Anonym bruker Skrevet 12. september 2012 #26 Skrevet 12. september 2012 Man kan ikke si at en som har tatt epidural har vært pysete uten å ha gjennomgått nøyaktig den samme fødselen. Det kan godt hende at en som har hatt en enkel fødsel og ikke har behøvd epidural, hadde skreket etter det om fødselen hadde vært annerledes. Noen slipper billigere unna enn andre. Jeg hadde epidural en liten stund etter min første fødsel, som var aldeles jævlig og langtekkelig. Fødsel nummer to gikk mye enklere, så jeg hadde ikke behov for epidural. Tror ikke jeg var mer eller mindre pysete andre gang jeg fødte, eller at smerteterskelen min hadde endret seg. Fødselen var bare annerledes.
Namnam:D Skrevet 12. september 2012 #27 Skrevet 12. september 2012 Med førstemann hadde jeg igangsatt fødsel grunnet sv.skapsforg. Ble forespeilet en lang fødsel, og mulighet for epidural. Man MÅ ikke ha epidural pga sv.kapsforg. slik en skrev her istad. Jeg fikk ikke, fordi fødselen gikk veldig fort!! Men gud som jeg skulle ønske jeg hadde fått det!! Stormrier er ikke moro...var rimelig skremt etterpå. Da jeg skulle ha nr 2 var heldigvis ikke syk, men ba om epidural. Hadde en drømmefødsel Nå som nr 3 er rett rundt hjørnet, vil jeg gjerne ha epidural igjen hvis det lar seg gjøre
Anonym bruker Skrevet 12. september 2012 #28 Skrevet 12. september 2012 Det føltes som at alle jeg fortalte det til, inkludert jordmødrene på sykehuset, bare satt og venta på at jeg skulle gi opp og ta imot smertelindring så de kunne gni seg skadefro i hendene og himle med øynene over naiviteten min. Herlig, jeg har opplevd det motsatt. Jeg fikk klar beskjed på sykehuset om at jeg "måtte tåle litt" da jeg tynt ba om epidural. Følte meg som verdens dårligste fødende som kunne spørre om noe sånt! Etter to fødsler har jeg generelt inntrykk av at de ikke akkurat kaster epiduralen etter deg på sykehuset...
LillaGorilla♥♥ Skrevet 12. september 2012 #29 Skrevet 12. september 2012 Nei, det synes jeg ikke at det er! Selv har jeg født uten epidural, av eget valg, og jeg synes det var en fin opplevelse og ikke så vondt som jeg hadde trodd. Så jeg gjør det gjerne igjen. Det betyr likevel ikke at jeg mener at de som benytter seg av epidural er pyser. I ettertid har jeg fått beskjed at jeg uansett ikke vil få epidural ved neste fødsel, på grunn av for stor risiko for ryggmargsblødning. Da tenker jeg at det er veldig greit at jeg fødte uten sist, og dermed vet sånn halvveis hva jeg går til, og at det ikke trenger være så ille som alle skal ha det til.
fikas Skrevet 12. september 2012 #30 Skrevet 12. september 2012 Jeg tør ikke ta epidural jeg, så da er jeg vel pysete. Skal sies at min fødsel nok kan beregnes som drømmefødsel, eneste negative var stjernetitteren som jeg brukte to timer på å få ut men heldigvis var jordmor flink og gjorde de rette valgene (selv om hun var i overkant sur og grinete!) så jeg slapp klipping (som barnepleieren gjerne ville, fikk jeg vite i etterkant). Men hadde fødselen drøyet ut og smertene blitt værre så hadde jeg nok bitt tennene sammen og mannet meg opp til å få epidural! Men i mitt tilfelle var det verken nødvendig eller tid og jeg har stor forståelse for dem som tar det- for ingen tar det vel uten at det er nødvendig for å komme seg igjennom, tenker jeg
Anonym bruker Skrevet 12. september 2012 #31 Skrevet 12. september 2012 Jeg har født en med epidural og en uten noe smertelindring. Jeg sier et stort JA til epidural. Hvorfor skal man ligge å vri seg i smerte om man ikke må? Jeg går ikke til tannlegen og trekker en tann uten bedøvelse... Dårligt argument men det går virkeligt og føde uten epidural. Alle er ikkje like vedr smerteterskel. Jeg driter i kva andre gjør med detta. Men argumentet var dårligt. Jeg går ikkje til føden uten bedøvelse. Men korfor måtte jeg bli kløpt under ei ri uten noen form for bedøvelse. Det er ganske umulig å skjønne hva du mener. Hva med å lese gjennom teksten før du poster - kanskje du oppdager at setningene dine kan omskrives litt sånn at det blir enklere for oss å skjønne?
Gråsonen Skrevet 12. september 2012 #32 Skrevet 12. september 2012 Jeg syntes det var spennende å oppleve hvordan en fødsel kjennes ut. For meg var det viktig at det var naturlig, hun skulle ut slik hun kom inn. Alle andre får gjøre som de vil da =) Jeg har aldri trukket tenner, men borret en gang, det var uten bedøvelse. Ikke vondt, men sikkert ikke dypt =) Hehe.. Får håpe du hadde en bedre opplevelse "in the making" en som så! ;-)
Anonym bruker Skrevet 12. september 2012 #33 Skrevet 12. september 2012 Jeg driter i om det er pysete med epidural, da får jeg heler være en pyse.
Gjest Kira bjeffer! Skrevet 12. september 2012 #34 Skrevet 12. september 2012 Jeg syntes det var spennende å oppleve hvordan en fødsel kjennes ut. For meg var det viktig at det var naturlig, hun skulle ut slik hun kom inn. Alle andre får gjøre som de vil da =) Jeg har aldri trukket tenner, men borret en gang, det var uten bedøvelse. Ikke vondt, men sikkert ikke dypt =) Nå har jeg aldri opplevd en vaginal fødsel, så kan ikke uttale meg om det. Men hvis du noen gang tar en rotfylling eller trekker en visdomstann uten bedøvelse, så skal jeg love deg at det gjør vondt. Kors på halsen
Magia Skrevet 12. september 2012 #35 Skrevet 12. september 2012 Det føltes som at alle jeg fortalte det til, inkludert jordmødrene på sykehuset, bare satt og venta på at jeg skulle gi opp og ta imot smertelindring så de kunne gni seg skadefro i hendene og himle med øynene over naiviteten min. Herlig, jeg har opplevd det motsatt. Jeg fikk klar beskjed på sykehuset om at jeg "måtte tåle litt" da jeg tynt ba om epidural. Følte meg som verdens dårligste fødende som kunne spørre om noe sånt! Etter to fødsler har jeg generelt inntrykk av at de ikke akkurat kaster epiduralen etter deg på sykehuset... Kanskje jeg ikke hadde fått epidural om jeg ba om det heller? Kanskje de jordmødrene jeg var så uheldig å møte på sykehuset bare ville høre meg trygle og be? Hehe. Jeg har jo hørt veldig mange historier om kvinner som trygler og ber om epidural men som ikke får det, så du har nok rett med at de ikke akkurat kaster det etter deg. De var i hvert fall ikke veldig støttende til min avgjørelse om en naturlig fødsel som jeg ønsket. Skjønn det den som kan...
Anonym bruker Skrevet 12. september 2012 #36 Skrevet 12. september 2012 Ehm, nå er det mulig jeg føder veldig "lett" da, men ja, jeg synes kanskje det er litt pysete når man ellers er normalt frisk og rask, og det ikke er noen komplikasjoner inne i bildet. Sorry! Dette synes jeg bare er for dumt. Sorry! Tror du at alle fødsler er like? Tror du at man er "bedre" fødekvinne om man ikke har epidural?
LillaGorilla♥♥ Skrevet 12. september 2012 #37 Skrevet 12. september 2012 Jeg syntes det var spennende å oppleve hvordan en fødsel kjennes ut. For meg var det viktig at det var naturlig, hun skulle ut slik hun kom inn. Alle andre får gjøre som de vil da =) Jeg har aldri trukket tenner, men borret en gang, det var uten bedøvelse. Ikke vondt, men sikkert ikke dypt =) Nå har jeg aldri opplevd en vaginal fødsel, så kan ikke uttale meg om det. Men hvis du noen gang tar en rotfylling eller trekker en visdomstann uten bedøvelse, så skal jeg love deg at det gjør vondt. Kors på halsen Helt seriøst- jeg har rotfylt uten bedøvelse, og helsike heller, det var verre enn å føde uten epidural!
Brillefint - Jadda! Skrevet 12. september 2012 #38 Skrevet 12. september 2012 Jeg sier: Det kommer an på! Med første var det en laaaang prosess med igangsetting. Jeg var sliten. 16 dager på overtid. Driiiitlei. Umotivert. Da jeg tilslutt ble "lenket til sengen" med drypp for å få fart på sakene ba jeg om epidural rimelig kjapt. HIMMELEN! Og er ikke i tvil om at det var det rette valget for meg. Med nr. 2 gikk alt så utrolig greit. Lå og tenkte at "Dette går greit. Trenger ikke epidural enda. Må gjøre vondere før jeg ber om det." Så kom pressriene liksom. Brukte lystgass. Skulle gjerne vært mer bedøvd under syinga da... Klarte forresten ikke stå på beina etter begge fødslene før det var gått bra mange timer. Første pga epiduralen, og andre fordi jeg var så "shaky" da alt gikk så fort på slutten.
Gjest Kira bjeffer! Skrevet 12. september 2012 #39 Skrevet 12. september 2012 Jeg syntes det var spennende å oppleve hvordan en fødsel kjennes ut. For meg var det viktig at det var naturlig, hun skulle ut slik hun kom inn. Alle andre får gjøre som de vil da =) Jeg har aldri trukket tenner, men borret en gang, det var uten bedøvelse. Ikke vondt, men sikkert ikke dypt =) Nå har jeg aldri opplevd en vaginal fødsel, så kan ikke uttale meg om det. Men hvis du noen gang tar en rotfylling eller trekker en visdomstann uten bedøvelse, så skal jeg love deg at det gjør vondt. Kors på halsen Helt seriøst- jeg har rotfylt uten bedøvelse, og helsike heller, det var verre enn å føde uten epidural! Au, det er en forferdelig smerte! Hadde en rotfylling hvor bedøvelsen ikke fungerte (fikk ny bedøvelse hvert 5. min), og hver gang hun stakk nålene ned i roten for å rense den så kjentes det ut som om noen forsøkte å rive ut nervene. Så ja til bedøvelse!!!!
Anonym bruker Skrevet 12. september 2012 #40 Skrevet 12. september 2012 Næsj. Det som er pysete er å ha enkle fødsler og senere skryte av at man ikke har brukt epidural Er vel ingen bragd å føde uten epidural når fødselen er normalt enkel. Har gjort det sjøl - piece of cake
87mom Skrevet 12. september 2012 #41 Skrevet 12. september 2012 Etter 25 timer(!) måtte jeg ha epidural.. Fra 4 -10 cm gikk det to timer!! Halleluja for epidural:) Pysete med epidural?! ee, JAVEL...... Uansett med eller uten smertelindring så er jeg mektig stolt av kvinner som har født! å merker jeg har ett helt nytt syn på de som har barn.. Jeg tenker med meg selv ; fy søren du er tøff, du skal være stolt av deg selv!!
87mom Skrevet 12. september 2012 #42 Skrevet 12. september 2012 Næsj. Det som er pysete er å ha enkle fødsler og senere skryte av at man ikke har brukt epidural Er vel ingen bragd å føde uten epidural når fødselen er normalt enkel. Har gjort det sjøl - piece of cake Hehe, digger svaret ditt...! Jeg hadde en helvettes fødsel, og etter 2(!!) år tørr jeg ikke gå igjennom det en gang til. Så jeg tenker de som har enkle fødseler "ikke har født ordentlig:P"
Gjest Filifjonka Skrevet 12. september 2012 #43 Skrevet 12. september 2012 Jeg lurer på hvorfor selv fødsler må bli en konkurranse i å ha det verst, tåle mest og lide mest? Hele poenget med en fødsel er å få et barn. (Noen ganger flere enn ett.) Det finnes mange hjelpemidler, og epidural er ett av dem. Og det er helt supert for de som trenger det! Akkurat som keisersnitt er flott for de som trenger _det_. Noen vil ha lystgass under fødselen, er det pysete også? Eller går grensen litt forbi lystgassen, men før epiduralen?
MrsMilla Skrevet 12. september 2012 #44 Skrevet 12. september 2012 Født to over fire kg uten smertestillende og en liten en på 3,5 med epidural. Jeg sier helt klart JA til epidural :-) - nei, ikke pysete heller, men mye lettere. Akkurat som at å operere bein og armer er lettere med bedøvelse, ja og tannlegen selvsagt. Han jeg hadde epidural på hadde en mer skånsom fødsel tror jeg, for jeg fkk konsentrert meg om å åpne meg og gjøre jobben mer der jeg på de andre måtte fokuserer for å takle smertene godt.
Gjest thricane Skrevet 12. september 2012 #45 Skrevet 12. september 2012 Rakk ikke epidural, så var ikke frivillig. Skjønner ikke greia med at man skal være urmenneske jeg da. Hva får du igjen for det? Har du vondt i hodet, tar du paracet, er fødselen vond, tar du epidural. Galskap å ha mer vondt enn man må.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2012 #46 Skrevet 12. september 2012 Jeg hadde bestemt meg for å prøve en naturlig fødsel, og sånn ble det. Gikk fra 0-5 cm på 1 time, og fra 5-8 cm på 2 timer. Etter det begynte halvannen time med pressrier og så var ungen ute. Første jordmor "truet" med epidural fordi jeg var så smertepåvirket, men etter vaktskiftet kom verdens snilleste dame og vi rakk ikke noen epidural, for ungen ville være ute før anestesilegen rakk å komme. Med tanke på smerten så kunne jeg nok tatt epidural. Synes ikke det er pysete på noen måte. Trenger man det, så skal man få det (hvis man rekker det). Samtidig er jeg glad, og litt stolt, for at jeg fødte uten smertelindring. Hvis det blir flere barn så vet jeg at jeg tåler smerten, men ingen fødsel er lik, så det kan godt hende det blir epidural da. Hvis jeg rekker det...
Anonym bruker Skrevet 12. september 2012 #47 Skrevet 12. september 2012 Næsj. Det som er pysete er å ha enkle fødsler og senere skryte av at man ikke har brukt epidural Er vel ingen bragd å føde uten epidural når fødselen er normalt enkel. Har gjort det sjøl - piece of cake Hehe, digger svaret ditt...! Jeg hadde en helvettes fødsel, og etter 2(!!) år tørr jeg ikke gå igjennom det en gang til. Så jeg tenker de som har enkle fødseler "ikke har født ordentlig:P" Hehe, ser hva du mener! Før min normalt enkle fødsel gikk jeg gjennom fødselen fra helvete selv, og fikk epidural på slutten. Jeg tør vedde arva mi på at det ikke finnes en kvinne på jord som ikke hadde tryglet om epidural om hun måtte gå gjennom nøyaktig den samme fødselen. Lett å være tøff i trynet når man har hatt en "drømmefødsel" som folk kaller det
Soveposen Skrevet 12. september 2012 #48 Skrevet 12. september 2012 (endret) Ehm, nå er det mulig jeg føder veldig "lett" da, men ja, jeg synes kanskje det er litt pysete når man ellers er normalt frisk og rask, og det ikke er noen komplikasjoner inne i bildet. Sorry! Alle har forskjellig smerteterkel, må du huske. Det som for deg kan oppleves som helt utholdelig, kan være et sant smertehelvete fra en annen verden for andre. Endret 12. september 2012 av Soveposen
L-8 Skrevet 12. september 2012 #49 Skrevet 12. september 2012 Ehm, nå er det mulig jeg føder veldig "lett" da, men ja, jeg synes kanskje det er litt pysete når man ellers er normalt frisk og rask, og det ikke er noen komplikasjoner inne i bildet. Sorry! Alle har forskjellig smerteterkel, må du huske. Det som for deg kan oppleves som helt utholdelig, kan være et sant smertehelvete fra en annen verden for andre. Jada, og jeg presiserte at jeg nok hadde lette fødsler, og satte visse forutsetninger til grunn, og kan selvfølgelig bare ta utgangspunkt i egne opplevelser. Men utifra hva jeg har erfart er det ikke nødvendig i det hele tatt!
L-8 Skrevet 12. september 2012 #50 Skrevet 12. september 2012 Ehm, nå er det mulig jeg føder veldig "lett" da, men ja, jeg synes kanskje det er litt pysete når man ellers er normalt frisk og rask, og det ikke er noen komplikasjoner inne i bildet. Sorry! Dette synes jeg bare er for dumt. Sorry! Tror du at alle fødsler er like? Tror du at man er "bedre" fødekvinne om man ikke har epidural? Jeg satt visse forutsetninger, og ga min ærlige oppfatning på spm. Sa ingenting om å være bedre. Er da lov å ha forskjellige meninger?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå