Rivjernet Skrevet 4. september 2012 #51 Skrevet 4. september 2012 Jeg mener at ungene ikke bør kose seg til hvert måltid. Det er nok av unger rundt omkring som bærer tydelig preg av å få livretten sin litt for ofte. Noen ganger må man spise for å leve og noen ganger er det lov å kose seg. Denne regelen følger jeg selv og denne regelen har jeg prøvd å lære ungene mine. Vanlig brødmat og en frukt i ny og ne er trenden her i huset. Amen!
Anonym bruker Skrevet 4. september 2012 #52 Skrevet 4. september 2012 Jeg mener at ungene ikke bør kose seg til hvert måltid. Det er nok av unger rundt omkring som bærer tydelig preg av å få livretten sin litt for ofte. Noen ganger må man spise for å leve og noen ganger er det lov å kose seg. Denne regelen følger jeg selv og denne regelen har jeg prøvd å lære ungene mine. Vanlig brødmat og en frukt i ny og ne er trenden her i huset. Amen! Nei, man trenger ikke "kose" seg hele tiden. Men ensidig brødkost er ikke sunt. Man bør variere med andre matvarer, og ikke BARE servere brød til alle måltider utenom middag. Det er kun Norge og Danmark som har dette brødhysteriet.
Mrs. Kaizer Skrevet 4. september 2012 #53 Skrevet 4. september 2012 Jeg mener at ungene ikke bør kose seg til hvert måltid. Det er nok av unger rundt omkring som bærer tydelig preg av å få livretten sin litt for ofte. Noen ganger må man spise for å leve og noen ganger er det lov å kose seg. Denne regelen følger jeg selv og denne regelen har jeg prøvd å lære ungene mine. Vanlig brødmat og en frukt i ny og ne er trenden her i huset. Amen! Nei, man trenger ikke "kose" seg hele tiden. Men ensidig brødkost er ikke sunt. Man bør variere med andre matvarer, og ikke BARE servere brød til alle måltider utenom middag. Det er kun Norge og Danmark som har dette brødhysteriet. Jeg mener at ungene ikke bør kose seg til hvert måltid. Det er nok av unger rundt omkring som bærer tydelig preg av å få livretten sin litt for ofte. Noen ganger må man spise for å leve og noen ganger er det lov å kose seg. Denne regelen følger jeg selv og denne regelen har jeg prøvd å lære ungene mine. Vanlig brødmat og en frukt i ny og ne er trenden her i huset. Amen! Nei, man trenger ikke "kose" seg hele tiden. Men ensidig brødkost er ikke sunt. Man bør variere med andre matvarer, og ikke BARE servere brød til alle måltider utenom middag. Det er kun Norge og Danmark som har dette brødhysteriet. Men da kan jo ungene ha med seg vanlig brødmat på skolen som kan spises raskt, også kan de kose seg med alt mulig slags dill dall til frokost, middag og kveldsmat heller. Ja til selvstendige unger som smører matpakka si selv!!
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 4. september 2012 #54 Skrevet 4. september 2012 Her lager jeg alt mulig rart. Det tror jeg ikke gjør henne kresen tvert imot tror jeg variert kost skaper mer matglede. Jeg lager hjemmelagde potet og spinatlomper som jeg presser ut i former som bamser, is, kake:P Samme gjør jeg med omelett. Sender med maismakaroni, fiskekaker, fiskepinner.. Jeg husker selv jeg ikke var så glad i brødmat som barn og er det fremdeles ikke. Så mamma var kreativ med meg, og jeg er kreativ med mitt barn. De lompene hørtes gode ut! Oppskrift? hei jeg skrev ned oppskriften i en annen tråd =) Så hyggelig du spør De er super enkle og gode og kan lages slik du vil. http://www.klikk.no/forum/dinbaby/index.php/topic/143966179-lager-dere-matpakke-dagenkvelden-f%C3%B8r/page__p__144495531__hl__potetlomper__fromsearch__1#entry144495531
Anonym bruker Skrevet 4. september 2012 #55 Skrevet 4. september 2012 Jeg synes det er tullete at hvert eneste måltid skal være kos. Det er det ikke for meg som voksen og det trenger ikke være det for barna heller. Mat spiser vi primært for å få i oss næring, kos kan man ha innimellom.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2012 #56 Skrevet 4. september 2012 Jeg synes det er tullete at hvert eneste måltid skal være kos. Det er det ikke for meg som voksen og det trenger ikke være det for barna heller. Mat spiser vi primært for å få i oss næring, kos kan man ha innimellom. Forstår fortsatt ikke at mat for å få i seg næring Må bare være brød. Det er mye mer næring i andre matvarer, som også er "vanlig" mat. Ingen "koser" seg med salat, varm pastarett eller lignende vel? Det er vanlig mat det. Helt galskap at man i Norge skal tvinge unger til å kun spise tørre brødskiver med svett pålegg (da svært mange skoler ikke har kjøleskap), når i naboland Sverige får barna varm mat på skolen hver dag, og det ser ut til å hjelpe på konsentrasjonen og karakterene i skolen.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2012 #57 Skrevet 4. september 2012 Jeg synes det er tullete at hvert eneste måltid skal være kos. Det er det ikke for meg som voksen og det trenger ikke være det for barna heller. Mat spiser vi primært for å få i oss næring, kos kan man ha innimellom. Forstår fortsatt ikke at mat for å få i seg næring Må bare være brød. Det er mye mer næring i andre matvarer, som også er "vanlig" mat. Ingen "koser" seg med salat, varm pastarett eller lignende vel? Det er vanlig mat det. Helt galskap at man i Norge skal tvinge unger til å kun spise tørre brødskiver med svett pålegg (da svært mange skoler ikke har kjøleskap), når i naboland Sverige får barna varm mat på skolen hver dag, og det ser ut til å hjelpe på konsentrasjonen og karakterene i skolen. Har da ikke sagt de bare må ha med seg brød? Les en gang til, så ser du det Jeg mener bare at det er tullete med alt dette forseggjorte greiene, med hjerteform på brødet, utskårne grønnsaker og sånt dill. Ungene må kunne klare å spise vanlig mat uten at det alltid skal være så festlig presentasjon bestandig.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2012 #58 Skrevet 4. september 2012 Jeg synes det er tullete at hvert eneste måltid skal være kos. Det er det ikke for meg som voksen og det trenger ikke være det for barna heller. Mat spiser vi primært for å få i oss næring, kos kan man ha innimellom. Forstår fortsatt ikke at mat for å få i seg næring Må bare være brød. Det er mye mer næring i andre matvarer, som også er "vanlig" mat. Ingen "koser" seg med salat, varm pastarett eller lignende vel? Det er vanlig mat det. Helt galskap at man i Norge skal tvinge unger til å kun spise tørre brødskiver med svett pålegg (da svært mange skoler ikke har kjøleskap), når i naboland Sverige får barna varm mat på skolen hver dag, og det ser ut til å hjelpe på konsentrasjonen og karakterene i skolen. Har da ikke sagt de bare må ha med seg brød? Les en gang til, så ser du det Jeg mener bare at det er tullete med alt dette forseggjorte greiene, med hjerteform på brødet, utskårne grønnsaker og sånt dill. Ungene må kunne klare å spise vanlig mat uten at det alltid skal være så festlig presentasjon bestandig. Det er jeg enig i. Mat skal være mat, ikke lek. Synes man kan lage formede ting i bursdag, navnedag, til romjulkos og så videre. Ikke hverdagsmat på skolen, det kan fort føre til at barnet ikke gidder å spise samme mat i normale former.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 4. september 2012 #59 Skrevet 4. september 2012 Nei, de trenger forsåvidt ikke å kose seg til hvert måltid, selv om jeg personlig synes det er kjekt om måltidene kan bli hygge, ikke bare å spise i full fart. Men virkeligheten er at mange unger ikke rekker spise maten sin på den korte spisepausen de har. På de 15 minuttene de har, skal de finne fram maten, vaske hender, spise og rydde opp igjen og være ute av klasserommet. Og ja, det hender ganske ofte at lærere, fagarbeidere og assistenter bare har snaue 15 minutter å spise på også, uten at det gjør saken bedre. Mat er viktig!
Helhana Skrevet 4. september 2012 #60 Skrevet 4. september 2012 Tja.. Det spørs. Jeg er veldig for at maten skal være innbydene og gøy. Brødskive, litt grønt, og litt frukt Det som jeg ser på som et problem er at mange barn får mange forskjellige alternativ, og somregel er halvparten mer enn nok. Og selvfølgelig kan det skape kresne barn dersom alternativene er mange og i store kvantum.
C.L.H85 Skrevet 4. september 2012 #61 Skrevet 4. september 2012 Er litt delt på dette med matpakketrenden... Tenker litt på at forventningene blir for store også gidder ikke ungen spise det de gangene du ikke har pynta med hjerte egg osv... Samtidig er det jo alltids litt gøy å legge noe ekstra godt, som pasta, bær og forskjellige grønnsaker i matboksen. Men ser ikke noe grunn til å måtte lage figurer eller pynte maten så veldig?? Føler for min del at det blir for dillete og at det skal spises, ikke henges opp på veggen som et kunstverk. Så tenker jeg litt på press både for foreldre og barn... Litt sånn "Sjekk på den fiiiine og gode matpakka mamman min har lagd a! Hjerte egg å gulrot bokstaver!!" ... "Oj har du bare 2 skiver med salami og en gulrot oppi du da.. ja ja" Også blir det mas på mor om mer gourmet matpakke som du skal bruke en halvtime hver kveld på å lage også grise ut kjøkkenet pga all den kunstneriske utskjæringen som skal gjennomføres, he he Neida folk må kunne gi ungene sine mat i den formen de vil og har folk tid og ork så er det jo bare å holde på For min del blir det nok ikke så mye fjas, men en koselig beskjed på matpakkepapiret eller litt bær og andre godsaker... Uten for mye styr
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 4. september 2012 #62 Skrevet 4. september 2012 16.32: for en kjip lærer! Snakker om å ha misforstått. Ingen gjør vel dette for å se ut som en perfekt mamma? Man gjør det for barna, at de skal spise sunn, variert og god mat. Vel... Nå er det sånn at de har ganske "dårlig tid" til å spise. De skal rekke å spise på 15-20 minutter der jeg jobber. Og de som har en 5 retters med seg - rekker ofte ikke å bli ferdig å spise. Selv 5. klassingene sliter med å bli ferdig (dersom de har mye dill og dall med seg). Så jeg kan godt forstå læreren jeg Handler vel ikke nødvendigvis om å gi mer mat, men variert mat. Om et 7 klassing spiser 7 brødskriver kan man vel heller lage en liten salat med mettende bønner, fiber,korn ol. Noen kjøttkaker og litt fullkornspasta istedenfor 1 halv kilo hvetemel...
ellen-propellen Skrevet 4. september 2012 #63 Skrevet 4. september 2012 Mat er noe man må ha for å overleve. Når jeg var liten var kos=god mat eller godteri. Vi koste oss aldri på andre vis. Det var kun sammen med mat og godteri ordet kos ble brukt. Vi har alle ett vektproblem i dag, hele familien. Når det er sagt. Mine barn får youghurt,grovt brød med næringsrikt pålegg og en frukt med hver dag. Selv om jeg ikke har fancy matboks eller er med på denne " se hvilken fantastisk husmor jeg er" bølgen.
Brillefint - Jadda! Skrevet 5. september 2012 #64 Skrevet 5. september 2012 16.32: for en kjip lærer! Snakker om å ha misforstått. Ingen gjør vel dette for å se ut som en perfekt mamma? Man gjør det for barna, at de skal spise sunn, variert og god mat. Vel... Nå er det sånn at de har ganske "dårlig tid" til å spise. De skal rekke å spise på 15-20 minutter der jeg jobber. Og de som har en 5 retters med seg - rekker ofte ikke å bli ferdig å spise. Selv 5. klassingene sliter med å bli ferdig (dersom de har mye dill og dall med seg). Så jeg kan godt forstå læreren jeg Handler vel ikke nødvendigvis om å gi mer mat, men variert mat. Om et 7 klassing spiser 7 brødskriver kan man vel heller lage en liten salat med mettende bønner, fiber,korn ol. Noen kjøttkaker og litt fullkornspasta istedenfor 1 halv kilo hvetemel... Det trenger jo ikke være brødskiver? Har jeg sagt det?
Anonym bruker Skrevet 5. september 2012 #65 Skrevet 5. september 2012 Jeg har "kjedelige" matpakker til mine barn. Men variere pålegget. Om de spiser opp alt, ok, spiser de ingenting, ok. Jeg har selv slitt med spiseforstyrrelse, og har selvsagt vært veldig redd for at mine barn skal få et usundt forhold til mat. Mat er nødvendig, ikke noe man bruker som belønning eller straff. Jeg er redd for at en "glorifisering" av matpakkene kan gjøre at barn føler det som en belønning og at mat er veldig viktig. Altså, mat er viktig, men barn er smartere enn oss på det punktet. Så lenge de får styre sulten og matinntaket sitt selv, så er det utrolig hvor naturlig det faller for de og spise når de er sulten, og stoppe når de er mett. SELV om det kommer godsaker, kjeks, kaker på bordet. Er de mett, er de mett. Mine barn får ikke spise når de vil, altså. VI har faste måltid, men spiser de ikke noe tilmiddag, må de vente til kvelds. SPiser de ikke matpakka si på skolen, må de vente til de kommer hjem osv..Det ser heldigvis ut tilog funke bra. Litt kresne i matveien enda, men ser det bedrer seg med alderen. ønsker de og lage seg "fine" matpakker selv, når den tid kommer, skal de få det. Men jeg kommer ikke til og lage det for de. Mat er en nødvendighet, ikke "ethøydepunkt";- jeg vet hvor slitsomt det er når mat og tanke på mat, frykt for mat og glede oer og kunne spise blir for dominerende,,, Og jeg har hørt historier om barn (på skolen til jenta mi) som før bare lot matpakken ligge i sekken. De spiser (nesten ikke) på skolen. Foreldrene lagde så "lekre og sunne" matpakker til de,- for at de måtte jo spise...Og ungene, i frykt for og skuffe foreldre som hadde lagt så mye arbeid i matpakken, kastet maten i stedet. Så kom de hjem med tom matboks, og foreldrene er overbevist om at barna spiser matpakken sin. Jeg lar de leve i den troen. Vet hvilke barn det gjelderm. mulig det gjelder flere enn de tre jeg vet av...Men tror barn vet best selv. Grunnen til at dattere mi nevner det, er at hun er lit tmisunnelig på matpakkene noen gang,- men når jeg spør om hun egentlig har så mye tid til og spise (de vil jo UT; UT og leke) så forteller hun jo at stort sett drikker hun bare melksen, også er det det..:Ei av to brødskiver, eller frukta/gulerøttene spsies opp senre på dagen....Dog, har jeg sagt at hun kan få lage selv, om hun forteller hva hun vil lage... Og når det er sagt, barna som nå kaster matpakkene har blitt "så mye roligere, mer konsentrert og flinkere på skolen når de spiser maten sin og har jevnt blodsukker........"
Anonym bruker Skrevet 5. september 2012 #66 Skrevet 5. september 2012 Dere som sender med yougurt,har skolen kjøleskap så den kan stå kaldt til den skal spises? Det er jeg usikker på om vår skole har tilgjengelig for elevene i 4 trinn. Min jente spiser sakte,men er glad i mat og her går det i brødskiver med diverse pålegg.Så veldig kreativ er jeg ikke. Hei. Gutten min likte ikke varm yoghurt, men så fant jeg en termo-turkopp på en sportsbutikk som akkurat rommet et yoghurt-beger, og da var det problemet løst! Koppen skal egentlig holde varm drikke varm, men funker også fint til å holde kald yoghurt kald. Setter koppen med yoghurten nedi inn i kjøleskapet kvelden før, når jeg gjør klart til neste skoledag uansett.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2012 #67 Skrevet 5. september 2012 Youghurt er ikke sunt....de inneholder en mengde sukker med mindre man kjøper de o% sakene. På vår skole har foreldrene har fått beskjed fra skolen om å begrense de fancy matpakkene til ungene ...dels fordi ungene begynte å komme med full oppdekking med kniver og gafler og full middag som det tok alt for lang tid å få i seg.....dels fordi det er alltid noen som ikke får dette og hvordan føler det barnet seg da? Jeg har ikke sansen for ris som en gris, tomatblomster og egghøner eller hva alt det fancy noen vil vise seg med å lage. Mine barn får vanlige brødskiver med vanlig pålegg.....det er ikke engang skåret ut det pålegget som en blomst eller sau eller noe som helst...kan dere tenke dere?? De har variert pålegg og frukt med hver dag. Men så har ikke jeg heller behovet for å prøve å overgå alle andre med ungene matpakker..
ellen-propellen Skrevet 5. september 2012 #68 Skrevet 5. september 2012 Youghurt inneholder melkesyrebakterier som øker bakteriefloraen i magen og dermed styrker immunforsvaret . Å kun se på sukker er ikke godt nok år man snakker om ett sunt kosthold. Mine barn har pga sykdom mange kraftige penecilinkurer og trenger derfor youghurt for å opprettholde bakteriefloraen i magen.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2012 #69 Skrevet 5. september 2012 #68 - jeg ser ikke på youghurt som bare sukker, men mange av de er ikke bra. Enelt og greit. Hvis ungene dine er så mye syke er det feks bedre med et glass Biola eller youghurt med masse sukker....feks denne sprett saken.
ellen-propellen Skrevet 5. september 2012 #70 Skrevet 5. september 2012 #68 - jeg ser ikke på youghurt som bare sukker, men mange av de er ikke bra. Enelt og greit. Hvis ungene dine er så mye syke er det feks bedre med et glass Biola eller youghurt med masse sukker....feks denne sprett saken. Biola blir for mye gris å sende med. Sprettsaken brukes sjeldent eller aldri. " barneyoughurt" er en uting, enig i det. De trenger den ikke om man gir " vanlig" youghurt" fra starten. Vi bruker mye de små fra daninino,youplait,youghurt naturell ol.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå