Gå til innhold

Røyking i svangerskapet = barnemishandling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei venninne har en sønn som er født ca 10 uker for tidlig og var bare 1000 gram. Nå er hun gravid igjen. Det regnes som et risikosvangerskap siden sønnen ble født så for tidlig. I tillegg gjør hun det jo ekstra risikabelt med å røyke mye!

Jeg syns det hun gjør nesten kan regnes som barnemishandling! Hun gir jo ikke akkurat barnet i magen den beste starten på livet!

Jeg blir sint på henne for at hun ikke tar mer hensyn til barnet i magen, men kan jo ikke akkurat tvinge henne til å slutte. Men det er ikke noe moro å se på!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er det. Røykende gravide er faktisk noe av det mer kvalmende og provoserende jeg ser. At noen med viten og vilje kan forgifte sitt eget barn, gi det høy puls og ubehag ved hvert eneste trakk, øke risikoen for død, skader osv fordi de selv "ikke klarer" å slutte er for meg akkurat like ille som om jeg skulle sett en mamma gitt barnet sitt en saftig ørefik. Verre faktisk. Men i motsetning til når man ser noen slå barnet sitt, så har man ikke lov til å ytre et pip til den røykende vordene mor, for nei STAKKARS henne klarer ikke å slutte og det er jo MYE mer synd på henne enn babyen i magen hennes! *blir provosert bare av å tenke på det*

Skrevet

Signerer Alva! Ser lite som er mer provoserende.

Skrevet

Det er like ille som om du tok ett spebarn og brente det med sigarettglo. Det er barnemishandling!

Skrevet

Ja, definitivt. Og synes det samme om å utsette barn for passiv røyking.

Skrevet

Jeg blir også veldig provosert av gravide som røyker, og jeg vil på et vis kalle det barnemishandling, men mer "ubevisst" barnemishandling, egentlig...

Jeg tenker at de som velger å fortsette å røyke i svangerskapet er for dumme til å forstå hva de gjør mot barnet sitt, og for dårlig til å sette sine egne behov tilside.

Det blir litt på samme nivå som foreldre som tror at det beste for barnet deres er å "bli uavhengig" av foreldrene raskest mulig, og dermed setter de bort til barnevakt nesten med en gang de er født, samt foreldre som bruker gråtekurer på barnet sitt fordi det ikke skal bli "bortskjemt" e.l.

Men det burde helt klart vært ulovlig å både røyke i svangerskapet eller inne i hus hvor barn oppholder seg.

Gjest 2prinsesser11&12
Skrevet

Røyking under svangerskap hører ikke til! Jeg blir også provosert når jeg ser at gravide røyker, snuser og for den saks skyld. Jeg synes ingen av delene passer seg når man går gravid. Det er en uskyldig liten baby i magen som tar skade av det, og hvis man ikke klarer å tenke på andre enn seg selv da, når gjør man det?

Her må bestefaren til prinsessene bare godta at røyking i nærheten av dem, om det så er ute, er uaktuelt og jeg blir bare mer og mer streng på det!

Skrevet

Ja, det vil jeg gå så ''langt'' som å si. Kommer aldri til å ta folk som sier det motsatte seriøst. ''Jamen det gikk jo bra selv om jeg røkte'', ''mamma røyka som en skorstein med meg og jeg er frisk som en fisk'', ''jeg er gravid, men det er så sykt vanskelig å slutte å røyke, har liksom ikke noe motivasjon heller'' sånne type argumenter.

De det ''gikk bra hos'' hadde flaks og gullhår i ræva. Dette kan man ikke vite noe om på forhånd, og bare det å utsette babyen for en potensielt helskeskadelig risiko og satse på at det går bra er meg en gåte! Trodde at folk ville det beste for barnet sitt, og når det er opplyst overalt om hvor farlig røyk er - finnes det ingen unnskyldning som er god nok. Ærlig talt, såpass vet vi. Synes synd i absolutt alle babyer og barn som blir utsatt for røyk.

Skrevet

Ja, det må jeg innrømme at jeg synes det er. Det er å utsette fosteret for helseskade, både under og etter svangerskapet. Det er i tillegg, helt udiskutabelt, å prioritere eget velbehag fremfor barnets helse. Jeg blir kraftig provosert av røykende gravide, og må ta meg sammen for ikke å synge ut.

Skrevet

Ei jeg kjenner røyket under hele svangerskapet, fordi "det var bedre for ungen at hun stresset ned med en halv røyk, enn at hun gikk rundt å stresset".

Skrevet

Fantastisk unnskyldning! Enn når kroppen begynner å stresse på ny 20 min etter røyken ble stumpa fordi den får nikotinsug da? Herregud, lurer på om enkelte i det heletatt vet hvilket hull de skal pakke maten i..

Skrevet

Ei jeg kjenner røyket under hele svangerskapet, fordi "det var bedre for ungen at hun stresset ned med en halv røyk, enn at hun gikk rundt å stresset".

Har hørt mange bruke den ja... Ganske latterlig.

Skrevet

Det er vanskjøtsel og ja, også en form for mishandling!

Man utsetter barnet for ubehag - mindre oksygen og færre næringsstoffer, barnet får mindre blodtilførsel fordi nikotinen får blodårene til å trekke seg sammen og fører mindre blod. I tillegg risikerer barnet i den aller viktiste tiden av dets utvikling å få skader i genene, eller andre fysiske eller mentale skader.

Noen av skadene kommer først til syne når de som barn eller voksne begynner å bli oftere syke enn andre, tåler mindre, får alvorlige sykdommer etc.... men da vil jo mor aldri tro at det faktisk er hennes feil.

Og på toppen av det hele så gjør mor barnet avhengig av nikotin og barnet vil slite minst like mye med abstinenser som det mor gjør.

Når din venninne fra før har født et barn 10 uker før tiden, et barn med så lav fødselsvekt.... da burde hun faktisk ikke få lov til å få flere barn så lenge hun ikke greier å la være å røyke under svangerskapet. Hun utsetter barnet for alvorlig fare!

Blir så forb... på å høre sånt!!!!

Skrevet

Ja det synes jeg kan kalles omsorgssvikt!!

Skrevet

Ja det synes jeg. Gravide som røyker setter sine egne behov foran sine små babyer og det synes jeg er forkastelig.

Skrevet

Hvis dette er barnemishandling, hvor er barnevernet?

Skrevet

Ja, det er barnemishandling. Uten tvil!

Blir rasende av gravide som røyker..

Skrevet

Jepp, barnemishandling. Og av og til fører det jo også til at fosteret dør... Utrolig egoistisk å røyke når man er gravid. Jeg synes faktisk folk rundt slike burde tvinge dem jeg!

Gjest Heartbroken
Skrevet

Det beste jeg har opplevd er en venninne som satt med en skikkelig pris snus under leppa og helt sjokkert lurte på om jeg virkelig spiste laks i svangerskapet - visste jeg ikke at det kunne være skadelig?!?!

Så noen ganger kan man lure på om røykere rett og slett har en liten koblingsfeil...

Skrevet

Men siden det virker som om alle mener at det er barnemishandling, hvorfor får dette ingen konsekvenser for mor? Hvis mor mishandler barnet etter det er født (slår det e.l.), så mister hun vel omsorgen for barnet. Men når hun "mishandler" det når det er i magen, får det ingen konsekvenser......?

Hun er en veldig god mor for sønnen sin, og virker jo veldig omsorgsfull mot han, så jeg skjønner ikke at hun klarer å utsette den i magen for alle stoffene fra sigarettene!

Men hun fortrenger vel kanskje det hun vet om konsekvensene... For hun er ikke dummere enn at hun vet hvilke konsekvenser det kan få!

HI

Skrevet

Ei jeg kjenner røkte som en skorstein under alle sine svangerskap. Når ungen var født gikk hun på trappa å røkte, hun ville jo ikke utsette ungen for passiv røyking! Hva med de plagene og potensielle plagene hun utsatte ungen for under svangerskapet da!? Blir så provosert! Ja, det er barnemishandling!

Skrevet
Ei jeg kjenner røkte som en skorstein under alle sine svangerskap. Når ungen var født gikk hun på trappa å røkte, hun ville jo ikke utsette ungen for passiv røyking! Hva med de plagene og potensielle plagene hun utsatte ungen for under svangerskapet da!? Blir så provosert! Ja, det er barnemishandling!

Skjønner godt at du blir provosert, blir det selv. Men det er jo ikke nødvendigvis sånn at fordi hun har plaget babyen med røyk under svangerskapet, så trenger hun å fortsette med det etter at ungen er født. Er jo utvilsomt bra for babyen at mammaen går ut for å røyke fremfor å utsette babyen for røyk inne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...