Vossafår Skrevet 15. oktober 2012 #51 Skrevet 15. oktober 2012 Til HI: Hva vet du om forløpet før en får innvilget 50% uføre? Hvis du kan svare på det så tror jeg du har svar på ditt eget innlegg.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2012 #52 Skrevet 15. oktober 2012 Vet nå ikke om det er enkelt. Jeg er tross alt tålerang ovenfor alle enten de er innvandrere, høyt utdannede, lavt utdannede, uføre osv.. Du er helt tydelig ikke det, så kanskje du burde gå litt inn i deg selv?
Gjest pizzadilla Skrevet 15. oktober 2012 #53 Skrevet 15. oktober 2012 Har en tante som ble erklert ufør etter hele 10 år med mas. Hun er utdannet politi og ble lam fra nakken og ned... Så det er ikke bare bare! Håper hun bare var uheldig med "systemet" altså..
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2012 #54 Skrevet 15. oktober 2012 Sorry, men hvis du klarer å være "supersosial" og feste i eninga, da orker du å gå på jobb også. Det er ikke en menneskerett, selv for nordmenn, å være opplagt til enhver tid, og ha tid til trening (som vi alle kunne hatt godt av men som få har tid til). Det er helt normalt og ufarlig å være så sliten som en pudding etter jobb, uten at det nødvendigvis kvalifiserer til uføretrygd. Hvis jeg tar feil så skal jeg jammen meg gå og deltidsuføre meg jeg også. Blir sikkert i mye bedre form til å trene og være sosial jeg også hvis jeg slipper å jobbe så mye.
Gjest pizzadilla Skrevet 15. oktober 2012 #55 Skrevet 15. oktober 2012 ÅÅÅH! NÅ blir du provosert nÅ! Jeg fikk borelia i vÅr og har vært sykemeldt siden. NÅ er jeg i tillegg gravid og har APS som gjør at jeg mÅ ta herlige sprøyter hver dag for og beholde barnet. Er jo bare et risikosvangerskap sÅ jeg mÅ fÅ sykepenger til fødsel. Om termindatoen endres sÅ kan jeg gÅ over pÅ aap istedet for perm penger siden jeg føder. Er jeg sÅ heldig mister vi bare huset. Dette har jeg sjekket opp og i mente.. SÅ er jo mannen min sykemeldt pÅ andre Året med kronisk cluster hodepine og har allerede mistet bÅde jobb og ca 10 000kr utbetalt inntekt i mnd pga aap. Mulig han blir ufør om det ikke bedrer seg.. Begge to lever av nav penger!!! woooohoooooo!!!! Ingen av oss likte jobben heller vett( Les, masse ironi;-) Er et MÅL for de fleste Å bli ufør vil jeg tro..Eller hva?! For og si det sÅnn..Hadde jeg kunnet ville jeg jobbet til vannet gÅr, men jobber med kriminelle og hender jeg er i ett og annet basketak. Han skulle og gjerne ha gÅtt pÅ jobb som daglig leder igjen om han ikke stod og skallet huet i veggen flere ganger om dagen. Shit!! Snakker om Å være uheldig! Virker som om at du har litt galgenhumor da og det er bra:-) Penger ordner seg nÅr ungen kommer skal du se. Kjenner faktisk en som har samme hodepine som mannen din. Han hadde ikke kronisk da, heldigvis...
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2012 #56 Skrevet 15. oktober 2012 Norge har det høyeste tallet uføretrygdede i sammenlignbare land. Ca. 15% av befolkningen i yrkesaktiv alder mottar uførepensjon eller AAP. AS Norge må snart innrømme at dette er et kjempeproblem, og se på hva som kan gjøres for å snu denne utviklingen. Det har blitt anerkjent som et problem for en god stund siden. En av hovedårsaken til at antall uføre er så høy i forhold til sammenlignbare land er at det rett og slett var enklere å få innvilget en uføre for 10 - 12 år siden i Norge. De senere årene har forvaltningen av folketrygdloven kap 12 blitt strammet kraftig inn. Men en bekymringsfull utvikling er at antallet unge (under 25 år) som er arbeidsuføre pga psykiske lidelser øker kraftig. Jeg er egentlig saksbehandler for brukere over 30, men har nå fått flere av de unge i tillegg pga av stor pågang. I vår lille kommune med 20 000 innbyggere har det bare i september kommet inn 15 søknader om aap fra personer under 25 år, majoriteten av dem skyldes psykiatri.
Gjest overlord Skrevet 15. oktober 2012 #57 Skrevet 15. oktober 2012 Norge har det høyeste tallet uføretrygdede i sammenlignbare land. Ca. 15% av befolkningen i yrkesaktiv alder mottar uførepensjon eller AAP. AS Norge må snart innrømme at dette er et kjempeproblem, og se på hva som kan gjøres for å snu denne utviklingen. Det har blitt anerkjent som et problem for en god stund siden. En av hovedårsaken til at antall uføre er så høy i forhold til sammenlignbare land er at det rett og slett var enklere å få innvilget en uføre for 10 - 12 år siden i Norge. De senere årene har forvaltningen av folketrygdloven kap 12 blitt strammet kraftig inn. Men en bekymringsfull utvikling er at antallet unge (under 25 år) som er arbeidsuføre pga psykiske lidelser øker kraftig. Jeg er egentlig saksbehandler for brukere over 30, men har nå fått flere av de unge i tillegg pga av stor pågang. I vår lille kommune med 20 000 innbyggere har det bare i september kommet inn 15 søknader om aap fra personer under 25 år, majoriteten av dem skyldes psykiatri. Man kan jo diskutere om det er blitt strammet inn. Man vet jo at av de som går på AAP så ender svært mange på uføretrygd. Man må se disse ytelsene i sammenheng.
O`Neill Skrevet 15. oktober 2012 #58 Skrevet 15. oktober 2012 Tydelig du er en person som vet lite om muskel og leddplager/smerter, så jeg foreslår du klapper igjen og lærer deg litt mer om det temaet + en god posjon empati...
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2012 #59 Skrevet 15. oktober 2012 Norge har det høyeste tallet uføretrygdede i sammenlignbare land. Ca. 15% av befolkningen i yrkesaktiv alder mottar uførepensjon eller AAP. AS Norge må snart innrømme at dette er et kjempeproblem, og se på hva som kan gjøres for å snu denne utviklingen. Det har blitt anerkjent som et problem for en god stund siden. En av hovedårsaken til at antall uføre er så høy i forhold til sammenlignbare land er at det rett og slett var enklere å få innvilget en uføre for 10 - 12 år siden i Norge. De senere årene har forvaltningen av folketrygdloven kap 12 blitt strammet kraftig inn. Men en bekymringsfull utvikling er at antallet unge (under 25 år) som er arbeidsuføre pga psykiske lidelser øker kraftig. Jeg er egentlig saksbehandler for brukere over 30, men har nå fått flere av de unge i tillegg pga av stor pågang. I vår lille kommune med 20 000 innbyggere har det bare i september kommet inn 15 søknader om aap fra personer under 25 år, majoriteten av dem skyldes psykiatri. Man kan jo diskutere om det er blitt strammet inn. Man vet jo at av de som går på AAP så ender svært mange på uføretrygd. Man må se disse ytelsene i sammenheng. Innstrammingen er reell og betydelig, men noen vil uansett mene at det fremdeles er for enkelt. Det har vært en økning på ca 2, 5 % om jeg ikke husker feil, men så og si alle nav kontor har tatt en gjennomgang av alle TU sakene (tidsbegrenset uføre). Mange av disse har nå fått varig uførpensjon. Tallene vil derfor stabilisere seg når disse sakene er gjennomgått. Majoriteten av brukerne på aap blir avklart mot arbeid btw. Jeg har i 2012 fulgt opp ca 130 brukere og av de sendt 5 saker mot uføre (alle TU saker) og ca 27-30 tilbake i arbeidslivet.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2012 #60 Skrevet 15. oktober 2012 Hun sier hun har stive ledd, stiv nakke og mye vondt i hode. MEN, hun trener annenhver ag, er super sosial hver eneste "fridag" og hun er med på ALLE fester! Dettte er godt dokumentert på facebook! Hun burde skamme seg!!!!!! Skal hun gi opp livet sitt mener du? Slutte å trene, stenge seg inne og ikke være sosial? Jeg har også en sykdom, stive ledd og mye smerter, og jeg MÅ trene. Ellers hadde jeg blitt sengeliggende! Og jeg hadde blitt veldig deprimert hadde jeg ikke hatt venner å omgås med altså!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå