Gå til innhold

arbeidsgiver angående sykemelding

Anbefalte innlegg

Skrevet
Det som er nå er at denne personen har egentlig ferie nå, men siden ble sykemeldt pga dette så har jo denne personen ferie tilgode igjen. Vi er veldig rause angående dette det er ikke noe med det å gjøre, men vi blir veldig sårbare siden denne personen har en sjefstilling i bedriften. Det er umulig med hjemmekontor. Men vi er jo villige til å tilrettelegge selvfølgelig, men denne personen er ikke villig til å samarbeide med oss angående dette. Ville gjerne tilbudt noen dager permisjon, men tenker jo selvfølgelig litt sånn at det er litt synd at det er bedriften som skal betale for at denne personen kan bearbeide sorgen. Personlig har jeg vært igjennom samlivsbrudd og jeg sa ifra til der jeg jobbet der at jeg trengte å ta ut noen dager ferie for å så bli klar til jobb igjen.
på selve sykmeldingen der kravet skal fylles ut står det. er det planlakt ferie i den tiden du er sykmeldt. hvis det er det så skal han ikke ha betalt for den tiden.
Ikke de 5 første dagene, nei, men hvis sykdommen varer lengre enn 5 dager har man krav på sykemelding, samt å få resterende ferie siden.

jeg har vært sykmeldt over lengre tid nå og fikk beskjed om at hvis det var planlakt ferie i sommer så fikk jeg ikke sykepenger for di dagene. jeg hadde heldighvis ikke avtalt noe ferie med arbeidsgiveren min så har den fortsatt til gode.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du som arbeidsgiver kan vel kreve at den sykmeldte får vurdering av en annen lege om du ikke " tror" på sykemeldinger.

Gjorde nesten det selv en gang som arbeidsgiver men det ble ikke nødvendig.

Men da var det snakk om svindel.

har full forståelse for deg som arbeidsgiver i denne situasjonen, det er ikke enkelt for en liten bedrift når det blir arbeidsgiverperioden.

Den sykmeldte må ha erklæring fra legen om han skal beholde sykepenger fra NAV.

Skrevet

Du som arbeidsgiver kan vel kreve at den sykmeldte får vurdering av en annen lege om du ikke " tror" på sykemeldinger.

Gjorde nesten det selv en gang som arbeidsgiver men det ble ikke nødvendig.

Men da var det snakk om svindel.

har full forståelse for deg som arbeidsgiver i denne situasjonen, det er ikke enkelt for en liten bedrift når det blir arbeidsgiverperioden.

Den sykmeldte må ha erklæring fra legen om han skal beholde sykepenger fra NAV.

Må ha erklæring fra legen om han skal beholde sykepenger i utlandet skulle det stå.

Skrevet
Bare fordi jeg lurer litt på dette så er jeg en liten sympatisk arbeidsgiver. Er det kun det noen av dere har lest? Jeg har jo sagt at jeg skjønner det veldig godt, men hvis ikke dere har vært arbeidsgiver så tror jeg mange av dere har problemer med å se arbeidsgiver sin side av denne saken. Er det slik at arbeidsgivere ikke skal se på rettighetene sine, men kun arbeidstakeren? Dette er mitt levebrød, hvis ikke jeg klarer å få noe til å gå rundt så har ingen av mine ansatte jobb. Er det så vanskelig å forstå at jeg prøver bare å se på hva som er lovlig sykemelding eller ei. Spør ikke om jeg er en sympatisk arbeidsgiver eller ei. Men virker som man kun kan være irritert på arbeidsgiver her og hvis man ikke får det som man vil så er det lettere å sykemelde seg enn å ta situasjoner opp med arbeidsgiver. Jeg skrev at vi er villig til å tilrettelegge, men dette var personen ikke villig til. Personen ville bare reise ut av landet for det var dens måte å reagere på...så vidt jeg vet må man jo søke om det...
Hvordan kan du tilrettelegge for en som griner, er deprimert og synes forferdelig synd på seg selv? Ha en orkester som spiller muntre sanger, og et lass med lommetørkler?

Man kan f. eks sørge for at vedkommende får sitte på eget kontor, ha bare noen få enkle oppgaver, jobbe bare et par timer om dagen osv. om vedkommende orker å reise utenlands, så skal du ikke se bort fra at det ville hjulpet å være på jobben litt også. Av og til så kan det være godt å ha fokus på noe annet enn seg selv i en slik situasjon.

Ikke alt skal være arbeidsgivers ansvar. Vi har en god sykelønnsordning i dette landet her, men ikke alt er "syk". Trist er ikke syk. Man kan selvfølgelig kalle det en depresjon, men det er å sykeliggjøre helt normale følelser og reaksjoner, og er det en klok vei å gå da?

Jeg skjønner godt at HI stusser litt ved denne sykemeldingen, og synes absolutt at det er klokt å undersøke litt. Personen som er sykemeldt har uansett ferie, om jeg forsto det riktig, så fri fra jobben har han jo okke som.

Skrevet
Bare fordi jeg lurer litt på dette så er jeg en liten sympatisk arbeidsgiver. Er det kun det noen av dere har lest? Jeg har jo sagt at jeg skjønner det veldig godt, men hvis ikke dere har vært arbeidsgiver så tror jeg mange av dere har problemer med å se arbeidsgiver sin side av denne saken. Er det slik at arbeidsgivere ikke skal se på rettighetene sine, men kun arbeidstakeren? Dette er mitt levebrød, hvis ikke jeg klarer å få noe til å gå rundt så har ingen av mine ansatte jobb. Er det så vanskelig å forstå at jeg prøver bare å se på hva som er lovlig sykemelding eller ei. Spør ikke om jeg er en sympatisk arbeidsgiver eller ei. Men virker som man kun kan være irritert på arbeidsgiver her og hvis man ikke får det som man vil så er det lettere å sykemelde seg enn å ta situasjoner opp med arbeidsgiver. Jeg skrev at vi er villig til å tilrettelegge, men dette var personen ikke villig til. Personen ville bare reise ut av landet for det var dens måte å reagere på...så vidt jeg vet må man jo søke om det...
Hvordan kan du tilrettelegge for en som griner, er deprimert og synes forferdelig synd på seg selv? Ha en orkester som spiller muntre sanger, og et lass med lommetørkler?
Man kan f. eks sørge for at vedkommende får sitte på eget kontor, ha bare noen få enkle oppgaver, jobbe bare et par timer om dagen osv. om vedkommende orker å reise utenlands, så skal du ikke se bort fra at det ville hjulpet å være på jobben litt også. Av og til så kan det være godt å ha fokus på noe annet enn seg selv i en slik situasjon. Ikke alt skal være arbeidsgivers ansvar. Vi har en god sykelønnsordning i dette landet her, men ikke alt er "syk". Trist er ikke syk. Man kan selvfølgelig kalle det en depresjon, men det er å sykeliggjøre helt normale følelser og reaksjoner, og er det en klok vei å gå da? Jeg skjønner godt at HI stusser litt ved denne sykemeldingen, og synes absolutt at det er klokt å undersøke litt. Personen som er sykemeldt har uansett ferie, om jeg forsto det riktig, så fri fra jobben har han jo okke som.

Sykeliggjøre normale følelser og reaksjoner? Har du noen gang gått gjennom opprivende brudd? Antagligvis ikke. Man "kaller" ikke dette depresjon, mange BLIR deprimert av det. Man kan bli helt ødelagt av kjærlighetssorg, usikkerhet som følger med deling av barn, salg av hus, at ditt livs kjærlighet plutselig bryter ut. Jeg har selv gått gjennom stygt skilsmisse, og trua meg på jobb hver dag. Enden på visa var at jeg ble fullstendig utbrent. Kan ikke se hvor gunstig det er for arbeidsgiver at folk heller blir langtidssykemeldt fordi de går tomme.

Er du like fintfølende overfor folk som har mistet barnet sitt for eksempel? "Synd og trist at deres lille skal begraves imorgen, men du må da komme på jobb i dag, for trist er ikke syk". Glad jeg ikke jobber for deg. Du vet, med empati og forståelse er det lettere å beholde gode arbeidstagere.

Skrevet

Hvor lenge er han sykmeldt da?

Jeg jobber i en privat bedrift. Min kollega har vært sykmeldt siden 1 august på grunn av det samme som din arbeidstaker. Ser heller ikke ut som min kollega kommer tilbake på en god stund enda. Arbeidsgiver har godtatt dette, men hva de synes om det er en annen sak.

Synes du skal være så raus at du gir han litt rom for å komme over sjokket

Skrevet
Man kan f. eks sørge for at vedkommende får sitte på eget kontor, ha bare noen få enkle oppgaver, jobbe bare et par timer om dagen osv. om vedkommende orker å reise utenlands, så skal du ikke se bort fra at det ville hjulpet å være på jobben litt også. Av og til så kan det være godt å ha fokus på noe annet enn seg selv i en slik situasjon. Ikke alt skal være arbeidsgivers ansvar. Vi har en god sykelønnsordning i dette landet her, men ikke alt er "syk". Trist er ikke syk. Man kan selvfølgelig kalle det en depresjon, men det er å sykeliggjøre helt normale følelser og reaksjoner, og er det en klok vei å gå da? Jeg skjønner godt at HI stusser litt ved denne sykemeldingen, og synes absolutt at det er klokt å undersøke litt. Personen som er sykemeldt har uansett ferie, om jeg forsto det riktig, så fri fra jobben har han jo okke som.
Sykeliggjøre normale følelser og reaksjoner? Har du noen gang gått gjennom opprivende brudd? Antagligvis ikke. Man "kaller" ikke dette depresjon, mange BLIR deprimert av det. Man kan bli helt ødelagt av kjærlighetssorg, usikkerhet som følger med deling av barn, salg av hus, at ditt livs kjærlighet plutselig bryter ut. Jeg har selv gått gjennom stygt skilsmisse, og trua meg på jobb hver dag. Enden på visa var at jeg ble fullstendig utbrent. Kan ikke se hvor gunstig det er for arbeidsgiver at folk heller blir langtidssykemeldt fordi de går tomme. Er du like fintfølende overfor folk som har mistet barnet sitt for eksempel? "Synd og trist at deres lille skal begraves imorgen, men du må da komme på jobb i dag, for trist er ikke syk". Glad jeg ikke jobber for deg. Du vet, med empati og forståelse er det lettere å beholde gode arbeidstagere.

Det var voldsomt da!

Du vet ingenting om meg, men antar en hel del ting. I tillegg bommer du på det meste. Du er også rask til å anta at andre opplever brudd på samme måte som deg. Det stemmer vel heller ikke? Og hvor kommer døde barn inn i bildet?

Ikke alle med kjærlighetssorg, eller annen sorg blir deprimert. Ikke alle vonde følelser er en lidelse man skal ha sykepenger fra arbeidsgiver/staten for.

Og, jeg er jaggu glad for at ikke du jobber for meg heller, for folk som trekker konklusjoner raskere enn Lucky Luke fungerer dårlig i min bransje...

Skrevet
Det som er nå er at denne personen har egentlig ferie nå, men siden ble sykemeldt pga dette så har jo denne personen ferie tilgode igjen. Vi er veldig rause angående dette det er ikke noe med det å gjøre, men vi blir veldig sårbare siden denne personen har en sjefstilling i bedriften. Det er umulig med hjemmekontor. Men vi er jo villige til å tilrettelegge selvfølgelig, men denne personen er ikke villig til å samarbeide med oss angående dette. Ville gjerne tilbudt noen dager permisjon, men tenker jo selvfølgelig litt sånn at det er litt synd at det er bedriften som skal betale for at denne personen kan bearbeide sorgen. Personlig har jeg vært igjennom samlivsbrudd og jeg sa ifra til der jeg jobbet der at jeg trengte å ta ut noen dager ferie for å så bli klar til jobb igjen.
på selve sykmeldingen der kravet skal fylles ut står det. er det planlakt ferie i den tiden du er sykmeldt. hvis det er det så skal han ikke ha betalt for den tiden.
Ikke de 5 første dagene, nei, men hvis sykdommen varer lengre enn 5 dager har man krav på sykemelding, samt å få resterende ferie siden.
jeg har vært sykmeldt over lengre tid nå og fikk beskjed om at hvis det var planlakt ferie i sommer så fikk jeg ikke sykepenger for di dagene. jeg hadde heldighvis ikke avtalt noe ferie med arbeidsgiveren min så har den fortsatt til gode.
'

Da tror jeg noen har prøvd å narre deg.

Har en arbeidstaker som blir syk under ferien rett på ny ferie og sykepenger under ferien?

Dette reguleres først og fremst av ferieloven § 9 nr. 1 annet ledd som lyder:

"Arbeidstaker som har vært helt arbeidsufør minst 6 virkedager i ferien, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager ferie utsettes og gis som ny ferie senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt."

Videre heter det i bestemmelsens tredje ledd:

"Medfører arbeidsuførhet at feriefritid ikke blir avviklet innen ferieårets utløp, kan arbeidstaker kreve å få overført inntil 12 virkedager ferie til det påfølgende ferieår. Krav om overføring må fremsettes innen ferieårets utløp."

Forutsetninger

For å få rett til ny ferie må altså følgende fire vilkår være oppfylt:

1. Arbeidstaker må ha vært arbeidsufør i minst 6 virkedager (dvs. fem ukedager da ferielovens begrep virkedager også omfatter lørdager). Dersom arbeidstaker har vært syk i mindre enn 5 dager i ferien har han ikke rett til å få utsatt ferie.

2. Arbeidstakeren må være helt arbeidsufør. Retten til utsatt ferie gjelder for det første bare ved full (100 prosent) arbeidsuførhet. Hvis arbeidstaker kun er delvis arbeidsufør, har han ikke rett til utsatt ferie.

3. Kravet om utsettelse av ferien må fremsettes "uten ugrunnet opphold" etter at arbeidet er gjenopptatt etter ferien. Etter ordlyden kreves det således at arbeidstaker er raskt ute med å fremsette et slikt krav.

4. Arbeidsuførheten må dokumenteres med legeerklæring. Egenmelding er således ikke tilstrekkelig ved et krav om utsatt ferie.

Skrevet
' Da tror jeg noen har prøvd å narre deg. Har en arbeidstaker som blir syk under ferien rett på ny ferie og sykepenger under ferien? Dette reguleres først og fremst av ferieloven § 9 nr. 1 annet ledd som lyder: "Arbeidstaker som har vært helt arbeidsufør minst 6 virkedager i ferien, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager ferie utsettes og gis som ny ferie senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt." Videre heter det i bestemmelsens tredje ledd: "Medfører arbeidsuførhet at feriefritid ikke blir avviklet innen ferieårets utløp, kan arbeidstaker kreve å få overført inntil 12 virkedager ferie til det påfølgende ferieår. Krav om overføring må fremsettes innen ferieårets utløp." Forutsetninger For å få rett til ny ferie må altså følgende fire vilkår være oppfylt: 1. Arbeidstaker må ha vært arbeidsufør i minst 6 virkedager (dvs. fem ukedager da ferielovens begrep virkedager også omfatter lørdager). Dersom arbeidstaker har vært syk i mindre enn 5 dager i ferien har han ikke rett til å få utsatt ferie. 2. Arbeidstakeren må være helt arbeidsufør. Retten til utsatt ferie gjelder for det første bare ved full (100 prosent) arbeidsuførhet. Hvis arbeidstaker kun er delvis arbeidsufør, har han ikke rett til utsatt ferie. 3. Kravet om utsettelse av ferien må fremsettes "uten ugrunnet opphold" etter at arbeidet er gjenopptatt etter ferien. Etter ordlyden kreves det således at arbeidstaker er raskt ute med å fremsette et slikt krav. 4. Arbeidsuførheten må dokumenteres med legeerklæring. Egenmelding er således ikke tilstrekkelig ved et krav om utsatt ferie.

ok. men jeg ble ikke syk under ferien jeg vettu. jeg var allerede syk meldt. men uansett da så tror jeg han kommer raskere tilake med noen dager og komme seg på og få ordnet en del ting som sikkert må ordnes. skal han gå hjemme og sture over lengre tid blir han ikke bedre av det så.

Skrevet
' Da tror jeg noen har prøvd å narre deg. Har en arbeidstaker som blir syk under ferien rett på ny ferie og sykepenger under ferien? Dette reguleres først og fremst av ferieloven § 9 nr. 1 annet ledd som lyder: "Arbeidstaker som har vært helt arbeidsufør minst 6 virkedager i ferien, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager ferie utsettes og gis som ny ferie senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt." Videre heter det i bestemmelsens tredje ledd: "Medfører arbeidsuførhet at feriefritid ikke blir avviklet innen ferieårets utløp, kan arbeidstaker kreve å få overført inntil 12 virkedager ferie til det påfølgende ferieår. Krav om overføring må fremsettes innen ferieårets utløp." Forutsetninger For å få rett til ny ferie må altså følgende fire vilkår være oppfylt: 1. Arbeidstaker må ha vært arbeidsufør i minst 6 virkedager (dvs. fem ukedager da ferielovens begrep virkedager også omfatter lørdager). Dersom arbeidstaker har vært syk i mindre enn 5 dager i ferien har han ikke rett til å få utsatt ferie. 2. Arbeidstakeren må være helt arbeidsufør. Retten til utsatt ferie gjelder for det første bare ved full (100 prosent) arbeidsuførhet. Hvis arbeidstaker kun er delvis arbeidsufør, har han ikke rett til utsatt ferie. 3. Kravet om utsettelse av ferien må fremsettes "uten ugrunnet opphold" etter at arbeidet er gjenopptatt etter ferien. Etter ordlyden kreves det således at arbeidstaker er raskt ute med å fremsette et slikt krav. 4. Arbeidsuførheten må dokumenteres med legeerklæring. Egenmelding er således ikke tilstrekkelig ved et krav om utsatt ferie.
ok. men jeg ble ikke syk under ferien jeg vettu. jeg var allerede syk meldt. men uansett da så tror jeg han kommer raskere tilake med noen dager og komme seg på og få ordnet en del ting som sikkert må ordnes. skal han gå hjemme og sture over lengre tid blir han ikke bedre av det så.

De som blir syke midt i en feire, er også i en PLANLAGT ferie. Regelen er den samme. De kan IKKE nekte deg å ta ferien siden så lenge du gjør som følger:

Ferielovens bestemmelse:

§ 9. Ferieavvikling under sykdom, permisjon, arbeidskamp mv

(1) (Ferieavvikling under sykdomsfravær mv)

Arbeidstaker som blir helt arbeidsufør før ferien, kan kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien.

Skrevet

De som blir syke midt i en feire, er også i en PLANLAGT ferie. Regelen er den samme. De kan IKKE nekte deg å ta ferien siden så lenge du gjør som følger:

Ferielovens bestemmelse:

§ 9. Ferieavvikling under sykdom, permisjon, arbeidskamp mv

(1) (Ferieavvikling under sykdomsfravær mv)

Arbeidstaker som blir helt arbeidsufør før ferien, kan kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien.

Skrevet
Dette er skummelt å lese synes jeg.... Som arbeidsgiver har du INGENTING med hvorfor en person er sykemeldt, og kan ikke overstyre sykemeldingen! LEGEN sykemelder og du som arbeidsgiver innretter deg etter det!
selv om legen sykemelder så er jo jeg pliktig til å finne løsninger på problemet og som arbeidsgiver. Hvis jeg ikke følger opp og slike ting er det bøter fra NAV faktisk. Jeg vet hvorfor, og legen har jo mest sannsynlig skrevet en kode, men det er ikke alt man har rett på sykepenger til... Jeg var bare ute etter det... Men virker som veldig mange her er kun arbeidstakere her og ikke kan se arbeidsgiver sin side så det her er jo bare dumt...

Det benyttes ikke koder ved sykemelding som ikke gir rett til sykepenger. Andre diagnosekoder ville kun havnet i en journal, og ikke på en sykemelding.

Diagnosen får du nok ikke vite, men det faktum at legen har sykemeldt ham gjør at arbeidsuførheten nok er reell.

At han oppsøker familie og nære for å være sammen med dem akkurat nå, er sunt, og gjør ham raskere frisk igjen fra en psykisk reaksjon enn om han blir sittende hjemme alene.

Hvis du vil ha ham raskt tilbake ville jeg minimum ha gitt ham to uker med ro å komme seg på, før jeg begynte å snakke om tilrettelegging eller annet. Press fra deg i denne situasjonen, kan føre til sterkere reaksjoner, og lengre sykemelding.

Fortell ham at han er savnet og ønsk ham god bedring :).

Skrevet

jaja

da får han ta ferie. eller perm uten lønn.. i sin sykemelding.

noen trenger å komme seg bort.

for å så komme sterkere tilbake.

dersom dette er en person som lett tar "sykedager" i hytt og pinevær hadde jeg betvilet sykemeld til nav.

Skrevet

kansje du bare kan legge ned bedriften din, siden du ikke har råd til å betale 16 dager sykemelding, virker ikke som den går noe bra

Skrevet

bedriften går veldig bra den, men hvis du tror at det ikke er sårbart i en liten bedrift at en blir sykemeldt over en godt stund så vil jeg ikke si at du er så veldig med på notene over hvordan det er å drive bedrift.

Men har funnet ut at det er jo bare dumt å spørre her om sånne ting for det er ikke så mange arbeidsgivere her og alle arbeidstakere mener jo all grunn er sykemeldingsgrunn.

Han skal ha planlagt ferie i sin sykemelding, han ønsket å få betalt ferie noe han ikke fikk så ble han sykemeldt i stedet. Ja da lurer jeg.

Men 16 dager sykemelding er ganske lenge og en stor kostnad i en liten bedrift. Spesielt når denne personen har personalansvar. Denne personen tyr ofte lett til egenmeldingsdager og...

Siden ferien var planlagt og ikke får betalt så kan jeg så mine tvil angående sykemeldingen.

Det er jo ikke bare 16 dager sykemelding man må betale, man må jo få inn noen andre til å gjøre denne jobben. Og siden dette var en person med ansvar og er på mnd lønn så betyr det at kostnadene for denne sårbare perioden vi er inni nå blir veldig kostbart.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

bedriften går veldig bra den, men hvis du tror at det ikke er sårbart i en liten bedrift at en blir sykemeldt over en godt stund så vil jeg ikke si at du er så veldig med på notene over hvordan det er å drive bedrift.

Men har funnet ut at det er jo bare dumt å spørre her om sånne ting for det er ikke så mange arbeidsgivere her og alle arbeidstakere mener jo all grunn er sykemeldingsgrunn.

Han skal ha planlagt ferie i sin sykemelding, han ønsket å få betalt ferie noe han ikke fikk så ble han sykemeldt i stedet. Ja da lurer jeg.

Men 16 dager sykemelding er ganske lenge og en stor kostnad i en liten bedrift. Spesielt når denne personen har personalansvar. Denne personen tyr ofte lett til egenmeldingsdager og...

Siden ferien var planlagt og ikke får betalt så kan jeg så mine tvil angående sykemeldingen.

Det er jo ikke bare 16 dager sykemelding man må betale, man må jo få inn noen andre til å gjøre denne jobben. Og siden dette var en person med ansvar og er på mnd lønn så betyr det at kostnadene for denne sårbare perioden vi er inni nå blir veldig kostbart.

Tror ikke de svarer sånn fordi de selv ikke er arbeidsgiver, men nettopp fordi de er arbeidstakere og vet hvor viktig tillitt fra leder er.

Nå kommer du jo med relativ viktig informasjon her som ikke jeg har lest tidligere. Da blir jo saken en helt annen.

men om han har mndlønn, hvorfor har han da ikke betalt ferie? Og om han kom med sykemelding etter at du avslo ønsket om betalt ferie blir det jo noe helt annet. Da er du i din fulle rett til å betvile grunnen for sykemeldingen.

Som sagt lenger opp vet jeg godt hvordan det er, og jeg hadde noe av det samme for ikke lenge siden. Ansatt som ikke dukket opp, ringte altfor seint for å gi beskjed om sykdom, for så å bli sykemeldt fordi vedkommende ville på fest langt avgårde. (Prøvde å bytte vakter, når det ikke gikk ble vedkommende syk). Nå jobber ikke jeg i en liten bedrift, men i en ia-bedrift, så reglene er litt anderledes....

Selvom jeg forstår frustrasjonen din så tror jeg du er tjent med å enten la dette passerer, eller finne en annen til jobben hans.

Skrevet
bedriften går veldig bra den, men hvis du tror at det ikke er sårbart i en liten bedrift at en blir sykemeldt over en godt stund så vil jeg ikke si at du er så veldig med på notene over hvordan det er å drive bedrift. Men har funnet ut at det er jo bare dumt å spørre her om sånne ting for det er ikke så mange arbeidsgivere her og alle arbeidstakere mener jo all grunn er sykemeldingsgrunn. Han skal ha planlagt ferie i sin sykemelding, han ønsket å få betalt ferie noe han ikke fikk så ble han sykemeldt i stedet. Ja da lurer jeg. Men 16 dager sykemelding er ganske lenge og en stor kostnad i en liten bedrift. Spesielt når denne personen har personalansvar. Denne personen tyr ofte lett til egenmeldingsdager og... Siden ferien var planlagt og ikke får betalt så kan jeg så mine tvil angående sykemeldingen. Det er jo ikke bare 16 dager sykemelding man må betale, man må jo få inn noen andre til å gjøre denne jobben. Og siden dette var en person med ansvar og er på mnd lønn så betyr det at kostnadene for denne sårbare perioden vi er inni nå blir veldig kostbart.

Han ønsket å få betalt ferie men fikk ikke? Du VET at du som arbeidsgiver er forpliktet til å betale feriepenger til dine arbeidstakere? Og du tror kanskje han har "taimet" separasjonen til ferien eller? Beklager, men jeg forstår ikke hvordan du kan være arbeidsgiver når du ikke har peiling på arbeidstakernes rettigheter og ikke har forståelse for at det ER en risiko for enhver bedrift at arbeidstakerne blir syke.

P.S. Hadde min arbeidsgiver lagt ut i det vide og brede på nett om hvor lite hun tror på min sykmelding, at jeg er en snylter osv, så hadde jeg sagt opp på dagen.

Skrevet

Det er ikke sykeliggjøring av følelser et menneske går igjennom i livet, det er heller å tillate å la arbeidstaker bearbeide og akseptere slike følelser og lære seg å takle de.

Jeg er selv kraftig deprimert. Når jeg er på jobb har jeg på en maske for kundenes og kollegaers del. Det er ikke mye pleie av følelser.

Når jeg er sykemeldt av samme grunn, så pleier jeg mine tanker og følelser, jeg bearbeider min depresjon. Slik kan jeg raskere bli frisk.

Og dessuten, depresjon slo meg så kraftig ut at jeg ikke klarte å gjøre daglige gjøremål som å rydde, ta meg av min datter, lage mat, stå opp om morgenen osv. Arbeidsgiver ville ikke tjent på å ha meg på jobb heltid.

Skrevet
bedriften går veldig bra den, men hvis du tror at det ikke er sårbart i en liten bedrift at en blir sykemeldt over en godt stund så vil jeg ikke si at du er så veldig med på notene over hvordan det er å drive bedrift. Men har funnet ut at det er jo bare dumt å spørre her om sånne ting for det er ikke så mange arbeidsgivere her og alle arbeidstakere mener jo all grunn er sykemeldingsgrunn. Han skal ha planlagt ferie i sin sykemelding, han ønsket å få betalt ferie noe han ikke fikk så ble han sykemeldt i stedet. Ja da lurer jeg. Men 16 dager sykemelding er ganske lenge og en stor kostnad i en liten bedrift. Spesielt når denne personen har personalansvar. Denne personen tyr ofte lett til egenmeldingsdager og... Siden ferien var planlagt og ikke får betalt så kan jeg så mine tvil angående sykemeldingen. Det er jo ikke bare 16 dager sykemelding man må betale, man må jo få inn noen andre til å gjøre denne jobben. Og siden dette var en person med ansvar og er på mnd lønn så betyr det at kostnadene for denne sårbare perioden vi er inni nå blir veldig kostbart.
Han ønsket å få betalt ferie men fikk ikke? Du VET at du som arbeidsgiver er forpliktet til å betale feriepenger til dine arbeidstakere? Og du tror kanskje han har "taimet" separasjonen til ferien eller? Beklager, men jeg forstår ikke hvordan du kan være arbeidsgiver når du ikke har peiling på arbeidstakernes rettigheter og ikke har forståelse for at det ER en risiko for enhver bedrift at arbeidstakerne blir syke. P.S. Hadde min arbeidsgiver lagt ut i det vide og brede på nett om hvor lite hun tror på min sykmelding, at jeg er en snylter osv, så hadde jeg sagt opp på dagen.

Personen har fått feriepenger. Så du mener da jeg skal betale full lønn i ferien samt feriepenger?

Jeg har og full forståelse for separasjon, men å først ville ha ferie betalt for å så få sykemelding siden ikke det gikk med dobbel betaling ja.. jeg må jo få lov til å lure på hva som skjer her.

Hvis du hadde og da vært min arbeidstaker så hadde jeg latt deg gå på dagen hvis ikke du kan skjønne at jeg vil finne ut av rettighetene mine som arbeidsgiver angående dette spørsmålet.

Folk her legger ut i det vide og det brede om alt mulig her så om jeg spør fra en arbeidsgivers side er det så dumt?

Det er jo flere her som mener de bør sykemelde seg eller ta egenmeldingsdager for de ikke får det som de vil hos sjefen sin...så ja er det så rart at man tror noen snylter mer enn andre med tanke på arbeidshistorikken til personen.

Jeg ville ikke ut med alt mulig her, men det var jo bare arbeidstaker sin situasjon som skal belyses her....

har selv vært i en slik situasjon, men er det slik at arbeidsgiver skal betale for dette mener du?

Jeg begynner å bli lei at det er arbeidsgiver som skal vike for alt og må finne seg i alt.

Skrevet
Han ønsket å få betalt ferie men fikk ikke? Du VET at du som arbeidsgiver er forpliktet til å betale feriepenger til dine arbeidstakere? Og du tror kanskje han har "taimet" separasjonen til ferien eller? Beklager, men jeg forstår ikke hvordan du kan være arbeidsgiver når du ikke har peiling på arbeidstakernes rettigheter og ikke har forståelse for at det ER en risiko for enhver bedrift at arbeidstakerne blir syke. P.S. Hadde min arbeidsgiver lagt ut i det vide og brede på nett om hvor lite hun tror på min sykmelding, at jeg er en snylter osv, så hadde jeg sagt opp på dagen.

En har da ikke rett på feriepenger hvis man er ansatt i år. Feriepenger utbetalt i 2 012 er opparbeidet i 2011

Skrevet
Personen har fått feriepenger. Så du mener da jeg skal betale full lønn i ferien samt feriepenger? Jeg har og full forståelse for separasjon, men å først ville ha ferie betalt for å så få sykemelding siden ikke det gikk med dobbel betaling ja.. jeg må jo få lov til å lure på hva som skjer her. Hvis du hadde og da vært min arbeidstaker så hadde jeg latt deg gå på dagen hvis ikke du kan skjønne at jeg vil finne ut av rettighetene mine som arbeidsgiver angående dette spørsmålet. Folk her legger ut i det vide og det brede om alt mulig her så om jeg spør fra en arbeidsgivers side er det så dumt? Det er jo flere her som mener de bør sykemelde seg eller ta egenmeldingsdager for de ikke får det som de vil hos sjefen sin...så ja er det så rart at man tror noen snylter mer enn andre med tanke på arbeidshistorikken til personen. Jeg ville ikke ut med alt mulig her, men det var jo bare arbeidstaker sin situasjon som skal belyses her.... har selv vært i en slik situasjon, men er det slik at arbeidsgiver skal betale for dette mener du? Jeg begynner å bli lei at det er arbeidsgiver som skal vike for alt og må finne seg i alt.
Om han fikk feriepengene, men jobbet da skal han selvfølgelig ha lønn når han har ferie.
Skrevet
Personen har fått feriepenger. Så du mener da jeg skal betale full lønn i ferien samt feriepenger? Jeg har og full forståelse for separasjon, men å først ville ha ferie betalt for å så få sykemelding siden ikke det gikk med dobbel betaling ja.. jeg må jo få lov til å lure på hva som skjer her. Hvis du hadde og da vært min arbeidstaker så hadde jeg latt deg gå på dagen hvis ikke du kan skjønne at jeg vil finne ut av rettighetene mine som arbeidsgiver angående dette spørsmålet. Folk her legger ut i det vide og det brede om alt mulig her så om jeg spør fra en arbeidsgivers side er det så dumt? Det er jo flere her som mener de bør sykemelde seg eller ta egenmeldingsdager for de ikke får det som de vil hos sjefen sin...så ja er det så rart at man tror noen snylter mer enn andre med tanke på arbeidshistorikken til personen. Jeg ville ikke ut med alt mulig her, men det var jo bare arbeidstaker sin situasjon som skal belyses her.... har selv vært i en slik situasjon, men er det slik at arbeidsgiver skal betale for dette mener du? Jeg begynner å bli lei at det er arbeidsgiver som skal vike for alt og må finne seg i alt.
Om han fikk feriepengene, men jobbet da skal han selvfølgelig ha lønn når han har ferie.

Eller han fikk både feriepenger og lønn i juni dobbelt opp da), og har klart å svi av alt nå. Penger har en tendens til å svi i lommene til enkelte. Jeg antar HI har fulgt regelverket ang. lønnsutbetaling.

Denne ansatte høres jo litt suspekt ut, så da kan du jo prøve å bestride sykemeldingen. Ha i bakhodet allikevel hva dette kan gjøre med samarbeidsklimaet senere. Er kampen vert å ta? Han vil jo få vite at sykemeldingen er bestridt, men han vil jo mest sannsynlig få utbetalt sykepenger for det.

Skrevet
Eller han fikk både feriepenger og lønn i juni dobbelt opp da), og har klart å svi av alt nå. Penger har en tendens til å svi i lommene til enkelte. Jeg antar HI har fulgt regelverket ang. lønnsutbetaling. Denne ansatte høres jo litt suspekt ut, så da kan du jo prøve å bestride sykemeldingen. Ha i bakhodet allikevel hva dette kan gjøre med samarbeidsklimaet senere. Er kampen vert å ta? Han vil jo få vite at sykemeldingen er bestridt, men han vil jo mest sannsynlig få utbetalt sykepenger for det.

Ingen utbetaler lønn OG feriepenger samme måned. Jeg har alltid jobbet i juni, og tatt ferie i juli, så fikk jeg feriepenger i juni (da jeg jobbet) og lønn i juli (da jeg var på ferie). Synes hele innlegget er troll fra ende til annen. Og ja jeg gjentar at som arbeidsgiver skal du ha høyere terskel for å legge private ting om ansatte ut på nett, en i forhold mellom mann, svigermor, mor, nabo osv. Det handler om tillitt mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Og nei, jeg har ikke hatt mer enn TRE egenmeldingsdager både i år og ifjor, pluss 2 syke barn-dager, til tross for at jeg er alvorlig kronisk syk. Så jeg skriver ikke dette fordi jeg føler meg truffet.

Skrevet

Vi betaler ut lønn og feriepenger samtidig, og trekker når den ansatte har ferie. Og jeg har personalansvar for en bedrift med ca 200 ansatte.

Så å si at ingen gjør dette er jo bare direkte latterlig....

Skrevet

Som arbeidsgiver har du full rett til å bestride en sykmelding!

Dersom en av mine medarbeidere hadde først søkt om ferie og fått avslag for deretter å komme med en sykmelding for samme periode, så hadde jeg absolutt begynt å lure!

De fleste vet hvor enkelt det er å få en sykmelding fra lege. Bare si at du er sliten, deprimert, gråter etc, g legen vil utvilsomt skrive ut en sykmelding for en uke eller to uten å stille de største spørsmålene!

Sorg i seg selv ER ingen sykdomsdiagnose og gir faktisk ikke rett til sykepenger. Såkalte personlige diagnoser (z-diagnoser) gir heller ikke rett til sykepenger (for de mer interesserte, så kan man jo søke opp disse diagnosene via ICD-10).

Til HI; Jeg ville begynt med å ta en telefon til legen og spørre om årsaken til sykmeldingen. Altså ikke diagnosen, men konkret hvilke arbeidsoppgaver han er sykmeldt fra. Fortell også at du har avslått ferie i samme periode som sykmeldingen gjelder for, samt forklar hvilke muligheter du har for tilrettelegging.

Hvis du etter denne telefonsamtalen fortsatt mener at du kan bestride sykmeldingen, så tar du samme telefon til NAV og forteller at du har avslått ferie i samame periode samt forklarer hvilke tilretteleggingsmuligheter du har og si at du vil bestride sykepengene!

Dersom en arbeidsgiver bestrider sykepenger i arbeidsgiverperioden, må NAV gjøre en konkret vurdering av om sykmeldingen er rett eller ikke. I slike tilfeller kan NAV forhåndsutbetale sykepenger i arbeidsgiverperioden og evt. tilbakekreve dette av arbeidsgiver i ettertid.

Jeg har jobbet med HR og vi har i flere tilfeller bestredet en sykmelding. Disse tilfellene var uten unntak tilstander vi mente ikke falt inn under sykdom som ga rett til sykepenger. Vi tar da alltid kontakt med legen og NAV for å forklare vår side av saken. I noen saker får vi opplysninger fra legen som underbygger arbeidstakers sykmelding og vi utbetaler da selvfølgelig sykepenger. Men i mange saker viser det seg at arbeidsgiver har presentert en helt annen side av saken til legen enn den som er reell. F.eks blir det presentert at arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge, at arbeidsgiver har bedt arbeidstaker gå til lege og be om sykmelding, arbeidstaker lyver på seg symptomer som ved nærmere undersøkelse viser seg å ikke være reelle etc etc etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...