Gå til innhold

Røyking i svangerskapet = barnemishandling?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet
Ja absolutt barnemisshandling i aller høyeste grad! Klarer ikke dy meg når jeg ser gravide røykere og sier ifra! Senest her om dagen sa jeg ifra "Fy skam deg som røyker som gravid! Håper virkelig barnevernet vil holde et godt øye med deg som misshandler barnet ditt allerede før det er født" Klarte ikke dy meg, der kom bitchen i meg frem, sa det høyt rett til henne på cafe i påhør av alle rundt. MåTTE bare...
Hadde det vært meg hadde jeg klappet til deg eller gitt deg ei overhøvling du aldri kommer til å glemme. En ting er at man ikke liker det, en annen ting er å slenge slikt i trynet på røykere. å hva vet du, kanskje hun slet med å slutte? Så vidt jeg vet gjør slike hendelser vont verre enn hjelper på. Hadde ei venninne av meg gjort det og hadde jeg skjemtes over henne, mest sannsynligvis holdt meg unna henne. Sånn for ordens skyld, jeg røyker ikke, og er ikke for røyking i som gravid, men skjønner at noen sliter med å slutte.
Jeg røyket selv jeg. Sluttet samme dag jeg så positiv test. Om du hadde slått til meg fordi jeg hadde påpekt at du mishandler barnet ditt hadde det vel fått frem poenget mitt enda bedre siden du da vill mishandlet meg også. Men jeg vet det kan være vnaskelig å slutte å røyke, men velger man å sette et uskyldig barn til verden så har men jo et ansvar for å gi det barnet en trygg, stabil, kjærlig og sunn oppvekst. å ikke klarer å sette barnets behov først selv før det er født er for meg pur egoisme. Kan være så vanskelig som bare det, men man klarer det om man vil nok! Barnet først. Godt du ikke røyker så du slipper å slå ned noen. Jeg hadde aldri vært venn med en som med viten å vilje mishandlet barnet sitt, så det ville for meg ikke vært noe problem om en røykende gravid ikke ville vært min venn. Når det kommer til dette temaet er jeg beinhard. Der er det sort hvitt. Jeg har sett filmer av 3d ultralyd der ejg ser en vital baby sprelle og kose seg i mors mage, moren tar ETT trekk og jeg så babyen krølle seg sammen, for så bli apatisk og ta hendene rundt halsen sin. hjerteslagene saknet. Det er det værste jeg har sett i mitt liv. Jeg gråt og ble helt fortvilet over hvordan noen kan gjøre noe sånt.
Seriøst? ''Kanskje hun slet med å slutte?''.. Ja fy faen, stakkars, det er jo mora det er synd på her og ikke ungen i magen.. Tenk så jævlig det må være for henne å ikke kunne fingre etter røykpakka for så å tenne seg en røyk flere ganger om dagen. Virkelig hjerteskjærende å tenke på. Like synd på henne som på folk som er dødssyke og alvorlig syke synes jeg, Juliea du burde ikke ha sagt sånt til en person som det er så synd på ;) Tenk hvis hun går og skyter seg eller hopper utfor ei bru nå f.eks..
å angripe de som sliter med å slutte og røyke hjelper sjeldent på, oppmuntring hjelper bedre. For alt du vet kan det ha vært dagens røyk som hun har trappet ned på, og komentaren kan ha gjort at den røyken ble til 10. å hvem blir skadet da? Jo barnet i magen som får mer røyk i seg og en mor som er mer stresset. Skjønner du hva jeg mener? Jeg har hatt flere venner som har sluttet å røke og prøvde ei stund og slutte. å ofte når de har blitt hakket på har røkingen øket.

Nei skjønner ikke hva du mener. Om hun da vleger å røyke 10 sigg kontra en er like mye et valg hun VELGER å ta, ikke engang prøv å legge det over på meg for at jeg turte å si ifra.

Om hun har det dritt hjemme er jo fryktelig leit, men da burde hun unne den lille en trygg og fin start på livet da og ikke et kvelende helvete.

Helt greit for meg gravide er homonelle, jeg var selv et monster, men jeg verken slo eller røyket. Og om en person hadde slått til meg hadde jeg annmeldt personen uavhengig av om personen var gravid eller ikke. Graviditet er ikke unnskyld for å slå.. Og ingenting er unnskyldning for å skade sitt eget barn med vite å vilje.

Vi har ulikt syn på dette, det er helt greit. Jeg har sagt mitt og kommer ingen vei, vi er uenige og nei jeg ser ingen av dine poenger i denne diskusjonen, selvom jeg prøver.

Skrevet
Ja absolutt barnemisshandling i aller høyeste grad! Klarer ikke dy meg når jeg ser gravide røykere og sier ifra! Senest her om dagen sa jeg ifra "Fy skam deg som røyker som gravid! Håper virkelig barnevernet vil holde et godt øye med deg som misshandler barnet ditt allerede før det er født" Klarte ikke dy meg, der kom bitchen i meg frem, sa det høyt rett til henne på cafe i påhør av alle rundt. MåTTE bare...
Hadde det vært meg hadde jeg klappet til deg eller gitt deg ei overhøvling du aldri kommer til å glemme. En ting er at man ikke liker det, en annen ting er å slenge slikt i trynet på røykere. å hva vet du, kanskje hun slet med å slutte? Så vidt jeg vet gjør slike hendelser vont verre enn hjelper på. Hadde ei venninne av meg gjort det og hadde jeg skjemtes over henne, mest sannsynligvis holdt meg unna henne. Sånn for ordens skyld, jeg røyker ikke, og er ikke for røyking i som gravid, men skjønner at noen sliter med å slutte.
Jeg røyket selv jeg. Sluttet samme dag jeg så positiv test. Om du hadde slått til meg fordi jeg hadde påpekt at du mishandler barnet ditt hadde det vel fått frem poenget mitt enda bedre siden du da vill mishandlet meg også. Men jeg vet det kan være vnaskelig å slutte å røyke, men velger man å sette et uskyldig barn til verden så har men jo et ansvar for å gi det barnet en trygg, stabil, kjærlig og sunn oppvekst. å ikke klarer å sette barnets behov først selv før det er født er for meg pur egoisme. Kan være så vanskelig som bare det, men man klarer det om man vil nok! Barnet først. Godt du ikke røyker så du slipper å slå ned noen. Jeg hadde aldri vært venn med en som med viten å vilje mishandlet barnet sitt, så det ville for meg ikke vært noe problem om en røykende gravid ikke ville vært min venn. Når det kommer til dette temaet er jeg beinhard. Der er det sort hvitt. Jeg har sett filmer av 3d ultralyd der ejg ser en vital baby sprelle og kose seg i mors mage, moren tar ETT trekk og jeg så babyen krølle seg sammen, for så bli apatisk og ta hendene rundt halsen sin. hjerteslagene saknet. Det er det værste jeg har sett i mitt liv. Jeg gråt og ble helt fortvilet over hvordan noen kan gjøre noe sånt.
Vil nå si at når du har så lett for å tirre ei som er gravid, så bør du ta konsekvensene like lett. Noen er VELDIG hormonell (noe jeg var i begynnelsen), og noen reagerer hissig og til tider aggressivt uten og være direkte misshandlere. Var ikke snakk om å være røykende gravid som venninne til deg, var snakk om at jeg som heller ikke røyker ville ikke hatt noe med personer som angriperfolk verbalt. Det er LOV å røyke som gravid, selv om det er skadelig og noe jeg ikke er for heller, så må man faktisk bite i seg at noen veger dumt. For hva vet du? kanskje denne personen har et hælvette hjemme i tillegg til at hun sliter med å slutte, ting blir ikke bedre med å angripe gravide på den måten!
Signerer. Sånn oppførsel hører ikke hjemme noen steder. Så lenge en ting er lovlig så må man faktisk innfinne seg med det. Hvis det er ufødte barns helse man er opptatt av, og ikke bare å få utløp for frustrasjon eller å få tøffet seg litt, så er det andre ting man heller kan gjøre som er langt mer effektive. Tviler på at hun dama stumpa røyken pga. den offentlige utdritningen hun fikk, snarere tvert imot. Eneste som oppnås med sånt er at folk begynner å røyke i smug for å unngå å bli utsatt for noe sånt igjen, og problemet blir skjult. Det finnes masse hjelpetilbud og kurs for folk som ønsker å slutte å røyke. Hva med å gjøre ting litt mer sivilisert, og heller tipse om sånne tilbud? I stedet for å drite ut dama i full offentlighet, så kunne du for eksempel ha sagt: "jeg ser du er gravid og røyker. Du er sikkert klar over at røykingen din kan være skadelig for barnet du bærer på. Hvis du er interessert så vet jeg om et kurs i røykeslutt for gravide som kanskje kan hjelpe deg". Men det blir kanskje ikke hardt og tøft nok?

Handler ikke om at jeg skulle være hard eller tøff, handler om at jeg ser hun skader barnet sitt. Hadde barnet vært utenfor magen og hun sto og dengte det, hadde jeg ringt bv og ikke gått før de hentet barnet. Men barnet var inni magen og jeg reagerte slik jeg gjør når jeg ser foreldre misshandler barna sine. I dette tilfellet var barnet enda i magen og da kunne jeg ikke dy meg, og kunne heller ikke annet enn å håpe barnevernet holder damen med oppsyn siden hun tydeligvis har problemer med prioriteringer i morsrollen.

Jeg ser ikke igjennom fingrene når det gjelder barnemisshandling, aldri gjort kommer aldri til å gjøre. Jeg har satt både andre og meg selv i ubehagelig situasjoner, men det driter jeg faktisk i barnet først ALLTID uten unntak. I og utenfor magen.

Gjest Heartbroken
Skrevet
Det beste jeg har opplevd er en venninne som satt med en skikkelig pris snus under leppa og helt sjokkert lurte på om jeg virkelig spiste laks i svangerskapet - visste jeg ikke at det kunne være skadelig?!?! Så noen ganger kan man lure på om røykere rett og slett har en liten koblingsfeil...
Lo av første delen, men ble lei meg av det andre du skrev. Moren min har røyket siden hun var 17 år gammel, men sluttet på dagen hun fant ut hun var gravid og røyket aldri inne. At man har en last betyr ikke nødvendigvis at man er mindre intelligent.
Det beste jeg har opplevd er en venninne som satt med en skikkelig pris snus under leppa og helt sjokkert lurte på om jeg virkelig spiste laks i svangerskapet - visste jeg ikke at det kunne være skadelig?!?! Så noen ganger kan man lure på om røykere rett og slett har en liten koblingsfeil...
Lo av første delen, men ble lei meg av det andre du skrev. Moren min har røyket siden hun var 17 år gammel, men sluttet på dagen hun fant ut hun var gravid og røyket aldri inne. At man har en last betyr ikke nødvendigvis at man er mindre intelligent.
Signerer. Pappa har røyka i alle år, og han er en klok og god mann! Kjenner mange kloke mennesker som røyker, og mange mindre kloke som ikke røyker. OG omvendt.

Jeg skulle selvsagt sagt GRAVIDE røykere. Det må være noe som stopper opp et sted når de på den ene siden er så opptatt av kosthold og vitaminer når man går gravid, mens de samtidig tenner seg en røyk eller legger innpå en snus.

Jeg ser også at det selvsagt er bedre å leve sunt under svangerskapet selv om man røyker, men jeg syns virkelig at de bør spare seg for å heve pekefingeren til andre som tar seg en skive med laks eller drikker et glass pepsi max :)

Jeg vet selvsagt at det finnes kloke mennesker som røyker også, det var ikke det jeg ville poengtere med innlegget mitt.

Skrevet
Vil nå si at når du har så lett for å tirre ei som er gravid, så bør du ta konsekvensene like lett. Noen er VELDIG hormonell (noe jeg var i begynnelsen), og noen reagerer hissig og til tider aggressivt uten og være direkte misshandlere. Var ikke snakk om å være røykende gravid som venninne til deg, var snakk om at jeg som heller ikke røyker ville ikke hatt noe med personer som angriperfolk verbalt. Det er LOV å røyke som gravid, selv om det er skadelig og noe jeg ikke er for heller, så må man faktisk bite i seg at noen veger dumt. For hva vet du? kanskje denne personen har et hælvette hjemme i tillegg til at hun sliter med å slutte, ting blir ikke bedre med å angripe gravide på den måten!
Signerer. Sånn oppførsel hører ikke hjemme noen steder. Så lenge en ting er lovlig så må man faktisk innfinne seg med det. Hvis det er ufødte barns helse man er opptatt av, og ikke bare å få utløp for frustrasjon eller å få tøffet seg litt, så er det andre ting man heller kan gjøre som er langt mer effektive. Tviler på at hun dama stumpa røyken pga. den offentlige utdritningen hun fikk, snarere tvert imot. Eneste som oppnås med sånt er at folk begynner å røyke i smug for å unngå å bli utsatt for noe sånt igjen, og problemet blir skjult. Det finnes masse hjelpetilbud og kurs for folk som ønsker å slutte å røyke. Hva med å gjøre ting litt mer sivilisert, og heller tipse om sånne tilbud? I stedet for å drite ut dama i full offentlighet, så kunne du for eksempel ha sagt: "jeg ser du er gravid og røyker. Du er sikkert klar over at røykingen din kan være skadelig for barnet du bærer på. Hvis du er interessert så vet jeg om et kurs i røykeslutt for gravide som kanskje kan hjelpe deg". Men det blir kanskje ikke hardt og tøft nok?
Handler ikke om at jeg skulle være hard eller tøff, handler om at jeg ser hun skader barnet sitt. Hadde barnet vært utenfor magen og hun sto og dengte det, hadde jeg ringt bv og ikke gått før de hentet barnet. Men barnet var inni magen og jeg reagerte slik jeg gjør når jeg ser foreldre misshandler barna sine. I dette tilfellet var barnet enda i magen og da kunne jeg ikke dy meg, og kunne heller ikke annet enn å håpe barnevernet holder damen med oppsyn siden hun tydeligvis har problemer med prioriteringer i morsrollen. Jeg ser ikke igjennom fingrene når det gjelder barnemisshandling, aldri gjort kommer aldri til å gjøre. Jeg har satt både andre og meg selv i ubehagelig situasjoner, men det driter jeg faktisk i barnet først ALLTID uten unntak. I og utenfor magen.

Mener du helt seriøst at Barnevernet burde holde gravide røykende under oppsikt? Hvorfor? Tror du det at fordi de røyker under svangerskapet, så kommer de til å bli dårlige mødre?

Og gjelder dette bare røykende gravide, eller andre grupper som utsetter fosterne sine for risiko også? Burde de holde feite gravide under oppsyn? Spane på dem og hanke dem inn til tvangsslanking i det øyeblikket de åpner seg en Cola?

Eller hva med de som velger å ikke amme? De viser jo så til de grader dårlig dømmekraft, og tenker ikke på barnets beste. De kan da ikke bli gode mødre?

For ikke å snakke om de som ikke velger bakovervendte bilstoler, og velger en løsning for barna sine som innebærer stor risiko for skade og død ved trafikkuhell.

Skal Barnevernet følge opp alle disse mødrene som tar valg som innebærer risiko for barna sine? Og hvis ja: hvor mange nyansettelser tror du Barnevernet trenger?

Skrevet
Handler ikke om at jeg skulle være hard eller tøff, handler om at jeg ser hun skader barnet sitt. Hadde barnet vært utenfor magen og hun sto og dengte det, hadde jeg ringt bv og ikke gått før de hentet barnet. Men barnet var inni magen og jeg reagerte slik jeg gjør når jeg ser foreldre misshandler barna sine. I dette tilfellet var barnet enda i magen og da kunne jeg ikke dy meg, og kunne heller ikke annet enn å håpe barnevernet holder damen med oppsyn siden hun tydeligvis har problemer med prioriteringer i morsrollen. Jeg ser ikke igjennom fingrene når det gjelder barnemisshandling, aldri gjort kommer aldri til å gjøre. Jeg har satt både andre og meg selv i ubehagelig situasjoner, men det driter jeg faktisk i barnet først ALLTID uten unntak. I og utenfor magen.
Mener du helt seriøst at Barnevernet burde holde gravide røykende under oppsikt? Hvorfor? Tror du det at fordi de røyker under svangerskapet, så kommer de til å bli dårlige mødre? Og gjelder dette bare røykende gravide, eller andre grupper som utsetter fosterne sine for risiko også? Burde de holde feite gravide under oppsyn? Spane på dem og hanke dem inn til tvangsslanking i det øyeblikket de åpner seg en Cola? Eller hva med de som velger å ikke amme? De viser jo så til de grader dårlig dømmekraft, og tenker ikke på barnets beste. De kan da ikke bli gode mødre? For ikke å snakke om de som ikke velger bakovervendte bilstoler, og velger en løsning for barna sine som innebærer stor risiko for skade og død ved trafikkuhell. Skal Barnevernet følge opp alle disse mødrene som tar valg som innebærer risiko for barna sine? Og hvis ja: hvor mange nyansettelser tror du Barnevernet trenger?

Om mødre med viten og vilje utsetter barna sine for fysisk mishandling syntes jeg barnevernet skal inn i bildet selvsagt. Syntes røykende gravide gjør nettopp dette og syntes de trenger veiledning. Nå har jeg sagt mitt. Og nå vet alle i denne diskusjonen alt hva jeg mener om gravide røykende, så nå er jeg ferdig.

Skrevet
Nei skjønner ikke hva du mener. Om hun da vleger å røyke 10 sigg kontra en er like mye et valg hun VELGER å ta, ikke engang prøv å legge det over på meg for at jeg turte å si ifra. Om hun har det dritt hjemme er jo fryktelig leit, men da burde hun unne den lille en trygg og fin start på livet da og ikke et kvelende helvete. Helt greit for meg gravide er homonelle, jeg var selv et monster, men jeg verken slo eller røyket. Og om en person hadde slått til meg hadde jeg annmeldt personen uavhengig av om personen var gravid eller ikke. Graviditet er ikke unnskyld for å slå.. Og ingenting er unnskyldning for å skade sitt eget barn med vite å vilje. Vi har ulikt syn på dette, det er helt greit. Jeg har sagt mitt og kommer ingen vei, vi er uenige og nei jeg ser ingen av dine poenger i denne diskusjonen, selvom jeg prøver.

å angripe noen verbalt er i mine øyne like ille og til tider verre enn å klappe til noen, politiet rykker faktisk ut hvis du ringer når noen angriper verbalt, spesielt når du slenger ut ting om barnevernet som kan tolkes som trussel. I mine øyne er slikt like alvorlig som å gå fysisk til angrep.

Hvis denne gravide økte inntaket av røyk etter den kommentaren din, så vil jeg faktisk si det er din feil. Har man svak psyke og gjør så godt man kan, å noen kommer og ydmyker og ødelegger den lille viljen de har opparbeidet seg er da ikke det offerets feil?

Det samme gjelder her, ser ingen poeng i det å rakke ned og ydmyke andre. Det poenget vil jeg heller ikke lære meg og se

Skrevet

"En rekke nye studier viser nå at overvektige mødre skaper dårlige vekstmiljø for barnet allerede mens det ligger i magen. De risikerer dermed at barnet på kort sikt får skader og på lang sikt selv får sykdommer tidlig.

- Det finnes studier som viser at det er noe økt risiko for dødfødsler hos kvinner med en BMI (kroppsmasseindeks) på over 30, sier Tore Henriksen, professor ved kvinneklinikken på Rikshospitalet.

Overvektige gravide løper også en større risiko for å få svangerskapsforgiftning, noe som betyr at fosteret kan få for dårlig blodtilførsel på grunn av svikt i utviklingen av morkaken.

Det er også gjort studier som viser at blant de svært overvektige fødes flere barn med misdannelser. I tillegg har de overvektige mammaene tyngre svangerskap og en større risiko for komplikasjoner under fødselen. "

http://www.vektklubb...barnet-20241816

Hvis røyking er barnemishandling fordi det innebærer helserisiko for barnet, da må jo også overvekt hos mor være barnemishandling, i følge artikkelen over.

Så jeg antar du lirer av deg samme kraftsalve neste gang du ser en overvektig gravid spise burger på restaurant?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...