Gå til innhold

Epidural- kun for pyser?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det vel faktisk en forskjell på å være pysete og det å ønske å gjøre ting minst mulig ubehagelig for en selv...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei synes egentlig ikke det er pysete, heller tøft? Man gambler med risikoen for å bli lam. Husker dere ikke hun på 17 på NRK " Uten grenser" som hadde en enkel kneoperasjon, men som ble lam i samme slengen?

 

Jeg tok et standpunkt før mine fødsler om at jeg ikke ønsket epidural av denne grunn. Ble heldigvis aldri aktuelt med epidural, da jeg klarte å kreke meg gjennom fødslene uten. Den ene nokså ubehagelig(grøss!), den andre piece of cake!

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Men altså, hvordan fungerer det? Hvor lenge kan man vente før man får epidural? Altså, hvor god tid har man til å kjenne på smertene/bestemme seg?

 

Og hvordan er slutten av fødselen da, helt smertefri helt til pressriene, og der slås den av? Og så kjenner du det vondeste liksom? Må bare høre, skjønner ikke helt hvordan det fungerer. Selv ba jeg om «gimegnoejegmåfåhvasomhelstdeterikkenøyeensprøyteilåretjegvildø» og fikk ingenting annet enn rieforsterkende middel. Fødselen gikk for fort, så de hadde visst ikke tid...jeg hadde gjerne tatt en paracet om så var :P

Skrevet

Gikk i nesten et døgn å maste om epidural eller annen type smertestillende - "jada vi skal se på det snart".. "nei nå er det litt tidlig".. "nå er det litt for sent"... Alltid unnskyldninger.

På 9 cm sa at jeg at nå måtte jeg virkelig ha noe smertestillende for å klare dette, da sa jordmor "ja sånn går det med de som skal være så tøff å føde uten smertestillende", fikk fortsatt ingenting.

3 vaktbytter på min fødsel og ingen klart å ta smertene mine på alvor og gi meg noe som lindret smerten. Det var ubehagelig å spørre om smertelindring og ingen av jordmødrene ville prate om det temaet. Det var 30 timer i smertehelvette som resulterte i at kroppen min stoppet etter en time med pressrier, og gjett hvem som fikk skylden - jo "tøffingen" jeg som gikk hele fødselen uten smertestillende!

Skrevet

Min erfaring: Etter en tøff, meget kjapp igangsatt fødsel med førstemann, der de ikke rakk epidural, ville jeg gjerne prøve det med nr 2. ønsket en roligere fødsel der jeg følte litt mer kontroll. Med førstemann hadde jeg overhodet ikke kontroll, igangsetting med drypp og "tvungen" vannavgang resulterte i en heftig, kjapp og eksplosiv fødsel. Da jeg kom inn for å føde nr 2, som heldigvis startet av seg selv, fikk jeg en fin prat med jordmor om mine ønsker. Epidural ble satt på ca 4 cm, da var fødselen godt igang, de satt ikke epidural før dette. Det var som å komme til himmelen!!! Satt rolig i sengen, snakket med samboer og min mamma, som var med, dempet belysning og litt musikk på radioen i bakgrunnen... :) "Lugget" litt på ene sida i ryggen, men det gjorde ikkeno. Epiduralen ble slått av ved full åpning, for at jeg skulle få pressfølelse, men det fikk jeg ikke. Ble da fortalt når jeg måtte presse. Pressa som en guuuud!! tok kanskje 15 min med pressing, så var det over. Pressingen var ikke vond, bare litt ubehagelig. Drømmefødsel fra a til å, kunne gjort dette flere ganger i året jeg hvis alle fødsler var sånn... :) :) MEN, dette er MIN erfaring, et eksempel på hvor bra epidural KAN fungere. Ikke alle har like bra erfaring...men det skal sies at alle de jeg kjenner, har så og si like god erfaring som meg. Kjenner til og med ei som sovna fordi hun var sliten og epiduralen funka så bra... :) Er for tiden på overtid med nr 3, og når fødselen er igang, vil jeg be om epidural igjen - hvis det lar seg gjøre :)

Skrevet

Næsj.

Det som er pysete er å ha enkle fødsler og senere skryte av at man ikke har brukt epidural :)

Er vel ingen bragd å føde uten epidural når fødselen er normalt enkel. Har gjort det sjøl - piece of cake :)

 

Å, så bra sagt! :) helt enig!

Skrevet

Jeg fikk Epidural og hadde ikke noe mindre mestringsfølelse av den grunn. Smertene jeg opplevde før jeg fikk den var helt grusomme. Riene fikk ikke tid til å "bygge seg opp". Jeg ble satt i gang og 2 timer etter pillen var satt så var det rett på sinnsyke åpningsrier med et smell.

 

Ser ikke poenget med å ha mer vondt enn nødvendig når man kan få lindret smertene om man vil.

 

Jeg blir ikke mer imponert over de som føder uten smertestillende. Alle gjør en kjempe jobb og alle burde være like stolte av seg selv!

 

Syns jeg har lidd nok med 6 x tarmslyng med påfølgende operasjoner. *Sutre*

Skrevet
Min erfaring: Etter en tøff, meget kjapp igangsatt fødsel med førstemann, der de ikke rakk epidural, ville jeg gjerne prøve det med nr 2. ønsket en roligere fødsel der jeg følte litt mer kontroll. Med førstemann hadde jeg overhodet ikke kontroll, igangsetting med drypp og "tvungen" vannavgang resulterte i en heftig, kjapp og eksplosiv fødsel. Da jeg kom inn for å føde nr 2, som heldigvis startet av seg selv, fikk jeg en fin prat med jordmor om mine ønsker. Epidural ble satt på ca 4 cm, da var fødselen godt igang, de satt ikke epidural før dette. Det var som å komme til himmelen!!! Satt rolig i sengen, snakket med samboer og min mamma, som var med, dempet belysning og litt musikk på radioen i bakgrunnen... :) "Lugget" litt på ene sida i ryggen, men det gjorde ikkeno. Epiduralen ble slått av ved full åpning, for at jeg skulle få pressfølelse, men det fikk jeg ikke. Ble da fortalt når jeg måtte presse. Pressa som en guuuud!! tok kanskje 15 min med pressing, så var det over. Pressingen var ikke vond, bare litt ubehagelig. Drømmefødsel fra a til å, kunne gjort dette flere ganger i året jeg hvis alle fødsler var sånn... :) :) MEN, dette er MIN erfaring, et eksempel på hvor bra epidural KAN fungere. Ikke alle har like bra erfaring...men det skal sies at alle de jeg kjenner, har så og si like god erfaring som meg. Kjenner til og med ei som sovna fordi hun var sliten og epiduralen funka så bra... :) Er for tiden på overtid med nr 3, og når fødselen er igang, vil jeg be om epidural igjen - hvis det lar seg gjøre :)

 

Epiduralen fungerte AKKURAT slik for meg også da jeg fødte nr 1:)

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet
Jeg syntes det var spennende å oppleve hvordan en fødsel kjennes ut. For meg var det viktig at det var naturlig, hun skulle ut slik hun kom inn. Alle andre får gjøre som de vil da =) Jeg har aldri trukket tenner, men borret en gang, det var uten bedøvelse. Ikke vondt, men sikkert ikke dypt =)
Nå har jeg aldri opplevd en vaginal fødsel, så kan ikke uttale meg om det. Men hvis du noen gang tar en rotfylling eller trekker en visdomstann uten bedøvelse, så skal jeg love deg at det gjør vondt. Kors på halsen ;)
Helt seriøst- jeg har rotfylt uten bedøvelse, og helsike heller, det var verre enn å føde uten epidural! ;)

 

Au, det er en forferdelig smerte! Hadde en rotfylling hvor bedøvelsen ikke fungerte (fikk ny bedøvelse hvert 5. min), og hver gang hun stakk nålene ned i roten for å rense den så kjentes det ut som om noen forsøkte å rive ut nervene.

Så ja til bedøvelse!!!!

 

Nå skremmer dere livet av meg! Skal pusse tennene ekstra godt i dag:)

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet
Jeg syntes det var spennende å oppleve hvordan en fødsel kjennes ut. For meg var det viktig at det var naturlig, hun skulle ut slik hun kom inn. Alle andre får gjøre som de vil da =) Jeg har aldri trukket tenner, men borret en gang, det var uten bedøvelse. Ikke vondt, men sikkert ikke dypt =)

 

Hehe.. Får håpe du hadde en bedre opplevelse "in the making" en som så! ;-)

Hehe det var det:) men kjapt og gæli det og :/

Skrevet

Jeg fikk epidural etter et døgn med rier og HALELUJA. Fikk hvilt en liten time og hentet krefter før pressinga tok til og den ble skrudd av. Var passe cocky på forhånd. "Det beste er jo og føde naturlig. Damer har fått barn uten epidural i tusenvis av år, hvorfor skal JEG trenge det? Skal nok prøve og klare meg uten" Osv osv.

 

Man vet virkelig ikke hva man går til og av alle mine venninner og kjente som har fått barn har ikke EN hatt lik opplevelse av fødselen, så her får folk gjøre som det passer dem. All ære til de som føder uten, jeg er utrolig glad jeg fikk det, slik som min fødsel var.

Skrevet

Synes ikke epidural er for pyser, hadde den fungert slik den skulle første gang hadde jeg helt klart valgt det igjen. Jeg har født en gang med epidural og en gang uten noe smertelindring. Fødselen uten var helt klart den beste. Etter 12 timer på sykehuset med rier uten fremgang fikk jeg epidural som kun fungerte på den ene siden (?). Da den etter hvert senket hele fødselen måtte de slå den av og sette meg på drypp. Gutten måtte bli tatt med vakuum etter 25 timer.

 

Fødsel nr 2 var en drøm i forhold til den første. Den var kanskje litt mer intens, men den drøyde det ikke i det uendelige slik at jeg hadde krefter nok til å mestre smertene.

 

Dette var nesten litt skummelt å lese.

Du beskriver begge mine fødsler her...

Skrevet

Jeg synes de er mer pyser de som ikke tør å få epidural pga den stooooore nålen. Nålen er jo peanuts i forhold til riene...

 

Jeg har født en gang, og da fikk jeg epidural. Hadde bestemt meg på forhånd for å ikke få det, men av en eller annen intens grunn fikk jeg det etter et døgn med rier.

 

Neste fødsel vil jeg gjerne ha epirual da også - selv om jeg ikke klarte å stå på bena på halvannet døgn. Guds gave til den fødende kvinne!

Skrevet

Den som tar epidural er ikke pyse, snarere tvert i mot :-) jeg hadde helt panikk for å få epidural fordi jeg var så redd for den store nåla i ryggen :P

Fødte uten smertelindring og syntes ikke det ble ordentlig vondt før jeg hadde ca 7 cm åpning.

Skrevet

Jeg synes ikke de som får epidural er pyser. Jeg hadde bestemt meg på forhånd at jeg ikke ville ha noe.. men jeg hadde ombestemt meg den natten jeg kom inn med rier! rakk aldri å få, og det gikk jo veldig greit uten også. og hvis det blir en neste gang er det viktigst for meg å rekke å få klyster!! :P minnene om smerte er borte, men at jeg lå å dreit på meg sitter godt fast i minnet..

Skrevet

Jeg er så pyse at jeg ikke tør bruke epidural.. Jeg har en helt vanvittig skrekk for nåler :(

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Men altså, hvordan fungerer det? Hvor lenge kan man vente før man får epidural? Altså, hvor god tid har man til å kjenne på smertene/bestemme seg?

 

Og hvordan er slutten av fødselen da, helt smertefri helt til pressriene, og der slås den av? Og så kjenner du det vondeste liksom? Må bare høre, skjønner ikke helt hvordan det fungerer. Selv ba jeg om «gimegnoejegmåfåhvasomhelstdeterikkenøyeensprøyteilåretjegvildø» og fikk ingenting annet enn rieforsterkende middel. Fødselen gikk for fort, så de hadde visst ikke tid...jeg hadde gjerne tatt en paracet om så var :P

 

Noen som vil svare litt detaljert her? Hva skjer når epiduralen blir slått av?

Og når kan dere gå igjen etterpå?

Skrevet

Jeg hadde bestemt meg på forhånd at epidural skulle jeg ikke ha, i såfall skulle jeg ha veldig,veldig,veldig vondt... Det er jo ingen som har noe baki ryggen å gjøre med nåler, lett å stikke feil ol.... :-P Min mening...

Og jeg klarte meg uten epidural, kun lystgass... :-)

Skrevet

Men altså, hvordan fungerer det? Hvor lenge kan man vente før man får epidural? Altså, hvor god tid har man til å kjenne på smertene/bestemme seg?

 

Og hvordan er slutten av fødselen da, helt smertefri helt til pressriene, og der slås den av? Og så kjenner du det vondeste liksom? Må bare høre, skjønner ikke helt hvordan det fungerer. Selv ba jeg om «gimegnoejegmåfåhvasomhelstdeterikkenøyeensprøyteilåretjegvildø» og fikk ingenting annet enn rieforsterkende middel. Fødselen gikk for fort, så de hadde visst ikke tid...jeg hadde gjerne tatt en paracet om så var :P

 

 

Noen som vil svare litt detaljert her? Hva skjer når epiduralen blir slått av?

Og når kan dere gå igjen etterpå?

For å gi deg min erfaring: jeg fikk epidural etter ca. 10 timer i fødsel. Da sluttet riene å være effektive (men var like forpult vonde!) så jeg måtte få rieforsterkende. Da holdt jeg ikke ut lenger, og fikk epidural.

 

Smertene var borte nesten umiddelbart. Jeg sovnet faktisk. Men etter en times tid var fødselen så langt på vei at de skrudde den av. Da var det smertefaen på nytt igjen, med pressrier og å skvise ut ungen (som jeg synes var det verste!). Så i praksis funka det sånn at epiduralen ga meg en liten pause fra smertene, så jeg kunne samle energi til siste innspurt. Det vondeste skjedde absolutt når epiduralen var skrudd av.

 

Jeg fødte sittende på en sånn fødekrakk, og reiste meg opp med babyen i armene så fort han var ute :)

Merket ikke noe mer til epiduralen etter den var skrudd av (dessverre :) ), og var i storform.

 

Det snåle er at jeg hadde en 4-timers fødsel senere som gikk lett som en plett, og uten epidural. Da var jeg helt pudding i flere dager etterpå. De måtte kjøre meg i rullestol fra føden til barsel, klarte knapt å gå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...