Gå til innhold

Jeg vil jobbe i NAV.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Da kan jeg hvert fall sette et godt eksempel for andre NAV-ansatte hvordan en skal behandle folk og hva som er normal folkeskikk.

 

Samtlige NAV-kontorer jeg har vært på, har hatt frekke og uhøflige ansatte.

å bli snakket til som om en er fem år gammel, med en "kjære lille deg" holdning er utrolig respektløst.

Har dessverre vært på nav et par ganger for å søke om krisehjelp, og å bli møtt med den holdningen da er nedverdigende og krenkende. Det å be om krisehjelp i seg selv er noe hvertfall vi helst ville vært foruten, og det hjelper ikke på å skulle bli fortalt hva en gjør galt og hva en burde gjort i stedet.

 

 

Dagens lille utblåsning.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du hadde jobbet i NAV så ville du ha visst at retningslinjene tilsier at før man "deler ut" penger så er man nødt til å spørre om en del ting som kan oppleves som et tråkk over private grenser, man må drive rådgiving, opplysning, fortelle om dine plikter, samtidig som man gjør sitt meste for å vise sympati. Om man sier og gjør nøyaktig det samme overfor to mennesker, så kan den ene gå ut derfra med en opplevelse av ha ha blitt krenket og en annen har opplevd å få sympati og gode råd.

Skrevet
Om du hadde jobbet i NAV så ville du ha visst at retningslinjene tilsier at før man "deler ut" penger så er man nødt til å spørre om en del ting som kan oppleves som et tråkk over private grenser, man må drive rådgiving, opplysning, fortelle om dine plikter, samtidig som man gjør sitt meste for å vise sympati. Om man sier og gjør nøyaktig det samme overfor to mennesker, så kan den ene gå ut derfra med en opplevelse av ha ha blitt krenket og en annen har opplevd å få sympati og gode råd.

 

Ja, jeg er veldig klar over det. Selv om en følger retningslinjer og regler, så er det fullt mulig å oppføre seg som et menneske. En behøver ikke behandle folk som om de er 5 år gamle, eller komme med en nedlatende tone. At de må spørre hva vi har i inntekt, regninger osv osv, tar jeg som en selvfølge.

 

It's not what they said, it's the way they said it.

Skrevet

Vet du ikke at om man får det samme hos mange forskjellige, må man se seg selv i speilet. Kanskje du fremstår som 5 åring.

 

Jeg har kun vært på NAV som arbeidsgiver og for å levere foreldrepenger papirer. Blir møtt som voksen hver gang.

Skrevet

Skjønner hva du mener. Vi har måttet søke nødhjelp ved to anledninger, i to forskjellige kommuner. Det ene stedet ble vi behandlet som folk, det andre stedet som søppel. Opplysningene vi måtte gi og rådene vi fikk var stort sett de samme, men måten det gjøres på kan virkelig variere for å si det mildt...

Skrevet
Vet du ikke at om man får det samme hos mange forskjellige, må man se seg selv i speilet. Kanskje du fremstår som 5 åring. Jeg har kun vært på NAV som arbeidsgiver og for å levere foreldrepenger papirer. Blir møtt som voksen hver gang.

 

Da er det merkelig at "alle andre" behandler meg som en voksen :)

Jeg tar alltid med alt av papirer, svarer på spørsmålene de har og kommer gjerne tilbake om det er noe jeg har glemt.

 

Jeg er forsåvidt ikke den eneste som er meget misfornøyd med NAV her i kommunen. Både jeg og gubben har vært innom hver for oss, og de er like ubehagelige.

Flere av mine venninner/kompiser også.

 

Hva vet vel jeg, kanskje de har noe i mot unge folk.

Skrevet

Da kan jeg hvert fall sette et godt eksempel for andre NAV-ansatte hvordan en skal behandle folk og hva som er normal folkeskikk.

 

Samtlige NAV-kontorer jeg har vært på, har hatt frekke og uhøflige ansatte.

å bli snakket til som om en er fem år gammel, med en "kjære lille deg" holdning er utrolig respektløst.

Har dessverre vært på nav et par ganger for å søke om krisehjelp, og å bli møtt med den holdningen da er nedverdigende og krenkende. Det å be om krisehjelp i seg selv er noe hvertfall vi helst ville vært foruten, og det hjelper ikke på å skulle bli fortalt hva en gjør galt og hva en burde gjort i stedet.

 

 

Dagens lille utblåsning.

Hvis man må be om krisehjelp plikter de jo å fortelle dere hva dere gjør galt og hva dere burde gjort i stedet. Veiledning er en stor og viktig del, og de skal jo gjøre alt for å forhindre at folk gjør seg avhengige av sosialstønad, og det er særlig viktig når det er barn innvolvert. Ser du ikke dette selv fremstår du kanskje som en femåring?.

I steden for å klage så veldig synes jeg du skal sette pris på at du bor i et land som gir deg krisehjelp, selv om du synes de gjør det på en for lite serviceinnstilt måte..

 

Dagens lille utblåsning fra meg og.

 

Skrevet
\ Hvis man må be om krisehjelp plikter de jo å fortelle dere hva dere gjør galt og hva dere burde gjort i stedet. Veiledning er en stor og viktig del, og de skal jo gjøre alt for å forhindre at folk gjør seg avhengige av sosialstønad, og det er særlig viktig når det er barn innvolvert. Ser du ikke dette selv fremstår du kanskje som en femåring?. I steden for å klage så veldig synes jeg du skal sette pris på at du bor i et land som gir deg krisehjelp, selv om du synes de gjør det på en for lite serviceinnstilt måte.. Dagens lille utblåsning fra meg og.

 

....du har ikke lest mine tidligere innlegg, ser jeg.

Råd, tips og veiledning har jeg ingenting i mot. Det er måten de tar i mot folk på, og snakker til en som plager meg.

Konstruktiv kritikk, ja takk. Folk som prater med ovenfra og ned-holdning klarer jeg meg uten.

 

Hva vi gjør galt? Tja, vi har en inntekt på kun 18 500,- i mnd, siden jeg er arbeidsledig og ikke får dagpenger fra nav. Gjør det jeg kan for å finne jobb, men kan dessverre ikke gjøre mer enn å levere inn søknader og purre på dem :) Vennligst pek ut hva jeg gjør galt der.

Skrevet
\ Hvis man må be om krisehjelp plikter de jo å fortelle dere hva dere gjør galt og hva dere burde gjort i stedet. Veiledning er en stor og viktig del, og de skal jo gjøre alt for å forhindre at folk gjør seg avhengige av sosialstønad, og det er særlig viktig når det er barn innvolvert. Ser du ikke dette selv fremstår du kanskje som en femåring?. I steden for å klage så veldig synes jeg du skal sette pris på at du bor i et land som gir deg krisehjelp, selv om du synes de gjør det på en for lite serviceinnstilt måte.. Dagens lille utblåsning fra meg og.
....du har ikke lest mine tidligere innlegg, ser jeg. Råd, tips og veiledning har jeg ingenting i mot. Det er måten de tar i mot folk på, og snakker til en som plager meg. Konstruktiv kritikk, ja takk. Folk som prater med ovenfra og ned-holdning klarer jeg meg uten. Hva vi gjør galt? Tja, vi har en inntekt på kun 18 500,- i mnd, siden jeg er arbeidsledig og ikke får dagpenger fra nav. Gjør det jeg kan for å finne jobb, men kan dessverre ikke gjøre mer enn å levere inn søknader og purre på dem :) Vennligst pek ut hva jeg gjør galt der.

 

Har lest jo, du sier at det hjelper ikke å få fortalt hva man gjør galt, og hva man burde gjort i steden, men det er jo nettopp dette NAV plikter å gjøre!

Du gjør vel ikke noe galt, men du kan sikkert gjøre mer? Hvorfor får du ikke jobb da? Har du utdanning? Arbeidserfaring?

Nav er redd for at arbeidsløse mødre uten utdanning blir værende på sosialstønad. Det er ment som hjelp i en kort periode, og ikke noe man skal leve på, derfor gjør de alt de kan for å få deg selvhjulpen, og så blir de kanskje oppgitt og nedlatende når de ser at du ikke kommer deg av sosialstønad. Og det er det som er puffen i ræva noen trenger og, å føle litt på stigmatiseringen.

Stygt, men sant. En god saksbehandler vet dette.

Skrevet

Skjønner hva du mener, har selv gått noen runder med NAV og blitt så frustrert at jeg nesten har tatt til tårene, og de jeg har snakket med på nav har enten vært sure og grinete eller så har de sittet på sin høye hest og smilt nedlatende til meg ( kjenner jeg blir sur av og tenke på det)

 

Nei et skulle vært folk på nav som kan folkeskikk og for den saks skyld kan snakke og forstå norsk!!!

Skrevet

På nav kontoret vårt er det automatikk med bekymringsmelding til barnevernet på andre krisesøknad for de med ansvar for barn!

 

Det er ikke problematisk å være fattig, men å gå tom, og ikke være ute i forkant er bekymringsverdig når man har barn. At man ikke har mat på bordet, bleier i skapet og strøm og varm er ikke bra.

 

Det er nesten bare mat og strømstenging som gir utbetaling av krisehjelp.

Skrevet
Har lest jo, du sier at det hjelper ikke å få fortalt hva man gjør galt, og hva man burde gjort i steden, men det er jo nettopp dette NAV plikter å gjøre! Du gjør vel ikke noe galt, men du kan sikkert gjøre mer? Hvorfor får du ikke jobb da? Har du utdanning? Arbeidserfaring? Nav er redd for at arbeidsløse mødre uten utdanning blir værende på sosialstønad. Det er ment som hjelp i en kort periode, og ikke noe man skal leve på, derfor gjør de alt de kan for å få deg selvhjulpen, og så blir de kanskje oppgitt og nedlatende når de ser at du ikke kommer deg av sosialstønad. Og det er det som er puffen i ræva noen trenger og, å føle litt på stigmatiseringen. Stygt, men sant. En god saksbehandler vet dette.

 

Utdanning og arbeidserfaring har jeg.

Dessverre ikke som psykolog, gynekolog, helsesekretær, lærer, kirurg, bilmekaniker osv som det er bruk for her oppe.

 

Siden du mener jeg kan gjøre mer, så tas tips i mot med takk. Hittil har jeg levert åpne søknader til butikker (alt fra Rema til Mekk), sendt utallige søknader til jobber avertert på NAV, vært innom sykehjem og pleiehjem, hørt med kommunen om barnehagene trenger folk (noe jeg vet de gjør, men har ikke fått svar etter x antall mail, og har fått beskjed nå hver gang jeg har vært innom kontoret deres om å komme tilbake dagen etter).

 

Ingenting ser ut til å være godt nok for NAV. Dette er andre gangen vi ber om krisehjelp, så skjønner ikke hvor du har det fra at jeg "ikke kommer meg av det".

Skrevet
\ Hvis man må be om krisehjelp plikter de jo å fortelle dere hva dere gjør galt og hva dere burde gjort i stedet. Veiledning er en stor og viktig del, og de skal jo gjøre alt for å forhindre at folk gjør seg avhengige av sosialstønad, og det er særlig viktig når det er barn innvolvert. Ser du ikke dette selv fremstår du kanskje som en femåring?. I steden for å klage så veldig synes jeg du skal sette pris på at du bor i et land som gir deg krisehjelp, selv om du synes de gjør det på en for lite serviceinnstilt måte.. Dagens lille utblåsning fra meg og.
....du har ikke lest mine tidligere innlegg, ser jeg. Råd, tips og veiledning har jeg ingenting i mot. Det er måten de tar i mot folk på, og snakker til en som plager meg. Konstruktiv kritikk, ja takk. Folk som prater med ovenfra og ned-holdning klarer jeg meg uten. Hva vi gjør galt? Tja, vi har en inntekt på kun 18 500,- i mnd, siden jeg er arbeidsledig og ikke får dagpenger fra nav. Gjør det jeg kan for å finne jobb, men kan dessverre ikke gjøre mer enn å levere inn søknader og purre på dem :) Vennligst pek ut hva jeg gjør galt der.
Har lest jo, du sier at det hjelper ikke å få fortalt hva man gjør galt, og hva man burde gjort i steden, men det er jo nettopp dette NAV plikter å gjøre! Du gjør vel ikke noe galt, men du kan sikkert gjøre mer? Hvorfor får du ikke jobb da? Har du utdanning? Arbeidserfaring? Nav er redd for at arbeidsløse mødre uten utdanning blir værende på sosialstønad. Det er ment som hjelp i en kort periode, og ikke noe man skal leve på, derfor gjør de alt de kan for å få deg selvhjulpen, og så blir de kanskje oppgitt og nedlatende når de ser at du ikke kommer deg av sosialstønad. Og det er det som er puffen i ræva noen trenger og, å føle litt på stigmatiseringen. Stygt, men sant. En god saksbehandler vet dette.

 

JObber du i NAV anonym? du er like nedlatende som de er, du kunne sikkert fått jobb dær visst ikke!!!

Skrevet
\ Hvis man må be om krisehjelp plikter de jo å fortelle dere hva dere gjør galt og hva dere burde gjort i stedet. Veiledning er en stor og viktig del, og de skal jo gjøre alt for å forhindre at folk gjør seg avhengige av sosialstønad, og det er særlig viktig når det er barn innvolvert. Ser du ikke dette selv fremstår du kanskje som en femåring?. I steden for å klage så veldig synes jeg du skal sette pris på at du bor i et land som gir deg krisehjelp, selv om du synes de gjør det på en for lite serviceinnstilt måte.. Dagens lille utblåsning fra meg og.

 

....du har ikke lest mine tidligere innlegg, ser jeg.

Råd, tips og veiledning har jeg ingenting i mot. Det er måten de tar i mot folk på, og snakker til en som plager meg.

Konstruktiv kritikk, ja takk. Folk som prater med ovenfra og ned-holdning klarer jeg meg uten.

Hva vi gjør galt? Tja, vi har en inntekt på kun 18 500,- i mnd, siden jeg er arbeidsledig og ikke får dagpenger fra nav. Gjør det jeg kan for å finne jobb, men kan dessverre ikke gjøre mer enn å levere inn søknader og purre på dem :) Vennligst pek ut hva jeg gjør galt der.

 

 

Du må levere inn søknad om fornying av løpende sosialhjelp i forkant av at du går tom. Og så må du sette ned forbruket.

De fleste banker gir lån etter noe som heter SIFO budsjett og livsoppholdssatser. For barnefamilier er det ikke såååå stor forskjell på det, og på sosiaøhjelps budsjettet.

 

Andre klarer seg på sosialhjelpsnivå. Da forventes det at du også skal få det til.

Skrevet

Jeg tror de på NAV har ett oversiktsbilde på kontorene sine over hvem som skal få penger eller ikke.

 

Er du etnisk norsk, har jobbet hele livet, og gjort det du kan - NEI

 

Er du innvandrer, som har bodd her alt fra 1 dag til gud vet hvor lenge, og ikke har gjort noe positivt for det norske samfunnet - JA

 

Så, ikke rart mange har negativt bilde av NAV. Folk BLIR forskjellsbehandlet.

Skrevet
\ Hvis man må be om krisehjelp plikter de jo å fortelle dere hva dere gjør galt og hva dere burde gjort i stedet. Veiledning er en stor og viktig del, og de skal jo gjøre alt for å forhindre at folk gjør seg avhengige av sosialstønad, og det er særlig viktig når det er barn innvolvert. Ser du ikke dette selv fremstår du kanskje som en femåring?. I steden for å klage så veldig synes jeg du skal sette pris på at du bor i et land som gir deg krisehjelp, selv om du synes de gjør det på en for lite serviceinnstilt måte.. Dagens lille utblåsning fra meg og.
....du har ikke lest mine tidligere innlegg, ser jeg. Råd, tips og veiledning har jeg ingenting i mot. Det er måten de tar i mot folk på, og snakker til en som plager meg. Konstruktiv kritikk, ja takk. Folk som prater med ovenfra og ned-holdning klarer jeg meg uten. Hva vi gjør galt? Tja, vi har en inntekt på kun 18 500,- i mnd, siden jeg er arbeidsledig og ikke får dagpenger fra nav. Gjør det jeg kan for å finne jobb, men kan dessverre ikke gjøre mer enn å levere inn søknader og purre på dem :) Vennligst pek ut hva jeg gjør galt der.
Har lest jo, du sier at det hjelper ikke å få fortalt hva man gjør galt, og hva man burde gjort i steden, men det er jo nettopp dette NAV plikter å gjøre! Du gjør vel ikke noe galt, men du kan sikkert gjøre mer? Hvorfor får du ikke jobb da? Har du utdanning? Arbeidserfaring? Nav er redd for at arbeidsløse mødre uten utdanning blir værende på sosialstønad. Det er ment som hjelp i en kort periode, og ikke noe man skal leve på, derfor gjør de alt de kan for å få deg selvhjulpen, og så blir de kanskje oppgitt og nedlatende når de ser at du ikke kommer deg av sosialstønad. Og det er det som er puffen i ræva noen trenger og, å føle litt på stigmatiseringen. Stygt, men sant. En god saksbehandler vet dette.
JObber du i NAV anonym? du er like nedlatende som de er, du kunne sikkert fått jobb dær visst ikke!!!

 

Og du fremstår som en typisk NAV klient med fremtoning og språkbruk!

Skrevet
Du må levere inn søknad om fornying av løpende sosialhjelp i forkant av at du går tom. Og så må du sette ned forbruket. De fleste banker gir lån etter noe som heter SIFO budsjett og livsoppholdssatser. For barnefamilier er det ikke såååå stor forskjell på det, og på sosiaøhjelps budsjettet. Andre klarer seg på sosialhjelpsnivå. Da forventes det at du også skal få det til.

 

"Du må sette ned forbruket". Det kan ikke du si noe som helst om, for du aner ikke hvordan vårt forbruk er. Det er ikke mulig å sette det mer ned enn vi allerede har gjort.

Skrevet
\ Hvis man må be om krisehjelp plikter de jo å fortelle dere hva dere gjør galt og hva dere burde gjort i stedet. Veiledning er en stor og viktig del, og de skal jo gjøre alt for å forhindre at folk gjør seg avhengige av sosialstønad, og det er særlig viktig når det er barn innvolvert. Ser du ikke dette selv fremstår du kanskje som en femåring?. I steden for å klage så veldig synes jeg du skal sette pris på at du bor i et land som gir deg krisehjelp, selv om du synes de gjør det på en for lite serviceinnstilt måte.. Dagens lille utblåsning fra meg og.
....du har ikke lest mine tidligere innlegg, ser jeg. Råd, tips og veiledning har jeg ingenting i mot. Det er måten de tar i mot folk på, og snakker til en som plager meg. Konstruktiv kritikk, ja takk. Folk som prater med ovenfra og ned-holdning klarer jeg meg uten. Hva vi gjør galt? Tja, vi har en inntekt på kun 18 500,- i mnd, siden jeg er arbeidsledig og ikke får dagpenger fra nav. Gjør det jeg kan for å finne jobb, men kan dessverre ikke gjøre mer enn å levere inn søknader og purre på dem :) Vennligst pek ut hva jeg gjør galt der.
Har lest jo, du sier at det hjelper ikke å få fortalt hva man gjør galt, og hva man burde gjort i steden, men det er jo nettopp dette NAV plikter å gjøre! Du gjør vel ikke noe galt, men du kan sikkert gjøre mer? Hvorfor får du ikke jobb da? Har du utdanning? Arbeidserfaring? Nav er redd for at arbeidsløse mødre uten utdanning blir værende på sosialstønad. Det er ment som hjelp i en kort periode, og ikke noe man skal leve på, derfor gjør de alt de kan for å få deg selvhjulpen, og så blir de kanskje oppgitt og nedlatende når de ser at du ikke kommer deg av sosialstønad. Og det er det som er puffen i ræva noen trenger og, å føle litt på stigmatiseringen. Stygt, men sant. En god saksbehandler vet dette.
JObber du i NAV anonym? du er like nedlatende som de er, du kunne sikkert fått jobb dær visst ikke!!!
Og du fremstår som en typisk NAV klient med fremtoning og språkbruk!

 

OHHHHH liker du ikke fremtoningen og språkbruken min!? :)

Skrevet
Jeg tror de på NAV har ett oversiktsbilde på kontorene sine over hvem som skal få penger eller ikke. Er du etnisk norsk, har jobbet hele livet, og gjort det du kan - NEI Er du innvandrer, som har bodd her alt fra 1 dag til gud vet hvor lenge, og ikke har gjort noe positivt for det norske samfunnet - JA Så, ikke rart mange har negativt bilde av NAV. Folk BLIR forskjellsbehandlet.

Det er i hvertfall noe stort sprøyt! Det er muligens noe i det at folk blir forskjellsbehandlet, men da til fordel for dem som oppfører seg høflig og har satt seg inn i regelverket.

Skrevet
Har lest jo, du sier at det hjelper ikke å få fortalt hva man gjør galt, og hva man burde gjort i steden, men det er jo nettopp dette NAV plikter å gjøre! Du gjør vel ikke noe galt, men du kan sikkert gjøre mer? Hvorfor får du ikke jobb da? Har du utdanning? Arbeidserfaring? Nav er redd for at arbeidsløse mødre uten utdanning blir værende på sosialstønad. Det er ment som hjelp i en kort periode, og ikke noe man skal leve på, derfor gjør de alt de kan for å få deg selvhjulpen, og så blir de kanskje oppgitt og nedlatende når de ser at du ikke kommer deg av sosialstønad. Og det er det som er puffen i ræva noen trenger og, å føle litt på stigmatiseringen. Stygt, men sant. En god saksbehandler vet dette.
Utdanning og arbeidserfaring har jeg. Dessverre ikke som psykolog, gynekolog, helsesekretær, lærer, kirurg, bilmekaniker osv som det er bruk for her oppe. Siden du mener jeg kan gjøre mer, så tas tips i mot med takk. Hittil har jeg levert åpne søknader til butikker (alt fra Rema til Mekk), sendt utallige søknader til jobber avertert på NAV, vært innom sykehjem og pleiehjem, hørt med kommunen om barnehagene trenger folk (noe jeg vet de gjør, men har ikke fått svar etter x antall mail, og har fått beskjed nå hver gang jeg har vært innom kontoret deres om å komme tilbake dagen etter). Ingenting ser ut til å være godt nok for NAV. Dette er andre gangen vi ber om krisehjelp, så skjønner ikke hvor du har det fra at jeg "ikke kommer meg av det".

 

Du kan ta en utdanning som det er behov for, eller du kan flytte et sted det er behov for din arbeidskraft. Hvorfor skal det være staten sitt ansvar å forsørge dere? Det er alvorlig å sette seg selv og sin familie i en slik situasjon at man må be om krisehjelp, og da må man gjøre alt man kan for å komme de ut av den situasjonen. Synes jeg da..

Skrevet
Har lest jo, du sier at det hjelper ikke å få fortalt hva man gjør galt, og hva man burde gjort i steden, men det er jo nettopp dette NAV plikter å gjøre! Du gjør vel ikke noe galt, men du kan sikkert gjøre mer? Hvorfor får du ikke jobb da? Har du utdanning? Arbeidserfaring? Nav er redd for at arbeidsløse mødre uten utdanning blir værende på sosialstønad. Det er ment som hjelp i en kort periode, og ikke noe man skal leve på, derfor gjør de alt de kan for å få deg selvhjulpen, og så blir de kanskje oppgitt og nedlatende når de ser at du ikke kommer deg av sosialstønad. Og det er det som er puffen i ræva noen trenger og, å føle litt på stigmatiseringen. Stygt, men sant. En god saksbehandler vet dette.
Utdanning og arbeidserfaring har jeg. Dessverre ikke som psykolog, gynekolog, helsesekretær, lærer, kirurg, bilmekaniker osv som det er bruk for her oppe. Siden du mener jeg kan gjøre mer, så tas tips i mot med takk. Hittil har jeg levert åpne søknader til butikker (alt fra Rema til Mekk), sendt utallige søknader til jobber avertert på NAV, vært innom sykehjem og pleiehjem, hørt med kommunen om barnehagene trenger folk (noe jeg vet de gjør, men har ikke fått svar etter x antall mail, og har fått beskjed nå hver gang jeg har vært innom kontoret deres om å komme tilbake dagen etter). Ingenting ser ut til å være godt nok for NAV. Dette er andre gangen vi ber om krisehjelp, så skjønner ikke hvor du har det fra at jeg "ikke kommer meg av det".
Du kan ta en utdanning som det er behov for, eller du kan flytte et sted det er behov for din arbeidskraft. Hvorfor skal det være staten sitt ansvar å forsørge dere? Det er alvorlig å sette seg selv og sin familie i en slik situasjon at man må be om krisehjelp, og da må man gjøre alt man kan for å komme de ut av den situasjonen. Synes jeg da..

 

Flytte, akkurat som og høre de på NAV, det er jo bare og flytte. når skal folk forstå at det ikke bare er og flytte!!!! Og en ting til, jeg er ikke NAV klient.

Skrevet

Ta en ny utdanning, få stipend og lån fra lånekassen. Det som burde være nøkkelordet i en sånn situasjon der du faktisk må be om krisehjelp x 2 (med omsorgsgiverrolle.) er å tenke løsning, løsning, løsning.

 

Ok, så får du ikke no napp på søknader om jobb. Hva er neste steg? Finner det evt. muligheter for videreskolegang slik at jeg kan sikre meg en stabil inntekt både under og etter skolen?

 

Videre så er det slik at har du 0,- kr i inntekt hver eneste mnd og samboer er den eneste som jobber har dere muligheten til å søke bostøtte og skatteklasse 2 til samboer.

 

18.000 i mnd er veldig lite for å få ting tl å gå rundt, det forstår jeg godt!! Finner det muligheter for at samboeren din kan ta seg en mye mer lønnsom jobb? Hva slags utdanning har samboeren din?

 

Det finnes nok løsning i svarene dine. Men ta grep å gjør noe med din situasjon på egen hånd.

Skrevet
Du kan ta en utdanning som det er behov for, eller du kan flytte et sted det er behov for din arbeidskraft. Hvorfor skal det være staten sitt ansvar å forsørge dere? Det er alvorlig å sette seg selv og sin familie i en slik situasjon at man må be om krisehjelp, og da må man gjøre alt man kan for å komme de ut av den situasjonen. Synes jeg da..

 

"Bare å flytte", ja. Flytting har vi utsatt lenge, akkurat pga mangelen på inntekt.

Jeg ønsker nok ikke å jobbe som kirurg/gynekolog eller lignende. Psykolog, ja takk, men det sier seg vel selv at vi ikke har råd til utdanning akkurat nå. At alle har råd til å studere i norge er bullshit. Jeg har vært under utdanning med barn, og det var knapt med penger da også.

 

Du kan bare slutte å svare meg, Ano, for du vil visst ikke skjønne at alt er ikke bare ditt og bare datt. Jeg VET at det er alvorlig, men jeg ser ikke helt hva meg jeg kan si for at du skal skjønne dette.

 

Det er i hvertfall noe stort sprøyt! Det er muligens noe i det at folk blir forskjellsbehandlet, men da til fordel for dem som oppfører seg høflig og har satt seg inn i regelverket.

 

Enn hva med oss som faktisk har satt oss inn i regelverket og er høflige, men som fremdeles blir behandlet dårlig?

Skrevet

En ting jeg har bitt meg merke i på nav er at det er stor forskjell på hvorfor man er der og behandlingen man får deretter.

 

Da jeg måtte søke om aleneforsørgertrygder ble jeg møtt med kun forståelse. "Alle" jeg snakket med var bare "huff, så trist", "nei, herregud, stakkars deg" osv, ble jo til at jeg satt og hulket og gråt da jeg skulle snakke med saksbehandleren. Min saksbehandler er verdens søteste. Hun fyller ut alle papirene mine sånn at jeg kun trenger å signere, hun tipser om andre stønader, jobber og ting som kan være av interesse for meg å vite. Som sagt, verdens søteste. Hun er der for å hjelpe og trives i jobben sin, virker det som.

 

Men da jeg noen år før ble langtidssykemeldt pga angst og dyp depresjon, var nesten så jeg ga opp livet, da hadde pipa en annen lyd. Jeg gikk på antidepressiva og gikk i terapi hver uke. Var i et forhold med bf som var en tyrann å leve med til tider. Jeg klarte ikke stå opp om morgenen, var HELT i kjeller'n. Denne saksbehandleren, derimot, hun hadde tydeligvis ikke peiling på hva hun drev med. Dette er da moren til en gammel kompis av meg, så jeg vet godt hvem hun er. Da jeg satt i møte hos legen min med legen, arbeidsgiver (som var veldig forståelsesfull og tok all verden av hensyn) og navdama presterte saksbehandleren å si at "du trenger bare en ny jobb, så skal du se du føler det bedre etterhvert"..

 

WTF??? Da måtte jeg virkelig bite meg i leppa for å ikke plumpe ut "Du er utdanna fotpleier, hva pokker vet du om det!!" men heldigvis hoppet legen inn og svarte bare at "la még gjøre jobben min, og så konsentrer du deg om din. Hun har vært min pasient i 10 år, jeg VET hun er syk". Og arbeidsgiver sa at han heller ville at jeg skulle være sykemeldt i 2 ekstra måneder sånn at når jeg kom tilbake så var jeg frisk, enn at jeg presset meg tilbake og så gikk jeg på en smell en måned senere. Da sa hun ikke mer.....

Skrevet
Ta en ny utdanning, få stipend og lån fra lånekassen. Det som burde være nøkkelordet i en sånn situasjon der du faktisk må be om krisehjelp x 2 (med omsorgsgiverrolle.) er å tenke løsning, løsning, løsning. Ok, så får du ikke no napp på søknader om jobb. Hva er neste steg? Finner det evt. muligheter for videreskolegang slik at jeg kan sikre meg en stabil inntekt både under og etter skolen? Videre så er det slik at har du 0,- kr i inntekt hver eneste mnd og samboer er den eneste som jobber har dere muligheten til å søke bostøtte og skatteklasse 2 til samboer. 18.000 i mnd er veldig lite for å få ting tl å gå rundt, det forstår jeg godt!! Finner det muligheter for at samboeren din kan ta seg en mye mer lønnsom jobb? Hva slags utdanning har samboeren din? Det finnes nok løsning i svarene dine. Men ta grep å gjør noe med din situasjon på egen hånd.

 

Hjertelig!

Et svar som faktisk var konstruktivt, uten å være blærete :)

Ja, jeg vil jo utdanne meg som psykolog. Jeg har vært lærling med barn, og det var utrolig tungt. En får støtte fra lånekassa, ja, men det var ikke mye jeg fikk. Vi bor temmelig dyrt, er på leit etter noe billigere. Er dessverre dyrt å bo her oppe :(

 

Er heller ikke noe mer for gubben å hente. De jobbene han har utdannelse til er det lite å få av her oppe. Folk (les; gamle...) tviholder på jobbene sine. I stedet for å pensjonere seg, sykemelder de seg. Dermed er det bare masse vikarjobber rundt og går, og vikarjobber blir for usikkert (tilkallingsvikar).

 

Driver og leker med tanken på å sende gubben ut på oljerigg, men er nok litt for avhengig av ham til å klare meg uten ham i 2-3 uker av gangen... Ikke vil han det heller. Faren hans har jobbet på rigg i 34 år, og gubben savnet en skikkelig farsfigur i livet. Nå er faren en spesiell skrue uansett, men hjalp ikke på at de knapt så hverandre.

 

Jeg føler jo at jeg allerede har gjort det jeg kan når jeg har gått rundt til alt av matbutikker i byen og svart på annonser, evt levert inn åpen søknad. Bokbutikker, sportsbutikker, Nille, Mekk osv. Dessverre vil ikke folk ansette noen uten erfaring(...).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...