Gå til innhold

Hvorfor får ditt barn pakkekalender?

Anbefalte innlegg

Skrevet

November og Desember er tunge måneder synes jeg. Det er mørkt og kaldt og oftere og oftere slapsevær og ikke skikkelig snø, og ofte vanskelig å finne på ting ute pga dette (jada, det går an å kle på seg, ha på refleks og fly med lommelykt, men dørstokkmila er også ekstra drøy disse månedene synes jeg)..

Juleforberedelsene, med adventskalender som høydepunktet er et kjærkomment lys i den mørke tiden. Her i huset skjer det mye 1 desember. Det tas ned bilder fra veggene for å henge opp store forseggjorte kalendere som mormor har brodert til barna, og det henges opp 2 x 24 små og store pakker i silketråd på kalenderne. Barna hjelper til med å henge opp, og vi gleder oss til det snart er jul. I tillegg pyntes det med juleblomster, en nisse i kroken og postkassen for julepost. Vi henger opp en stor innrammet huskeliste for hva som skal gjøres i desemberdagene mtp forberedelse av jul. Barna har dekorert rammen, og listen er den samme fra år til år, og vi er så glad i den.

Regelen her i huset er å sørge for at oppgaven for den aktuelle dagen er utført før pakken i kalenderen åpnes.. Barna er enda ivrige, og minner meg på å utføre oppgavene, eller gjør det selv.. Det er alt fra å finne frem og pusse sølvtøy, til å bake julekaker, vaske inni kjøkkenskap og skuffer, og nærmere jul.. handle inn julemat, hugge juletre, pynte, finne frem eller evt kjøpe juletøy... Julegaveinnkjøp er også en del av dette selvfølgelig.

Noen ganger må man vente til neste dag med å åpne kalendergaven fordi dagens oppgave ikke er utført, men det skjer sjelden.

Jeg bruker altså kalenderne også som en del av mitt pedagogiske opplegg med barna. Dagene må brukes, og oppgaver utføres, før premien kan høstes..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...