Gå til innhold

Hvis fødsel virkelig er så ille..

Anbefalte innlegg

Skrevet

..som jeg leser om på nett (se blant annet lenken under) hvorfor velger ikke flere planlagt keisersnitt?

Jeg lurer seriøst på dette. På mitt sykehus tvinger de ingen til å føde vaginalt hvis man absolutt ikke ønsker det. Jeg er gravid for første gang, og har vært redd for fødsler så lenge jeg kan huske. Leser endel om både vanlige fødsler og planlagt KS, og er fremdeles ikke overbevist om at "vaginal fødsel er best for mor og barn".

Kan noen opplyse meg?

http://www.babyverden.no/Fodsel/Foedselsforberedelser/Hvor-vondt-er-det-a-fode/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Keisersnitt innebærer store risikoer. Mange har store problemer i mange år etter de har vært gjennom en keisersnitt.

Skrevet

Hvis fødsel virkelig hadde vært så ille som mange vil ha det til, så ville de neppe frivillig gått gjennom det samme flere ganger.

Det er større sjanse for komplikasjoner ved ks enn ved vaginal fødsel i tillegg til at de aller fleste bruker mye lengre tid på å komme seg etter fødselen. Jeg synes det er fantastisk at man har muligheten for keisersnitt i de tilfeller der det er medisinsk mest forsvarlig, men jeg er sterk motstander av at man skal få velge planlagt ks bare fordi man synes det høres ut som en enklere løsning. Det er det sjelden.

Skrevet

Nei vi er født til KS. Nature gang har sakt KS.

Denne diskusjonen kan vi ta når du har prøvd vaginal fødsel.

Skrevet

Du må huske på at vi reagerer forskjellig på smerte. JEG hadde ikke dn opplevelsen hun beskriver i linken, ja det er vondt, men hadde nok født 100 ganger enn å bli delt i to med øks eller skjært av benet med en sløv sag. Jeg har født 3 ganger, nr 2 var den verste og ganske intens, men ville nok heller gjort det igjen enn keisersnitt. Og i det sekundet babyen er ute er all smerte glemt for min del.

Skrevet

Slutt på les! Ingen fødsel er lik og folk takler smerter så forskjellig.. min var kjempefin og jeg klarte meg greit uten smertestillende. ja vondt var det jo, men jeg tror KS gir lengre smerter og fare for komplikasjoner. ved vaginal fødsel er man jo stort sett ferdig med smerter så fort ungen er ute. ;) og gud så fantastisk det hele var. å få lov å presse var godt og det øyeblikket han kom ut kan ikke beskrives med ord :)

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Ikke alle sykehus er av typen: "Velkommen skal du være, skal det være vaginal fødsel eller keisersnitt i dag da?"

De fleste som sliter med traumer etter sist fødsel søker keisersnitt, men de har ikke god nok grunn, å være redd for fødselen er noe de mener man kan jobbe med, og for mange er det jo det, men det er de som ikke klarer å "komme over" fødselen heller, søknaden om keisersnitt blir avvist, og de får vite "vi prøver vanlig fødsel, går det ikke, så blir det keisersnitt", men når fødselen først er i gang, og noen ligger å gråter etter keisersnitt, kan de ha vært uhelige, å møtt på feil jordmor, og blir tvunget til vaginal.

Så har du jo førstegangs fødene, der skal det mye til for å få keisersnitt, for de vil du skal oppleve fødselen før du kan lage mening om fødselen.

Selv var jeg livredd for å føde noe mer etter fortidlig fødsel i 09, søkte keisersnitt for fødselen i fjor, men ble avblåst, å være redd fødselen, var ikke god nok grunn. Så jeg gikk i samtale med psykisk sykepleier, hjalp meg utrolig mye, og nå (2 fødsler senere) så er jeg glad jeg klarte å komme til det punktet at jeg turte å føde, for meg var det to fine opplevelser, enda jeg hadde store blødninger med storebror og styrt fødsel med lillesøster :)

Skrevet

Men vanlig fødsel innebærer også risiko (noen blir inkontinente, får ødelagt sexliv etc), noen babyer får hjerneskade og dør pga for lite oksygen, navlestrengen rundt halsen osv. For å ikke å snakke om psykiske ettervirkninger hos enkelte damer etter traumatiske vaginale fødsler.

Skrevet

Fordi at det er ikke bare bare å ønske seg ks. På noen sykehus så utfører de ikke ks før det er helt nødvendig, du kan ikke bare velge det selv.

Ks er i tillegg en operasjon, som kan gi komplikasjoner.

Skrevet

Man føder vaginalt siden det er det som er det beste for ungen (og mor). Har man valgt å få ett barn må man alltid velge det som er best for den og ikke hva du selv kunne tenke deg. Om du kun vil tenke på deg selv får du ikke barn.

Skrevet

"Denne diskusjonen kan vi ta når du har prøvd vaginal fødsel".

Nei, poenget er at jeg ønsker å ta et mest mulig bevisst og opplyst valg.

Og jeg er slett ikke overbevist om at vaginal fødsel er best for meg eller babyen.

Skrevet

KS har større risiko.

Ja, fødsel er ille. Men milliarder av mennesker har gjort det og de fleste gjør det igjen. Det sier vel sitt.

Skrevet

Ei venninne av meg hadde ks i år. Alt gikk kjempe fint og hun kom seg kjempe fort. Så etterhvert syns hun det var rart at hun ikke sluttet å ha vondt i området rundt snittet. F eks av bukser, eller at hun rett og slett brukte magemusklene. Og nå viser det seg at de har ødelagt noen nerver, så ho må leve med det resten av livet.

Det var bare et eksempel på hva som kan skje, er mye som kan skje etter en operasjon. Det kan selvfølgelig gå helt fint også, men man vet jo aldri.

Skrevet
Men vanlig fødsel innebærer også risiko (noen blir inkontinente, får ødelagt sexliv etc), noen babyer får hjerneskade og dør pga for lite oksygen, navlestrengen rundt halsen osv. For å ikke å snakke om psykiske ettervirkninger hos enkelte damer etter traumatiske vaginale fødsler.

Hallo legg fram KS og da ?????????

Skrevet

JEg tenker at de gangene når kvinnen ender opp med inkontinens, ødelagt sexliv osv osv, da tenker at da skulle de hatt ks. Jeg er av den oppfatningen at legene lar de fødende ligge alt for lenge i smerter uten at de tar avgjørelsen on hastesnitt. Legene er pliktige å la fødselen prøve seg først og de bruker virkelig å drøye det i det lengste. Og derfor tror jeg mange ender opp med de komplikasjonene som ble nevnt ovenfor.

Skrevet

..som jeg leser om på nett (se blant annet lenken under) hvorfor velger ikke flere planlagt keisersnitt?

Jeg lurer seriøst på dette. På mitt sykehus tvinger de ingen til å føde vaginalt hvis man absolutt ikke ønsker det. Jeg er gravid for første gang, og har vært redd for fødsler så lenge jeg kan huske. Leser endel om både vanlige fødsler og planlagt KS, og er fremdeles ikke overbevist om at "vaginal fødsel er best for mor og barn".

Kan noen opplyse meg?

vaginal fødsel er best for mor fordi keisersnitt er en opperasjon hvor man skjærer igjennom flere lag med vev og muskler. Det er også 8 ganger større sjanger for å få blodpropp etter keisersnitt en vaginal fødsel. Du har mye mer smerter med keisersnitt og man får ikke dusjet eller båret babyen sin på noen dager. Man kan få infektsjon i snittsåret og det vil danne seg et arrvev i livmoren og muskelaturen som for noen kan være ømt lenge etterpå. Med vaginal fødsel får barnet tomt lungene for veske når den presses igjennom fødselskanalen. Moren vil også være i god form etter en vaginal fødsel, utenom litt stølhet i kroppen og sårhet nedentil naturligvis .
Skrevet

Selv om fødsel er veldig vondt er du ferdig når ungen er ute. Jeg var i topp form samme dag, venninna mi som tok ks brukte lang tid på å komme seg. Måtte også ha hjelp for å ta seg av eldste fordi hun ikke kunne løftr. I tillegg kommer risikoen for komplikasjoner etter ks.

Har aldri hørt om at man kan velge heller med mindre det er medisinske årsaker.

Skrevet

Det hun beskriver er da virkelig ikke representativt for alle.

Ta min fødsel feks;

Jeg ble igangsatt, noe som i utgangspunktet er en risikofødsel og kan være mer smertefullt enn en "naturlig" fødsel.

Til tross for dette, og det faktum at jeg fødte helt uten bedøvelse, så synes jeg selv at jeg hadde en helt flott og enkel fødsel som var mye mindre vondt enn jeg hadde trodd.

Alt gikk fint og flott og rolig, jeg revna ikke en eneste millimeter, var oppe for en dusj 30 min senere og gikk tur med bikkja 3 dager etter fødselen.

Like lite som min fødsel og opplevelse av det er en mal for alle andres fødsel, er denne "skrekkhistorien" det. De fleste befinner seg vel en plass midt imellom dette- og det går faktisk fint for de aller fleste. Noen unntak er det, men som regel går en vaginal fødsel helt greit, til tross for smertene.

Skrevet
"Denne diskusjonen kan vi ta når du har prøvd vaginal fødsel". Nei, poenget er at jeg ønsker å ta et mest mulig bevisst og opplyst valg. Og jeg er slett ikke overbevist om at vaginal fødsel er best for meg eller babyen.

Korleis kan du vite at det ikkje er best for deg og barnet når du ikkje har opplev det.

Skrevet

Fødsel er ille ja..

Keisersnitt innebærer risiko.

Vaginalt fødsel er vondt som h******..

Men er så absolutt verdt det, for smerten varer bare en liten stund..kjærligheten du føler for barnet ditt og som barnet ditt føler for deg varer for evig.

Skrevet

"Korleis kan du vite at det ikkje er best for deg og barnet når du ikkje har opplev det".

Poenget er jo nettopp at jeg ikke vet om KS eller vanlig fødsel vil være best for meg og babyen, fordi jeg ikke har prøvd noen av delene. Derfor søker jeg info om saken. Ser at mange fastslår at "vaginal fødsel er best", og forsøker derfor å finne ut mer om hvorfor mange mener dette.

Skrevet
"Korleis kan du vite at det ikkje er best for deg og barnet når du ikkje har opplev det". Poenget er jo nettopp at jeg ikke vet om KS eller vanlig fødsel vil være best for meg og babyen, fordi jeg ikke har prøvd noen av delene. Derfor søker jeg info om saken. Ser at mange fastslår at "vaginal fødsel er best", og forsøker derfor å finne ut mer om hvorfor mange mener dette.

All forskning viser jo helt klart at under normale omstendigheter, så er vaginal fødsel det beste for både mor og barn.

Skrevet

Kan noen opplyse meg?

Vet ikke om det er nevnt, i såfall får du høre det flere ganger: Med ks vil det naturlig nok dannes en del arrvev i snittet. Hos noen gror dette fint, hos andre ikke. Min kusine kan ikke få flere barn pga massiv dannelse av arrvev samt at vev og muskler er grodd sammen. Dette oppdaget de da hun skulle føde sitt andre barn (hastekeisersnitt). Pga av arrdannelsen kan det oppstå alvorlige komplikasjoner hvis hun må operere i nedre mageregion senere, f eks hvis hun får kreft. Hun er jo selvfølgelig også lei seg for at hun ikke kan få flere barn. Dessuten er det en risiko for at livmoren brister i snittet ved neste svangerskap - såkalt livmorruptur.

Skrevet

Fordeler med KS: raskt, smertefritt under selv inngrepet.

Ulemper:

1: Babyen kommer ikke igjennom den naturlige fødselskanalen, og får dermed ikke skvist ut vann fra lunger etc.

2: Du må være forsiktig i 14 dager å bære tungt pga at stingene kan gå opp, og du kan revne.

3: Snittet er smertefult i lang tid fremover

4: Risiko for at du får ett stygt overheng (som ikke går an å trenes bort)

5: Du får ikke gjort jobben selv (mange sliter faktisk med dette senere)

Vaginal fødsel:

Ulemper: 1: Smertefult under selve fødselen

2: Kan revne nedentil.

Fordeler:

1: Du kan få epidural under fødselen, mindre og overkommelige smerter. Når fødselen er ferdig, så er smertene borte!

2: Babyen kommer igjennom den naturlige fødselskanalen, fostervann blir skvist ut i fra bl.a lunger

3: Du blir sydd godt igjen etter evt revning/klipping. Om noen uker kjenner de fleste ikke så mye til dette, samt at det ikke er synbart for alle og enhver.

4: Du kan bære så mye du vil etter fødselen.

5: Du har selv klart en kjempe bragd!!!

Dette var noen fordeler og ulemper. Det finnes mange fler....

KS er et fint alternativ til de som virkelig trenger det. Ikke til førstegangsfødende som "bare" ikke har lyst til å føde vaginalt.

Hilsen jordmor

Skrevet

"KS er et fint alternativ til de som virkelig trenger det. Ikke til førstegangsfødende som "bare" ikke har lyst til å føde vaginalt"

Til å være jordmor synes jeg dette var sleivete skrevet. Kanskje derfor du skriver anonymt?

Håper jeg ikke møter på deg i noen fødselssituasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...