Gå til innhold

Skolen blander seg i alt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vært på foreldremøte. Jeg sitter igjen med bakoversveis og piggene ute. De har så mange regler på ting jeg mener de ikke bør bry seg med. (1. klasse)

-Det skal ikke være dil i batboksene, fortrinnsvis bare brødskiver med pålegg (misunnelse)

-Barna får ikke lov til å gå hjem selv, uansett hvor kort og enkel vei de har (uretferdig)

-Alle skal være med i gå grupper der en forelder følger barna hver dag.

-FOU skal ikke blande seg i noe som har med undervisning eller skoletiden å gjøre, kun for sossiale ting utenom skoletid (liste over hva som skal arrangeres utdelt)

-Det er ikke tillat å dele ut fødselsdagsinvitasjoner på skolen eller SFO. Maillister skal ikke distribueres. Invitasjoner skal derfor enten sendes i posten eller legges i postkassene.

-Alle fødselsdager skal feires i skolens gymsal som leies av skolen. Ingen skal feire fødselsdager i eget hjem eller andre lokaler.

-Jentene skal invitere alle jentene i klassen eller på trinnet. Guttene alle guttene.

-3 og 3 jenter eller gutter skal feire sammen (liste delt ut) for å få færre feiringer. Det skal ikke inviteres noen fra andre trinn eller av motsatt kjønn.

-Alle skal gi bare en gave i hvert selskap. Liste over hvem som skal gi til hvem ble delt ut.

-Ingen får sykle til skolen selv om det er sammen med foreldre, før i 5. klasse.

-Skolen er pålakt å tilby leksehjelp, men skolen oppfordret til ikke å benytte tilbudet.

Det var enda noen ting som jeg ikke husker. Jeg ble helt matt. Er det like mye regler andre steder?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

What?! Er dette virkelig normalt? Høres jo helt sykt ut.. :o

Er det en privatskole eller?

Skrevet

Åj, ja det hørtes voldsomt ut. Noe er jeg enig i, men her var det mye detaljstyring gitt!

Skrevet

Alt for voldsomt. Jeg hadde glatt oversett det meste av dette her...

Skrevet

Nei, en vanlig offentlig skole med over 400 elever. Vet ikke om foreldre på andre trinn har fått de samme reglene da.

Skrevet

Det er noen regler på skolen til mine jenter også, men dette var _ekstremt_ synes jeg. Det er greit at det ikke er lov å dele ut bursdagsinnbydelser på skolen, men skolen kan ikke bestemme at barnet ditt ikke får feire sin bursdag hjemme, på kino, e.l... Heller ikke at flere barn Må feire sammen. Dette hadde ikke jeg funnet meg i altså!

Greit at barna ikke har lov til å ha med nugatti f.eks på brødskiva, men om barnet en dag har med salat, osteloff, middagsrester og annet spennende i matpakken sin, det Må man få bestemme selv altså!

Dette var overdrevent strengt synes jeg!

Skrevet

Ikke LOV til å feire hjemme???! Leie gymsalen?

Ikke LOV å sykle til skolen før i 5 klasse??!

What? sikker på du ikke bor i gamle sovjet?

Skrevet

Mye av det der hadde jeg virkelig ikke funnet meg i...

Skrevet

Dette må være tull?! Om ikke, jeg hadde glatt oversett dem. Faktisk hadde jeg oversett alle! Skolen bestemmer verken hva FOU skal blande seg i, hvordan en feirer bursdag eller ber. De kan oppfordre til å be alle, oppfordre til kun brødskiver men kan ikke pålegge dette.

Ingen som motsa? Finner det merkelig at alle bare godtar dette. Må jo være et eget folkeslag dere på den skolen siden de vet de kan tre slike regler over dere;))

Skrevet

Jeg har vel ikke tenkt å finne meg i det heller. Både reglen om mat og det å gå hjem alene er allerede brutt. Jeg sendte med datteren min lapp i dag om at hun skulle gå hjem selv. Om de ikke godtar det får de følge henne selv. Vafler og tørket frukt i matboksen bare på f.

HI

Skrevet

Å himmel. Dere bestemmer vel for fader selv hvor mye dill som er i matboksen sÅ lenge det er sunt.. Og det med bursdager hadde jeg aller gÅtt med pÅ, hadde feiret den hvor i hekkfjell jeg vill og hvis jeg ville invitere ei/ en fra en ann klasse sÅ hadde jeg jammen meg gjort det ogsÅ. Men det med og invitere alle jentene/ guttene er jeg enig i sÅ ingen skal holdes utenfor.. Hvor gÅr ungen din pÅ skolen???? Maaange syke regler her..

Skrevet

Hadde vært litt interessant å vite hvor i landet denne skolen ligger.

Rene naziregimet spør du meg.

Skrevet

Så vidt jeg vet så står ingenting av dette nedfelt i det norske lovverket så dette er vel egentlig bare anbefalinger fra skolen kamuflert som regler slik at dere skal gjøre som de sier.

Ingen kan tvinge deg til å bare servere barnet ditt kun brødskiver.

De kan heller ikke tvinge dere til å feire barnas bursdag på skoleområdet, kun invitere dem skolen har bestemt at dere får invitere, ei heller feire flerbursdag med andre. Dette er privat, foregår etter skoletid og skolen har absolutt ingenting de skulle ha sagt. Jeg er dog enig i at man ikke behøver å levere invitasjoner på skolen. (men hvorfor skulle dette være en uting for din skole siden det er dem som bestemmer over hele feiringen??)

Sykling til skolen fra 5kl. synes jeg faktisk er helt ok. Barn har ikke samme koordineringsevne som voksne og det er skolen som har ansvar for barna på skoleveien. Jeg synes også det er fint om barna går i grupper og at foreldrene her slår seg sammen for å lage en god rutine på hvem som følger når. Der det er mulig selvsagt.

Men alt i alt så er det du som bestemmer over ditt barn og du står helt fritt til å gjøre som du vil.

Skrevet

Både jeg og et par til kom men protester, eller rettere sakt forsøkte å få en diskusjon om dette, men det ble strengt påpekt at det ikke var satt av tid til en slik diskusjon og at vi bare skulle forsøke reglene en stund så skulle vi se hvor fint det fungerte.

Heldig vis har de ingen sanksjonsmuligheter når jeg velger å bryte reglene. De kan jo ikke gi 1. klassingen nedsatt oppførselskarakter pga gal mat i matboksen og for å ha invitert gutter i selskap hjemme.

Dette går seg nok til, men godt å høre at det ikke er bare jeg som reagerer.

HI

Skrevet

Hæ, er det sykeste jeg har hørt, jeg håper du protesterte høylytt på foreldremøtet, det hadde jeg gjort.

På skoen her er det heller ikke lov å sykle til skolen før i 5.klasse, og det er helt greit synes jeg. Da tar de sykkelsertifikat og etter det kan de sykle. Dette har med både modning, traffikksikkerhet og ikke minst hvordan bare er forsikret på skoleveien å gjøre.

Ellers blir det jo oppfordret til at ingen skal utelates ved bursdagsfeiring, og jeg har aldri opplevd at ikke alle guttene eller alle jentene blir bedt (har to barn på skolen).

Men bortsett fra det er det heldigvis fremdeles vi foreldre som bestemmer over barna våre ;)

Skrevet

Mange steder er det ikke lov og sykle før etter sykkelprøve i 4.klasse. Og legge "bånd" på hvem som skal inviteres i bursdager, er for og forhindre at noen aldri er med blant de "få utvalgte" som blir bedt. JHvis barna får be noen på sin bursdag, hvem skalhodle styr på hvem som har vært på bursdag eller ikke? Det er ikke noe problem hvis alle blri bedt av noen, men det hender seg, desverre, at noen ALDRI blir bedt...Ikke at de er helt ensom og venneløs, de er bare ikke blant "topp5 eller 6" hos noen, ergo, heller ikke bedt på bursdager...

Hva hadde du sagt om et skoleår var gått og DITT barn aldri var blitt bedt på en eneste bursdag??? Litt sent og ta tak i ting da?

Og og slå sammen tre og tre barn sine bursdager,- genialt. Hos oss gjør vi det slik selv da, ikke bestemt av skolen. Men når vi i klassen til eldste har hatt 8 bursdager frem til forrige helg, siden skolestart, så sier det at det er behov for og slå sammen dagene. (altså, et er blitt bestem i løpet av de siste 2 ukene at vi må bli flinkere til og samarbeide om bursdager)

Hva barn har i matpakken er foreldres ansvar, og vi bør vite best der (Selv om det desverre ikke alltid er sånn). LEksehjelp er det, men forelder skal signere for at leksene er GåTT GJENNOM sammen med barnet. Og det gis "ekstranøtter" beregnet som lekser til de som blir ferdig på leksehjelp.

Synes ikke reglene var så ille jeg,- det med bursdager var genialt..Har jo brukt en liten formue på bursdagsgavelager og fornadret masse planer for at barna skal komme seg på bursdager..Barna synes tross alt det er kjempestas og være i selskap til klassekompier, derfor prioriteres det foran mine og min manns planer..Iallefall ofte.

Jeg VET hvorfor det blir innført slike regler. "alle er klar over at flere bryter de";- men disse reglene gjør at de aller fleste følger de,- ergo risikerer man ikke at barn holdes utenfor i bursdager, at barn holdes hjemme fra selskap for foreldre ikke har råd til 30 gaver a 50-100kroner, eller HOLDE selskap alene for 30-40 barn....osvovsKom og kritiser akkurat DISSE reglene den dag et barn du er veldig glad i aldri får komme i bursdagsselskap...ELler har du en ide for hvordan man kan unngå at det skjer?

Skrevet

Mange av tingene du nevner er jo ting som skjer i fritiden, da har da i skolen noe med hva man gjør!

Skrevet

Å himmel, dette hadde jeg ikke gitt meg på. Går det an? Jeg ble helt satt ut her nå. Fint at de er oppmerksomme på bursdager, for det kan lett bli noen som holdes utenfor, men det får da være måte på??? Nei jeg har faktisk ikke ord, jeg måtte le av hele greia, så dumt er det!!

Skrevet

Jeg håper du sa høyt ifra at de meste er tull som skolen ikke har noe grunnlag for å gjøre. Pluss oppfordret alle andre foreldre å gjøre som du selv, nemlig ignorere.

Skrevet

Vi har vært på foreldremøte. Jeg sitter igjen med bakoversveis og piggene ute. De har så mange regler på ting jeg mener de ikke bør bry seg med. (1. klasse)

-Det skal ikke være dil i batboksene, fortrinnsvis bare brødskiver med pålegg (misunnelse)

-Barna får ikke lov til å gå hjem selv, uansett hvor kort og enkel vei de har (uretferdig)

-Alle skal være med i gå grupper der en forelder følger barna hver dag.

-FOU skal ikke blande seg i noe som har med undervisning eller skoletiden å gjøre, kun for sossiale ting utenom skoletid (liste over hva som skal arrangeres utdelt)

-Det er ikke tillat å dele ut fødselsdagsinvitasjoner på skolen eller SFO. Maillister skal ikke distribueres. Invitasjoner skal derfor enten sendes i posten eller legges i postkassene.

-Alle fødselsdager skal feires i skolens gymsal som leies av skolen. Ingen skal feire fødselsdager i eget hjem eller andre lokaler.

-Jentene skal invitere alle jentene i klassen eller på trinnet. Guttene alle guttene.

-3 og 3 jenter eller gutter skal feire sammen (liste delt ut) for å få færre feiringer. Det skal ikke inviteres noen fra andre trinn eller av motsatt kjønn.

-Alle skal gi bare en gave i hvert selskap. Liste over hvem som skal gi til hvem ble delt ut.

-Ingen får sykle til skolen selv om det er sammen med foreldre, før i 5. klasse.

-Skolen er pålakt å tilby leksehjelp, men skolen oppfordret til ikke å benytte tilbudet.

Det var enda noen ting som jeg ikke husker. Jeg ble helt matt. Er det like mye regler andre steder?

Kjære vene. Er det seriøst?

Da hadde jeg jammen kjørt mitt eget løp og gjort det som passer oss best på de mest ekstreme tingene. Spesielt ang bursdagsfeiring og sykling.

Hva skjer om dere som foreldre bryter reglene?! Får dere brev med hjem?!

Hvis det var slik her hadde jeg sagt i fra, evnt tatt med lista til avisa, og jeg hadde aldri fulgt de reglene som er absurde.

Her har de en regel eg syns er tull:

Ungene har to regler:

1: rekke opp hånda

2: ikke avbryte når noen snakker

Blir dette ikke overholdt får de en advarsel.

Fortsetter dem får de en konsekvens (ikke ut i friminutt, ikke være på data o.l ring) og et brev med hjem.

Det jeg reagerte på er dette: "Barnet får et brev med hjem som dere som foresatte skal skrive under på."Dere som foreldre skal forklare barnet deres hva for konsekvens det skal få i hjemmet."

De pålegger oss foreldre å gi barnet et konsekvens hjemme. Aldri om jeg gjør det på bakgrunn av de reglene. Jeg kan forklare reglene og be dem følge dem, men gir ikke en konsekvens alla: null tv, null data, null utetid osv pga det der.

Men igjen: mitt råd er å snakke med skole om de reglene, de var helt absurde...

Skrevet

Å hjelpes meg.... Sykt opplegg spør du meg!!

Eneste "reglene" som jeg kjenner igjen der pÅ mine barns skole er at de mÅ invitere alle jentene eller guttene pÅ gruppa/trinnet og at vi foreldre oppfordres til Å ikke sende med slikt som rosiner, kjeks og klissete pÅlegg i matboksen. Begge disse reglene forstÅr jeg veldig godt og vi respekterer det.

Alt annet pÅ regel-lista di virker helt sprøtt!

Skrevet

Mine barn har stor familie på samboers side, det hadde vært uaktuelt for dem å feire kun i gymsalen sammen med mange andre. Det hadde vært urettferdig overfor eldstemann, siden minste går i barnehagen og kan feire dagen hjemme. Fullstendig talentløst. At barna bare skal ha brødskiver med seg, javel, min gutt blir ikke mett av brødskiver, og brød hele dagen er usunt. Så her er det både salater, fisk, middagsrester osv det går i. Og frukt. Hadde ikke giddet å følge disse reglene.

Skrevet
Mange steder er det ikke lov og sykle før etter sykkelprøve i 4.klasse. Og legge "bånd" på hvem som skal inviteres i bursdager, er for og forhindre at noen aldri er med blant de "få utvalgte" som blir bedt. JHvis barna får be noen på sin bursdag, hvem skalhodle styr på hvem som har vært på bursdag eller ikke? Det er ikke noe problem hvis alle blri bedt av noen, men det hender seg, desverre, at noen ALDRI blir bedt...Ikke at de er helt ensom og venneløs, de er bare ikke blant "topp5 eller 6" hos noen, ergo, heller ikke bedt på bursdager... Hva hadde du sagt om et skoleår var gått og DITT barn aldri var blitt bedt på en eneste bursdag??? Litt sent og ta tak i ting da? Og og slå sammen tre og tre barn sine bursdager,- genialt. Hos oss gjør vi det slik selv da, ikke bestemt av skolen. Men når vi i klassen til eldste har hatt 8 bursdager frem til forrige helg, siden skolestart, så sier det at det er behov for og slå sammen dagene. (altså, et er blitt bestem i løpet av de siste 2 ukene at vi må bli flinkere til og samarbeide om bursdager) Hva barn har i matpakken er foreldres ansvar, og vi bør vite best der (Selv om det desverre ikke alltid er sånn). LEksehjelp er det, men forelder skal signere for at leksene er GåTT GJENNOM sammen med barnet. Og det gis "ekstranøtter" beregnet som lekser til de som blir ferdig på leksehjelp. Synes ikke reglene var så ille jeg,- det med bursdager var genialt..Har jo brukt en liten formue på bursdagsgavelager og fornadret masse planer for at barna skal komme seg på bursdager..Barna synes tross alt det er kjempestas og være i selskap til klassekompier, derfor prioriteres det foran mine og min manns planer..Iallefall ofte. Jeg VET hvorfor det blir innført slike regler. "alle er klar over at flere bryter de";- men disse reglene gjør at de aller fleste følger de,- ergo risikerer man ikke at barn holdes utenfor i bursdager, at barn holdes hjemme fra selskap for foreldre ikke har råd til 30 gaver a 50-100kroner, eller HOLDE selskap alene for 30-40 barn....osvovsKom og kritiser akkurat DISSE reglene den dag et barn du er veldig glad i aldri får komme i bursdagsselskap...ELler har du en ide for hvordan man kan unngå at det skjer?

Da kan vel du og skolen starte deres eget lille samfunn og kose dere med disse nazireglene.

Skrevet
Mange steder er det ikke lov og sykle før etter sykkelprøve i 4.klasse. Og legge "bånd" på hvem som skal inviteres i bursdager, er for og forhindre at noen aldri er med blant de "få utvalgte" som blir bedt. JHvis barna får be noen på sin bursdag, hvem skalhodle styr på hvem som har vært på bursdag eller ikke? Det er ikke noe problem hvis alle blri bedt av noen, men det hender seg, desverre, at noen ALDRI blir bedt...Ikke at de er helt ensom og venneløs, de er bare ikke blant "topp5 eller 6" hos noen, ergo, heller ikke bedt på bursdager... Hva hadde du sagt om et skoleår var gått og DITT barn aldri var blitt bedt på en eneste bursdag??? Litt sent og ta tak i ting da? Og og slå sammen tre og tre barn sine bursdager,- genialt. Hos oss gjør vi det slik selv da, ikke bestemt av skolen. Men når vi i klassen til eldste har hatt 8 bursdager frem til forrige helg, siden skolestart, så sier det at det er behov for og slå sammen dagene. (altså, et er blitt bestem i løpet av de siste 2 ukene at vi må bli flinkere til og samarbeide om bursdager) Hva barn har i matpakken er foreldres ansvar, og vi bør vite best der (Selv om det desverre ikke alltid er sånn). LEksehjelp er det, men forelder skal signere for at leksene er GåTT GJENNOM sammen med barnet. Og det gis "ekstranøtter" beregnet som lekser til de som blir ferdig på leksehjelp. Synes ikke reglene var så ille jeg,- det med bursdager var genialt..Har jo brukt en liten formue på bursdagsgavelager og fornadret masse planer for at barna skal komme seg på bursdager..Barna synes tross alt det er kjempestas og være i selskap til klassekompier, derfor prioriteres det foran mine og min manns planer..Iallefall ofte. Jeg VET hvorfor det blir innført slike regler. "alle er klar over at flere bryter de";- men disse reglene gjør at de aller fleste følger de,- ergo risikerer man ikke at barn holdes utenfor i bursdager, at barn holdes hjemme fra selskap for foreldre ikke har råd til 30 gaver a 50-100kroner, eller HOLDE selskap alene for 30-40 barn....osvovsKom og kritiser akkurat DISSE reglene den dag et barn du er veldig glad i aldri får komme i bursdagsselskap...ELler har du en ide for hvordan man kan unngå at det skjer?

Mange av "reglene" er ok i seg selv, som retningslinjer, men ikke som abselutte regler. å invitere alle i en gruppe er jeg helt enig i, men ikke at det skal være forbud mot å invitere hele klassen eller at det skal være pålakt å feire i gymsalen. Trippelbursdager der skolen har bestemt hvem som skal feire sammen går jeg heller ikke med på.

Sykkelreglen er i utgangspunktet ok. Barn er ikke modne for å sykle alene i trafikken før omtrent i 5. klasse, men at de ikke skal ha lov til å sykle sammen med foreldrene er sprøtt.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...