Gå til innhold

Hvorfor får ditt barn pakkekalender?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lager det fordi:

1 Jeg liker å lage de

2 Synes det er en koselig tradisjon

3 Ungene elsker de

4 Jeg har en grunn til å titte ekstra i lekebutikker gjennom året og kjøp masse småting de egentlig ikke trenger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal ikke ha ordentlig pakkekalender, men en sånn "kommode" med knøttsmå skuffer i, som vi putter litt godteri/lego e.l. hver dag. Syns det er koselig med noe som er litt hjemmelaget og personlig, men ønsker ikke en svær greie med en hel julegave hver dag, som noen har... Nok med et par seigmenn :-)

Skrevet

Jeg fikk pakkekalender som liten og får det fortsatt av mamma! (Nå får hun av meg også.) Jeg syns det er en koselig tradisjon som jeg ønsker å bringe videre til mine barn. Jeg kjøper veldig lite "skrot" som mange snakker om. Alt av sokker, truser, strømpebukser, votter, tannbørster, drikkeflasker osv som de uansett trenger nytt av innimellom pleier jeg å ha i kalenderen. Jeg har ikke hatt noe godteri i dem fordi de har vært så små, men det kan nok hende det blir noe av det etterhvert i helgene når de blir større.

Skrevet

Jeg er ikke vokst opp med å få det og ikke stebarna mine heller,men da hun på 12 i fjor spurte så pent om å få og i bytte skulle jeg få kalender med 1 stk husarbeid hun skulle gjøre pr dag. Da var jeg kjapp med å si ja takk gitt;-)

Skrevet

De fleste kjøper vel ikke store gaver hver dag, da skjønner jeg også det å reagere på pakkekalender :)

Mine elsker småfigurer og da kjøper jeg større pakker og deler opp over flere dager. De hadde utsalg på chu chu (litt usikker på navnet her jeg sitter) 4 stykk til 30 kr så da dekker det jo en pakke 4 dager og unga blir veldig fornøyd og jeg vet de leker masse med denne typen figurer.

Ellers får de ny hårpynt for det trenger vi alltid her i huset, truser og sokker (noe de syntes er stas, heldig der) en helg får de ting til å lage julekort, en annen nye kakeformer for vi skal bake pepperkaker (bare et par former hver da resten har vi fra før av.),Par dager før jul får de eneste dyre gavene da får de hver sin julekjole for vi skal på julemiddag den dagen. Jentene mine elsker kjoler så det blir helt klart den mest populære gaven.

Og mesteparten av dette er jo ting som ville bli gjort eller de ville fått samme hva.

Jeg koser meg med å lage denne tradisjonen for barna mine, og koser meg med å se gleden og forventningen deres.

Så dette kommer jeg til å fortsette med fram til de er voksene å flytter ut om de så vil, så lenge det fortsatt er glede og ikke er slik at de blir storforlangende eller overhode ikke setter pris på det mer.

På lik linje med at de får strømpe fra nissen og må lete etter påskeegg.

Jeg håper at det gir en glede som de kan se tilbake på og ha gode minner når de selv blir voksene.

Gjest tilda med to små <3
Skrevet

Fordi jeg synes det er hyggelig å lage og jeg husker selv gleden fra da jeg var liten, og den unner jeg også mine barn.

Og fordi min svigermor har brodert en nydelig "dobbeltkalender" som min mann og svoger brukte da de var små, og mannen synes det er stas at våre to barn nå får sine kaledergaver på den.

Skrevet

For det er koselig.

Men mulig det blir mindre koselig med tiden når han blir eldre, og jeg har en til å lage kalender til. :P

Skrevet

Hvorfor ikke lage kun EN kalender og la barna velge etter tur?

Kjenner en familie med to barn som gjorde det slik. Barna lærte seg mye. Krevde aldri mer til tross for at andre barn får i bøtter og spann. Familien var ikke fattig heller, men foreldre veldig fokusert på dette med deling og samarbeid mellom barna.

Mitt barn får pakkekalender, men da kun med aktiviteter og lørdagsgodis på lørdager. Orker ikke flere leketøy og ting i huset, vi har nok, og slik du sier, jeg orker ikke å bruke penger på det. Dessuten lærer jeg barnet mitt til å IKKE bli materialistisk. Hun må vite verdien av ting, og med slik pakkekalenderopplegg blir dette vanskelig, fordi man propper på barna ting de egentlig ikke har ønsket seg en gang og heller ikke trenger.

Regner med at de fleste barn i Norge har leker så det holder, ja faktisk, er sikkert grusomt fullt i de fleste hjem.

Og tenkt på hva dette gjør med miljøet? Om alle foreldre kjøper 96 smågaver til adventskalender, det blir ganske mye produksjon. Nei, jeg sier NEI til flere gaver enn barn likevel får i jula.

Kom heller ikke her å si at "det er jo så koselig", det er ikke grunn nok til å droppe miljøet og forurensing, og ikke minst, dyrking av overfladiske barn.

Skjerpings!

Skrevet

Fordi jeg selv synes det er koselig! Eldste fikk da han var 1,5 år. Kjekk tradisjon som jeg har lyst å videreføre fra min egen barndom. Synes ikke det er så stress å kjøpe og pakke inn, begynner tidlig. Men han får ikke dyre ting da, og "opplevelser" som bake pepperkaker, pynte juletre o.l, og gjerne ting som han trenger også (sokker, tannbørste...)

Skrevet

Jeg fikk ikke selv da jeg var liten og ønsket meg det alltid. Hadde ikke tenkt å lage i år, men så kom jeg over tilbud på sleich-dyr som guttungen elsker å leke med. Kjøpte en hel haug, så når jeg kom hjem fant jeg ut at jeg kunne spare de til desember siden det var nesten nok til alle dagene :)

Skrevet

Jeg hadde sjokoladekalender når jeg var liten..

Da jeg begynte på skolen ble det pakkekalender og jeg tenkte å gjøre det på samme måten for mine barn.

Jeg bare skjønner ikke helt hva jeg skal putte i de 72 pakkene for å være ærlig!! Så godt jeg har noen år på meg enda :P

Skrevet

Her har ungene alltid fått pakkekalender fra første jul. Mormor lager pakke kalender til alle barnebarna. Innholdet i kalenderene er veldig forskjellige, og ungene syns det er kjempe stas. De får ufornuftige og fornuftige ting. Siden kalenderen blir laget gjennom hele året finner hun mange ting på salg, så det kan være store leker på den men som ikke koster mye. Det er mye sokker og litt klær i den også. Jeg syns ikke bare de skal få leker og godt i kalenderen, de skal ikke bli for bortskjemte med å bare få pakker med morroting. Og ungene blir kjempeglade når det kommer nye sokker eller truser i kalenderen.

Første året eldte jenta fikk kalender fikk hun togbane. Min mamma fant en diger pakke med togbane (fra biltema tror jeg, denne passer sammen med brio sin) som hun pakket inni 24 pakker. Jenta mi som da var 11mnd syntes togbanen på jobben hennes var så gøy å leke med, så da syns hun at det måtte komme togbane i vårt hus (og hun viste jeg hadde lyst på, jeg fikk ikke det som barn nemlig....) Jenta mi syns ikke det var noe gøy å åpne hennes kalender, men min kalender var kjempe stas, så vi åpnet hverandres kalender. Jeg fikk kjøkkenutstyr, kluter og annet til huset (akkurat flyttet inn i ny leilighet så mamma mente jeg trengte mye og laget det til en kalender) jenta syns det var så gøy. Togbanen ble lekt med, etter at jeg hadde pakket opp.

Skrevet

Jeg er nok supergammel for jeg husker kun EN venninne som fikk pakkekalender da vi var små. Men jeg kan heller ikke huske jeg var sjalu på henne.

Vi hadde bildekalendere, det syntes jeg var koseligst, men det finner jeg ikke lenger. Så hadde vi ting (sånne bittesmå plastikkdingser) da vi var større og sjokoladekalender da vi var enda større (med så vonde sjokolader at jeg som regel ikke spiste de).

Jeg lager pakkekalendere til mine to barn men føler egentlig at det går litt mot mine prinsipper... Hm.....

Skrevet

Fordi jeg syns det er en hyggelig juletradisjon. Er selv vokst opp med det, og husker godt hvor stas det er. :)

Skrevet

Fordi jeg liker å ordne det, og fordi jeg alltid ønsket meg det som liten.

Skrevet

Fordi vi ellers i året er oppptatt av at barna våre skal lære seg verdien av ting de får. Selvsagt også julegaver og slikt. Men fordi vi KAN og fordi det slettest ikke er STYR og MAS og STRESS og skjemme ungene sine bort, denne ene mnd'en av året.

Jul handler om kos, tradisjoner og ren glede. Uansett hva det er for deg, eller for meg, så syns jeg ikke at ungene f.eks skal gjøre seg fortjent til en deilig førjulstid, DET er obligatorisk! - Uansett om det er en sjokoladekalender eller en pakkekalender

Skrevet

Har en 1-åring, og han skal ikke ha kalender i år har jeg tenkt, siden han er for liten til å skjønne konseptet. Tenker at han hadde ikke skjønt noenting når han plutselig ikke fikk pakke hver dag lenger... er det helt feil å tenke slik? Skjønner jo at det blir litt vanskeligere med de som har eldre søsken som får.

Men vi har allerede begynt å samle småting som han skal få i kalenderen neste år. :)

Skrevet

Fordi det er gøy! Eldste får noen legobiter hver dag, samt en side av bruksanvisningen og ender opp med en giga Lego romskip på julaften, yngste får et dyr eller traktor o.l og får en bondegård på julaften, så hun kan leke med alle dyrerene i huset:)

Skrevet

Vi begynte i fjor for å unngå sutrete unger med massiv julefeber. Her får de ikke pakke hver dag, kun hver søndag i advent. Da får de f.eks. en film eller et spill eller noe annet kjekt. I år blir d nok en aktivitet på lørdagen i tillegg, som å bake eller noe. Så blir bare 4 pakker totalt sett hver før jul. Og da kjøper jeg heller litt mindre til dem til julaften, for de får så mye da uansett

Skrevet
Fordi vi ellers i året er oppptatt av at barna våre skal lære seg verdien av ting de får. Selvsagt også julegaver og slikt. Men fordi vi KAN og fordi det slettest ikke er STYR og MAS og STRESS og skjemme ungene sine bort, denne ene mnd'en av året. Jul handler om kos, tradisjoner og ren glede. Uansett hva det er for deg, eller for meg, så syns jeg ikke at ungene f.eks skal gjøre seg fortjent til en deilig førjulstid, DET er obligatorisk! - Uansett om det er en sjokoladekalender eller en pakkekalender

Og du mener en materialistisk førjulstid er synonymt med bra?

Kalender synes jeg er fantastisk, men skjønner ikke hva det GODE i det er når det sliter på lommeboka, miljøet og barnas syn på verdi. Min datter får aktivitetskalender med vanlige juleaktiviteter. Hun er 5 år, og synes det er toppen, selv om vennene får pakkekalendere, sjokoladekalendere og alt mulig annet.

For å skape tradisjon og glede trengs ikke materialistiske ting - men faktisk vite verdien av det man allerede har. Og jeg tror de fleste familier i Norge har små ting, store ting og alt de trenger i bøtter og spann.

Det at det er jul er ingen unnskyldning for å kunne kjøpe mer plast og bryte ned miljøet mer. Synes alle burde tenkt seg om to ganger før de kjøper ting de og barna egentlig ikke trenger.

Skrevet

Fordi jeg synes det er koselig å lage. Men hadde sikkert ikke syntes det hadde vært like koselig om jeg hadde hatt fire;)

Skrevet

Jeg kommer til å lage til mine barn fordi jeg syns det var så stas selv da jeg var liten. Jeg fikk alt mulig i pakkekalenderen: sokker, hårstrikk, godteri, julecd, julefilm og da jeg ble eldre fikk jeg nytteting jeg kom til å trenge når jeg flyttet ut, f.eks skrutrekker og oppvaskkost;) Jeg var alltid glad for det jeg fikk og syns det var stor stas.

Jenta mi blir 2 i januar og i år skal hun få kalender for første gang: kjøper juleutgaven av SingSang-kortene og pakker inn en og en. Til neste år får hun nok skikkelige gaver. Kommer nok til å følge min mors eksempel med en blanding av ting hun trenger og hadde fått uansett og leker, godteri og slikt.

Om det noengang skulle bli sure miner over det barna får i kalenderen er det stopp. Jeg har ikke tenkt å kjøpe en masse dill de kanskje har lyst på akkurat der og da for at det så skal bli skapfyll. Skulle de heller ha lyst på Legokalender eller lignende skal de få det, jeg legger ikke energi og omtanke i noe som ikke blir mottatt med takknemlighet (derfor får ikke mannen lenger).

Selv om barna får pakkekalender skal vi jo såklart ha juleaktiviteter også. Baking, pynting, aking, juleverksted osv er helt naturlige aktiviteter i adventstiden:)

Skrevet

Fordi jeg synes det er hyggelig. Hun får småting hun trenger eller ønsker seg (yndlingsfargeblyanten som er brukt opp e.l., nye hårspenner/strikker, en film, lego) og som jeg som regel kjøper i løpet av året på tilbud.

Jeg prøver å ikke dynge ned med ting i løpet av året, men at kalenderen blir noe litt spesielt.

Pakker inn i aluminiumsfolie og kalenderen har lommer, så det tar ikke så fryktelig mye tid!

Jeg hadde pakkekalender på 70-tallet. Pent brodert og greier!

Skrevet

De får fordi det er en hyggelig tradisjon. Noe jeg håper de husker med glede når de blir voksne selv. Jeg har lagt mye arbeid i selve kalenderne, jeg liker å kjøpe inn gavene og jeg liker å pakke dem inn, jeg liker gleden og entusiasmen barna viser og jeg gleder meg sammen med dem når de får åpne gavene.

1åring skal også få. Hun forstår ikke at hver gave er nedtelling til jul, men det blir bare trøbbel om hun ikke får mens søsknene får. De eldste hadde nok også protestert kraftig om jeg droppet å lage til henne.

Skrevet
Fordi vi ellers i året er oppptatt av at barna våre skal lære seg verdien av ting de får. Selvsagt også julegaver og slikt. Men fordi vi KAN og fordi det slettest ikke er STYR og MAS og STRESS og skjemme ungene sine bort, denne ene mnd'en av året. Jul handler om kos, tradisjoner og ren glede. Uansett hva det er for deg, eller for meg, så syns jeg ikke at ungene f.eks skal gjøre seg fortjent til en deilig førjulstid, DET er obligatorisk! - Uansett om det er en sjokoladekalender eller en pakkekalender
Og du mener en materialistisk førjulstid er synonymt med bra? Kalender synes jeg er fantastisk, men skjønner ikke hva det GODE i det er når det sliter på lommeboka, miljøet og barnas syn på verdi. Min datter får aktivitetskalender med vanlige juleaktiviteter. Hun er 5 år, og synes det er toppen, selv om vennene får pakkekalendere, sjokoladekalendere og alt mulig annet. For å skape tradisjon og glede trengs ikke materialistiske ting - men faktisk vite verdien av det man allerede har. Og jeg tror de fleste familier i Norge har små ting, store ting og alt de trenger i bøtter og spann. Det at det er jul er ingen unnskyldning for å kunne kjøpe mer plast og bryte ned miljøet mer. Synes alle burde tenkt seg om to ganger før de kjøper ting de og barna egentlig ikke trenger.

Men i herrens navn, jeg skrev jo, at det er forskjellig fra familie til familie hva disse verdiene og hva kosen er. For meg og oss så er det veldig kos og kunne skjemme de ekstra bort med dette i juletider, mens for andre som kanskje ikke har råd, eller har et annet syn, så er en sjokoladekalender nok.

Jeg har ikke noe mindre respekt for, eller ser ned på andre fordi de ikke gir ungene sine pakkekalendere. Jeg gav uttrykk for hvordan VI har det.

Jeg hadde selv bare sjokoladekalender , frem til jeg var ca 8/9 år, og har ikke følt at jeg har manglet noe. Vi hadde ikke god råd akkurat, men jeg merket det på meg, når alle de andre i klassen snakket om alle de fine tingene (selvom det var småtteri) de fikk i sine pakkekalendere. Det var IKKE en god følelse å hver dag på skolen i førjulstiden, å komme på skolen å være den ene som ikke kunne uttale meg. For imens de andre snakket om fine hårspennet, hoppetau, spill osv, så skulle jeg liksom fortelle om den fine jesuskrybba som det var bilde av bak sjokoladen?

Vi driver med mange mange juleaktiviteter i hele førjulstiden. I dag er det slik at veldig mange har en pakkekalender. Hvorfor skal ikke jeg, så lenge jeg syns det er greit og jeg har råd til det, gjøre det for min sønn?

Har du er like klart svar på det eller?

Jeg har heller ikke sagt at en pakkekalender Må inneholde dritdyre ting, det kan være aktiviteter for barnet og resten av familien, som er minst like hyggelig. Men det må få bli opp til hver enkelt, og her har vi valgt det slik.

Pakkekalenderen har jeg laget selv, og brukte 6 uker (!!) non stop hvert ledige minutt på å klippe, sy, tegne, lime, stryke, strikke, feste, hekle, pakke inn osv på å lage den, men siden jeg er så forbanna materialistisk som du antyder, så kunne jeg jo heller bare kjøpt en da ;)

Og det med miljø er vel en helt annen diskusjon, strengt talt, og har du ikke 11 andre mnd'er å bruke den energien på? JEG gidder ikke gå inn på en debatt som omhandler miljøet, og hvordan vi i juletider kan bruke mindre plast asså. Den debatten får du ta med noen andre.

god natt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...