Gå til innhold

Ansatte i barnehage/skole som røyker.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det synes jeg ingenting om. Folk som røyker får ikke være i nærheten av barnet mitt pga alle giftstoffene som sitter i klærne. I tillegg lukter det helt grusomt.

Barn i barnehage skal ikke utsettes for tobakksrøyk i tiden de er i barnehagen. Det er helt forferdelig å tenke på at de ansatte i barnehagen setter egne behov fremfor å skape et røykfritt miljø for barna.

Mine barn går i en røykfri barnehage, og jeg hadde aldri godtatt at noen ansatte røyker i pausen sin.

Skulle du vært røykepoliti som passet på at de ansatte ikke hadde røyket i pausen sin da eller ?

Hvis de ansatte hadde hatt lov av barnehagen til å røyke, så hadde din mening betdd null og niks

Videoannonse
Annonse
Gjest meg mamma?
Skrevet

Jeg syns det er en uting. Man utsondrer giftstoffene lenge etter man har røykt og dette må de små få i seg.

For meg blir dette for hysterisk. På grensen til latterlig.

Du om det. Jeg har jobbet i barnehager hvor mange røyket og nå den røykfrie barnehagen. Det er klare fordeler med en røykfri barnehage.

Selvsagt er det klare fordeler med en røykfri barnehage! Det er BARE fordeler med å være røykfri..

Men jeg tror ikke barna tar skade av at ansatte/familiemedlemmer er i nærheten av dem innen en halv time etter å ha tatt seg en røyk.

At det lukter aldeles forferdelig er en helt annen sak, men det kan da umulig være farligere enn å la barna puste når de beveger seg utendørs i trafikken?

Da må jeg bare spørre, hvordan ville du knyttet deg til en omsorgsperson som du ikke syntes luktet godt eller direkte stygt?

I tillegg så går det utrolig mye utover effektiviteten på avdelingen. La oss si at det er tre ansatte på en avdeling, de har alle krav på en røykepause før og etter lunsj som de bruker omtrent ti minutter på, samt lunsjpausen da. Til sammen i løpet av dagen så blir det en hel time som de stjeler fra barna.

Serdu at røykingen kan virke inn på utrolig mange områder? Det erikke bare luften det er snakk om..

Min barnehage er nå røykfri. Men det var den ikke for så lenge siden og vi hadde aldri problemer med ansatte som tok mange røykepauser. Dø røyket i pausen sin og det var det.

I tillegg var de to mest populære ansatte blant barna røykere. Ingen av barna som hadde noen problemer med å knytte seg til dem ihvertfall.

Synes det er mange hysteriske mødre her

Skrevet

Jeg syns det er en uting. Man utsondrer giftstoffene lenge etter man har røykt og dette må de små få i seg.

For meg blir dette for hysterisk. På grensen til latterlig.

Du om det. Jeg har jobbet i barnehager hvor mange røyket og nå den røykfrie barnehagen. Det er klare fordeler med en røykfri barnehage.

Selvsagt er det klare fordeler med en røykfri barnehage! Det er BARE fordeler med å være røykfri..

Men jeg tror ikke barna tar skade av at ansatte/familiemedlemmer er i nærheten av dem innen en halv time etter å ha tatt seg en røyk.

At det lukter aldeles forferdelig er en helt annen sak, men det kan da umulig være farligere enn å la barna puste når de beveger seg utendørs i trafikken?

Da må jeg bare spørre, hvordan ville du knyttet deg til en omsorgsperson som du ikke syntes luktet godt eller direkte stygt?

I tillegg så går det utrolig mye utover effektiviteten på avdelingen. La oss si at det er tre ansatte på en avdeling, de har alle krav på en røykepause før og etter lunsj som de bruker omtrent ti minutter på, samt lunsjpausen da. Til sammen i løpet av dagen så blir det en hel time som de stjeler fra barna.

Serdu at røykingen kan virke inn på utrolig mange områder? Det erikke bare luften det er snakk om..

Pause har man krav på (og BøR benytte seg av) enten man røyker eller ikke. HVA man gjør i pausen sin mener jeg ingen har noe med.

Noen har røykeånde i 10 minutter, andre har hvitløksånde hele dagen. Jeg tror ikke noen av delene er viktige i barns tilknytning.

Du skriver at røykingen kan virke inn på utrolig mange områder. Dette var to av dem. Og luften ute kan vi legge til. Det blir tre. Hva er utrolig mange? Og hvor mye skal man la dem virke inn?

Det lukter ikke bare av ånden, men av hele mennesket. Og jo, enkelte stinker hele dagen.

å få mat av en som stinker røyk er jo ikke så behagelig. En liten knøtt som blir matet med brødskive av en røykstinkende hånd. å få kos eller trøst , å bli kledd på, å bli lest for, å få hjelp av en som stinker røyk kan jo nevnes. Ja, stort sett alle situasjoner som innebærer nærkontakt og samspillet barn -voksen blir jo ikke særlig gode og kan miste den gode kvaliteten som tiden i barnehagen skal inneholde.

Det er ikke snakk om "å la dem virke inn", men å faktisk se hvor stor innvirkning det har. F.eks når barnet sier: " æsj, du stinker" og velger bevisst en annen voksen for å få hjelp. Hva skal man si da? "Nei, du får ikke lov å velge, du må være hos den voksne selv om du syns hn er ubehagelig"? Ikke akkurat barns medvirkning...

'

Hvis et barn sier at "æsj, du stinker", så tenker jeg at det har barnet garantert lært av foreldrene sine. Man kan "stinke" av mange grunner, ikke bare av røyk. Og jeg hadde blitt flau hvis mitt barn hadde gått rundt og kommentert sånn.

Jeg jobber i barnehage, er ikke-røyker og har aldri hørt et barn kommentere det.

Gjest meg mamma?
Skrevet

Ja du og du... Her må barna nektes å møte mennesker som røyker, eller som har katt og hund (tenk på allergenene), og de som lukter hvitløk, og alle som ikke er av norsk opprinnelse og lukter naturlig sur melk sånn som oss etniske nordmenn.. jeg pleier ikke la mine barn være i nærheten av mennesker som har det støvete hjemme, røyker, onanerer, spiser hvitløk, drikker alkohol eller som kjører noe annet en el-bil. Og ikke får de være ute heller. Eller inne. Pleier stenge de inne i et sterilt rom. Med kun pedagogiske treleker.

Seriøst, hva faen er gærent med folk????

Haha. Synes jeg se deg der du spør ut folk. "Unnskyld meg, men onanerer du? Desverre da kan du ikke være sammen med mitt barn" :lol:

Gjest meg mamma?
Skrevet

Jeg skjønner hvor du vil, jeg bare tror ikke at det er et så voldsomt stort problem som du skal ha det til.

Jeg kjenner mange som røyker, og ja, de stinker i det de kommer inn fra å ha tatt seg en røyk. Men det er absolutt ikke slik at man mister alle hygieniske hensyn i det man begynner å røyke... Man kan være røyker og likevel inneha evnen til å vaske hender etter en røyk eller før behandling av mat, på lik linje med en ikkerøyker.

Enkelte røykere stinker hele dagen.

Enkelte ikkerøykere stinker hele dagen.

Jeg røyke ikke lenger, sluttet for et år siden og er veldig glad for det. Men i min "røykekarriere" har jeg ALDRI opplevd at noen, barn eller voksne, har sagt til meg: "æsj, du stinker, deg vil jeg ikke ha noe med å gjøre". Aldri. Og flere av de jeg omgås er absolutt ikke redde for å si hva de mener...

Og jeg tror det har større innvirkning enn hva mange velger å se fordi de setter sine egne ønsker og behov før barnas.

Jeg syns enkelt og greit at barna, unge og pleietrengende skal få slippe dette. Uansett om det er på grunn av lukt, astma, allergi, hygiene eller giftstoffer...

Så fordi man er på jobb så skal man utslette seg selv totalt slik at man passer best mulig inn i mamma hysteriet ditt?

Har du på barna dine maske når de er ute på trafikkerte steder også? For du vet vel at eksos er like farlig som tobakks røyk?

For et latterlig og usaklig svar. Hvis du virkelig mener at man utsletter seg selv ved å ikke inhalere gift i 7.5 time 5 dager i uka så ja det er det jeg mener. Og det er ikke et mammahysteri. Jeg er pedagogisk leder i en barnehage og det er ut i fra det perspektivet jeg diskuterer.

Er jo ikke snakk om å røyke i 7,5 time da, og du sier at jeg er usaklig!!!

Det handler o bare om at folk må få lov til å gjøre hva de ønsker når de har pause fra jobben sin.

Og det med eksos, det gadf du ikke kommentere eller? Ikke utviklet noe hysteri i forhold til dette enda??

Det var heller ikke det jeg mente, men her skal jo alt blåses ut av alle proporsjoner så det øret hører vel ikke du på.

Og nei, jeg syns ikke folk skal kunne gjøre hva de vil i pausen sin. Man skal opptre profesjonelt i sitt arbeide og ta hensyn til sine omgivelser, og syns ikke jeg at røyklukt passer inn i bildet.

Nei, jeg er ikke hysterisk i forhold til eksos, ei heller røyking. Men så oppholder ikke vi oss, hverken i barnehagen eller hjemme, langs sterkt trafikkerte veier. Fornøyd?

Men har man ubetalt pause, så er man faktisk ikke på jobb, og man står fritt til å gjøre hva man vil.

Skrevet

Ja du og du... Her må barna nektes å møte mennesker som røyker, eller som har katt og hund (tenk på allergenene), og de som lukter hvitløk, og alle som ikke er av norsk opprinnelse og lukter naturlig sur melk sånn som oss etniske nordmenn.. jeg pleier ikke la mine barn være i nærheten av mennesker som har det støvete hjemme, røyker, onanerer, spiser hvitløk, drikker alkohol eller som kjører noe annet en el-bil. Og ikke får de være ute heller. Eller inne. Pleier stenge de inne i et sterilt rom. Med kun pedagogiske treleker.

Seriøst, hva faen er gærent med folk????

Haha. Synes jeg se deg der du spør ut folk. "Unnskyld meg, men onanerer du? Desverre da kan du ikke være sammen med mitt barn" :lol:

Ja, kan kanskje virke litt sært på noen, men det er tross alt ungene mine det er snakk om og de må skjermes fra den virkelige verden i den grad det er mulig, så pleier dele ut et fire siders spørreskjema når de er i nærheten av folk uten å ha på seg vernedrakta si.

Skrevet

Bryr meg ikke, så lenge de skjuler seg. Røyker selv å jobber med barn, ikke i barnehage, men vi har et sted vi står på da.

Skrevet

Nå tilhører jeg de som synes røyking må være greit. Men, det er da veldig rart å påstå at man kan gjøre hva man vil i en ubetalt pause... Ser dere ingen problemer med å ta seg et par drinker heller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...