Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 12. september 2012 #1 Skrevet 12. september 2012 Jeg har født en med epidural og en uten noe smertelindring. Jeg sier et stort JA til epidural. Hvorfor skal man ligge å vri seg i smerte om man ikke må? Jeg går ikke til tannlegen og trekker en tann uten bedøvelse...
pip pip Skrevet 12. september 2012 #2 Skrevet 12. september 2012 Jeg sier også JA til epidural. Har født en gang og synes epidural er helt fantastisk
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 12. september 2012 #3 Skrevet 12. september 2012 Jeg syntes det var spennende å oppleve hvordan en fødsel kjennes ut. For meg var det viktig at det var naturlig, hun skulle ut slik hun kom inn. Alle andre får gjøre som de vil da =) Jeg har aldri trukket tenner, men borret en gang, det var uten bedøvelse. Ikke vondt, men sikkert ikke dypt =)
Gjest Sekretøsa Skrevet 12. september 2012 #4 Skrevet 12. september 2012 Hadde ikke så mye valg jeg, så da får jeg bare være pyse:)
☆☆☆ Skrevet 12. september 2012 #5 Skrevet 12. september 2012 (endret) Jeg ville ikke ha epidural, ikke fordi jeg synes smerte er storveis, men fordi jeg var redd for komplikasjoner. Legen bestemte at jeg skulle ha epidural ti timer etter jeg kom til sykehuset, og det var utrolig god hjelp i - en stund. Riene stoppet opp og epiduralen ble skrudd av. Tre timer senere måtte jeg presse ut ungen uten rier og uten smertestillende (med trussel om vakuum/tang som motivasjon). Min konklusjon er at epidural er godt å ha når det trengs, men ikke noe man skal ta lett på. Endret 12. september 2012 av ★
Gjest Heartbroken Skrevet 12. september 2012 #6 Skrevet 12. september 2012 Epidural er himmelen! Har født to ganger uten og en gang med og er ikke i tvil om hva jeg skal gjøre neste gang. Skjønner heller ikke hvorfor man skal ha mer smerter enn nødvendig. Om jeg ikke hadde hatt så god epidural sist fødsel hadde den endt i hastekeisersnitt med full narkose. Så et stort JA til det, og om det gjør meg til en pyse så tåler jeg det
Gjest fjernet-medlem-1402 Skrevet 12. september 2012 #7 Skrevet 12. september 2012 Jeg ville ha epidural, men rakk ikke få det... I ettertid er jeg glad for at jeg fikk kjenne på opplevelsen det er å føde uten smertelindring, fikk så stor mestringsfølelse etterpå
Musemorbr / Skrevet 12. september 2012 #8 Skrevet 12. september 2012 Helt for, og synes ikke noen er pysete. Epiduralen virket ikke på meg. Sansynligvis grunnet mye arrvev. Blir det et barn til, dropper jeg derfor å engang prøve epidural, men går rett på lystgassen med en gang.
Serepta Skrevet 12. september 2012 #9 Skrevet 12. september 2012 Jeg synes ikke det har noe med å være pysete å gjøre. Har født to svære barn, den første uten noe som helst (ikke fordi jeg ikke ba om det for å si det sånn) og den andre med litt akupunktur (merket ingen forskjell) Hadde jeg hatt mulighet til å få epidural hadde jeg takket JA !
Anonym bruker Skrevet 12. september 2012 #10 Skrevet 12. september 2012 Jaaaa, hvorfor skal man absolutt lide seg gjennom herlighetene når man kan slippe? Epidural er en sann lykke når den fungerer som den skal! Har født både med og uten epidural, og kan ikke akkurat si at den "naturlige" fødselen uten epidural var så fantastisk mye bedre enn den "unaturlige" med. Hadde ingen traumatiske opplevelser, og kom meg greit gjennom, men må si at jeg følte meg mye mer trygg, konsentrert og fokusert ved epiduralfødselen.
El1 Skrevet 12. september 2012 #11 Skrevet 12. september 2012 Jeg fikk epidural, men da jeg satt for å få den mistet de hjerterytmen på barnet, ikke pga bedøvelsen men fordi jeg satte meg opp, så for meg var det en forferdelig skremmende opplevelse men den funket jo veldig bra da
Berta_78 Skrevet 12. september 2012 #12 Skrevet 12. september 2012 Hvorfor skal man ligge å vri seg i smerte om man ikke må? Jeg går ikke til tannlegen og trekker en tann uten bedøvelse... Jeg er ikke spesielt nysgjerrig på hvordan det føles å trekke en tann, men jeg var utrolig nysgjerrig på å kjenne hvordan det er å føde et barn! Nå vet jeg hvor forjævlig vondt det er, så jeg kan trygt prøve epidural om jeg skal føde vaginalt igjen. Nr to ble tatt med KS, så da har jeg opplevd det også. Artig med ulike erfaringer
Mrs. Bouquet Skrevet 12. september 2012 #13 Skrevet 12. september 2012 Folk får gjøre som de vil, om de egentlig har noe reelt valg da. Første gangen måtte jeg ha epidural pga. svangerskapsforgiftning, og det var ikke noe jeg trivdes med. Så de andre gangene når jeg kunne velge selv valgte jeg å føde uten, de fødslene var mye bedre.
timiane Skrevet 12. september 2012 #14 Skrevet 12. september 2012 Jeg har enda ikke født. Med blir nok epidural på meg. Ser ikke på det som pysete, men er hjeplemiddel. Om man skal gjøre noe annet ingrep som feks å fjerne en føflekk takker ingen nei til bedøvelse.
L-8 Skrevet 12. september 2012 #15 Skrevet 12. september 2012 Ehm, nå er det mulig jeg føder veldig "lett" da, men ja, jeg synes kanskje det er litt pysete når man ellers er normalt frisk og rask, og det ikke er noen komplikasjoner inne i bildet. Sorry!
Hanna30 Skrevet 12. september 2012 #16 Skrevet 12. september 2012 Da vil jeg være pyse neste gang! Det gikk for fort til at jeg rakk å få det sist, men jeg vil veldig gjerne få det neste gang ja!
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 12. september 2012 #17 Skrevet 12. september 2012 Hva er vel pysete med smertelindring under fødselen i det heletatt? Nei, alle får gjøre det de føler er best for dem sier jeg bare. Her brukte jeg litt lystgass, så gikk jeg over til vanlig oksygen ved aktiv fødsel med guttungen, første del av åpningsfasen var et helvete. Mens lillesøster kom til uten noe smertelindring.
Fru Blåbær Skrevet 12. september 2012 #18 Skrevet 12. september 2012 Epidural er et fantastisk hjelpemiddel når det er nødvendig, og jeg følte virkelig at det var nødvendig. Riene var tette så tette at jeg følte at det å puste var en anstrengelse og jeg var trøtt og sulten da fødselen startet. (Veldig lurt å sitte oppe lenge og hoppe over måltider når man er over termin.) Når det neste barnet skal ut ønsker jeg å prøve uten epidural. Men det handler kanskje mer om at jeg ønsker meg en naturlig og fin fødsel i motsetning til akutt keisersnitt. Hvis jeg skal være ærlig så misunner jeg dem som klarer fødselen uten epidural, føder uten en rift og er oppe og går rett etterpå.
Magia Skrevet 12. september 2012 #19 Skrevet 12. september 2012 For min del ville jeg ikke ha epidural. Jeg syns det virker som det er mindre akseptert enn omvendt. Kommentarer som "hvorfor vri seg i smerte bla bla bla" går bare den veien, og jeg ser veldig få som kritiserer noen for å ha valgt epidural (mulig jeg bare legger bedre merke til det som på en måte "angår" meg). Jeg leste veldig mye i graviditeten og tok en avgjørelse på at jeg ikke ønsket epidural eller annen kjemisk smertelindring. Det føltes som at alle jeg fortalte det til, inkludert jordmødrene på sykehuset, bare satt og venta på at jeg skulle gi opp og ta imot smertelindring så de kunne gni seg skadefro i hendene og himle med øynene over naiviteten min. Jeg klarte heldigvis å stå ved det jeg hadde sagt, hvis ikke hadde jeg nok følt meg rimelig mislykket med så mange som håpa på at jeg feila. Hadde det vært motsatt, at noen hadde bestemt seg for epidural men klarte seg uten, ville ingen rynket på nesa.
Hybelkanina Skrevet 12. september 2012 #20 Skrevet 12. september 2012 (endret) Overhodet ikke bare for pyser. Jeg ser ikke poenget i å leke helt hvis smertene oppleves som uutholdelige og det tilsynelatende er timesvis til fødselen er over. Jeg valgte selv bort epidural da jeg fødte sist, men det var først og fremst fordi fødselen ble satt igang og det var en større risiko for at riene ville stoppe opp og at det ville ende med ks hvis jeg fikk epidural. Skal føde igjen om få uker og kommer ikke til å se på det som et nederlag med epidural hvis det blir aktuelt. Så lenge det finnes hjelpemidler ser ikke jeg heller sjarmen i å oppleve unødvendig smerte enten det er i forbindelse med fødsel, trekking av tenner eller hva det måtte være. Endret 12. september 2012 av Zebrah
Anonym bruker Skrevet 12. september 2012 #21 Skrevet 12. september 2012 Jeg har født en med epidural og en uten noe smertelindring. Jeg sier et stort JA til epidural. Hvorfor skal man ligge å vri seg i smerte om man ikke må? Jeg går ikke til tannlegen og trekker en tann uten bedøvelse... Dårligt argument men det går virkeligt og føde uten epidural. Alle er ikkje like vedr smerteterskel. Jeg driter i kva andre gjør med detta. Men argumentet var dårligt. Jeg går ikkje til føden uten bedøvelse. Men korfor måtte jeg bli kløpt under ei ri uten noen form for bedøvelse.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2012 #22 Skrevet 12. september 2012 Jeg fikk epidural første gangen og synest det var helt forferdelig vondt!! Så andre gangen nekta jeg å ta det og fødte heller uten noe.. så for min del er det ikke for pyser Må sies at de sikkert traff en nerve eller noe, og at det var derfor jeg fikk så vondt :S
Noregsgard Skrevet 12. september 2012 #23 Skrevet 12. september 2012 Synes ikke epidural er for pyser, hadde den fungert slik den skulle første gang hadde jeg helt klart valgt det igjen. Jeg har født en gang med epidural og en gang uten noe smertelindring. Fødselen uten var helt klart den beste. Etter 12 timer på sykehuset med rier uten fremgang fikk jeg epidural som kun fungerte på den ene siden (?). Da den etter hvert senket hele fødselen måtte de slå den av og sette meg på drypp. Gutten måtte bli tatt med vakuum etter 25 timer. Fødsel nr 2 var en drøm i forhold til den første. Den var kanskje litt mer intens, men den drøyde det ikke i det uendelige slik at jeg hadde krefter nok til å mestre smertene.
C.L.H85 Skrevet 12. september 2012 #24 Skrevet 12. september 2012 Har aldri skjønt den greia... En fødsel er vel ingen konkurranse i å være tøffest? Jeg fødte min uten epidural, men grunnen var så enkel at jeg hadde sett alle episodene av jordmødrene og der dabbet alltid riene av på de fødende som fikk epidural. De måtte så ta et annet middel som gjorde riene sterkere osv. Altså det tok lengre tid og det ville IKKE jeg, he he Skal si jeg angret som en bikkje når åpningen var 9 cm og ingen vei tilbake Ellers synes jeg epidural er en fin, fin ting! Hvorfor ikke bruke det? Med neste mann skal jeg ha epidural i det jeg vagger inn på føden He he
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 12. september 2012 #25 Skrevet 12. september 2012 Etter 15 timer med 5 cm og going nowhere, så stnes jeg ikke det var så veldig pysete og fremdeles hadde jeg mange timer igjen. Følte meg ikke så veldig pysete på slutten heller da de slo ned epiduralen, jeg mistet presstiene og de måtte hale ut ungen. Så neste gang vurderer jeg uten nettopp fordi jeg er så puse at jeg ikke tør ta sjansen på det samme igjen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå