Gå til innhold

PROVOSERT OVER EI SOM SØKER 50% UFØR!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en gjeng høner!

For et par dager siden var det sagt i media at hver 5 borger går på trygd!

Har vi fått det for godt her i landet? - ble det sagt i samme setning.

Hvordan klarte folk å overleve for 50 år siden? Eller har alle disse uføretrygda menneskene fått sykdommer som var helt nye på 1990 og 2000 tallet??

Jeg mistenker flerparten som henger her inne(og ihvertfall i denne tråden) er trygda selv på et eller annet vis og vil ikke innrømme at de faktisk kunne ha prøvd mer.

Vil kalle slike snyltere jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åååå.... Er så lei av "jeg har ei venninne som...." Alle skriver det i slike debatter!!! Venninnene deres feiler tydeligvis det meste.

Sånn. Måtte bare få det ut. Ferdig nå :)

Skrevet

For en gjeng høner!

Hvordan klarte folk å overleve for 50 år siden? Eller har alle disse uføretrygda menneskene fått sykdommer som var helt nye på 1990 og 2000 tallet??

Jeg mistenker flerparten som henger her inne(og ihvertfall i denne tråden) er trygda selv på et eller annet vis og vil ikke innrømme at de faktisk kunne ha prøvd mer.

Snakk for deg sjøl!

Selv er jeg frisk som en fisk og jobber 100% uten problemer, men jeg er smart nok til å vite at ikke alle er like heldige som meg, og ikke minst det at en vakker dag kan skjebnen komme og bite meg i ræva. Og det at man dessuten ikke vet noenting om hvordan andre virkelig har det før man har gått i deres sko.

Skrevet

For en gjeng høner!

Eh..Er du seriøs nå?Du bør sitte deg litt mer inn i ting før du uttaler deg slik,for det der er jo bare flaut.

Skrevet

ÅÅÅÅ.... Er sÅ lei av "jeg har ei venninne som...." Alle skriver det i slike debatter!!! Venninnene deres feiler tydeligvis det meste.

SÅnn. MÅtte bare fÅ det ut. Ferdig nÅ :)

Hadde det vært bedre om vi skrev "mora til tanta til onkelen til kusina til naboen til fandens oldemor" da, eller?

Skrevet

For en gjeng høner!

Snakk for deg sjøl!

Selv er jeg frisk som en fisk og jobber 100% uten problemer, men jeg er smart nok til å vite at ikke alle er like heldige som meg, og ikke minst det at en vakker dag kan skjebnen komme og bite meg i ræva. Og det at man dessuten ikke vet noenting om hvordan andre virkelig har det før man har gått i deres sko.

<Jeg mistenker flerparten som henger her inne(og ihvertfall i denne tråden) er trygda selv på et eller annet vis>

Regner med at det gjelder deg selv også da nn:-)

Skrevet

Mye rart her inne Lilleva :-)

Må treffes igjen snart :)

Gjest Heartbroken
Skrevet

Åååå.... Er så lei av "jeg har ei venninne som...." Alle skriver det i slike debatter!!! Venninnene deres feiler tydeligvis det meste.

Føler du deg bedre nå?

Jeg beklager at jeg trekker frem min venninne som et eksempel på der hi sikter til, men det er ofte sånn at man får erfaring gjennom både egne opplevelser og andres.

Skjønner ikke hvorfor det provoserer deg sånn?

Skrevet

Mye rart her inne Lilleva :-)

Må treffes igjen snart :)

Jupp ;)

Gjest Heartbroken
Skrevet

For en gjeng høner!

Jeg er trygda nå, det stemmer det. Jeg får foreldrepenger fra NAV siden jeg straks (håper jeg) skal føde.

Føler meg ikke som en snylter fordet faktisk.

Jeg er i 100 % jobb ellers siden jeg var så veldig å få en jobb som passer min helsetilstand etter at jeg gikk sykemeldt i over et år fra min forrige jobb.

Jeg tror ofte det er lurt å skaffe seg litt livserfaring før man våger å uttale seg om andres liv.

Arrogant kaller jeg slike som deg - måtte du aldri komme i lignende situasjon selv!

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener tror jeg HI. Jeg føler også enkelte "lever livet" på uføretrygden... Men det kan være så mye man ikke vet bak den fasaden som vi ikke vet om...

Selv sliter jeg med kronisk hodepine. Desverre har jeg vært mye sykemeldt og tatt mye egenmeldinger. Det er til min store fortvilelse :( Utad ser jeg jo frisk ut, jeg skjerper meg jo når jeg er blandt folk, men så faller jeg i "fisk" når jeg kommer hjem og klarer ikke annet enn "ingenting" dagesvis etter...

Mange som ser friske ut, men som ikke er det...

Skrevet

Føler du deg bedre nå?

Jeg beklager at jeg trekker frem min venninne som et eksempel på der hi sikter til, men det er ofte sånn at man får erfaring gjennom både egne opplevelser og andres.

Skjønner ikke hvorfor det provoserer deg sånn?

Føler meg mye bedre, takk. Godt å få det ut!

Skrevet

Det er sikkert noen som trives med sin uføretrygd, men man skal være forsiktig med å dømme ut fra det man ser.

Jeg er 50% ufør grunnet en kronisk sykdom, og er veldig dårlig i perioder. Jeg fungerer i 50% stilling fordi jeg har en arbeidsgiver som er flink til å tilrettelegge for meg.

Har 2 barn, mann og hus.

For de som ikke kjenner meg kan jeg sikkert virke helt frisk.

Men for meg så fungerer hverdagen fordi jeg er flink til å planlegge og få gjort ting på gode perioder. Jeg kan f eks ikke jobbe samme dag som jeg skal på foreldremøte på kvelden. Forrige helg hadde jeg noen venninner på mat og vin. For å få dette til måtte jeg sørge for to fridager fra jobb både før og etter. Utad virker jeg blid og sprudlende, jeg ser nok ikke syk ut. Kan være på både shopping og kafe på fridagene mine. Men det folk ikke vet er at jeg tilbringer mange kvelder i senga. Fridagene mine brukes på å ta det rolig og hente meg inn.

Veldig mange synes jeg er sååå heldig som ikke jobber fullt.

Sannheten er at jeg mer enn gjerne skulle jobbet 100%. Jeg elsker jobben min og skulle så gjerne vært der hver dag.

Jeg får inntrykk av at hvis man ser syk ut så fortjener man liksom uføretrygden. Men dersom det ser ut som man er i fin form og til og med trener og er på fest, DA burde man vært i jobb.

Skrevet

For en gjeng høner!

For 50 år siden og tidligere var samfunnssrukturen anderledes, da tok familien seg av de uføre. Dårligere helsetilbud medførte at mange syke døde.

Jeg jobber som saksbehandler innen aap og kan love deg at slik regelverket forvaltes pr i dag, så er det tilnærmet umulig å lure seg gjennom systemet. veien mot uføre er en lang og møysommelig prosess som de aller fleste opplever belastende. Inngangsvilkårene er:

- Det skal være svært stor sammenheng mellom sykdom/ skade/lyte og nedsatt arbeidsevne.

- Arbeidsevnen må være nedsatt med 50% eller mer.

- Personens helseutfordringer må være ansett som ferdig utredet og behandlet.

- Arbeidsnedsettelsen skal karakteriseres som varig. Det skal ikke være håp om bedring i overskuelig fremtid.

- Behandling skal ikke kunne bedre arbeidsevnen, eventuell behandling må anses som vedlikeholdsbehandling.

Disse vilkårene praktiseres svært strengt. Er det feks. usikkerhet om personen kan oppleve bedring en gang i fremtiden så er dette grunn til avslag. Det er i tillegg et krav om å prøve ut arbeidsevnen i en eller flere tiltaksbedrifter. Feks tiltaket "Arbeid med bistand" som er en arbeidsutprøving som varer mellom 1 til to år.

Skrevet

HI, jeg bytter gjerne med deg. Du kan få trygden min, men du må også ta med sykdommene . Så kan jeg få din friske helse og godt betalte jobb.

Tenker det ikke tar lang tid før du blir lei av "luksuslivet" som uføretrygdet.

Skrevet

Jeg er 50% ufør og trener annenhver dag. Dette gjør at jeg faktisk kan fungere i 50% jobb.

I tillegg er jeg av og til sosial i helgene, og man kan nok finne et eller annet festebilde av meg på facebook.

Burde jeg skamme meg også da eller?

Ja hvordan våger du å ha et liv!

Skrevet

Min mann er 40% ufør jeg tror kanskje noen bør fortelle ham at han må slutte å trene og den jobbfesten til lørdag kan han se langt etter!

Tenke seg til å være sosial og det attpåtil i helgene!!

Nei holde seg innendørs.

Skrevet

Har selv vært plaget med rygg og nakkesmerter osv i flere år. For meg har det vært en lang vei tilbake til et nogenlunde "normalt" liv.. ikke bare pga smerter, men også psykisk. Det er slitsomt å ha "usynlige sykdommer" som ingen som ikke er plaget fullt ut forstår. Det går ut over selvfølelsen å ikke lenger klare alle di tingene man klarte før. Jeg beundrer de som klarer å komme seg ut døren for å trene og være sosial sammen med vennene sine. Bedre om hun bare lå hjemme å syntes synd på seg selv? Huff nei.. da går det ikke lange tiden før man har mistet store deler av nettverket sitt og det gjør det ikke noe bedre. Leste denne listen tidligere idag, har fått høre mange av disse kommentarene opp gjennom årene :P

REGLER FOR LANGTIDSSYKE MED SYKDOMMER SOM IKKE VISES På UTSIDEN.

1. Gjør du noe, forbered deg på kommentaren – “jasså, du greier det, du som er syk..” sagt i en mistenksom tone.

2. Gjør du ikke noe, forbered deg på kommentaren – ” du må da orke litt, selv om du er syk..” sagt i en bebreidende tone.

3. Smiler du og er glad, blir du møtt med kommentaren – “jeg trodde du var syk”.

4. Smiler du ikke, blir du møtt med kommentaren – “opp med hodet, ingenting blir bedre av at du depper. Vær positiv, så blir alt mye bedre!”

5. Deltar du i en sosial sammenheng, vær alltid forberedt på at noen bemerker det, ikke fordi de er glad for å se deg der, men fordi de “ikke skjønner at du orker, du er jo syk!”

6. Lar du være å delta i en sosial sammenheng er kommentaren: – “jamen tror du ikke du ville hatt godt av å komme deg litt ut blant folk?”

7. Ethvert svar på spørsmålet -”hvordan har du det?” – vil alltid være feil svar. Enten fordi du er for positiv eller for negativ.

8. Vær alltid forberedt på å forklare og forsvare hvorfor du gjør det du gjør i enhver situasjon, og vær klar over at svaret ditt alltid vil bli gjenstand for diskusjon.

9. “Friske” vil kappes om å fortelle deg løsningen på alle dine problemer – det er bare å gjøre som dem! De har jo holdt seg friske…

Gjest overlord
Skrevet

Norge har det høyeste tallet uføretrygdede i sammenlignbare land. Ca. 15% av befolkningen i yrkesaktiv alder mottar uførepensjon eller AAP.

AS Norge må snart innrømme at dette er et kjempeproblem, og se på hva som kan gjøres for å snu denne utviklingen.

Skrevet (endret)

Norge har det høyeste tallet uføretrygdede i sammenlignbare land. Ca. 15% av befolkningen i yrkesaktiv alder mottar uførepensjon eller AAP.

AS Norge må snart innrømme at dette er et kjempeproblem, og se på hva som kan gjøres for å snu denne utviklingen

Ikkje ueinig i dette, men trur ikkje svaret er å piske dei som allereie ligg nede, slik HI legg opp til.

Vi må satse på førebygging, behandling og tilrettelegging. Eg har aldri høyrt at det går an å få nokon friskare og meir arbeidsfør med å påføre dei skuld- og skamkjensle.

Endret av ★
Gjest overlord
Skrevet

AS Norge må snart innrømme at dette er et kjempeproblem, og se på hva som kan gjøres for å snu denne utviklingen

Ikkje ueinig i dette, men trur ikkje svaret er å piske dei som allereie ligg nede, slik HI legg opp til.

Vi må satse på førebygging, behandling og tilrettelegging. Eg har aldri høyrt at det går an å få nokon friskare og meir arbeidsfør med å påføre dei skuld- og skamkjensle.

Nå svarte ikke jeg utfra hovedinnlegget, men på et generelt grunnlag. Man kan ikke diskutere dette ved å diskutere enkeltmennesker.

Skrevet

ÅÅÅH! NÅ blir du provosert nÅ!

Jeg fikk borelia i vÅr og har vært sykemeldt siden. NÅ er jeg i tillegg gravid og har APS som gjør at jeg mÅ ta herlige sprøyter hver dag for og beholde barnet. Er jo bare et risikosvangerskap sÅ jeg mÅ fÅ sykepenger til fødsel. Om termindatoen endres sÅ kan jeg gÅ over pÅ aap istedet for perm penger siden jeg føder. Er jeg sÅ heldig mister vi bare huset. Dette har jeg sjekket opp og i mente..

SÅ er jo mannen min sykemeldt pÅ andre Året med kronisk cluster hodepine og har allerede mistet bÅde jobb og ca 10 000kr utbetalt inntekt i mnd pga aap. Mulig han blir ufør om det ikke bedrer seg..

Begge to lever av nav penger!!! woooohoooooo!!!!

Ingen av oss likte jobben heller vett( Les, masse ironi;-)

Er et MÅL for de fleste Å bli ufør vil jeg tro..Eller hva?!

For og si det sÅnn..Hadde jeg kunnet ville jeg jobbet til vannet gÅr, men jobber med kriminelle og hender jeg er i ett og annet basketak. Han skulle og gjerne ha gÅtt pÅ jobb som daglig leder igjen om han ikke stod og skallet huet i veggen flere ganger om dagen.

Gjest overlord
Skrevet

ÅÅÅH! NÅ blir du provosert nÅ!

Jeg fikk borelia i vÅr og har vært sykemeldt siden. NÅ er jeg i tillegg gravid og har APS som gjør at jeg mÅ ta herlige sprøyter hver dag for og beholde barnet. Er jo bare et risikosvangerskap sÅ jeg mÅ fÅ sykepenger til fødsel. Om termindatoen endres sÅ kan jeg gÅ over pÅ aap istedet for perm penger siden jeg føder. Er jeg sÅ heldig mister vi bare huset. Dette har jeg sjekket opp og i mente..

SÅ er jo mannen min sykemeldt pÅ andre Året med kronisk cluster hodepine og har allerede mistet bÅde jobb og ca 10 000kr utbetalt inntekt i mnd pga aap. Mulig han blir ufør om det ikke bedrer seg..

Begge to lever av nav penger!!! woooohoooooo!!!!

Ingen av oss likte jobben heller vett( Les, masse ironi;-)

Er et MÅL for de fleste Å bli ufør vil jeg tro..Eller hva?!

For og si det sÅnn..Hadde jeg kunnet ville jeg jobbet til vannet gÅr, men jobber med kriminelle og hender jeg er i ett og annet basketak. Han skulle og gjerne ha gÅtt pÅ jobb som daglig leder igjen om han ikke stod og skallet huet i veggen flere ganger om dagen.

NÅ har jeg ikke tatt til orde for at ingen skal være stønadsmottakere, men at det er for mange. SÅ ser ikke helt hva du hisser deg opp for. Jeg tror heller ikke at sÅ mange higer etter uføretrygd, men mener mange kunne ha kommet tilbake i arbeid.

Skrevet

Du kan mene mye om ting du ikke har peiling på.

Er sånn man blir statsminister har jeg hørt:-)

Gjest overlord
Skrevet

Du kan mene mye om ting du ikke har peiling på.

Er sånn man blir statsminister har jeg hørt:-)

Tror verdensbildet ditt er litt for enkelt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...