Gå til innhold

arbeidsgiver angående sykemelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

fikk innlevert en sykemelding på fredagskveld hvor en er sykemeldt pga kona ønsket separasjon..

har ikke fått snakket med nav enda, men er dette gyldig grunn for sykemelding? eller å få sykepenger?

Vi er en veldig liten bedrift så slike ting er vi ganske sårbare på.

Skjønner jo at det er vondt, men mener det ikke er rett at vi må betale for dette....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sorg eller reaksjon etter samlivsbrudd er ingen sykdomsdiagnose og gir ikke rett til sykepenger. Men dersom følgene av samlivsbruddet er en mer alvorlig psykisk reaksjon som f.eks depresjon gir dette rett til sykepenger.

Det er ikke du som arbeidsgiver som skal vurdere dette. NAV vurderer om diagnosen legen har satt gir grunnlag for å betale ut sykepenger.

Skrevet
Sorg eller reaksjon etter samlivsbrudd er ingen sykdomsdiagnose og gir ikke rett til sykepenger. Men dersom følgene av samlivsbruddet er en mer alvorlig psykisk reaksjon som f.eks depresjon gir dette rett til sykepenger. Det er ikke du som arbeidsgiver som skal vurdere dette. NAV vurderer om diagnosen legen har satt gir grunnlag for å betale ut sykepenger.

Signerer overlord, dere som arbeidsgiver står fritt til å betvile sykemeldingen om dere mener den ikke er reell, men skummelt å begi seg ut på medisinske vurderinger før nav har gjort en slik vurdering..

Skrevet

Men hvordan vet du at det er grunnen?

Det bruker da ikke stå på sykemeldingen hvorfor en person er sykmeldt?

Det har det hvertfall ikke gjort på mine og arb.giver har da ingen rett på å vite hvorfor.

Skrevet

Er det ikke slik at det IKKE står grunnen til at man er sykemeldt på den delen arbeidsgiver/NAV får?

Skrevet

egentlig så har ikke du rett på og vite grunnen til sykmelding.

Skrevet
Er det ikke slik at det IKKE står grunnen til at man er sykemeldt på den delen arbeidsgiver/NAV får?

Det stemmer, sykemeldingsårsak står ikke på del D.. Arbeidsgiver har ingen rett til å vite grunnen for sykemelding, men arbeidstaker er forpliktet til å samarbeide med arb. giver i forhold til tilrettelegging....

Skrevet

Jeg vet jeg ikke har rett, men denne personen sa det til meg da personen leverte sykemeldingen derfor vet jeg dette.

Selvfølgelig er det ikke jeg som skal vurdere dette, men bare lurte egentlig. For de første 16 dagene er det jo jeg som arbeidsgiver som betaler uansett.

Men skal ta kontakt med NAV å høre angående dette på mandag, men lurte bare på om noen av dere visste noe.

HI

Skrevet

ja, personen er vel deprimert, så han har rett på sykemelding.

Skrevet

Arbeidsgiver har ikke krav på å vite diagnosen eller bakenforliggende årsak, så jeg synes den sykemeldte er modig og raus som forteller dette.

Sorg og sjokk etter f.eks. samlivsbrudd, å miste barn eller ektefelle, er ikke sykemeldingsgrunn eller diagnose i seg selv. Slike hendelser m.fl. er likevel alvorlige nok til at de gjerne gir en sterk psykisk reaksjon som gjør at han ikke klarer å arbeide. Antar at diagnosen er situasjonsbetinget stressreaksjon eller liknende, da depresjon ikke er noe som inntreffer over natten, men kan være en mulig diagnose som overtar senere.

Jeg mener derfor at arbeidsgiver gjør dermed lurt i å la den ansatte bearbeide sorgen og reaksjonen, og ta hans opplysninger om egen arbeidsevne for tiden på alvor, for slik å unngå en langtidssykemelding. å være imøtekommende og eventuelt høre om han kan tenke seg å jobbe redusert eller hjemmefra istedenfor å være helt sykemeldt, kan være en ide.

Skrevet

Det som er nå er at denne personen har egentlig ferie nå, men siden ble sykemeldt pga dette så har jo denne personen ferie tilgode igjen.

Vi er veldig rause angående dette det er ikke noe med det å gjøre, men vi blir veldig sårbare siden denne personen har en sjefstilling i bedriften. Det er umulig med hjemmekontor.

Men vi er jo villige til å tilrettelegge selvfølgelig, men denne personen er ikke villig til å samarbeide med oss angående dette.

Ville gjerne tilbudt noen dager permisjon, men tenker jo selvfølgelig litt sånn at det er litt synd at det er bedriften som skal betale for at denne personen kan bearbeide sorgen.

Personlig har jeg vært igjennom samlivsbrudd og jeg sa ifra til der jeg jobbet der at jeg trengte å ta ut noen dager ferie for å så bli klar til jobb igjen.

Skrevet

Jeg fikk ikke sykepenger av arbeidsgiver da jeg ble sykemeldt pga situasjonsbetinget depresjon, for arbeidsgiver mente at det ikke var gyldig grunn. Utrolig sårende at min sorg ikke ble tatt på alvor fordi andre ikke ble sykemeldt på grunn av sånne ting. Dessverre var jeg ung da og turte ikke ta det opp med arbeidsgiver, så mistet to ukers lønn pga vanskelig arbeidsgiver.

Synes ikke du skal si noe til han hvertfall, tenk for en sårbar situasjon han er i.

Skrevet

Jeg skjønner hvor sårbar situasjon det er, har vært i den selv. Men jeg leker ikke butikk. Det er vel og bra å ta hensyn til arbeidstaker, men det er ikke arbeidsgiver som skal betale for alt. Det er nok å betale på i dagens marked.

Skrevet

Arbeidsgiver betaler bare for de 16 første dagene. Jeg driver selv en (veldig) liten bedrift med bare meg selv og en til og har kjent på kroppen den situasjonen du sitter i nå.

En sykmelding er en sykmelding og det er legen som vurderer om pasienten er skikket til å utføre arbeidet sitt. Hva er alternativet dersom du lager trøbbel rundt dette? enda lengre sykmelding evt en oppsigelse.

Jeg sjønner frustrasjonen din, men regelverket er som det er. Og det er en heeeeelt annen diskusjon :-)

Skrevet

Jeg skal ikke lage trøbbel på det, men det er bare litt frustrerende.

Men bare lurte på om det var noen situasjoner hvor sykemelding ikke går igjennom tenkte jeg bare på.

Skrevet

Du kan jo selvsagt betvile dette til NAV, og gå videre med det. Som kanskje fører til at han ikke får lønn for perioden, fordi DU mener han ikke trenger å være sykemeldt. Da kan du fort ende opp med en ansatt mindre, og er du tjent med det?

Jeg forstår hvor sårbart det er, jeg får sykemeldinger slengt etter meg på jobben i tide og utide, og det er et helvettes mas med å få leid inn folk og ikke minst er det dyrt. Ene og alene sørget min avdeling for å gå med over 200.000 i underskudd på 3 mndr. Men vi kan ikke betvile folks måter å takle en sorg på. Og selvom du klarte deg med "et par dager ferie" så er det ikk sikkert han gjør det.

Skrevet
Det som er nå er at denne personen har egentlig ferie nå, men siden ble sykemeldt pga dette så har jo denne personen ferie tilgode igjen. Vi er veldig rause angående dette det er ikke noe med det å gjøre, men vi blir veldig sårbare siden denne personen har en sjefstilling i bedriften. Det er umulig med hjemmekontor. Men vi er jo villige til å tilrettelegge selvfølgelig, men denne personen er ikke villig til å samarbeide med oss angående dette. Ville gjerne tilbudt noen dager permisjon, men tenker jo selvfølgelig litt sånn at det er litt synd at det er bedriften som skal betale for at denne personen kan bearbeide sorgen. Personlig har jeg vært igjennom samlivsbrudd og jeg sa ifra til der jeg jobbet der at jeg trengte å ta ut noen dager ferie for å så bli klar til jobb igjen.

på selve sykmeldingen der kravet skal fylles ut står det. er det planlakt ferie i den tiden du er sykmeldt. hvis det er det så skal han ikke ha betalt for den tiden.

Skrevet
Det som er nå er at denne personen har egentlig ferie nå, men siden ble sykemeldt pga dette så har jo denne personen ferie tilgode igjen. Vi er veldig rause angående dette det er ikke noe med det å gjøre, men vi blir veldig sårbare siden denne personen har en sjefstilling i bedriften. Det er umulig med hjemmekontor. Men vi er jo villige til å tilrettelegge selvfølgelig, men denne personen er ikke villig til å samarbeide med oss angående dette. Ville gjerne tilbudt noen dager permisjon, men tenker jo selvfølgelig litt sånn at det er litt synd at det er bedriften som skal betale for at denne personen kan bearbeide sorgen. Personlig har jeg vært igjennom samlivsbrudd og jeg sa ifra til der jeg jobbet der at jeg trengte å ta ut noen dager ferie for å så bli klar til jobb igjen.
på selve sykmeldingen der kravet skal fylles ut står det. er det planlakt ferie i den tiden du er sykmeldt. hvis det er det så skal han ikke ha betalt for den tiden.

Ikke de 5 første dagene, nei, men hvis sykdommen varer lengre enn 5 dager har man krav på sykemelding, samt å få resterende ferie siden.

Skrevet

Så det vil si at hvis denne arbeidstakeren ikke hadde stolet på deg og fortalt deg hvorfor han var sykemeldt så hadde han fått sykepenger, fordi du har ingen rett til å vite hvorfor han er det, og hadde da heller ikke kunnet reagert på det. det er vel legen som skal avgjøre om mannen er i stand til å være på jobb eller ikke? jeg hadde følt at du hadde brutt taushetsplikten din som leder om du hadde gått ut med noe så personlig ovenfor meg. ikke synes jeg du er serlig sympatisk sjef heller!

Skrevet

Slike arbeidsgivere er en av grunnen til at jeg takket nei til rutinemessig sykmelding i 3 dager etter en abort. For da hadde det blitt spørsmål om hvorfor jeg er sykmeldt, og hvis jeg hadde fortalt det så hadde jeg fått beskjed om at jeg var dum som ble uplanlagt gravid, og at abort ikke er grunn til sykmelding siden det er mitt eget problem.

Som arbeidsgiver så er det slik at man har den risikoen at ansatte blir syke. Psykisk og fysisk sykdom er likestilt når det gjelder sykmeldingsgrunn, hvis personen er ute av stand til å utføre arbeidsoppgavene sine for en periode. Men hva foreslår du, at en kraftig deprimert person går på jobb, der han er totalt fraværende, griner foran kunder og er null effektiv? Du tjener jo ikke noe på å ha ham der uansett.

Skrevet

Vi har i alle fall hatt 3 slike sykemeldinger bare nå etter sommerfeiren. Jeg skjønner ikke helt hva du kan gjøre med det. Det som pleier å stå som sykemeldingsgrunn er, depresjon, utbrendthet, psykisk stress......

De dammene hos meg som har vært gjennom dette nå i det siste har virkelig blitt slått rett i bakken av dette og jeg ser ikke for meg at de hadde kunnet fungere på jobb. et samlivsbrud fører ofte med seg fler ting da.

Må bare si jeg føler virkelig med de som jeg kjenner til som nettopp har vert igjennom dette.

Skrevet

Dette er skummelt å lese synes jeg....

Som arbeidsgiver har du INGENTING med hvorfor en person er sykemeldt, og kan ikke overstyre sykemeldingen!

LEGEN sykemelder og du som arbeidsgiver innretter deg etter det!

Skrevet

Bare fordi jeg lurer litt på dette så er jeg en liten sympatisk arbeidsgiver. Er det kun det noen av dere har lest?

Jeg har jo sagt at jeg skjønner det veldig godt, men hvis ikke dere har vært arbeidsgiver så tror jeg mange av dere har problemer med å se arbeidsgiver sin side av denne saken.

Er det slik at arbeidsgivere ikke skal se på rettighetene sine, men kun arbeidstakeren?

Dette er mitt levebrød, hvis ikke jeg klarer å få noe til å gå rundt så har ingen av mine ansatte jobb. Er det så vanskelig å forstå at jeg prøver bare å se på hva som er lovlig sykemelding eller ei.

Spør ikke om jeg er en sympatisk arbeidsgiver eller ei.

Men virker som man kun kan være irritert på arbeidsgiver her og hvis man ikke får det som man vil så er det lettere å sykemelde seg enn å ta situasjoner opp med arbeidsgiver.

Jeg skrev at vi er villig til å tilrettelegge, men dette var personen ikke villig til. Personen ville bare reise ut av landet for det var dens måte å reagere på...så vidt jeg vet må man jo søke om det...

Skrevet
Dette er skummelt å lese synes jeg.... Som arbeidsgiver har du INGENTING med hvorfor en person er sykemeldt, og kan ikke overstyre sykemeldingen! LEGEN sykemelder og du som arbeidsgiver innretter deg etter det!

selv om legen sykemelder så er jo jeg pliktig til å finne løsninger på problemet og som arbeidsgiver. Hvis jeg ikke følger opp og slike ting er det bøter fra NAV faktisk.

Jeg vet hvorfor, og legen har jo mest sannsynlig skrevet en kode, men det er ikke alt man har rett på sykepenger til...

Jeg var bare ute etter det...

Men virker som veldig mange her er kun arbeidstakere her og ikke kan se arbeidsgiver sin side så det her er jo bare dumt...

Skrevet
Bare fordi jeg lurer litt på dette så er jeg en liten sympatisk arbeidsgiver. Er det kun det noen av dere har lest? Jeg har jo sagt at jeg skjønner det veldig godt, men hvis ikke dere har vært arbeidsgiver så tror jeg mange av dere har problemer med å se arbeidsgiver sin side av denne saken. Er det slik at arbeidsgivere ikke skal se på rettighetene sine, men kun arbeidstakeren? Dette er mitt levebrød, hvis ikke jeg klarer å få noe til å gå rundt så har ingen av mine ansatte jobb. Er det så vanskelig å forstå at jeg prøver bare å se på hva som er lovlig sykemelding eller ei. Spør ikke om jeg er en sympatisk arbeidsgiver eller ei. Men virker som man kun kan være irritert på arbeidsgiver her og hvis man ikke får det som man vil så er det lettere å sykemelde seg enn å ta situasjoner opp med arbeidsgiver. Jeg skrev at vi er villig til å tilrettelegge, men dette var personen ikke villig til. Personen ville bare reise ut av landet for det var dens måte å reagere på...så vidt jeg vet må man jo søke om det...

Hvordan kan du tilrettelegge for en som griner, er deprimert og synes forferdelig synd på seg selv? Ha en orkester som spiller muntre sanger, og et lass med lommetørkler?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...