeid og stor innsats er en kapital som kan kompensere for manglende utdannelse, det ser seg, men synes fortsatt at det bør være enkelte sømmelighetsgrenser. Har ingen forventninger om at noen skal betale mer skatt enn de "må" selv om en del heldigvis faktisk gjør det. Var også borti tobakksarvingen på Skillebekk en gang i jobbsammenheng og syntes det var beundringsverdig hvordan han ønsket å stille opp for en ungdom i nærheten og som trengte det. Blir av en eller annen paradoksal grunn mer imponert av det enn når "vanlige" folk gjør det samme. Men altså poenget mitt er fortsatt det samme når det gjelder skatt og "rikinger". Man kan ikke med rette hevde at alle som tjener mye sørger for store verdier tilbake til samfunnet fordi de betaler så skrekkelig mye skatt. Det gjør de ofte ikke.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2012 #47 Skrevet 19. oktober 2012 Nei de betaler kanskje ikke proporsjonalt like mye skatt som oss "vanlige skatteytere", men i form av skatt av bedriften sin, og arbeidsgiveravgift og arbeidsplasser bidrar man også til samfunnet. DET er jo også en betydelig verdi i samfunnet synes jeg, og underbygger mitt argument om at det å eie en eiendomsmegler bedrift faktisk ER verdiskapende økonomisk og samfunnsmessig. Det er først og fremst det argumentet som trigget min "interesse", om man kan kalle det det. Jeg synes det blir helt feil å avfeie en slik bedrift som ikke verdiskapende økonomisk og samfunnsmessig i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2012 #48 Skrevet 19. oktober 2012 Jeg: 440.000 Mannen: 700.00 Jobber begge i staten.
xblondiex Skrevet 19. oktober 2012 #49 Skrevet 19. oktober 2012 Jeg : 150 000 Han : 280000. 4 barn, hus og biler.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2012 #50 Skrevet 19. oktober 2012 Jeg : 150 000 Han : 280000. 4 barn, hus og biler. WHAT?? Hvordan i all verden klarer dere å få hverdagen til å gå rundt med det der og fire barn? :imponert:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå