Gå til innhold

når tenker du å få barn nr 2?


Eli8

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Takk :) Ja, det blir nok sikkert bra. :) totalt utforberedt på den beskjeden. Ingen av oss har tvillinger i familien, så vi hadde ikke tenkt tanken om at det kunne være mer enn en. Husker jeg tenkte en del på det forrige gang, men ikke nå. Har vært mye mer trøtt denne gangen, men tenkte at det var normalt siden vi har en liten som krever mye oppmerksomhet. Hun har vært en del syk etter hun begynte i bhg i høst også så det har vært litt våkenetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Ja, det blir nok sikkert bra. :) totalt utforberedt på den beskjeden. Ingen av oss har tvillinger i familien, så vi hadde ikke tenkt tanken om at det kunne være mer enn en. Husker jeg tenkte en del på det forrige gang, men ikke nå. Har vært mye mer trøtt denne gangen, men tenkte at det var

normalt siden vi har en liten som krever mye oppmerksomhet. Hun har vært en del syk etter hun begynte i bhg i høst også så det har vært litt våkenetter.

så spennende ! gratulerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vi prøver på nummer to, men med mye sykdom, superslitne voksne og en del reising blir det så som så med prøvinga de rette dagene. Akk ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når lille nermer seg 3 år ;) Studerer deltid og har gård så jeg vil ha litt bedre tid først. Også er lille så kosete og mammadalt at jeg ville hatt vondt av henne om hun skulle delt meg med en baby nå(17 mnd) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Da eldstemann var 6 mnd. begynte jeg å bli klar for en til, men vi begynte ikke å prøve før han var 10 mnd. (jeg ville ikke gå enda en jul uten spekemat :P) Her blir det 19 mnd. mellom dem, men nå når jeg ser hvor stor nr. 1 er blitt synes jeg nesten aldersforskjellen blir for stor. 

 

Men... Grunnen til at jeg vil ha dem så tett er at både mannen min og jeg jobber redusert. Her tok far ut 40 uker permisjon fordelt over 18 mnd. mens jeg har vært hjemme på heltid (jeg var student, så det var enten hjemme på heltid eller studier på fulltid). Vi fordelte det slik at han var hjemme ca. 30 - 40% i 15 mnd.  mens de siste tre mnd. før nr. 1. begynner i bhg. er han hjemme på heltid (samtidig som jeg er 5, 6 og 7 mnd. gravid.). Så begynner nr. 1 i bhg. i starten av august, mens nestemann kommer i slutten av september.

 

Litt vanskelig å skjønne kanskje, men vi har hvertfall prioritert å være hjemme så mye som mulig begge to. Til høsten skal også mannen jobbe deltid så nr. 1 får kortere dager i bhg. mens jeg er hjemme 10 - 11 mnd. i permisjon. Så går jeg ut i heltidsstudie mens mannen min skal fortsette å jobbe deltid mens barna er små.

 

Når det er sagt hadde vi ALDRI fått to tette hvis han ikke jobba redusert. No way :P Jeg hadde aldri tatt på meg "byrden" alene. Det hadde vært alt for slitsomt. Jeg banner kanskje litt i kirken her, men jeg synes heller ikke at spebarnstiden er så fryktelig morsom, men jeg virkelig storkoser meg når barna runder et år. Jeg vil ikke være spebarnsmamma spredd ut over 10 år liksom, jeg synes dét høres fryktelig slitsomt ut. 

 

Det har vært perioder der jeg har vært så sliten at jeg ikke har klart å glede meg til den nye lille, og dét tenker jeg er et varsel man skal ta på alvor, og ta de nødvendige grepene så man klarer å være glad for alle barna man har.

 

Så når det kommer til den ''riktige'' tiden å få barn nr. 2 (og 3 og 4 og 5 osv.), så tenker jeg at den riktige tiden er når man har lyst. Enkelt og greit. 



Anonymous poster hash: 152a2...f95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten vår er 16 mnd nå og vi har akkurat begynt å prøve. Vi tenkte at det var fint med 2-3 års alderforskjell. Hvis det klaffer på første forsøk vil det være 2 år og 1 mnd mellom barna ca (hvis det blir født til termin, da) :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at man bør vente til man har overskudd igjen. Det tar på å være gravid og ha småunger, og de fleste er "avhengig" av at partneren tar mer enn sin del. Vi har 26 mnd mellom våre, og er veldig fornøyd med at vi ventet såpass. Mange jeg kjenner anbefaler å ha mindre enn 3 år mellom, for da glemmer de raskere at det kun var de tidligere :-). Det viktigste tenker jeg er at man må ha nok overskudd - sliter man fremdeles med søvnunderskudd hadde jeg drøyd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår eldste er tre år og minstemann 3 måneder. Jeg synes det er fryktelig krevende og er glad de ikke er enda tettere. Mye begynner å bli enklere med eldstemann (bleiefri, kler på seg selv, leker selv etc), men hadde nok ventet litt til med nr. 2 hvis jeg skulle gjort om igjen. Men tror dette er veldig individuelt hva man føler, og følelsen av "å rykke tilbake til start" kommer jo uansett nårman velger å få nestemann.. :)

 

Anonymous poster hash: de8f0...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Barnet vårt er 1 år, så det blir nok ingen nr 2 før om noen år til.. Har ikke tenkt så langt enda, men det blir nok ikke "to tette".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...