Gå til innhold

Den nye matpakketrenden...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er det populært med kreativ matboks.

Og hos oss har det ikke skapt et kresent barn, men et barn som faktisk SPISER OPP maten sin fremfor å snuse litt på den og bruke 30min på å svelge ned første biten..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har jobba i skolen i snart ti år, ved tre forskjellige skoler, og det er standard. 45 eller 60 minutters storefri, de første 15 minuttene er spising, så må alle ut. 1. trinn starter spisingen før.

Jeg er helt enig i at det er lite. Men det er litt mer enn hva læreren har til å spise etter at man har kommet seg fra klasserommet til kontoret, hatt inspeksjon og gått inn igjen. Phu...

Skrevet

Mine får mat på skolen. Heldigvis.

Skrevet
Her tryglet læreren om å ikke konkurrere i "årets mor". Frukt og dill-dall kan de få hjemme. Vær så snill å bare legg noen enkle skiver klar til spising i boksen!! Sa hun..

For en latterlig lærer. Mine går ikke på skole enda og får all mat de spiser i barnehagen så her er ikke matpakker et tema enda.

Jeg kan være enig i at noen kan dra det litt langt hvis matpakkene hver dag skal være helt perfekte, men å si at frukt og dill dall kan de få hjemme er jo helt tåpelig. Mange barn har lange dager på skole og sfo og jeg hadde iallefall da sendt med mine både frukt og grønnsaker i tillegg til skive.

Skrevet

Jeg kommer fra Russland, og vi har ikke brød brød brød hele dagen for barn. Til og med på den fattige skolen jeg gikk hadde man tilbud om varm mat til elevene i kantina, a la kjøttgryte, suppe osv. Jeg skjønner veldig godt at barn, særlig tenåringer ikke gidder å spise kjipe tørre skiver med svett ost eller skinke dag ut og inn. Mine barn får både frukt, grønnsaker, yoghurt, pasta og masse annet på skolen, og matpakka kommer som regel aldri tilbake halvspist...

Skrevet
Hvis mitt barn skulle spist brød i matpakka hadde han fått totalt 3 brødmåltider hver dag. Det er i overkant mye brød synes jeg. Og det ville definitivt skapt en kresen unge, som bare var vant med å spise brød.

Ikke sunt med bare brød hele dagen.

Skrevet

Skulle gjerne ønske at det blir innført skolemat her i landet. Mine unger får stort sett brødskiver/ knekkebrød i matpakken. Som de selvfølgelig smører selv, skulle jo bare mangle. Og da får de ta på akkurat det de vil (ikke sjokoladelegg) Jeg kutter som regel opp ei gulrot og div.frukt som de får i en annen boks. Mine unger liker brødskiver og så lenge de spiser matpakken de har med seg, gidder jeg ikke begynne å dille med alt mulige andre ting.

Gjest vinterbrud
Skrevet

Dere som sender med yougurt,har skolen kjøleskap så den kan stå kaldt til den skal spises? Det er jeg usikker på om vår skole har tilgjengelig for elevene i 4 trinn.

Min jente spiser sakte,men er glad i mat og her går det i brødskiver med diverse pålegg.Så veldig kreativ er jeg ikke.

Skrevet
16.32: for en kjip lærer! Snakker om å ha misforstått. Ingen gjør vel dette for å se ut som en perfekt mamma? Man gjør det for barna, at de skal spise sunn, variert og god mat.

Vel... Nå er det sånn at de har ganske "dårlig tid" til å spise. De skal rekke å spise på 15-20 minutter der jeg jobber. Og de som har en 5 retters med seg - rekker ofte ikke å bli ferdig å spise. Selv 5. klassingene sliter med å bli ferdig (dersom de har mye dill og dall med seg). Så jeg kan godt forstå læreren jeg :P

Skrevet
Vel... Nå er det sånn at de har ganske "dårlig tid" til å spise. De skal rekke å spise på 15-20 minutter der jeg jobber. Og de som har en 5 retters med seg - rekker ofte ikke å bli ferdig å spise. Selv 5. klassingene sliter med å bli ferdig (dersom de har mye dill og dall med seg). Så jeg kan godt forstå læreren jeg :P

Da burde læreren heller si det hvis det er grunnen. Forståelig hvis barnet ikke rekker å spise opp, men å si at man ikke skal konkurrere om å være årets mor? Nei, fortsatt bare tåpelig.

Skrevet

Synes det er helt greit å være kreativ og la ungene få forskjellig type mat - inkludert frukt og grønt.

Men synes det går altfor langt når brødskivene må trykkes ut i figurer, osten må være formet som bokstaver, risen må ha riktig farge for dagen, eggene må være formet til riktig figur osv for at ungene i det hele tatt skal gidde å spise!!

Ja til variert mat. Men den kan gjerne komme i originale former:)

Gjest Sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Litt sånn utenfor temaet, men hvordan i huleste har dere tid til å smøre "fancy" matpakker på morran? :P

I barnehagen får de alle måltider, men skolegutten vil bare ha brødskiver med Banos og et eple eller en banan med seg ;)

Skrevet

Synes det er helt greit å være kreativ og la ungene få forskjellig type mat - inkludert frukt og grønt.

Men synes det går altfor langt når brødskivene må trykkes ut i figurer, osten må være formet som bokstaver, risen må ha riktig farge for dagen, eggene må være formet til riktig figur osv for at ungene i det hele tatt skal gidde å spise!!

Ja til variert mat. Men den kan gjerne komme i originale former:)

Men spiller det noen rolle da? Det er ingen som sier det må være slik, men noen finner glede i å gjøre det. Det viktigste er vel at barna spiser, uansett hvilen form det er på egget!

Skrevet (endret)

Nå viser alle undersøkelser jeg har lest at for å få barna til å spise nesten så skal de smøre den selv.

Disse moderne matboksene er for meg bare ett annerledes cupcake helvete og en snikende tilbakeføring av 50 åra

Endret av ellen-propellen
Skrevet

Jeg liker det:-) Og til dere over som sier at man må forme maten for at ungene skal gidde å spise det; Her er det ihvertfall ikke tilfelle. Her blir maten formet fordi det er gøy, men spist blir det uansett.

Ellers får de lunsj, frukt og grønt på skolen her, så jeg lager fancye matpakker én gang i uken (når det er uteskole), og det er like stas hver gang:-)

Skrevet
Problemet med mye rart i matboksen på skolen er tid. Ungene bruker lengre tid på spisingen når det er litt av hvert å velge mellom, naturligvis. Vanligvis ville dette vært en god ting, men i skolen er det satt av 15 minutter til spising. Bortsett fra på 1.trinn, der er det litt mer tid. Det er dumt at det ikke er mer tid, for mange koser seg skikkelig med maten, og det er en sosial greie. Men sånn er systemet, så foreløpig er det slik. I utlandet er det mer spennende lunsj, lang lunsjpause, og lengre skoledag... Det er så pyton å mase på de samme elevene hver dag om å komme seg ut, de får ikke spist opp, får ko friminutt, og alle blir sure. Hilsen læreren.

Men blir ikke dette en total feilprioritering? Vi voksne har krav på 30 minutters matpause, mens barna må spise på 15 minutter...

Hvis et barn koser seg med maten sin og trenger tiden til å spise ser jeg ikke problemet. Problemet ligger da i måten skolen er organisert på, og mangelen på kunnskap om hvor viktig riktig ernæring er - barnet eller barnets matpakker er ikke problemet! Og lærere burde kanskje bruke mer energi på å gi signaler oppover i systemet ift prioriteringer rundt barns spisetid og spisevaner, enn å prøve å få de som ser på dette som viktig, og gjør det riktige, til å gi barna sine dårligere mat!

Hvis barna er ute de andre friminuttene så ser jeg virkelig ikke noen grunn til at de ikke skal få spise maten sin i fred og ro!

Det blir ikke bedre konsentrasjon i klassene av unger som ikke får spist ernæringsrik mat, eller ikke får ro rundt spisesituasjonen.

Håper du som lærer kan få med kollegaer og rope høyt til de som bestemmer, skap et læreropprør ift barnas spisevaner i skolen! :)

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Jeg synes det er helt bak mål med de 15 tilmålte minuttene ungene får til å spise på. Hjemme hos oss er vi vant med å kose oss med maten, ikke å hive innpå i full fart, så mine skolebarn har faktisk problemer med å klare å spise maten sin på de 15 minuttene. Av og til blir det mindre enn 15 minutter også fordi det oppstår forsinkelser.

Det er rett og slett skam, nei SKAM at mat er så underprioritert i norsk skole. Og det er enda mer SKAM at ungene ikke kan ha ordentlig og variert mat med seg, men må ha to brødskiver som de skal stappe inn på kort tid. Nei, egentlig er de kanskje mest av trist.

Skrevet

Jeg er en av de som liker å lage fristende, gode matpakker til datteren min (som ikke finnes kresen, hun spiser ALT). Men jeg synes det blir litt vel kunstnerisk det jeg så på de bildene. Og en annen ting er at det ser absolutt ikke slik ut når barnet åpner matboksen sin på tur og har hoppa og dansa rundt en stund med maten i sekken.

Skrevet

Her lager jeg alt mulig rart. Det tror jeg ikke gjør henne kresen tvert imot tror jeg variert kost skaper mer matglede.

Jeg lager hjemmelagde potet og spinatlomper som jeg presser ut i former som bamser, is, kake:P

Samme gjør jeg med omelett. Sender med maismakaroni, fiskekaker, fiskepinner..

Jeg husker selv jeg ikke var så glad i brødmat som barn og er det fremdeles ikke. Så mamma var kreativ med meg, og jeg er kreativ med mitt barn.

De lompene hørtes gode ut! Oppskrift? :)

Skrevet

Takk for inspirerende tråd; nå har jeg bakt noen matmuffins til nista i morgen :) Tok ikke lang tid, og tror jeg får noen glade barn av det!

Skrevet
Blir da ikke kresene av oppfinsomhet og tilbud av flere varianter innen mat! Hvorfor skulle de bli det?! Her blir det ikke laget stort av "dyre ansikter" eller noe slikt, men sender med utvalg av mat, og gutten spiser litt av alt :) Han elsker det når han ser blikkboksen blir lagt i sekken, for han vet den inneholder brødsivene, men også noen mindre bokser med pastarør, kylling kjøttboller, oppdelt frukt/grønnt ol.0

Dyre ansikter? Sånn i motsetning til billige ansikter? Eller mente du dyreansikter? ;)

Skrevet

Jeg visste ikke at skolebarna bare har 15min på å spise, vi gikk lov til å sitte inne i starten av storefri om vi ville. hvorfor spiser ikke lærerne samtidig med barna og tar 30min spising og en halvtime ute etterpå? eller hiver lærerne også i seg maten på 15min.

Skrevet

Jeg mener at ungene ikke bør kose seg til hvert måltid. Det er nok av unger rundt omkring som bærer tydelig preg av å få livretten sin litt for ofte. Noen ganger må man spise for å leve og noen ganger er det lov å kose seg. Denne regelen følger jeg selv og denne regelen har jeg prøvd å lære ungene mine. Vanlig brødmat og en frukt i ny og ne er trenden her i huset.

Skrevet

Barna har da god nok tid til å spise? 15 til 20 min. bruker du så lang tid?

mitt inntrykk er at barna kaster i seg maten og at 20 min er i det meste laget.

På skolen der jeg jobber spiser barna klokken 10. så er det det friminutt fra klokken 10.30.

Så er det et lite matfri igjenn klokken 12.30 på 15 min hvor man kan velge å lese og spise elller bare lese.

Jeg har ikke noe i mot kreative matpakker, lager selv varierte matpakker med frukt, egg, osv. men lager ikke risfigurer! Ivirg bruker av peppekakeformer på kålrot og fiskekaker,

Men jeg synes det er alt for mange barn som ikke liker brød.

Skrevet

Ungene har behov for å komme seg ut, få frisk luft og løpe fra seg litt i storefri. Og jeg er enig med prækes i at ungene ikke trenger sitte og kose seg med hvert eneste måltid. (Vi eter for å leve, vi lever ikke for å ete). En matpakke kan være veldig sunn og god selv om ikke den er delt opp i 5 ulike rom og inneholder 5 ulike retter.

Jeg sitter ikke i hele 30 min og spiser når det er lunsj.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...