Gråsonen Skrevet 20. september 2012 #26 Skrevet 20. september 2012 Du kan ta en utdanning som det er behov for, eller du kan flytte et sted det er behov for din arbeidskraft. Hvorfor skal det være staten sitt ansvar å forsørge dere? Det er alvorlig å sette seg selv og sin familie i en slik situasjon at man må be om krisehjelp, og da må man gjøre alt man kan for å komme de ut av den situasjonen. Synes jeg da.. "Bare å flytte", ja. Flytting har vi utsatt lenge, akkurat pga mangelen på inntekt. Jeg ønsker nok ikke å jobbe som kirurg/gynekolog eller lignende. Psykolog, ja takk, men det sier seg vel selv at vi ikke har råd til utdanning akkurat nå. At alle har råd til å studere i norge er bullshit. Jeg har vært under utdanning med barn, og det var knapt med penger da også. Du kan bare slutte å svare meg, Ano, for du vil visst ikke skjønne at alt er ikke bare ditt og bare datt. Jeg VET at det er alvorlig, men jeg ser ikke helt hva meg jeg kan si for at du skal skjønne dette. Det er i hvertfall noe stort sprøyt! Det er muligens noe i det at folk blir forskjellsbehandlet, men da til fordel for dem som oppfører seg høflig og har satt seg inn i regelverket. Enn hva med oss som faktisk har satt oss inn i regelverket og er høflige, men som fremdeles blir behandlet dårlig? Men litt mer penger fra lånekassen er bedre en å måtte be om krisehjelp? Du får jo også forsørger tillegg fra lånekassen. Skal utgjøre en 8000-9000kr i mnd med fullt lån og stipend. Hvis du ikke har mulighet til å ta høyere utdanning en vgsnivå finnes det samme ordninger til elever på vgs med omsorg for barn under 12år. Har dere søkt om bostøtte? Er det muligheter for at samboeren din kan ta seg en annen jobb? Er barnet/a i barnehage eller er de hjemme?
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #27 Skrevet 20. september 2012 Hvis du har vært innom og levert jobbsøknader i virksomheter hvor du konkret VET de trenger folk, og fortsatt ikke får svar så bør du kanskje gå inn i deg selv og se på hvorfor...... Kan det være noe med din framtoning eller væremåte som gjør at du ikke får jobb?
Gråsonen Skrevet 20. september 2012 #28 Skrevet 20. september 2012 Ta et annet fag en psykolog. Lærlinglønn er dårlig det vet jeg. Hva med Barnevernspedagog? Det har en samme rådgivende rolle som en psykolog kan ha og er på 3år (mindre tid med dårlige penger.)
Gjest Miryks Skrevet 20. september 2012 #29 Skrevet 20. september 2012 Hvis du har vært innom og levert jobbsøknader i virksomheter hvor du konkret VET de trenger folk, og fortsatt ikke får svar så bør du kanskje gå inn i deg selv og se på hvorfor...... Kan det være noe med din framtoning eller væremåte som gjør at du ikke får jobb? Evt at jeg ikke har relevant erfaring? Nå har jeg forsåvidt aldri møtt sjefene. Sendt søknadene via posten, og ventet på svar.
Gjest Miryks Skrevet 20. september 2012 #30 Skrevet 20. september 2012 Men litt mer penger fra lånekassen er bedre en å måtte be om krisehjelp? Du får jo også forsørger tillegg fra lånekassen. Skal utgjøre en 8000-9000kr i mnd med fullt lån og stipend. Hvis du ikke har mulighet til å ta høyere utdanning en vgsnivå finnes det samme ordninger til elever på vgs med omsorg for barn under 12år. Har dere søkt om bostøtte? Er det muligheter for at samboeren din kan ta seg en annen jobb? Er barnet/a i barnehage eller er de hjemme? Bostøtte har vi søkt om. Var på råe 400,-, det. Han er også på jakt, men som sagt, det er lite å finne med mindre en er utdannet innenfor noe i helsesektoren, noe han ikke er. De er i barnehagen. Vurderer å ta dem ut, så vi hvertfall får kontantstøtta på yngstemann tilbake, og sparer de 4300,-...
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #31 Skrevet 20. september 2012 Du kan ta en utdanning som det er behov for, eller du kan flytte et sted det er behov for din arbeidskraft. Hvorfor skal det være staten sitt ansvar å forsørge dere? Det er alvorlig å sette seg selv og sin familie i en slik situasjon at man må be om krisehjelp, og da må man gjøre alt man kan for å komme de ut av den situasjonen. Synes jeg da.. "Bare å flytte", ja. Flytting har vi utsatt lenge, akkurat pga mangelen på inntekt. Jeg ønsker nok ikke å jobbe som kirurg/gynekolog eller lignende. Psykolog, ja takk, men det sier seg vel selv at vi ikke har råd til utdanning akkurat nå. At alle har råd til å studere i norge er bullshit. Jeg har vært under utdanning med barn, og det var knapt med penger da også. Du kan bare slutte å svare meg, Ano, for du vil visst ikke skjønne at alt er ikke bare ditt og bare datt. Jeg VET at det er alvorlig, men jeg ser ikke helt hva meg jeg kan si for at du skal skjønne dette. Det er i hvertfall noe stort sprøyt! Det er muligens noe i det at folk blir forskjellsbehandlet, men da til fordel for dem som oppfører seg høflig og har satt seg inn i regelverket. Enn hva med oss som faktisk har satt oss inn i regelverket og er høflige, men som fremdeles blir behandlet dårlig? Jeg skal slutte å svare fordi du ikke liker svarene du får, og alt er ikke bare ditt eller bare datt?? Du provoserer meg voldsomt! Du forventer penger for å gjøre INGENTING, og blir sur og vanskelig hvis noen prøver å stille krav.. Greit at du kan velge å ikke flytte for det gåår jo selvfølgelig ikke, men da skulle jeg ønske at NAV også kunne velge å ikke gi deg penger!
Gjest Miryks Skrevet 20. september 2012 #32 Skrevet 20. september 2012 Jeg skal slutte å svare fordi du ikke liker svarene du får, og alt er ikke bare ditt eller bare datt?? Du provoserer meg voldsomt! Du forventer penger for å gjøre INGENTING, og blir sur og vanskelig hvis noen prøver å stille krav.. Greit at du kan velge å ikke flytte for det gåår jo selvfølgelig ikke, men da skulle jeg ønske at NAV også kunne velge å ikke gi deg penger! Voksent. Veldig voksent. Nei, jeg forventer ikke penger for å gjøre ingenting. Jeg sender inn en søknad i håp om at vi får penger så vi klarer oss til neste lønning. Du vet, så vi får råd til mat og sånt? Den siste setningen din... Det er ikke ofte jeg blir målløs, men hallo. Du kan umulig ha hatt det tøft økonomisk i livet over lengre tid.
Gråsonen Skrevet 20. september 2012 #33 Skrevet 20. september 2012 Inntil videre ville jeg da tatt ut barna fra barnehagen slik at dere har penger til mat og bleier for barna. Jeg ville undersøkt nærmere mulighetene for utdanning. Skjønner at du må ha barna i barnehage da, men du vinner faktisk 4000 på det uansett. Det er veldig vondt å måtte be om krisehjelp og det forteller mye om situasjonen. Den virker forferdelig- ja, men la deg ikke begrave av den. Har du meldt deg arbeidsledig hos NAV forresten? Du sa noe om at du har vært lærling i barnehage, hvor mange år har du igjen av denne lærlingtiden? Kan det være mulig å fortsette lærlingtiden slik at du om kortere tid sitter med fast utbetaling månedsvis?
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #34 Skrevet 20. september 2012 Jeg skal slutte å svare fordi du ikke liker svarene du får, og alt er ikke bare ditt eller bare datt?? Du provoserer meg voldsomt! Du forventer penger for å gjøre INGENTING, og blir sur og vanskelig hvis noen prøver å stille krav.. Greit at du kan velge å ikke flytte for det gåår jo selvfølgelig ikke, men da skulle jeg ønske at NAV også kunne velge å ikke gi deg penger! Voksent. Veldig voksent. Nei, jeg forventer ikke penger for å gjøre ingenting. Jeg sender inn en søknad i håp om at vi får penger så vi klarer oss til neste lønning. Du vet, så vi får råd til mat og sånt? Den siste setningen din... Det er ikke ofte jeg blir målløs, men hallo. Du kan umulig ha hatt det tøft økonomisk i livet over lengre tid. Jeg vet at man må jobbe for å få råd til mat og sånt ja.. Du blir målløs over at det jeg sier, og jeg over det du sier. Voksent? Det er vel det som er å være voksen, å forsørge seg selv uten å være avhengig av hjelp fra andre? Og da særlig når man har valgt å sette barn til verden! Vi står veldig langt fra hverandre. Selvfølgelig skjønner jeg at det er vondt å ha det tøft økonomisk, men jeg stusser likevel over viljen til å gjøre noe med det hvis det er så tøft, siden det ikke bare er ditten og datten, som du sier..
Gjest Miryks Skrevet 20. september 2012 #35 Skrevet 20. september 2012 Inntil videre ville jeg da tatt ut barna fra barnehagen slik at dere har penger til mat og bleier for barna. Jeg ville undersøkt nærmere mulighetene for utdanning. Skjønner at du må ha barna i barnehage da, men du vinner faktisk 4000 på det uansett. Det er veldig vondt å måtte be om krisehjelp og det forteller mye om situasjonen. Den virker forferdelig- ja, men la deg ikke begrave av den. Har du meldt deg arbeidsledig hos NAV forresten? Du sa noe om at du har vært lærling i barnehage, hvor mange år har du igjen av denne lærlingtiden? Kan det være mulig å fortsette lærlingtiden slik at du om kortere tid sitter med fast utbetaling månedsvis? Har jeg sagt at jeg har vært/er lærling i barnehage? o.O Om det har kommet frem sånn, så har jeg formulert meg feil. Jeg har sendt mail til kommunen siden de annonserer etter folk til å være tilkallingsvikarer. Ser at jeg har jo valgt 110% feil yrke... Titta litt på barnevernspedagog, og en må ha generell studiekompetanse. Jeg gikk to år på vgs, og så lærling, så jeg har vel ikke SK. Klart jeg har meldt meg arbeidsledig hos NAV. Det var den første leksjonen jeg fikk av dem (selv om jeg sa flere ganger at jeg allerede hadde meldt meg som arbeidssøker)..
Gjest Miryks Skrevet 20. september 2012 #36 Skrevet 20. september 2012 Jeg vet at man må jobbe for å få råd til mat og sånt ja.. Du blir målløs over at det jeg sier, og jeg over det du sier. Voksent? Det er vel det som er å være voksen, å forsørge seg selv uten å være avhengig av hjelp fra andre? Og da særlig når man har valgt å sette barn til verden! Vi står veldig langt fra hverandre. Selvfølgelig skjønner jeg at det er vondt å ha det tøft økonomisk, men jeg stusser likevel over viljen til å gjøre noe med det hvis det er så tøft, siden det ikke bare er ditten og datten, som du sier.. Sjå der, ja, nå virker du faktisk litt vennlig :> Vi hadde faktisk grei økonomi da vi fikk barn. Som du vet så kan situasjoner forandre seg, og jeg kan love deg at de har forandret seg drastisk her i gården. Ungene "lider" aldri selv om vi har lite penger. Jeg går glatt et par dager uten noe særlig med mat for at de skal få med seg brød og frukt i barnehagen, eller for at vi skal ha råd til en pakke bleier. Så vær så snill! Si hva mer jeg kan gjøre?! Jeg har sendt søknad til hver eneste matbutikk her og mer eller mindre samtlige andre butikker. Pleiehjem og eldresenter. Ikke kom her og si at det er noe galt med viljen min. For å ta vare på familien min VIL jeg.
Gjest Miryks Skrevet 20. september 2012 #37 Skrevet 20. september 2012 Nå melder jeg meg ut av denne diskusjonen. Jeg klarer rett og slett ikke å sitte og argumentere om alt mulig når du/dere anonyme ikke vet noe om situasjonen vår, og hvordan det var før. Man skulle kanskje ikke tro det, men det er faktisk noen som prøver absolutt alt uten at det funker. Jeg føler jeg har gjort det jeg kan, og det er jævlig surt å få beskjed om at jeg er lat og overhodet ikke har prøvd alt. Gråsonen; om du fortsatt vil være så snill og svare, så hadde jeg satt pris på om du sender på pm til meg...
Gjest Sommerfuggel i vinterland Skrevet 20. september 2012 #38 Skrevet 20. september 2012 Nå melder jeg meg ut av denne diskusjonen. Jeg klarer rett og slett ikke å sitte og argumentere om alt mulig når du/dere anonyme ikke vet noe om situasjonen vår, og hvordan det var før. Man skulle kanskje ikke tro det, men det er faktisk noen som prøver absolutt alt uten at det funker. Jeg føler jeg har gjort det jeg kan, og det er jævlig surt å få beskjed om at jeg er lat og overhodet ikke har prøvd alt. Gråsonen; om du fortsatt vil være så snill og svare, så hadde jeg satt pris på om du sender på pm til meg... Vet ikke om dere allerede har snakket om dette i tråden, men ang barnehage og ikke få dekket det via Nav, har du sjekket med kommunen du bor i om de har noe som kalles "delvis friplass"? Jeg falt utenom navsystemet da jeg var i fødselspermisjon, men ble opplyst om dette med delvis friplass. Det fungerer sånn at istedenfor å betale hele beløpet og få tilbake 60% (?) fra nav, så går kommunen inn og dekker en viss sum slik at du kun får regning på det resterende. Ikke alle kommuner har denne ordningen, men er jo verdt å sjekke ut? Eneste kriteriet de stiller går på samlet inntekt i husstanden. Tjener dere under 350 000 kr tilsammen får dere dekket 1600kr (f.eks) pr barn, under 450 000 kr dekkes 1100 kr osv..
Hønemor30 Skrevet 20. september 2012 #39 Skrevet 20. september 2012 Enig med sommerfuggel i vinterland, sjekk ut den ordningen. Dessverre er jo systemet sånn at man gjerne må vite om alt selv, er ingen selvfølge at de hos nav opplyser om hva man har rett på. Har ikke lest hele tråden. Studiek. har du ikke hvis du har to-årig læretid, hva med å fullføre læretida å gå opp til fagbrevet? Vil det stille deg i et bedre lys i jobbsøker køen? Om du ønsker studiek. kan du ta opp de fagene du mangler ( kan lese som privatist og kun melde deg opp til eksamene) Også tror jeg du må Gå rundt til alle de aktuelle arb.giverene å vise deg frem. Ikke send søknader i posten, men vis deg frem. Ta på deg det fineste smilet du har, vært utadvent og prat! Det er mye lettere å komme noen vei enn å sende noen papirer som ofte havner nederst i en bunke, eller i verste fall søppeldunken ( snakker av erfaring) Masse lykke til, håper det ordner seg for dere. Ps, har dere sett på alle mulige muligheter for mannen i å spe på inntekten? Taxi i helger/kvelder/brøyting om vinteren etc?
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #40 Skrevet 20. september 2012 Jeg er helt sikker på at du føler at du/dere har prøvd alt, men det er vanskelig for oss som står utenfor og skjønne at det er så umulig å få en jobb i kiosk, dagligvare eller ringevikar i bhg/aldershjem. Men når du sier det, stemmer det sikkert. Det jeg reagerer på er at mannen din faktisk har mulighet til å få jobb offshore og tjene myyyye bedre, men han kan/vil ikke pga at du er for avhengig av han og han vil være en tilstedeværende far? Da får jeg nesten lyst til å be deg/dere å bli voksne! Alle friske, voksne mennesker tåler å være alene med hus og barn i 2 uker om gangen, og han kommer faktisk til å være hjemme i 4 uker mellom hver tur! Det er ingen som sier at det trenger å bli en varig løsning, men om valget står mellom å få en godt betalt jobb og være borte fra familien i 14 dager eller måtte ta turen på NAV for å søke krisehjelp flere ganger, skjønner jeg ikke at dere nøler engang... Du er tross alt hjemmeværende de ukene han er offshore, i motsetning til mange (meg selv inkludert) som er i 100 % jobb både når man er alene og når begge er hjemme.
Gjest Vicky Pollard Skrevet 20. september 2012 #41 Skrevet 20. september 2012 (endret) Ta en ny utdanning, få stipend og lån fra lånekassen. Det som burde være nøkkelordet i en sånn situasjon der du faktisk må be om krisehjelp x 2 (med omsorgsgiverrolle.) er å tenke løsning, løsning, løsning. Ok, så får du ikke no napp på søknader om jobb. Hva er neste steg? Finner det evt. muligheter for videreskolegang slik at jeg kan sikre meg en stabil inntekt både under og etter skolen? Videre så er det slik at har du 0,- kr i inntekt hver eneste mnd og samboer er den eneste som jobber har dere muligheten til å søke bostøtte og skatteklasse 2 til samboer. 18.000 i mnd er veldig lite for å få ting tl å gå rundt, det forstår jeg godt!! Finner det muligheter for at samboeren din kan ta seg en mye mer lønnsom jobb? Hva slags utdanning har samboeren din? Det finnes nok løsning i svarene dine. Men ta grep å gjør noe med din situasjon på egen hånd. Hjertelig! Et svar som faktisk var konstruktivt, uten å være blærete Ja, jeg vil jo utdanne meg som psykolog. Jeg har vært lærling med barn, og det var utrolig tungt. En får støtte fra lånekassa, ja, men det var ikke mye jeg fikk. Vi bor temmelig dyrt, er på leit etter noe billigere. Er dessverre dyrt å bo her oppe Er heller ikke noe mer for gubben å hente. De jobbene han har utdannelse til er det lite å få av her oppe. Folk (les; gamle...) tviholder på jobbene sine. I stedet for å pensjonere seg, sykemelder de seg. Dermed er det bare masse vikarjobber rundt og går, og vikarjobber blir for usikkert (tilkallingsvikar). Driver og leker med tanken på å sende gubben ut på oljerigg, men er nok litt for avhengig av ham til å klare meg uten ham i 2-3 uker av gangen... Ikke vil han det heller. Faren hans har jobbet på rigg i 34 år, og gubben savnet en skikkelig farsfigur i livet. Nå er faren en spesiell skrue uansett, men hjalp ikke på at de knapt så hverandre. Jeg føler jo at jeg allerede har gjort det jeg kan når jeg har gått rundt til alt av matbutikker i byen og svart på annonser, evt levert inn åpen søknad. Bokbutikker, sportsbutikker, Nille, Mekk osv. Dessverre vil ikke folk ansette noen uten erfaring(...). Du vil ike sende gubben ut i en jobb hvor han minimum tjener 700 000 i året fordi du er for avhengig av han og fordi gutten din vil mangle en farsfigur, og ikke flytte fordi det ikke passer dere? Sorry mac, det høres ut for meg som dere ikke vil nok. Du greier vel være alene i 2 uker for så å ha mannen hjemme i 4 uker som oss andre nordsjø- damer? Utrolig dårlig unnskyldning. Dessuten kjenner jeg mange som flytter pga jobb, og dessuten får du dekt flytteutgifter av nav også, så at dere ikke har råd å flytte er tull. Dere har jo tydeligvis ikke råd å bo der dere bor heller, for der er jo ikke jobb!! Beklager, men du har et ansvar selv, og ta nå tak i livene deres, voksne folk med barn uten sosiale problemer leve på nødhjelp?? Ps. Han VIL ikke på rigg?? Hvem med sinnet i behold vil ikke forsørge familien sin fremfor å gå på sosialen, da? Endret 20. september 2012 av Vicky Pollard
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #44 Skrevet 20. september 2012 Vet du ikke at om man får det samme hos mange forskjellige, må man se seg selv i speilet. Kanskje du fremstår som 5 åring. Jeg har kun vært på NAV som arbeidsgiver og for å levere foreldrepenger papirer. Blir møtt som voksen hver gang. Da er det merkelig at "alle andre" behandler meg som en voksen Jeg tar alltid med alt av papirer, svarer på spørsmålene de har og kommer gjerne tilbake om det er noe jeg har glemt. Jeg er forsåvidt ikke den eneste som er meget misfornøyd med NAV her i kommunen. Både jeg og gubben har vært innom hver for oss, og de er like ubehagelige. Flere av mine venninner/kompiser også. Hva vet vel jeg, kanskje de har noe i mot unge folk. Hvilket miljø er det dere tilhører? Må innrømme jeg blir undrende til at både du og gubben og FLERE av deres venninner og kompiser er innom NAV.... Er det normalt at så mange har behov for NAV sine tjenester?
Gråsonen Skrevet 20. september 2012 #45 Skrevet 20. september 2012 Hvem er Bitten? bitthen da! Vet du kjeder deg mye når mannen er avgårde på Nordsjøen :-)
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #46 Skrevet 20. september 2012 Et tips (fra en NAV-ansatt) er å forsøke å få hjelp til praksis-plass for å få ønsket erfaring. Dette er ikke en praksis som du har vært i tidligere for å få fagbrev, men rett og slett for å få arbeidserfaring. Du kan høre med feks en butikk som du kan tenke deg å jobbe i om du kan få være der i praksis i inntil 3 mnd først (evnt lønnstilskudd). Du vil jo ikke få oridnær lønn i denne perioden, men får individstønad og eventuelt reisepenger og stønad til barnetilsyn. Butikken får teste deg ut uten å betale lønn de første månedene og du får ønsket erfaring.
Hannah- Skrevet 20. september 2012 #47 Skrevet 20. september 2012 Vil bare ønske deg lykke til jeg. Det ordner seg som regel til slutt. Og når du da slipper å stå med lua i hånda, så er det så deilig å være fri, og dette vil bare være et lite avsnitt i livet ditt som gjorde deg en erfaring rikere.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #48 Skrevet 20. september 2012 Har hun sagt at hun er frisk da? Om jeg husker rett så er det vel flere ting inne i bildet her, enn bare "vondt i viljen". Jeg synes du har gjort mye mer enn de fleste arbeidssøkende Miryks. Som noen sa er det lurt å møte opp der du søker, be om å snakke med daglig leder, slå av en liten prat og gi han/henne søknaden. Håper du finner noe snart.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #49 Skrevet 20. september 2012 \ Hvis man må be om krisehjelp plikter de jo å fortelle dere hva dere gjør galt og hva dere burde gjort i stedet. Veiledning er en stor og viktig del, og de skal jo gjøre alt for å forhindre at folk gjør seg avhengige av sosialstønad, og det er særlig viktig når det er barn innvolvert. Ser du ikke dette selv fremstår du kanskje som en femåring?. I steden for å klage så veldig synes jeg du skal sette pris på at du bor i et land som gir deg krisehjelp, selv om du synes de gjør det på en for lite serviceinnstilt måte.. Dagens lille utblåsning fra meg og. ....du har ikke lest mine tidligere innlegg, ser jeg. Råd, tips og veiledning har jeg ingenting i mot. Det er måten de tar i mot folk på, og snakker til en som plager meg. Konstruktiv kritikk, ja takk. Folk som prater med ovenfra og ned-holdning klarer jeg meg uten. Hva vi gjør galt? Tja, vi har en inntekt på kun 18 500,- i mnd, siden jeg er arbeidsledig og ikke får dagpenger fra nav. Gjør det jeg kan for å finne jobb, men kan dessverre ikke gjøre mer enn å levere inn søknader og purre på dem Vennligst pek ut hva jeg gjør galt der. Har lest jo, du sier at det hjelper ikke å få fortalt hva man gjør galt, og hva man burde gjort i steden, men det er jo nettopp dette NAV plikter å gjøre! Du gjør vel ikke noe galt, men du kan sikkert gjøre mer? Hvorfor får du ikke jobb da? Har du utdanning? Arbeidserfaring? Nav er redd for at arbeidsløse mødre uten utdanning blir værende på sosialstønad. Det er ment som hjelp i en kort periode, og ikke noe man skal leve på, derfor gjør de alt de kan for å få deg selvhjulpen, og så blir de kanskje oppgitt og nedlatende når de ser at du ikke kommer deg av sosialstønad. Og det er det som er puffen i ræva noen trenger og, å føle litt på stigmatiseringen. Stygt, men sant. En god saksbehandler vet dette. JObber du i NAV anonym? du er like nedlatende som de er, du kunne sikkert fått jobb dær visst ikke!!! Og du fremstår som en typisk NAV klient med fremtoning og språkbruk! Og hvis det stemmer at du jobber hos Nav, så avslørte du akkurat her dine holdninger, anonym!! Du skriver "Og du fremstår som en typisk NAV klient med fremtoning og språkbruk!".... dette viser at du ser på nav-klienter som en gruppe med en typisk adferd hva fremtoning og språkbruk angår. Det verste er egentlig at du ikke ser det selv! Jeg kan forstå at nav-ansatte blir frustrerte og provoserte over kritikken nav får her og de fleste andre steder. Jeg har ingen problemer med å forstå det. Det kan ikke være spesielt greit å jobbe et sted som får så enormt mye kritikk fra alle nivåer i samfunnet! Pga din språkbruk så går jeg ut fra at du faktisk er nav-ansatt. Men vet du hva? Hadde du vært seriøs ift å skape endring så ville du brukt en helt annen språkbruk selv her inne, du ville lest og lært om hva person etter person etter person etter person forteller om sitt møte med nav... Klienter hos nav er ikke "typiske" hva fremtoning og språkbruk angår slik du mener! Nav-klienter kommer i alle mulige fremtoninger, de har alt fra ingen utdanning til lange høyskole-/universitetsutdanninger (noen også lenger enn din..), de har alt fra ingen arbeidserfaring til lang arbeidserfaring. Hvis du som nav-ansatt er så dårlig på å bedømme mennesker at du klassifiserer nav-klienter som "typiske" i forhold til fremtoning og språkbruk - da er det ikke rart nav-systemet har seriøse problemer!! Din holdning til enkeltmennesker er skremmende om du virkelig er nav-ansatt!!! Shame on you! (Jeg er ikke samme anonym som du kranglet med tidligere.)
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #50 Skrevet 20. september 2012 Jeg tror de på NAV har ett oversiktsbilde på kontorene sine over hvem som skal få penger eller ikke. Er du etnisk norsk, har jobbet hele livet, og gjort det du kan - NEI Er du innvandrer, som har bodd her alt fra 1 dag til gud vet hvor lenge, og ikke har gjort noe positivt for det norske samfunnet - JA Så, ikke rart mange har negativt bilde av NAV. Folk BLIR forskjellsbehandlet. Det er i hvertfall noe stort sprøyt! Det er muligens noe i det at folk blir forskjellsbehandlet, men da til fordel for dem som oppfører seg høflig og har satt seg inn i regelverket. Neida - ikke nødvendigvis slik du skriver her!!! Jeg har alltid vært høflig i mine kontakter med nav og har alltid satt meg inn i regelverket. Og hva kom de navansatte med da - når jeg påpekte at DE ikke fulgte regelverket? Joda, da gjorde de med vilje vedtak etter feil regler, etter gamle regler. Og hva skjedde når jeg klaget på det? Jeg ble beskyldt for å prøve å lure til meg penger og at jeg kjente systemet for godt!?!?!!! Så min erfaring er at hvis man heller prøver å være litt underdanig og lar den navansatte få følelsene av makt... da kommer man langt lenger enn om man faktisk kjenner sine rettigheter OG plikter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå