Gå til innhold

Røyking i svangerskapet = barnemishandling?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Ei jeg kjenner røkte som en skorstein under alle sine svangerskap. Når ungen var født gikk hun på trappa å røkte, hun ville jo ikke utsette ungen for passiv røyking! Hva med de plagene og potensielle plagene hun utsatte ungen for under svangerskapet da!? Blir så provosert! Ja, det er barnemishandling!
Skjønner godt at du blir provosert, blir det selv. Men det er jo ikke nødvendigvis sånn at fordi hun har plaget babyen med røyk under svangerskapet, så trenger hun å fortsette med det etter at ungen er født. Er jo utvilsomt bra for babyen at mammaen går ut for å røyke fremfor å utsette babyen for røyk inne.

Selvfølgelig! Var ikke det jeg mente. Men hvorfor plage ungen med det i det hele tatt!? Og så liksom være såååå hensynsfull og selvfølgelig ikke røyke innendørs når man har barn. For det er jo helt horribelt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ei jeg kjenner røkte som en skorstein under alle sine svangerskap. Når ungen var født gikk hun på trappa å røkte, hun ville jo ikke utsette ungen for passiv røyking! Hva med de plagene og potensielle plagene hun utsatte ungen for under svangerskapet da!? Blir så provosert! Ja, det er barnemishandling!
Skjønner godt at du blir provosert, blir det selv. Men det er jo ikke nødvendigvis sånn at fordi hun har plaget babyen med røyk under svangerskapet, så trenger hun å fortsette med det etter at ungen er født. Er jo utvilsomt bra for babyen at mammaen går ut for å røyke fremfor å utsette babyen for røyk inne.
Selvfølgelig! Var ikke det jeg mente. Men hvorfor plage ungen med det i det hele tatt!? Og så liksom være såååå hensynsfull og selvfølgelig ikke røyke innendørs når man har barn. For det er jo helt horribelt!

Nei jeg vet ikke, men jeg vil tro at de aller fleste som røyker under svangerskapet har veldig dårlig samvittighet for det, og selvsagt ønsker å være hensynsfull mot barnet på alle andre områder. Jeg synes liksom ikke de skal kritiserer for å være hensynsfulle mot babyene sine på de områdene de faktisk klarer/ønsker.

Kritiser gjerne for at de røyker under svangerskapet, men det blir litt dumt å liksom latterliggjøre dem fordi de ønsker å vise hensyn på andre måter. Man drikker ikke alkohol og driter i kosthodet sitt når man er gravid fordi "jeg røyker jo og er slem mot ungen min uansett".

De aller, aller fleste kvinner ønsker å gjøre det beste for barna sine. Alle klarer ikke å stumpe røyken, men heldigvis gjør de en innsats for å skåne barnet på andre områder.

Skrevet
Men siden det virker som om alle mener at det er barnemishandling, hvorfor får dette ingen konsekvenser for mor? Hvis mor mishandler barnet etter det er født (slår det e.l.), så mister hun vel omsorgen for barnet. Men når hun "mishandler" det når det er i magen, får det ingen konsekvenser......? Hun er en veldig god mor for sønnen sin, og virker jo veldig omsorgsfull mot han, så jeg skjønner ikke at hun klarer å utsette den i magen for alle stoffene fra sigarettene! Men hun fortrenger vel kanskje det hun vet om konsekvensene... For hun er ikke dummere enn at hun vet hvilke konsekvenser det kan få! HI

Du skriver at hun er en veldig god mor for sønnen sin.... men en "veldig god mor" utsetter ikke bevisst barna sine for skade - til og med skader som kan gjøre barnet hjelpetrengende resten av livet, som kan gjøre at det ikke fungerer mentalt som andre osv. Hvor gode mødre er disse mødrene egentlig, når de driter i konsekvensene for barnet i magen? Det virker som om de ikke ser på barnet som virkelig før det er ute av magen. Men det er jo tiden i magen som er absolutt mest kritisk ift utvikling!

Du skriver at hun ikke er dummere enn at hun forstår konsekvensene av det hun gjør... Vel, da er jeg tilbake til at hun vet at det hun gjør er farlig og skadelig for barnet, men at hun krysser fingrene for at det går bra - det vil egentlig si at hun driter i risikoen og setter seg selv og sine egne behov laaaangt foran barnets!! Egoisme kalles slikt i min verden!

Jeg mener at mødre som røyker (eller drikker alkohol under svangerskapet) burde følges opp under svangerskapet omtrent slik narkomane blir fulgt opp. Når mor er narkoman følges hun opp. Røykende mødre burde blitt fulgt opp både fordi de burde få støtte og råd og hjelp til å holde seg røykfrie... men ikke minst også fordi den lille i magen faktisk burde hatt rett til å bli beskyttet når mor selv ikke er interessert i å beskytte det!!

Jeg håper inderlig at denne moren er her inne på bim og leser dette... og ikke minst søker hjelp slik at hun ikke skader den lille i magen mer! Det er ikke flaut å be om hjelp - tvert imot betyr det at kjærligheten og omsorgen for barnet er større enn egne egoistiske behov.

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Ja absolutt barnemisshandling i aller høyeste grad!

Klarer ikke dy meg når jeg ser gravide røykere og sier ifra! Senest her om dagen sa jeg ifra "Fy skam deg som røyker som gravid! Håper virkelig barnevernet vil holde et godt øye med deg som misshandler barnet ditt allerede før det er født" Klarte ikke dy meg, der kom bitchen i meg frem, sa det høyt rett til henne på cafe i påhør av alle rundt. MåTTE bare...

Skrevet
Ja absolutt barnemisshandling i aller høyeste grad! Klarer ikke dy meg når jeg ser gravide røykere og sier ifra! Senest her om dagen sa jeg ifra "Fy skam deg som røyker som gravid! Håper virkelig barnevernet vil holde et godt øye med deg som misshandler barnet ditt allerede før det er født" Klarte ikke dy meg, der kom bitchen i meg frem, sa det høyt rett til henne på cafe i påhør av alle rundt. MåTTE bare...

Det var skikkelig tøft av deg! Jeg er nok ofte for feig til å si fra - men jeg kan heller ikke huske å ha sett noen gravide som røyker faktisk...

Hvordan reagerte dama på kjeften da?

Skrevet
Men siden det virker som om alle mener at det er barnemishandling, hvorfor får dette ingen konsekvenser for mor? Hvis mor mishandler barnet etter det er født (slår det e.l.), så mister hun vel omsorgen for barnet. Men når hun "mishandler" det når det er i magen, får det ingen konsekvenser......? Hun er en veldig god mor for sønnen sin, og virker jo veldig omsorgsfull mot han, så jeg skjønner ikke at hun klarer å utsette den i magen for alle stoffene fra sigarettene! Men hun fortrenger vel kanskje det hun vet om konsekvensene... For hun er ikke dummere enn at hun vet hvilke konsekvenser det kan få! HI
Du skriver at hun er en veldig god mor for sønnen sin.... men en "veldig god mor" utsetter ikke bevisst barna sine for skade - til og med skader som kan gjøre barnet hjelpetrengende resten av livet, som kan gjøre at det ikke fungerer mentalt som andre osv. Hvor gode mødre er disse mødrene egentlig, når de driter i konsekvensene for barnet i magen? Det virker som om de ikke ser på barnet som virkelig før det er ute av magen. Men det er jo tiden i magen som er absolutt mest kritisk ift utvikling! Du skriver at hun ikke er dummere enn at hun forstår konsekvensene av det hun gjør... Vel, da er jeg tilbake til at hun vet at det hun gjør er farlig og skadelig for barnet, men at hun krysser fingrene for at det går bra - det vil egentlig si at hun driter i risikoen og setter seg selv og sine egne behov laaaangt foran barnets!! Egoisme kalles slikt i min verden! Jeg mener at mødre som røyker (eller drikker alkohol under svangerskapet) burde følges opp under svangerskapet omtrent slik narkomane blir fulgt opp. Når mor er narkoman følges hun opp. Røykende mødre burde blitt fulgt opp både fordi de burde få støtte og råd og hjelp til å holde seg røykfrie... men ikke minst også fordi den lille i magen faktisk burde hatt rett til å bli beskyttet når mor selv ikke er interessert i å beskytte det!! Jeg håper inderlig at denne moren er her inne på bim og leser dette... og ikke minst søker hjelp slik at hun ikke skader den lille i magen mer! Det er ikke flaut å be om hjelp - tvert imot betyr det at kjærligheten og omsorgen for barnet er større enn egne egoistiske behov.

Vet du hva, jeg synes du overdramatiserer noe voldsomt.

Jeg er helt i mot røyking i svangerskapet, men å si at en mor som gjør det ikke kan være en veldig god mor, det synes jeg blir altfor dumt og snevert.

Ingen mødre er 100 % perfekte. Vi gjør ALLE valg, både som gravide og som mødre, som i verste fall kan få konsekvenser for barna våre. Man er ikke menneskelig om man lever et 100 % risikofritt liv på vegne av barna sine.

Ja, å røyke under graviditeten er veldig dumt og egoistisk, på samme måte som å spise usunt, drikke alkohol, la være å trene, stresse for mye osv. er det. Det blir likevel ALTFOR drøyt å påstå at man ikke kan være en veldig god mor selv om man ikke klarer å stumpe røyken når man blir gravid.

Skrevet
Ja absolutt barnemisshandling i aller høyeste grad! Klarer ikke dy meg når jeg ser gravide røykere og sier ifra! Senest her om dagen sa jeg ifra "Fy skam deg som røyker som gravid! Håper virkelig barnevernet vil holde et godt øye med deg som misshandler barnet ditt allerede før det er født" Klarte ikke dy meg, der kom bitchen i meg frem, sa det høyt rett til henne på cafe i påhør av alle rundt. MåTTE bare...

Mener du denne moren bør fratas barnet sitt når det er født? For hvis hun er en barnemishandler, så bør hun vel ikke få beholde barnet?

Skrevet
Det var skikkelig tøft av deg! Jeg er nok ofte for feig til å si fra - men jeg kan heller ikke huske å ha sett noen gravide som røyker faktisk... Hvordan reagerte dama på kjeften da?

Jeg klarte ikke dy meg fordi det var så åpenlyst og "careface" attitude.. Hun ble helt stum, så seg litt rundt for å se om folk så på, så skjulte hun røyken. Jeg bare gikk videre så hun ikke skulle få noe idiotisk comeback. Var faktisk et par som klappet :P Hun må skamme seg nå ja, håper hun ble så flau at hun ikke røyker igjen, hun tør neppe gå tilbake til cafeen for servitrisen var en av de som klappet..

Skrevet

Vist barnevernet blir innbland i denne saken. Må barnevernet ta alle som røyker og da.

Skrevet

Barnemishandlng på høyt nivå! Akkurat som de som røyker sammen med barna sine! Vær så god å få astma! Verste jeg vet er stakkars barn som stinker røyk i barnehagen fordi foreldrene røyker :( Trist!

Skrevet

Å kalle det "barnemishandling" blir i overkant for min del. Det er ikke ulovlig.

Det er egoistisk og stygt, ja, men ikke barnemishandling. Da er jo det Å bli gravid som feit barnemishandling og da, for det innebærer ogsÅ stor risiko for barnet.

Skrevet
Du skriver at hun er en veldig god mor for sønnen sin.... men en "veldig god mor" utsetter ikke bevisst barna sine for skade - til og med skader som kan gjøre barnet hjelpetrengende resten av livet, som kan gjøre at det ikke fungerer mentalt som andre osv. Hvor gode mødre er disse mødrene egentlig, når de driter i konsekvensene for barnet i magen? Det virker som om de ikke ser på barnet som virkelig før det er ute av magen. Men det er jo tiden i magen som er absolutt mest kritisk ift utvikling! Du skriver at hun ikke er dummere enn at hun forstår konsekvensene av det hun gjør... Vel, da er jeg tilbake til at hun vet at det hun gjør er farlig og skadelig for barnet, men at hun krysser fingrene for at det går bra - det vil egentlig si at hun driter i risikoen og setter seg selv og sine egne behov laaaangt foran barnets!! Egoisme kalles slikt i min verden! Jeg mener at mødre som røyker (eller drikker alkohol under svangerskapet) burde følges opp under svangerskapet omtrent slik narkomane blir fulgt opp. Når mor er narkoman følges hun opp. Røykende mødre burde blitt fulgt opp både fordi de burde få støtte og råd og hjelp til å holde seg røykfrie... men ikke minst også fordi den lille i magen faktisk burde hatt rett til å bli beskyttet når mor selv ikke er interessert i å beskytte det!! Jeg håper inderlig at denne moren er her inne på bim og leser dette... og ikke minst søker hjelp slik at hun ikke skader den lille i magen mer! Det er ikke flaut å be om hjelp - tvert imot betyr det at kjærligheten og omsorgen for barnet er større enn egne egoistiske behov.
Vet du hva, jeg synes du overdramatiserer noe voldsomt. Jeg er helt i mot røyking i svangerskapet, men å si at en mor som gjør det ikke kan være en veldig god mor, det synes jeg blir altfor dumt og snevert. Ingen mødre er 100 % perfekte. Vi gjør ALLE valg, både som gravide og som mødre, som i verste fall kan få konsekvenser for barna våre. Man er ikke menneskelig om man lever et 100 % risikofritt liv på vegne av barna sine. Ja, å røyke under graviditeten er veldig dumt og egoistisk, på samme måte som å spise usunt, drikke alkohol, la være å trene, stresse for mye osv. er det. Det blir likevel ALTFOR drøyt å påstå at man ikke kan være en veldig god mor selv om man ikke klarer å stumpe røyken når man blir gravid.

Jeg påstår ikke at man skal være feilfri eller 100 % perfekt. Men jeg mener at når man har tatt det valget det (for de fleste) er å bli gravid og få barn, så er det total ansvarsfraskrivelse hvis man likevel bevisst VELGER å utsette barnet sitt for så stor risiko for helseskade! Beklager, men jeg har ingen forståelse for hvor ansvarsfølelsen eller omsorgen i det ligger!!!

Derimot har jeg stor respekt for dem som innser at de ikke greier å slutte på egen hånd og oppsøker hjelp for dette! Ta eksemplet til Juliea-kukløsklan.... her har du en mor som sitter i en sosial setting og røyker åpenlyst. Hva med her å alliere seg med sine nærmeste slik at de hjelper henne til å la være å ta denne røyken? Jeg er villig til å stille opp i tykt og tynt for mine venner... men jeg er ikke villig til å sitte rolig og akseptere at en gravid venninne røyker åpenlyst slik!

Om man ønsker å være en god mor etter at barnet er født - hvorfor skal man da bare akseptere at moren utsetter barnet for skade før det er født... til og med et bevisst VALG fra mors side!?!?!!

Jeg er fullstendig klar over at dette for noen virker drøyt, men som sagt, jeg har full sympati for de som oppsøker hjelp til å slutte, og jeg er innstilt på å hjelpe evt venner som trenger slik hjelp i en slik periode. Men under ingen omstendigheter støtter jeg at noen bevisst utsetter sitt barn for så stor helseskade som det røykende gravide gjør - uten å være villig til å gjøre noe med det eller oppsøke hjelp!

Skrevet
Det beste jeg har opplevd er en venninne som satt med en skikkelig pris snus under leppa og helt sjokkert lurte på om jeg virkelig spiste laks i svangerskapet - visste jeg ikke at det kunne være skadelig?!?! Så noen ganger kan man lure på om røykere rett og slett har en liten koblingsfeil...

Lo av første delen, men ble lei meg av det andre du skrev. Moren min har røyket siden hun var 17 år gammel, men sluttet på dagen hun fant ut hun var gravid og røyket aldri inne.

At man har en last betyr ikke nødvendigvis at man er mindre intelligent.

Skrevet
Det beste jeg har opplevd er en venninne som satt med en skikkelig pris snus under leppa og helt sjokkert lurte på om jeg virkelig spiste laks i svangerskapet - visste jeg ikke at det kunne være skadelig?!?! Så noen ganger kan man lure på om røykere rett og slett har en liten koblingsfeil...

Lo av første delen, men ble lei meg av det andre du skrev. Moren min har røyket siden hun var 17 år gammel, men sluttet på dagen hun fant ut hun var gravid og røyket aldri inne.

At man har en last betyr ikke nødvendigvis at man er mindre intelligent.

Signerer.

Pappa har røyka i alle år, og han er en klok og god mann!

Kjenner mange kloke mennesker som røyker, og mange mindre kloke som ikke røyker. OG omvendt.

Skrevet

Hadde det vært meg hadde jeg klappet til deg eller gitt deg ei overhøvling du aldri kommer til å glemme. En ting er at man ikke liker det, en annen ting er å slenge slikt i trynet på røykere.

å hva vet du, kanskje hun slet med å slutte? Så vidt jeg vet gjør slike hendelser vont verre enn hjelper på.

Hadde ei venninne av meg gjort det og hadde jeg skjemtes over henne, mest sannsynligvis holdt meg unna henne.

Sånn for ordens skyld, jeg røyker ikke, og er ikke for røyking i som gravid, men skjønner at noen sliter med å slutte.

Skrevet
Hadde det vært meg hadde jeg klappet til deg eller gitt deg ei overhøvling du aldri kommer til å glemme. En ting er at man ikke liker det, en annen ting er å slenge slikt i trynet på røykere. å hva vet du, kanskje hun slet med å slutte? Så vidt jeg vet gjør slike hendelser vont verre enn hjelper på. Hadde ei venninne av meg gjort det og hadde jeg skjemtes over henne, mest sannsynligvis holdt meg unna henne. Sånn for ordens skyld, jeg røyker ikke, og er ikke for røyking i som gravid, men skjønner at noen sliter med å slutte.

Jeg røyket selv jeg. Sluttet samme dag jeg så positiv test.

Om du hadde slått til meg fordi jeg hadde påpekt at du mishandler barnet ditt hadde det vel fått frem poenget mitt enda bedre siden du da vill mishandlet meg også.

Men jeg vet det kan være vnaskelig å slutte å røyke, men velger man å sette et uskyldig barn til verden så har men jo et ansvar for å gi det barnet en trygg, stabil, kjærlig og sunn oppvekst. å ikke klarer å sette barnets behov først selv før det er født er for meg pur egoisme. Kan være så vanskelig som bare det, men man klarer det om man vil nok! Barnet først.

Godt du ikke røyker så du slipper å slå ned noen. Jeg hadde aldri vært venn med en som med viten å vilje mishandlet barnet sitt, så det ville for meg ikke vært noe problem om en røykende gravid ikke ville vært min venn.

Når det kommer til dette temaet er jeg beinhard. Der er det sort hvitt. Jeg har sett filmer av 3d ultralyd der ejg ser en vital baby sprelle og kose seg i mors mage, moren tar ETT trekk og jeg så babyen krølle seg sammen, for så bli apatisk og ta hendene rundt halsen sin. hjerteslagene saknet. Det er det værste jeg har sett i mitt liv. Jeg gråt og ble helt fortvilet over hvordan noen kan gjøre noe sånt.

Skrevet

Det er et mindre intelligent valg å røyke når man er gravid.

Du lenger opp her som mener det ikke er barnemishandling, og argumenterer med at da er fete mennesker barnemishandlere også: dersom jeg bevisst utsatte ditt barn for giftstoffer som det kan bli alvorlig syk av i 9 mnd og nå og da etterpå, ville du ikke da ha kalt meg barnemishandler? Synes du det er greit og omsorgsfullt? Å argumentere med at fete folk også er b.mishandlere holder ikke, det er kroppen dems som bare er slik av ulike årsaker. Å røyke eller bruke rusmidler velger man selv, og et barn under 18 skal ha frihet til å ikke tvinges det i seg! Litt tidlig å røyke når man ennå ligger i mors liv.

Skrevet
Hadde det vært meg hadde jeg klappet til deg eller gitt deg ei overhøvling du aldri kommer til å glemme. En ting er at man ikke liker det, en annen ting er å slenge slikt i trynet på røykere. å hva vet du, kanskje hun slet med å slutte? Så vidt jeg vet gjør slike hendelser vont verre enn hjelper på. Hadde ei venninne av meg gjort det og hadde jeg skjemtes over henne, mest sannsynligvis holdt meg unna henne. Sånn for ordens skyld, jeg røyker ikke, og er ikke for røyking i som gravid, men skjønner at noen sliter med å slutte.

Jeg røyket selv jeg. Sluttet samme dag jeg så positiv test.

Om du hadde slått til meg fordi jeg hadde påpekt at du mishandler barnet ditt hadde det vel fått frem poenget mitt enda bedre siden du da vill mishandlet meg også.

Men jeg vet det kan være vnaskelig å slutte å røyke, men velger man å sette et uskyldig barn til verden så har men jo et ansvar for å gi det barnet en trygg, stabil, kjærlig og sunn oppvekst. å ikke klarer å sette barnets behov først selv før det er født er for meg pur egoisme. Kan være så vanskelig som bare det, men man klarer det om man vil nok! Barnet først.

Godt du ikke røyker så du slipper å slå ned noen. Jeg hadde aldri vært venn med en som med viten å vilje mishandlet barnet sitt, så det ville for meg ikke vært noe problem om en røykende gravid ikke ville vært min venn.

Når det kommer til dette temaet er jeg beinhard. Der er det sort hvitt. Jeg har sett filmer av 3d ultralyd der ejg ser en vital baby sprelle og kose seg i mors mage, moren tar ETT trekk og jeg så babyen krølle seg sammen, for så bli apatisk og ta hendene rundt halsen sin. hjerteslagene saknet. Det er det værste jeg har sett i mitt liv. Jeg gråt og ble helt fortvilet over hvordan noen kan gjøre noe sånt.

Seriøst? ''Kanskje hun slet med å slutte?''.. Ja fy faen, stakkars, det er jo mora det er synd på her og ikke ungen i magen.. Tenk så jævlig det må være for henne å ikke kunne fingre etter røykpakka for så å tenne seg en røyk flere ganger om dagen. Virkelig hjerteskjærende å tenke på. Like synd på henne som på folk som er dødssyke og alvorlig syke synes jeg, Juliea du burde ikke ha sagt sånt til en person som det er så synd på ;) Tenk hvis hun går og skyter seg eller hopper utfor ei bru nå f.eks..

Skrevet
Jeg røyket selv jeg. Sluttet samme dag jeg så positiv test. Om du hadde slått til meg fordi jeg hadde påpekt at du mishandler barnet ditt hadde det vel fått frem poenget mitt enda bedre siden du da vill mishandlet meg også. Men jeg vet det kan være vnaskelig å slutte å røyke, men velger man å sette et uskyldig barn til verden så har men jo et ansvar for å gi det barnet en trygg, stabil, kjærlig og sunn oppvekst. å ikke klarer å sette barnets behov først selv før det er født er for meg pur egoisme. Kan være så vanskelig som bare det, men man klarer det om man vil nok! Barnet først. Godt du ikke røyker så du slipper å slå ned noen. Jeg hadde aldri vært venn med en som med viten å vilje mishandlet barnet sitt, så det ville for meg ikke vært noe problem om en røykende gravid ikke ville vært min venn. Når det kommer til dette temaet er jeg beinhard. Der er det sort hvitt. Jeg har sett filmer av 3d ultralyd der ejg ser en vital baby sprelle og kose seg i mors mage, moren tar ETT trekk og jeg så babyen krølle seg sammen, for så bli apatisk og ta hendene rundt halsen sin. hjerteslagene saknet. Det er det værste jeg har sett i mitt liv. Jeg gråt og ble helt fortvilet over hvordan noen kan gjøre noe sånt.

Vil nå si at når du har så lett for å tirre ei som er gravid, så bør du ta konsekvensene like lett. Noen er VELDIG hormonell (noe jeg var i begynnelsen), og noen reagerer hissig og til tider aggressivt uten og være direkte misshandlere.

Var ikke snakk om å være røykende gravid som venninne til deg, var snakk om at jeg som heller ikke røyker ville ikke hatt noe med personer som angriperfolk verbalt. Det er LOV å røyke som gravid, selv om det er skadelig og noe jeg ikke er for heller, så må man faktisk bite i seg at noen veger dumt.

For hva vet du? kanskje denne personen har et hælvette hjemme i tillegg til at hun sliter med å slutte, ting blir ikke bedre med å angripe gravide på den måten!

Skrevet

Det er et mindre intelligent valg å røyke når man er gravid.

Du lenger opp her som mener det ikke er barnemishandling, og argumenterer med at da er fete mennesker barnemishandlere også: dersom jeg bevisst utsatte ditt barn for giftstoffer som det kan bli alvorlig syk av i 9 mnd og nå og da etterpå, ville du ikke da ha kalt meg barnemishandler? Synes du det er greit og omsorgsfullt? Å argumentere med at fete folk også er b.mishandlere holder ikke, det er kroppen dems som bare er slik av ulike årsaker. Å røyke eller bruke rusmidler velger man selv, og et barn under 18 skal ha frihet til å ikke tvinges det i seg! Litt tidlig å røyke når man ennå ligger i mors liv.

I de aller fleste tilfeller blir kroppen dems slik av samme grunner til at folk røyker: usunne vaner og lav viljestyrke. De aller fleste kåken velge å ikke være feite,

Synes DU det er greit og omsorgsfult å være gravid og overvektig, når nye studier viser at dette innebærer større risiko for fosteret enn ved røyking?

Hvis det er fosteret du er opptatt av, så må du jo være konsekvent.

Skrevet
Jeg røyket selv jeg. Sluttet samme dag jeg så positiv test. Om du hadde slått til meg fordi jeg hadde påpekt at du mishandler barnet ditt hadde det vel fått frem poenget mitt enda bedre siden du da vill mishandlet meg også. Men jeg vet det kan være vnaskelig å slutte å røyke, men velger man å sette et uskyldig barn til verden så har men jo et ansvar for å gi det barnet en trygg, stabil, kjærlig og sunn oppvekst. å ikke klarer å sette barnets behov først selv før det er født er for meg pur egoisme. Kan være så vanskelig som bare det, men man klarer det om man vil nok! Barnet først. Godt du ikke røyker så du slipper å slå ned noen. Jeg hadde aldri vært venn med en som med viten å vilje mishandlet barnet sitt, så det ville for meg ikke vært noe problem om en røykende gravid ikke ville vært min venn. Når det kommer til dette temaet er jeg beinhard. Der er det sort hvitt. Jeg har sett filmer av 3d ultralyd der ejg ser en vital baby sprelle og kose seg i mors mage, moren tar ETT trekk og jeg så babyen krølle seg sammen, for så bli apatisk og ta hendene rundt halsen sin. hjerteslagene saknet. Det er det værste jeg har sett i mitt liv. Jeg gråt og ble helt fortvilet over hvordan noen kan gjøre noe sånt.
Seriøst? ''Kanskje hun slet med å slutte?''.. Ja fy faen, stakkars, det er jo mora det er synd på her og ikke ungen i magen.. Tenk så jævlig det må være for henne å ikke kunne fingre etter røykpakka for så å tenne seg en røyk flere ganger om dagen. Virkelig hjerteskjærende å tenke på. Like synd på henne som på folk som er dødssyke og alvorlig syke synes jeg, Juliea du burde ikke ha sagt sånt til en person som det er så synd på ;) Tenk hvis hun går og skyter seg eller hopper utfor ei bru nå f.eks..

å angripe de som sliter med å slutte og røyke hjelper sjeldent på, oppmuntring hjelper bedre. For alt du vet kan det ha vært dagens røyk som hun har trappet ned på, og komentaren kan ha gjort at den røyken ble til 10. å hvem blir skadet da? Jo barnet i magen som får mer røyk i seg og en mor som er mer stresset.

Skjønner du hva jeg mener? Jeg har hatt flere venner som har sluttet å røke og prøvde ei stund og slutte. å ofte når de har blitt hakket på har røkingen øket.

Skrevet

Å bli mor handler mye om og kunne sette barnets behov foran seg selv. Og røyke under svangerskapet er utrolig egoistisk, og jeg mener slike mødre ikke er klare eller moden for Å bli mor. Hvis det skulle bli sult, tar hun da ogsÅ da den siste maten og lar barnet vær sultent? er det kaldt tar hun pleddet pÅ seg selv Å lar barnet fryse? Egoistisk egoistisk egoistisk! Valg Å ta synes jeg. Man blÅser ikke røyk ned i barnevogna heller, selv om det faktisk er mye værre for barnet nÅr det ligger i magen! Bli helt latterlig at mødre gÅr ut pÅ trappa Å tar seg en røyk for Å skjerme barnet fordi de skal være sÅÅ hensynsfulle, nÅr de har røyket igjennom hele svangerskapet...

Skulle rett og slett vært ulovlig. Det er ikke lov Å slÅ barna sine heller, hvorfor skal røyking i svangerskapet være lov? ville satt en varseltrekant pÅ journalen til disse nÅr de er inne pÅ sin første lege kontroll og svarer "ja" nÅr legen skal krysse av om man røyker eller ikke. SÅ ja, jeg mener dette gÅr under barnemishandling.

Skrevet

bowing-036.gifrespect-023.gif

Skrevet
Vil nå si at når du har så lett for å tirre ei som er gravid, så bør du ta konsekvensene like lett. Noen er VELDIG hormonell (noe jeg var i begynnelsen), og noen reagerer hissig og til tider aggressivt uten og være direkte misshandlere. Var ikke snakk om å være røykende gravid som venninne til deg, var snakk om at jeg som heller ikke røyker ville ikke hatt noe med personer som angriperfolk verbalt. Det er LOV å røyke som gravid, selv om det er skadelig og noe jeg ikke er for heller, så må man faktisk bite i seg at noen veger dumt. For hva vet du? kanskje denne personen har et hælvette hjemme i tillegg til at hun sliter med å slutte, ting blir ikke bedre med å angripe gravide på den måten!

Signerer. Sånn oppførsel hører ikke hjemme noen steder.

Så lenge en ting er lovlig så må man faktisk innfinne seg med det. Hvis det er ufødte barns helse man er opptatt av, og ikke bare å få utløp for frustrasjon eller å få tøffet seg litt, så er det andre ting man heller kan gjøre som er langt mer effektive. Tviler på at hun dama stumpa røyken pga. den offentlige utdritningen hun fikk, snarere tvert imot. Eneste som oppnås med sånt er at folk begynner å røyke i smug for å unngå å bli utsatt for noe sånt igjen, og problemet blir skjult.

Det finnes masse hjelpetilbud og kurs for folk som ønsker å slutte å røyke. Hva med å gjøre ting litt mer sivilisert, og heller tipse om sånne tilbud? I stedet for å drite ut dama i full offentlighet, så kunne du for eksempel ha sagt: "jeg ser du er gravid og røyker. Du er sikkert klar over at røykingen din kan være skadelig for barnet du bærer på. Hvis du er interessert så vet jeg om et kurs i røykeslutt for gravide som kanskje kan hjelpe deg".

Men det blir kanskje ikke hardt og tøft nok?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...