Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2012 #1 Skrevet 10. oktober 2012 En jeg kjenner gir barna sine klaps på rompa,er snakk om 2-3 ganger i året.Hun tar også barna i øret,det også 2-3 ganger i året. Ellers er hun en fantasisk og veldig engasjert mor. Barna har alt de trenger og litt til. De er flinke foreldre som stiller opp for barna og barna er lykkelige,flinke på skolen og er med på div aktiviteter etter skole. Jeg tenker at barna har det veldig bra og er veldig priviligerte i forhold mange andre barn selv om de får et skjeldent klaps på rompa. Ville dere ha meldt til bv?
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2012 #2 Skrevet 10. oktober 2012 En jeg kjenner gir barna sine klaps på rompa,er snakk om 2-3 ganger i året.Hun tar også barna i øret,det også 2-3 ganger i året. Ellers er hun en fantasisk og veldig engasjert mor. Barna har alt de trenger og litt til. De er flinke foreldre som stiller opp for barna og barna er lykkelige,flinke på skolen og er med på div aktiviteter etter skole. Jeg tenker at barna har det veldig bra og er veldig priviligerte i forhold mange andre barn selv om de får et skjeldent klaps på rompa. Ville dere ha meldt til bv? Nei.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2012 #3 Skrevet 10. oktober 2012 Prater du om deg selv her? Fikk den følelsen.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2012 #5 Skrevet 10. oktober 2012 haha, nei! Er alt for mange som duller bort barna, syns heller de skulle blitt meldt til bv
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2012 #6 Skrevet 10. oktober 2012 Prater du om deg selv her? Fikk den følelsen. Haha, enig. Til spørsmålet; Hadde ringt politiet da fysisk avstraffelse på barn er ulovlig i Norge.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2012 #7 Skrevet 10. oktober 2012 Dette MÅ jo handle om deg selv, om ikke er det himla godt gjort at du har sÅ god oversikt over hvor ofte dette skjer. Og ikke kom med forklaringen om at hun forteller dette til deg, for man kan utelate det utroligste nÅr man forteller ting.
PlumboDamen Skrevet 10. oktober 2012 #8 Skrevet 10. oktober 2012 Nei, dette synes jeg høres veldig greit ut. Jeg hadde ikke meldt til barnevernet. En klaps på baken eller å ta barna i øret får da aksepteres. Herregud, tenk på deres egne foreldre og deres igjen, det ble da folk av dem også, ikke sant? Da klaps på baken var vanlig, mener jeg. Jeg slår sønnen min av og til på hånden, f.eks når han komler med komfyren. Han er kun 2 så jeg må være kjapp og bestemt så han ikke brenner seg på den. Og han forstår den klapsen
kamik Skrevet 10. oktober 2012 #9 Skrevet 10. oktober 2012 Nei, dette synes jeg høres veldig greit ut. Jeg hadde ikke meldt til barnevernet. En klaps på baken eller å ta barna i øret får da aksepteres. Herregud, tenk på deres egne foreldre og deres igjen, det ble da folk av dem også, ikke sant? Da klaps på baken var vanlig, mener jeg. Jeg slår sønnen min av og til på hånden, f.eks når han komler med komfyren. Han er kun 2 så jeg må være kjapp og bestemt så han ikke brenner seg på den. Og han forstår den klapsen Nei, det får da ikke aksepteres. Det er forbudt, faktisk. Det er fullt mulig å få greie barn som fungerer godt sammen med andre uten å ty til fysisk avstraffelse. Og det er fullt mulig å passe på at barna ikke skader seg uten å slå. For et paradoks. "Jeg slår ham, så han ikke skal skade seg". .. At du er den som har rett til å slå, mens han er den som må ta imot, kommer til å gjøre noe med relasjonen deres.
PlumboDamen Skrevet 10. oktober 2012 #10 Skrevet 10. oktober 2012 Nei, dette synes jeg høres veldig greit ut. Jeg hadde ikke meldt til barnevernet. En klaps på baken eller å ta barna i øret får da aksepteres. Herregud, tenk på deres egne foreldre og deres igjen, det ble da folk av dem også, ikke sant? Da klaps på baken var vanlig, mener jeg. Jeg slår sønnen min av og til på hånden, f.eks når han komler med komfyren. Han er kun 2 så jeg må være kjapp og bestemt så han ikke brenner seg på den. Og han forstår den klapsen Nei, det får da ikke aksepteres. Det er forbudt, faktisk. Det er fullt mulig å få greie barn som fungerer godt sammen med andre uten å ty til fysisk avstraffelse. Og det er fullt mulig å passe på at barna ikke skader seg uten å slå. For et paradoks. "Jeg slår ham, så han ikke skal skade seg". .. At du er den som har rett til å slå, mens han er den som må ta imot, kommer til å gjøre noe med relasjonen deres. Hva gjør man da, når man står midt i middagen og en vilter 2-åring prøver alt han kan å trykke på knottene på komfyren og prøver å få tak i kasseroller og det som er? Jeg slår ikke hardt, bare et lite klaps. Han kvepper og så tar han lynkjapt bort hånden sin. Man har da virkelig ikke tid til å dulle for mye når det er fare på ferde. Og jeg vil heller klapse et barn på hånden enn at det skal få en kasserolle med varm mat over seg.
Gjest sug lut Skrevet 10. oktober 2012 #11 Skrevet 10. oktober 2012 Prøv å forestille deg hva resten av oss gjør i samme situasjon, det er ikke bare ditt barn som oppfører seg sånn, tross alt.
skinnfilla Skrevet 10. oktober 2012 #12 Skrevet 10. oktober 2012 Har 3 jenter her som aldri har blitt verken slått ,kløpet i ørene eller knipset på. Og jeg vil påstå at de er oppegående , høflige, hjelpsomme og greie. Klart de er vrange innimellom ,de er barn, men de fortjener aldri og bli slått for en feil de begår. Herregud tenk hvis noen skulle lagt deg over knærne om du gjorde noe galt?
LuksusLiv Skrevet 10. oktober 2012 #13 Skrevet 10. oktober 2012 Nei, dette synes jeg høres veldig greit ut. Jeg hadde ikke meldt til barnevernet. En klaps på baken eller å ta barna i øret får da aksepteres. Herregud, tenk på deres egne foreldre og deres igjen, det ble da folk av dem også, ikke sant? Da klaps på baken var vanlig, mener jeg. Jeg slår sønnen min av og til på hånden, f.eks når han komler med komfyren. Han er kun 2 så jeg må være kjapp og bestemt så han ikke brenner seg på den. Og han forstår den klapsen Pleier mannen din å klappe til deg når du gjør noe han ikke liker? Jeg går heldigvis aldri så tom for ord at jeg må bruke fysiske virkemidler som et klaps.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2012 #14 Skrevet 10. oktober 2012 Dere som mener at dette må aksepteres, for slikt har jo foreldre gjort til alle tider og det var mye verre før: ville dere ha akseptert det dersom mannen deres fiket til dere, bare sånn lite grann og av og til? Fordi det har jo kvinner til alle tider opplevd, og før var jo mishandlingen så mye verre? Hvis ikke: hvorfor skal det være mer akseptert å bli fysisk mot et barn, som er totalt underlegen, enn mot en voksen kvinne?
skinnfilla Skrevet 10. oktober 2012 #15 Skrevet 10. oktober 2012 Det ligger en film på YouTube som beskriver greit hva jeg kunne tenke meg å se bli gjort med foreldre som tyr til fysisk straff. Tror den het bad azz girlz.....
PlumboDamen Skrevet 10. oktober 2012 #16 Skrevet 10. oktober 2012 Pleier mannen din å klappe til deg når du gjør noe han ikke liker? Jeg går heldigvis aldri så tom for ord at jeg må bruke fysiske virkemidler som et klaps. Men kjære deg, et barn på 2 år har da ikke så mye språk at man kan ta en seriøs diskusjon med det om brannskader. Jeg har prøvd med "Nei!" og enkle ord som han forstår, men han klarer ikke å la den komfyren være. Så inntil vi får opp en grind (har nettopp flyttet), så blir det klaps på hånden om han står i fare for å brenne seg.
marsgutt 2013 Skrevet 10. oktober 2012 #17 Skrevet 10. oktober 2012 ALLE!!!! jeg kjenner som har barn uansett alder har knipset, eller gitt et klask på handa eller tatt i ørene til barne. jeg har selv tatt i øret til min datter, klapset fingrene så hun ikke skulle brenne seg på ovnen. det er stor forskjell på et lite klask og juling altså. ris som ble gjort før i tiden var med belte og skikkelig harde slag med flat hånden. tror nok flere har gjort disse små tingene også men er for stolte til og innrømme det. for og svare på spørsmålet, nei jeg hadde nok ikke ringt på grunn av noen små klaps eller og bli tatt litt i ørene.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2012 #18 Skrevet 10. oktober 2012 Nei, det er tull å melde slikt til barnevernet. Ikke "systematisk mishandling", men mer feilslått oppdragelse, og sikkert iblandet en god porsjon fortvilelse over egne foreldreevner. Og det å straffe barna på en måte man selv får bukt med sin egen fortvilelse i oppdragelsen, er ikke straff for barna, men et utløp for foreldrene. Ellers så vil jeg ta med at fysisk avstraffelse, uansett hvor sjelden, ikke virker. Jeg fikk selv ris på ræva som barn. Alltid av pappa. Lærte meg ikke noe annet enn å spekulere ut neste djevelskap, som hevn for risen jeg fikk, mens jeg satt der og "skulle tenke over hva jeg hadde gjort". Jeg oppfattet aldri at det jeg hadde gjort, stod i stil med ris som straff. Og heller ikke husker ett eneste tilfelle av grunnen til slik avstraffelse. Jeg husker kun straffen. Lærte meg ingenting. (Jeg ser faktisk på timeout som noe av det samme. Barn lærer ingenting av det, egentlig). Og så kom dagen at jeg slo min far i håndbakk, og da visste han jeg var sterkest. Hva hadde han da igjen, siden fysisk avstraffelse var hans metode? hehehehe.. ingenting, og jeg gikk kun i 8. klasse...... Og etter dette beskyttet jeg også yngre søsken mot den risen. Dagen kommer at barnet i hovedinnlegget er sunnere, yngre og også sterkere fysisk enn foreldre(som jo bare blir eldre). Og hva da? å bruke fysisk avstraffelse vil bare føre til at vondt blir verre når barneoppdragelsen virkelig treng(les: tenåra til ungene). Nei, bruk andre ting, som f eks språk og samtaler. Bare en ide........
kamik Skrevet 10. oktober 2012 #19 Skrevet 10. oktober 2012 Nei, dette synes jeg høres veldig greit ut. Jeg hadde ikke meldt til barnevernet. En klaps på baken eller å ta barna i øret får da aksepteres. Herregud, tenk på deres egne foreldre og deres igjen, det ble da folk av dem også, ikke sant? Da klaps på baken var vanlig, mener jeg. Jeg slår sønnen min av og til på hånden, f.eks når han komler med komfyren. Han er kun 2 så jeg må være kjapp og bestemt så han ikke brenner seg på den. Og han forstår den klapsen Nei, det får da ikke aksepteres. Det er forbudt, faktisk. Det er fullt mulig å få greie barn som fungerer godt sammen med andre uten å ty til fysisk avstraffelse. Og det er fullt mulig å passe på at barna ikke skader seg uten å slå. For et paradoks. "Jeg slår ham, så han ikke skal skade seg". .. At du er den som har rett til å slå, mens han er den som må ta imot, kommer til å gjøre noe med relasjonen deres. Hva gjør man da, når man står midt i middagen og en vilter 2-åring prøver alt han kan å trykke på knottene på komfyren og prøver å få tak i kasseroller og det som er? Jeg slår ikke hardt, bare et lite klaps. Han kvepper og så tar han lynkjapt bort hånden sin. Man har da virkelig ikke tid til å dulle for mye når det er fare på ferde. Og jeg vil heller klapse et barn på hånden enn at det skal få en kasserolle med varm mat over seg. Hvis du ikke klarer å komme på alternative måter å handle på synes jeg du skal ta en tur på helsestasjonen, fortelle hvordan du gjør det pr i dag, og be om noen gode råd...
PlumboDamen Skrevet 10. oktober 2012 #20 Skrevet 10. oktober 2012 Hvis du ikke klarer å komme på alternative måter å handle på synes jeg du skal ta en tur på helsestasjonen, fortelle hvordan du gjør det pr i dag, og be om noen gode råd... Nå tror jeg du misforsto meg litt. Jeg ba ikke om råd til hvordan bli en bedre mor eller noe slikt, altså. Dette med komfyren må jeg være konsekvent på, for det er som sagt ikke nok tid til "samtale" eller dulling. Gutten kan bli brannskadet for livet i løpet av sekunder. Så han får den klapsen
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2012 #21 Skrevet 10. oktober 2012 Hvis du ikke klarer å komme på alternative måter å handle på synes jeg du skal ta en tur på helsestasjonen, fortelle hvordan du gjør det pr i dag, og be om noen gode råd... Nå tror jeg du misforsto meg litt. Jeg ba ikke om råd til hvordan bli en bedre mor eller noe slikt, altså. Dette med komfyren må jeg være konsekvent på, for det er som sagt ikke nok tid til "samtale" eller dulling. Gutten kan bli brannskadet for livet i løpet av sekunder. Så han får den klapsen Jeg er helt enig med deg i at man må reagere lynkjapt for å unngå at et barn skader seg. Men hvorfor ikke bare gripe tak i hånden hans for å hindre ham? Jeg har faktisk to klåfingrede toåringer, og jeg har klart å hindre dem i å skade seg uten å slå dem.
marsgutt 2013 Skrevet 10. oktober 2012 #22 Skrevet 10. oktober 2012 Hvis du ikke klarer å komme på alternative måter å handle på synes jeg du skal ta en tur på helsestasjonen, fortelle hvordan du gjør det pr i dag, og be om noen gode råd... Nå tror jeg du misforsto meg litt. Jeg ba ikke om råd til hvordan bli en bedre mor eller noe slikt, altså. Dette med komfyren må jeg være konsekvent på, for det er som sagt ikke nok tid til "samtale" eller dulling. Gutten kan bli brannskadet for livet i løpet av sekunder. Så han får den klapsen Jeg er helt enig med deg i at man må reagere lynkjapt for å unngå at et barn skader seg. Men hvorfor ikke bare gripe tak i hånden hans for å hindre ham? Jeg har faktisk to klåfingrede toåringer, og jeg har klart å hindre dem i å skade seg uten å slå dem. så det er bedre og gripe rask tak i armen men et lite klaps på armen er ikke? det blir akkurat det samme.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2012 #23 Skrevet 10. oktober 2012 ALLE!!!! jeg kjenner som har barn uansett alder har knipset, eller gitt et klask på handa eller tatt i ørene til barne. jeg har selv tatt i øret til min datter, klapset fingrene så hun ikke skulle brenne seg på ovnen. det er stor forskjell på et lite klask og juling altså. ris som ble gjort før i tiden var med belte og skikkelig harde slag med flat hånden. tror nok flere har gjort disse små tingene også men er for stolte til og innrømme det. for og svare på spørsmålet, nei jeg hadde nok ikke ringt på grunn av noen små klaps eller og bli tatt litt i ørene. Helt ærlig talt så mener jeg dette sier mer om hva slags folk du omgås enn hva som er vanlig. Jeg har holdt fast, løftet, båret osv i forbindelse med trass, men jeg har aldri klapset, knipset, dyttet, slått, dratt i øret, lugget, klort e.l. Virkelig! og til deg som klapser til toåringen din når du lager mat... Jeg ville helt virkelig heller ventet med matlaging til pappan kom hjem enn å klapse til barnet mitt.. eller så ville jeg løpt ut og kjøpt komfyrbeskytter... Jeg skjønner at _du_ anser det som nødvendig å klapse til han når du lager mat, men det handler jo om hvordan du innretter deg. Det sier seg selv at det er mulig å forandre på rutiner o.l. slik at dette ikke blir nødvendig. Som sagt f.eks ved at du venter med matlaging til barnet har pass av faren sin. Dersom du er alenemor og ikke har noen til å passe han mens du lager mat, og barnet er opptatt av å plukke på komfyren.. ja, da trenger du en komfyrbeskytter.. enkelt og greit. å klapse til barna er ikke noe ok uansett.
kamik Skrevet 10. oktober 2012 #24 Skrevet 10. oktober 2012 Hvis du ikke klarer å komme på alternative måter å handle på synes jeg du skal ta en tur på helsestasjonen, fortelle hvordan du gjør det pr i dag, og be om noen gode råd... Nå tror jeg du misforsto meg litt. Jeg ba ikke om råd til hvordan bli en bedre mor eller noe slikt, altså. Dette med komfyren må jeg være konsekvent på, for det er som sagt ikke nok tid til "samtale" eller dulling. Gutten kan bli brannskadet for livet i løpet av sekunder. Så han får den klapsen Synd. De fleste andre klarer jo å unngå brannskader på barna uten å slå.
PlumboDamen Skrevet 10. oktober 2012 #25 Skrevet 10. oktober 2012 Jeg er helt enig med deg i at man må reagere lynkjapt for å unngå at et barn skader seg. Men hvorfor ikke bare gripe tak i hånden hans for å hindre ham? Jeg har faktisk to klåfingrede toåringer, og jeg har klart å hindre dem i å skade seg uten å slå dem. Her var det snakk om et lite klaps, ingen har blitt slått. Ta deg sammen, ok?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå