Gå til innhold

Skolen blander seg i alt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

gå til avisen med dette, vg vil nok helt sikkert skrive om denne naziskolen;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Dette: Det jeg reagerte på er dette: "Barnet får et brev med hjem som dere som foresatte skal skrive under på."Dere som foreldre skal forklare barnet deres hva for konsekvens det skal få i hjemmet."

Aha, da beklager jeg ;) Slik du hadde skrevet, så trodde jeg du mente at det å rekke opp hender var teit, og å avbryte andre mens de snakket er greit :D:P

:D

Skjønte det selv da jeg så hvordan jeg hadde skrevet det ;)

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet
Jeg må bare få kommentere det med å sykle til skolen. Ser det er mange som har misforstått det. H.I skriver jo at barna ikke får lov å sykle med foreldrene en gang. Ærlig talt det er jo helt bak mål. Jeg og mitt barn i 2.klasse har syklet sammen hver dag til skolen siden hun startet i 1.klasse. Såklart ikke på vinteren eller ekstremt regnfulle dager. Men sammen med meg får hun jo sykle.
Ikke noe rart unger blir fetere og fetere når SKOLEN pålegger foreldre å kjøre ungene istedet for å sykle med dem til skolen, før viss alder.
Skolen pålegger ikke foreldrene å kjøre. De sier det skal dannes gågrupper der foreldrene følger barna til skolen, per fot, på omgang.

Og de som har for langt å gå, må kjøres? Det er lettere å få ungene til å sykle til skolen hvis de har 3-4 km veg, enn å gå.

Skrevet
gå til avisen med dette, vg vil nok helt sikkert skrive om denne naziskolen;)

Det kan selvfølgelig være fristende, men jeg har ikke tro på å bruke media på den måten for å henge ut noen før ganske mange andre midler er forsøkt.

Jeg tenker heller jeg tar en prat med de andre foreldrene jeg kjenner best om dette og så tar det opp med skolen igjen. Trenger jo ikke begynne å krangle med en gang. Sansynlig vis er reglene godt ment, selv om jeg synes de går alt for langt. Får forsøke å få dem til å moderere seg litt før jeg lager en større sak ut av det :)

HI

Skrevet
Jeg må bare få kommentere det med å sykle til skolen. Ser det er mange som har misforstått det. H.I skriver jo at barna ikke får lov å sykle med foreldrene en gang. Ærlig talt det er jo helt bak mål. Jeg og mitt barn i 2.klasse har syklet sammen hver dag til skolen siden hun startet i 1.klasse. Såklart ikke på vinteren eller ekstremt regnfulle dager. Men sammen med meg får hun jo sykle.
Ikke noe rart unger blir fetere og fetere når SKOLEN pålegger foreldre å kjøre ungene istedet for å sykle med dem til skolen, før viss alder.
Skolen pålegger ikke foreldrene å kjøre. De sier det skal dannes gågrupper der foreldrene følger barna til skolen, per fot, på omgang.
Og de som har for langt å gå, må kjøres? Det er lettere å få ungene til å sykle til skolen hvis de har 3-4 km veg, enn å gå.

De som har over 2 km har skolebuss.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Ikke her jeg bor.

Gjest Antarctica
Skrevet
Så vidt jeg forstår er det overhodet ikke læreren som setter disse reglene men foreldrene. Det er foreldrerepresentantene som ha snekret sammen disse reglene i håp om å bli kvitt problemer med mobbing o.l. Du får sørge for å bli foreldrerepresentant neste år, så får du være med å lage reglene. Men uansett hvordan dette blir lagt frem er det jo ikke påtvungne regler, dere velger jo selv om dere følger FAU sine forslag eller ikke.
Nei, det er ikke foreldrerepresentantene som har laget reglene. De ble valgt på samme foreldremøte. Reglene ble presantert av lærergruppen som skolens opplegg. Foreldrerepresentantene fikk bare en liste over hvilke oppgaver de skulle ta seg av gjennom året.

DET har skolen ingen ting med! På min skole arrangerer 4.klasseforeldrene 17.maifeiring og 6.-klasseforeldrene juletrefest. Skolen bare låner ut lokalene, det er FAU som har innført det og som gjennomfører det, og hvis man ikke kan eller vil delta, er det til FAU man melder fra.

Skrevet

Hadde rektor på noen av de skolene jeg har jobbet på foreslått å innføre dette kobbelet av regler hadde jeg kikket meg rundt etter det skjulte kameraet...

Skrevet
Ikke her jeg bor.

2 km for førsteklassingene, 4 km for de eldre elevene her. Det er en lovpålakt tjeneste kommunen er pålakt å tilby.

http://www.lovdata.no/all/tl-19980717-061-008.html

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet
Ikke her jeg bor.
2 km for førsteklassingene, 4 km for de eldre elevene her. Det er en lovpålakt tjeneste kommunen er pålakt å tilby. http://www.lovdata.no/all/tl-19980717-061-008.html

Ja, ja, det er mange lovpålaGte tjenester som ikke eksisterer. Som for eksempel avlastningshjem, som skal vÆre i hver kommune. Og synes du virkelig det er lett for en 2. klassing å gå 4 kilometer til skolen og bruker 1.5 time per veg? Hvem har tid til det? Når det tar 15 minutter å sykle...

Skrevet
Her har de en regel eg syns er tull: Ungene har to regler: 1: rekke opp hånda 2: ikke avbryte når noen snakker
Synes du dette er tull? å rekke opp hånda har jo "alltid" vært i skolen. Og å ikke avbryte noen som snakker er normal folkeskikk som alle burde lære seg!

det var ikke reglene hun synes var tull men det at foreldrene ble bedt om å snakke med barna og gi dem konsekvenser HJEMME når disse reglene ble brutt.

Skrevet
Ikke her jeg bor.
2 km for førsteklassingene, 4 km for de eldre elevene her. Det er en lovpålakt tjeneste kommunen er pålakt å tilby. http://www.lovdata.n...17-061-008.html
Ja, ja, det er mange lovpålaGte tjenester som ikke eksisterer. Som for eksempel avlastningshjem, som skal vÆre i hver kommune. Og synes du virkelig det er lett for en 2. klassing å gå 4 kilometer til skolen og bruker 1.5 time per veg? Hvem har tid til det? Når det tar 15 minutter å sykle...

Nei, jeg har ikke sakt at det er lett for alle 2. klassinger, jeg ville bare påpeke at dette er noe dere kan kreve om dere ikke får det.

Gjest Antarctica
Skrevet
Her har de en regel eg syns er tull: Ungene har to regler: 1: rekke opp hånda 2: ikke avbryte når noen snakker
Synes du dette er tull? å rekke opp hånda har jo "alltid" vært i skolen. Og å ikke avbryte noen som snakker er normal folkeskikk som alle burde lære seg!
det var ikke reglene hun synes var tull men det at foreldrene ble bedt om å snakke med barna og gi dem konsekvenser HJEMME når disse reglene ble brutt.

I så fall støtter jeg henne. Hva jeg vil straffe barna for og hva slags mamma jeg vil være hjemme har skolen null å gjøre med. Og dersom de bryter en regel som gjelder på skolen, skal da også straffen komme på skolen. Noe annet er jo absurd.

Skrevet

Det er greit at skolen lager en hvis liste over hva som er grei skolemat slik at barn får med seg sunn mat. (altså det ikke er lov å ha med kaker og søtsaker for eksempel.) Eller legge forbud mot en matvare om det er slik at et barn er hyperallergisk og kan bli syk bare av å være i nærheten av denne matvaren. Bortsett fra det har de svært lite med hva slags mat som sendes med.

Det er greit de ikke vil ha utlevering av bursdagsinvitasjoner i skole og sfo, og det er da greit at de oppfordrer til at man inviterer alle jenter, alle gutter eller alle barna.(slik at ingen blir utestengt, tenk om et barn ikke blir invitert i noen bursdager. Det er ufattelig trist for dette barnet.)

De kan også tipse om å feire flere bursdager sammen og at det er lov å leie gymsalen.

Men de kan ikke pålegge dere å invitere alle, feiere sammen med andre eller leie gymsalen for feiring.

Høres ut som de har laget en grei regel for å få inn litt ekstra penger til skolen.

De har jo heller ikke noe med å bestemme at man ikke skal gi gaver til alle bursdagsbarn men denne reglen har sikkert kommer fordi det er noen foreldre som ikke har råd til å kjøpe gaver til alle i klassen og da må velge bort bursdager på grunn av dette.

Akkurat det med sykling til skolen er ganske vanlig for de fleste barneskoler, enten 4 eller 5 klasse. Og det har med sikkerhet å gjøre. At de vil at 6 åringer skal følges til og fra skolen kan jeg også forstå.

Her jeg bor har de laget et system at de yngste blir hentet hjemme av elevene i største trinn og fulgt til skole og så blir fulgt hjem. en til to store med ansvar for en til 4 små som bor i nærheten av seg.

Dette gjelder da barn som ikke har skoleskyss og ikke er på sfo(noe omtrent 75% har da vi bor på bygda og det er en veldig liten skole og til dels store avstander)

Dette er for sikkerhet i forhold til biler men også fordi en 6 åring fort oppdager noe spennende på veien og glemmer tiden også videre.

At skolen ikke vil dere skal benytte leksehjelp tilbudet er jo igjen for å spare penger, men det burde dere faktisk klage inn til høyere hold.

Tror denne skolen er i overkant redd for at noen skal oppleve noe som urettferdig, men det er slik i livet at vi ikke alltid får likt her i verden og det er vel egentlig best at barn skjønner dette fra barnsbein av slik at det ikke blir helt krise for de når de blir tenåringer-voksene og opplever at de ikke har like mye som det naboen har.

Det at den på nabopulten har en matpakke som er mer spennende en sin egen er vel et greit sted å begynne.

Skrevet

Dette er faktisk noe av det sykeste jeg har lest!

Det eneste som henger på greip er at elevene ikke får sykle alene til skolen før en viss alder, og at alle guttene/jentene blir invitert til bursdag.

Hva barna har i matpakka eller hvor/hvordan bursdagen skal feires har da ikke skolen noe med! Jeg hadde GLATT brutt desse reglene.

Skrevet
Så vidt jeg forstår er det overhodet ikke læreren som setter disse reglene men foreldrene. Det er foreldrerepresentantene som ha snekret sammen disse reglene i håp om å bli kvitt problemer med mobbing o.l. Du får sørge for å bli foreldrerepresentant neste år, så får du være med å lage reglene. Men uansett hvordan dette blir lagt frem er det jo ikke påtvungne regler, dere velger jo selv om dere følger FAU sine forslag eller ikke.
Nei, det er ikke foreldrerepresentantene som har laget reglene. De ble valgt på samme foreldremøte. Reglene ble presantert av lærergruppen som skolens opplegg. Foreldrerepresentantene fikk bare en liste over hvilke oppgaver de skulle ta seg av gjennom året.

Fau bestemmer selv hva dei vil jobbe med det kommende skoleåret, dette kan faktisk IKKE skolen diktere. Rektor har lov til å møtepå Faumøtene om Fau representantene ønsker det. Vil dei ha rektor på gangen for å diskutere må rektor gå!

Skrevet

Jeg jobber som lærer i småskoler og reagerer på flere ting ved innlegget ditt; først og fremst for en tafatt foreldregruppe dere er som ikke sa ifra allerede på foreldremøtet. Dette er å gå alt for langt!!

Matpakke-restriksjoner - delvis greit. Varierte matpakker er flott, men la de inneholde ordentlig mat og ikke sjokolade, digg, chips e.l.

Gå hjem alene - nå vet jeg ikke hvordan skolen ligger i forhold til trafikk og slikt, men høres rart ut. På min skole kan de gå hjem alene hvis de har melding hjemmefra.

FAU mener du kanskje? - Disse skal hovedsakelig jobbe med læringsmiljøet. Føler du skolen legger restriksjoner kan du blant annet lese her og henvise videre til opplæringsloven. http://www.fug.no/foreldreraadets-arbeidsutvalg-fau.4639106-144621.html

Bursdagsfeiringer - helt på trynet hvis skolen vil bestemme hvor, hva og hvem. Men HELT ok å nekte ungene å dele ut invitasjone på skolen med mindre alle (alle guttene/jentene) er invitert. Folk er forskjellige og livet er ikke rettferdig slik at alle får være med på alt alltid. Like greit å lære det tidlig. Er det en eller flere som kontinuerlig blir utelatt må man se på det når det oppstår.

Sykling til skolen - syns det er greit at ungene ikke får sykle alene til skolen før. 5. trinn. Men med foreldre burde alle ha lov. Kanskje det er en praktisk grunn til det hele? Mange skoler har ikke nok/trygg sykkelparkering.

Leksehjelp - rektor på min skole avbefaler også leksehjelp. Spesielt for de elevene i 1. og 2. trinn. Hva skal de med det? Skriveleksene er korte, leseleksen blir ikke hørt og det er ikke nødvendigvis faglig kvalifisert personell som har ansvar for leksehjelpen. Som oftest er det assistenter, og sjelden lærere. Jeg har fått forespørsel om å lage ekstraoppgaver til mine elever på leksehjelp fordi de er ferdig etter 15-20 minutter. Selvfølgelig sa jeg nei; hva de gjør på leksehjelp er ikke mitt ansvar. Får man barn bør man ta seg tid til å gjøre leksene sammen med dem også, spesielt leseleksen!!

Få foreldrekontaktene til å innkalle til nytt foreldremøte, gjør vedtak om hva dere er enige/uenige i der (de som ikke møter får ikke stemmerett) og be FK om å ta det videre til skolen. Det er noe som heter skole-hjem-SAMarbeid som jeg tror har blitt glemt her.

Vi har vært på foreldremøte. Jeg sitter igjen med bakoversveis og piggene ute. De har så mange regler på ting jeg mener de ikke bør bry seg med. (1. klasse)

-Det skal ikke være dil i batboksene, fortrinnsvis bare brødskiver med pålegg (misunnelse)

-Barna får ikke lov til å gå hjem selv, uansett hvor kort og enkel vei de har (uretferdig)

-Alle skal være med i gå grupper der en forelder følger barna hver dag.

-FOU skal ikke blande seg i noe som har med undervisning eller skoletiden å gjøre, kun for sossiale ting utenom skoletid (liste over hva som skal arrangeres utdelt)

-Det er ikke tillat å dele ut fødselsdagsinvitasjoner på skolen eller SFO. Maillister skal ikke distribueres. Invitasjoner skal derfor enten sendes i posten eller legges i postkassene.

-Alle fødselsdager skal feires i skolens gymsal som leies av skolen. Ingen skal feire fødselsdager i eget hjem eller andre lokaler.

-Jentene skal invitere alle jentene i klassen eller på trinnet. Guttene alle guttene.

-3 og 3 jenter eller gutter skal feire sammen (liste delt ut) for å få færre feiringer. Det skal ikke inviteres noen fra andre trinn eller av motsatt kjønn.

-Alle skal gi bare en gave i hvert selskap. Liste over hvem som skal gi til hvem ble delt ut.

-Ingen får sykle til skolen selv om det er sammen med foreldre, før i 5. klasse.

-Skolen er pålakt å tilby leksehjelp, men skolen oppfordret til ikke å benytte tilbudet.

Det var enda noen ting som jeg ikke husker. Jeg ble helt matt. Er det like mye regler andre steder?

Skrevet

Dette MÅ du ta opp med foreldrekontaktene. Det værste man som foreldre gjør er å snakke negativt om skolen foran barna og enda værre - bryte "regler" bevisst slik at barna er klar over dette.

Det var maaange idiotiske regler så er ikke uenig i dette, men liker dårlig at foreldre sier at "jeg driter i reglene, sender med barna mine ting de ikke skal ha" for å provosere! Dette setter barn i en lojalitetskonflikt som de ikke bør være i.

Derfor - ta kontakt med lærer eller fau så raskt som mulig.

Skrevet

Det er antakelig det sykeste og mest misforståtte jeg har hørt etter å ha hatt unger i bhg og skole i hundre år. Hvis du trenger noen ekstra pigger eller moralsk støtte til å boikotte så si fra.

Skrevet

Jeg reagerer ekstremt på det første punktet.

Ikke ha med annet enn brødskiver pga misunnelse...

Jeg hadde glatt reist meg opp og sagt følgende: Min sønn tåler ikke vanlige brødskiver pga allergi så jeg vil NEKTE alle foreldre å sende med barna sine brødskiver på skolen. Tenk så misunnelig min sønn komme til å bli på de andre barna som spiser deilige brødskiver til lunsj.

Misunnelse er faktisk en følelse alle barn Må lære seg å takle. Jo før jo bedre. Alle kan ikke få likt i enhver situasjon. Disse barna kommer til å få det kjempevanskelig når de plutselig opplever at verden består av litt mer enn det skolen bestemmer.

Foreslår at du sender linken til denne tråden til skolen, så kan de selv lese hvor ufattelig dumt mye av det de sier er.

Skrevet
Stort sett er vel ikke dette helt sprø regler, selv om det kanskje er litt strengt. Bare for moro skyld, FAU er Foreldrerådets Arbeidsutvalg, som det er forkortelse for, og ikke FOU, som feks er forkortelse for Forskning og Utdanning. Uansett tror jeg jeg vil råde deg til å roe litt ned i svingene, du oppfattes iallefall av meg som om du har piggene ute, og den holdningen kommer du ikke langt med i det lange løp. Her er det faktisk mennesker som ditt barns skolefremtid avhenger av om du kan samarbeide med, både lærere, foreldre og de andre barna, og da lønner det seg sjelden å starte med å skjelle dem ut.. Hvis dette er ditt første skolebarn har du heller ikke erfaring nok til å uttale deg ennå. Se det an litt før du fyrer løs!

Her er det vel heller du som ser noe aggresivt i innlegget som ingen av oss andre ser. Hun trenger heller ikke erfaring for å kunne uttale seg og reagere i denne saken.

Skrevet

Noe er ok, men må innrømme at endel punkter hadde rett og slett gått i glemmeboka hos meg.

Måte på kommunistregime gitt! Herregud:-O

Skrevet

For det om de fremstiller dette som ting de har råderett over, så trenger ikke du å oppføre deg som at de har det. Enkelte ting på listen, må man nok bare respektere, men resten gjør du som du vil med, og om noen har spørsmål ang det, må du jo bare svare at du anser det best slik.

Skrevet
For det om de fremstiller dette som ting de har råderett over, så trenger ikke du å oppføre deg som at de har det. Enkelte ting på listen, må man nok bare respektere, men resten gjør du som du vil med, og om noen har spørsmål ang det, må du jo bare svare at du anser det best slik.

Hvilke regler mener du bør respekteres og hvilke er det greit å se bort fra?

Skrevet
Hvilke regler mener du bør respekteres og hvilke er det greit å se bort fra?

Bruk skjønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...