Gå til innhold

Den nye matpakketrenden...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere om den nye trenden med de lekre matpakkene i store bokser med flere rom?

Jeg har lest at en del mener at man skaper kresne og bortskjemte barn av det... Tja... Er jo ikke helt enig og synes det er kjempehyggelig å kunne pynte opp litt ekstra i den ellers kjedelige matboksen til min datter :-) Rekker ikke å gjøre det hver dag og har ikke gått så langt som å koke egg som ser ut som hello kitty, men pynter opp litt ekstra så ofte jeg kan :-)

Jeg velger å tro at barna blir mer kresne av å få servert samme brødskiva med samme pålegg, enn om man er litt kreativ...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå trenger man vel strengt tatt ikke gi det samme pålegget hver dag, det går an å variere uten hello kitty-egg og rosa griseris.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Blir da ikke kresene av oppfinsomhet og tilbud av flere varianter innen mat! Hvorfor skulle de bli det?! Her blir det ikke laget stort av "dyre ansikter" eller noe slikt, men sender med utvalg av mat, og gutten spiser litt av alt :) Han elsker det når han ser blikkboksen blir lagt i sekken, for han vet den inneholder brødsivene, men også noen mindre bokser med pastarør, kylling kjøttboller, oppdelt frukt/grønnt ol.0

Skrevet

Jeg har også troa på litt "speke" matpakker, som gjør at de faktisk blir spist. Har selv jobbet på ungdomsskole og sett hvor mange matpakker som regelrett blir kastet. Tror nok at dersom det var litt alternative matpakker, så hadde mer blitt spist.

Matpakke er jo et typisk norsk fenomen, og hvem av oss har vel ikke spist tørre brødskriver med svetteost og lunken skolemelk? De fleste spiser jo så lenge de går på barneskolen iallfall, har jo ikke så mye valg, men synes det er mye mer ok med nister som ser litt innbydende ut.

Det trenger ikke å være så voldsomme greier. Selv lager jeg to relativt tradisjonelle brødskiver, men sender med oppkuttet frukt, yoghurt, grønnsaker... Innimellom blir det sendt med eggrøre, omelett, salat, matmuffins... og det blir spist opp, og barnet får mer energi på skolen.

Så: jeg synes det er godt at vi i Norge begynner å tenkte litt mer kreativt, for det har nesten virket som om det har vært om å gjøre å ha den tristeste nista gjennom årene!

Det beste hadde selvsagt vært en form for kantine på skolene med sunn mat, men det er vel utopi for de fleste ennå, vil jeg tro...

Skrevet

skulle ønske jeg også kunne finne noe alternativt til mine, men de ER kresne. Eldste vil ha skive med salami uten smør, yngste kan for øyeblikket bare ha nugatti. De får også med seg gulrot, agurk og/eller paprika de kan maule, men liker ikke mye annet... Kom gjerne med tips!

Skrevet

Her tryglet læreren om å ikke konkurrere i "årets mor".

Frukt og dill-dall kan de få hjemme. Vær så snill å bare legg noen enkle skiver klar til spising i boksen!! Sa hun..

Skrevet

Jeg mener hvertfall ikke at det skaper kresne barn! De barna som spiser kalde middagsrester, kalde egg, nøtter og grønnsaker er i mine øyne langt fra kresne! Jeg syns det er supert med alternativ til brødskiver og gleder meg til jeg får de nye matboksene jeg har bestilt! :)

Skrevet

16.32: for en kjip lærer! Snakker om å ha misforstått. Ingen gjør vel dette for å se ut som en perfekt mamma? Man gjør det for barna, at de skal spise sunn, variert og god mat.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet
Her tryglet læreren om å ikke konkurrere i "årets mor". Frukt og dill-dall kan de få hjemme. Vær så snill å bare legg noen enkle skiver klar til spising i boksen!! Sa hun..

Så om frukt og "dill dall" er hva ungen liker, så skal foreldrene sende med brødskiver?`La foreldre sende med ungen det de vil sier jeg bare :) Er viktig med godt kosthold, og da blir det jo dumt å ikke sende med frukt/grønnt

Skrevet

Her fikk vi matpakkebok (eller hva den nå het) på første foreldremøte til min 1.klassing forrige uke. Her er det endel forslag til festlige matpakker.... Så her er det litt motsatt enn tidligere anonym her, skolen ønsker at man skal være kreativ :)

Selv er jeg sånn passe god på det. Blir en brødskive eller to, også kanskje en yoghurt, noe frukt/gr.saker, lompe med pålegg, matmuffins, grove vaffler osv. Kommer an på tidspress og humør ;)

Skrevet

Helt greit å sende med noe ekstra, noe pynta, stilige matbokser, mat som er formet som dyr, variert mat, restemat osv osv, men det tar jo heeelt av..

Barna tar vel ikke skade av den kjedelige matpakka sånn til vanlig, og så heller få en lekker matpakke inn i mellom?

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet
Helt greit å sende med noe ekstra, noe pynta, stilige matbokser, mat som er formet som dyr, variert mat, restemat osv osv, men det tar jo heeelt av.. Barna tar vel ikke skade av den kjedelige matpakka sånn til vanlig, og så heller få en lekker matpakke inn i mellom?

Eller bare la foreldrene lage matpakka slik de ønsker det og har tid til :)

Skrevet

Ser noen skriver at de lager matpakkemuffins... Det kunne jeg tenke meg å prøve :-) Noen som har gode oppskrifter å dele? :-)

Skrevet

Nå ble jeg skikkelig nysgjerrig på hello kitty-eggene og måtte google. Tror jammen meg jeg må bestille sånne, syns de var festlige :D

Skrevet

hva er galt med egg med fasong?

Her har vi både bil, kanin, mikke osv :)

Er vel bare morro

Skrevet

Jeg tenker at det er kjempefint å skape litt matglede i lunsjen, og at om denne pyntingen av maten gir sunnere mat som gir energi som varer, så er det kjempefint. Det jeg derimot er litt skeptisk til, er når mat må se ut som tegnefilmfigurer for å være god. Ekte matglede bør være over maten i seg selv, syns jeg, og skulle ikke trengt å være forma som noe "morsomt" for å bli spist. Men men.. Dere står fritt til å lage hva dere vil, så får min gutt kose seg med brødskivene og grønnsakene sine. :P

Skrevet
Her tryglet læreren om å ikke konkurrere i "årets mor". Frukt og dill-dall kan de få hjemme. Vær så snill å bare legg noen enkle skiver klar til spising i boksen!! Sa hun..

Vet du, akkurat dette sa læreren til vår datter også i fjor.

Det ble så mye "dilldall" med mye i matpakka, og ungene klarte ikke å velge (!) så det var best med bare et par brødskiver.

Jeg spurte da om de har fruktordning ved skolen, slik at ungene får et lite mellommåltid i løpet av den lange skoledagen, men det hadde de ikke. Da ga jeg KLAR BESKJED om at barnet mitt får sendt med litt frukt og grønt, slik at hun evt. kan få knaske litt i siste friminutt dersom hun er svært sulten. Dette handler jo også om et sunt og variert kosthold. Skjønner jo hvis det blir boks på boks på boks på boks, men LITT i tillegg til de tradisjonelle brødskivene må de jammen meg tåle.

De fleste foreldrene var enige i dette.

Skrevet

Har ei venninne(japansk) som lager bento box lunsj til ungen sin, ikke så veldig avansert.

Men, det ser langt mer fristende ut enn tradisjonell norsk matpakke.

Og det er jo ikke snakk om store menger av forskjellige ting, så jeg skjønner ikke hvorfor ungene får dilemma med å velge hva de skal spise.

Dette er noe ala det hun lager til ungen. Tar ikke så mye lengre tid, og det ser jo så mye mer inbydende ut=)

http://farm6.static.flickr.com/5286/5242772038_342cc4bcdf.jpg

Skrevet

Problemet med mye rart i matboksen på skolen er tid. Ungene bruker lengre tid på spisingen når det er litt av hvert å velge mellom, naturligvis. Vanligvis ville dette vært en god ting, men i skolen er det satt av 15 minutter til spising. Bortsett fra på 1.trinn, der er det litt mer tid. Det er dumt at det ikke er mer tid, for mange koser seg skikkelig med maten, og det er en sosial greie. Men sånn er systemet, så foreløpig er det slik. I utlandet er det mer spennende lunsj, lang lunsjpause, og lengre skoledag...

Det er så pyton å mase på de samme elevene hver dag om å komme seg ut, de får ikke spist opp, får ko friminutt, og alle blir sure. Hilsen læreren.

Skrevet

Det viktigste er vel at ungene får i seg noe fornuftig å spise!?!? Noen spiser uansett, selv om det er klamme skiver med svett gulost. Andre må lokkes med litt mer inbydende lunch.

Her sendes det med brød/knekke/grove polarbrød/matmuffin etc med pålegg. Og så er det alltid litt frukt/bær og grønt til. Noen ganger litt ost og kjeks eller youghurt også. Alt blir som regel spist, så da kan jeg ikke se at det skal være noe problem for hverken lærere eller andre.

Tom i magen, tom i hodet! Og det gjelder også for voksne ;)

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Her lager jeg alt mulig rart. Det tror jeg ikke gjør henne kresen tvert imot tror jeg variert kost skaper mer matglede.

Jeg lager hjemmelagde potet og spinatlomper som jeg presser ut i former som bamser, is, kake:P

Samme gjør jeg med omelett. Sender med maismakaroni, fiskekaker, fiskepinner..

Jeg husker selv jeg ikke var så glad i brødmat som barn og er det fremdeles ikke. Så mamma var kreativ med meg, og jeg er kreativ med mitt barn.

Skrevet

Jeg sier bare takk og lov for at de ensformige brødskivene er på vei ut! De fleste barn spiser mer enn nok brød allerede, og min erfaringer at desto større ungene blir desto mer matpakkelei blir de.

Så jeg synes det er en kjempefin trend at det er mer fokus på et variert kosthold også for barna våre. Tror det skaper gode vaner, et godt forhold til mat og mye matglede!

Skrevet

Hvis mitt barn skulle spist brød i matpakka hadde han fått totalt 3 brødmåltider hver dag. Det er i overkant mye brød synes jeg. Og det ville definitivt skapt en kresen unge, som bare var vant med å spise brød.

Skrevet
Problemet med mye rart i matboksen på skolen er tid. Ungene bruker lengre tid på spisingen når det er litt av hvert å velge mellom, naturligvis. Vanligvis ville dette vært en god ting, men i skolen er det satt av 15 minutter til spising. Bortsett fra på 1.trinn, der er det litt mer tid. Det er dumt at det ikke er mer tid, for mange koser seg skikkelig med maten, og det er en sosial greie. Men sånn er systemet, så foreløpig er det slik. I utlandet er det mer spennende lunsj, lang lunsjpause, og lengre skoledag... Det er så pyton å mase på de samme elevene hver dag om å komme seg ut, de får ikke spist opp, får ko friminutt, og alle blir sure. Hilsen læreren.
Når ble det bare 15 min spisetid. Mener det var 30 min da jeg gikk på skolen. 15 min er da alt for lite tid. Ikke sunt å stresse med maten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...