Gå til innhold

Kan jeg saksøke Nav pga dette ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så rart at ikke legen ville skrive ut sykemelding mer da! En ting er å ikke få sykepenger (som du burde ha fått), men noe helt annet er å miste jobben fordi man er syk. Han må jo være komplett idiot om han ikke har skjønt at man mister jobben om man ikke har sykemelding, sykepenger eller ei. Huff, stor klem til deg, HI, det høres ikke enkelt ut!

Fri rettshjelp kan du få hos jussbuss eller JURK, de kan også rådgi deg videre og kanskje ta saken din om den er reel... Jeg tror imidlertid du vil få større effekt ved å kontakte pressen enn ved å gå gjennom et tregt rettssystem - så klart under forutsetning av at advokaten mener du har en god sak :) Uansett hva du velger å gjøre ønsker jeg deg lykke til, ikke gi deg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
det første som slo meg var at legen hadde sykmeldt deg med en diagnose som ikke gir rett til sykepenger. jeg jobber på legekontor og vi fikk tlf fra nav ang en pas. som var sykmeldt pga mobbing på arb.plassen. det ga ingen rett til utbetaling. usikker på hvilke andre diagnoser dette gjelder, men kan det være årsaken? klaget du på¨vedtaket til nav... har jo krav på å¨vite årsaken til avslag.
Mobbing er ingen diagnose. Men reaksjoner og sykdommer som følge av mobbing er det helt klart. NAV har nok enten noen inkompetente ansatte på området, eller har rett og slett "prøvd" seg. http://amv.legehandb...gg-1-11568.html
Om legen har skrevet "mobbing på arbeidsplassen" som årsak til sykemeldingen, så er ikke det noe som git rett til sykepenger, og det har ingenting med inkompetanse eller ansatte som "prøver seg" å gjøre. Om legen mener at pasienten lider av depresjon eller søvnmangel fordi vedkommende blir mobbet, så må legen sykemelde med dette som diagnose. Dette skal legen vite.
Sett deg litt inn i dette! Legen kan ikke ha skrevet "mobbing" som sykemeldingskode, da denne ikke finnes i diagnosesystemet! Han/ hun kan derimot f.eks. ha satt depresjon som diagnose, og tilleggsoppslyst at årsaken antas å være mobbing, og dette er i såfall helt gyldig sykemeldingsgrunn og ikke grunnlag fra NAV for å nekte sykepenger.
jeg var vel litt rask i formuleringen, viste ikke at det var så mange flisespikkere her, men det er en diagnose ja som heter konflikter på arbeidsplassen. det var den jeg mente. vet ikke om det har noe som helst med hi å gjøre. var bare ett eksempel jeg hadde fra vårt legekontor som ikke ga pasienten rett til sykepenger selv om hun var sykmeldt. og som svar til de som mener nav ikke hadde noe innsyn i diagnose før etter 16 dager så stemmer heller ikke det. sykmeldingen består av 4 deler: A,B,C og D. del A sender legen direkte til nav,den dagen du blir sykmeldt og der står diagnosen.

Det finnes ingen diagnose som heter "konflikt på arbeidsplassen" heller. Det er derimot en avkrysningsboks på skjemaet hvor dette står som tilleggsopplysning.

Det er dessuten stor forskjell på en konflikt og mobbing. Konflikt er gjensidig kniving mellom to eller flere relativt jevnbyrdige, mens det er mobbing når det mot en person utføres 'overgrep' av fysisk, psykisk eller organisatorisk art.

Dessverre forstår mange, inkludert leger, ikke alltid forskjellen. Og ofte er ikke forskjellen så lett å se heller, da en liten konflikt f.eks. kan ha utviklet seg til trakassering/ mobbing av en av partene.

Hvis legen har krysset av for "konflikt" som tilleggsopplysning dersom årsaken var mobbing, så har han nok i beste mening likevel dessverre krysset av feil.

Skrevet
det første som slo meg var at legen hadde sykmeldt deg med en diagnose som ikke gir rett til sykepenger. jeg jobber på legekontor og vi fikk tlf fra nav ang en pas. som var sykmeldt pga mobbing på arb.plassen. det ga ingen rett til utbetaling. usikker på hvilke andre diagnoser dette gjelder, men kan det være årsaken? klaget du på¨vedtaket til nav... har jo krav på å¨vite årsaken til avslag.
Mobbing er ingen diagnose. Men reaksjoner og sykdommer som følge av mobbing er det helt klart. NAV har nok enten noen inkompetente ansatte på området, eller har rett og slett "prøvd" seg. http://amv.legehandb...gg-1-11568.html
Om legen har skrevet "mobbing på arbeidsplassen" som årsak til sykemeldingen, så er ikke det noe som git rett til sykepenger, og det har ingenting med inkompetanse eller ansatte som "prøver seg" å gjøre. Om legen mener at pasienten lider av depresjon eller søvnmangel fordi vedkommende blir mobbet, så må legen sykemelde med dette som diagnose. Dette skal legen vite.
Sett deg litt inn i dette! Legen kan ikke ha skrevet "mobbing" som sykemeldingskode, da denne ikke finnes i diagnosesystemet! Han/ hun kan derimot f.eks. ha satt depresjon som diagnose, og tilleggsoppslyst at årsaken antas å være mobbing, og dette er i såfall helt gyldig sykemeldingsgrunn og ikke grunnlag fra NAV for å nekte sykepenger.
jeg var vel litt rask i formuleringen, viste ikke at det var så mange flisespikkere her, men det er en diagnose ja som heter konflikter på arbeidsplassen. det var den jeg mente. vet ikke om det har noe som helst med hi å gjøre. var bare ett eksempel jeg hadde fra vårt legekontor som ikke ga pasienten rett til sykepenger selv om hun var sykmeldt. og som svar til de som mener nav ikke hadde noe innsyn i diagnose før etter 16 dager så stemmer heller ikke det. sykmeldingen består av 4 deler: A,B,C og D. del A sender legen direkte til nav,den dagen du blir sykmeldt og der står diagnosen.
Det finnes ingen diagnose som heter "konflikt på arbeidsplassen" heller. Det er derimot en avkrysningsboks på skjemaet hvor dette står som tilleggsopplysning. Det er dessuten stor forskjell på en konflikt og mobbing. Konflikt er gjensidig kniving mellom to eller flere relativt jevnbyrdige, mens det er mobbing når det mot en person utføres 'overgrep' av fysisk, psykisk eller organisatorisk art. Dessverre forstår mange, inkludert leger, ikke alltid forskjellen. Og ofte er ikke forskjellen så lett å se heller, da en liten konflikt f.eks. kan ha utviklet seg til trakassering/ mobbing av en av partene. Hvis legen har krysset av for "konflikt" som tilleggsopplysning dersom årsaken var mobbing, så har han nok i beste mening likevel dessverre krysset av feil.

huff asså! diagnose koden er Z564 å heter konflikt med overordnet og kolleger. det finnes også en diagnosekode for uspes. problemer i forhold til arbeidsliv, den er Z567. Men hvorfor henger du deg opp i dette. HI har jo oppklart den delen av situasjonen.

Skrevet

Diagnosen er depresjon,noe man har rett til sykemelding.I Tillegg fikk jeg psykiatrisk hjelp ved siden av.hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...