Anonym bruker Skrevet 30. august 2012 #26 Skrevet 30. august 2012 Hvor skulle de, da? Det har jo en del å si. Jeg kjører rett som det er med jentungen på tre år usikret i bilen, eller i forsetet, av den grunn at bhg er på vei til jobb og 300 meter borti veien i 30-sone. Ser ikke akkurat at det er store sjansen for at det skal bil noen fatale uhell av det, men jeg innser jo at noen kan se meg og tro jeg skal på langtur med vesla i forsetet. Lett å misforstå en situasjon. Ikke helt enig i denne, altså. Greit nok at DU kjører med vett og forstand i og med at det er 30-sone, men det er ikke dermed sagt at alle andre også gjør det. Vi har også 30-sone hos oss, og barnehage omtrent rett ved, men det er slett ikke alltid at folk følger fartsgrensen. Og DA kan det likevel skje uhell, selv om det ikke er din feil. Utfallet av uhellet kan likevel bli like fatalt. Altså, jeg bor her og har bodd her en stund. Har ennå til gode å se noen fartsgale bøller her. Det er et rolig villastrøk og ingen umiddelbare dødsfeller i nærheten. Jeg er ikke blåst. Så du har kontroll på absolutt ALLE som kjører i villastrøket deres? Til en hver tid? Selvsagt ikke, men skal man tenke på den måten må man gå med ungene i bånd. Mye av det vi lar ungene gjøre kan være potensielt farlig; la ungene sykle i gata, la dem klatre i trær, leke alene ute, osv, men vi gjør det likevel. å la datteren min sitte i forsetet i et rolig villastrøk 300 meter for å kjøre til bhg ser jeg på som en meget lite risikopreget aktivitet. Javel. Men da fortsetter du med det. Dette var lite nyttig å diskutere med deg, så da avslutter jeg her.
*bolla pinnsvin* Skrevet 30. august 2012 #27 Skrevet 30. august 2012 Hvor skulle de, da? Det har jo en del å si. Jeg kjører rett som det er med jentungen på tre år usikret i bilen, eller i forsetet, av den grunn at bhg er på vei til jobb og 300 meter borti veien i 30-sone. Ser ikke akkurat at det er store sjansen for at det skal bil noen fatale uhell av det, men jeg innser jo at noen kan se meg og tro jeg skal på langtur med vesla i forsetet. Lett å misforstå en situasjon. Ikke helt enig i denne, altså. Greit nok at DU kjører med vett og forstand i og med at det er 30-sone, men det er ikke dermed sagt at alle andre også gjør det. Vi har også 30-sone hos oss, og barnehage omtrent rett ved, men det er slett ikke alltid at folk følger fartsgrensen. Og DA kan det likevel skje uhell, selv om det ikke er din feil. Utfallet av uhellet kan likevel bli like fatalt. Altså, jeg bor her og har bodd her en stund. Har ennå til gode å se noen fartsgale bøller her. Det er et rolig villastrøk og ingen umiddelbare dødsfeller i nærheten. Jeg er ikke blåst. Så du har kontroll på absolutt ALLE som kjører i villastrøket deres? Til en hver tid? Selvsagt ikke, men skal man tenke på den måten må man gå med ungene i bånd. Mye av det vi lar ungene gjøre kan være potensielt farlig; la ungene sykle i gata, la dem klatre i trær, leke alene ute, osv, men vi gjør det likevel. å la datteren min sitte i forsetet i et rolig villastrøk 300 meter for å kjøre til bhg ser jeg på som en meget lite risikopreget aktivitet. Javel. Men da fortsetter du med det. Dette var lite nyttig å diskutere med deg, så da avslutter jeg her. LIte nyttig å diskutere med meg? Fordi jeg ikke er enig med deg? Eller har du en bedre grunn? Det burde jo ikke komme som et sjokk på deg at jeg ikke synes jeg driver risikosport når jeg gjør som jeg gjør. Da hadde jeg jo ikke gjort det.
Mrs. Bouquet Skrevet 30. august 2012 #28 Skrevet 30. august 2012 Hvor skulle de, da? Det har jo en del å si. Jeg kjører rett som det er med jentungen på tre år usikret i bilen, eller i forsetet, av den grunn at bhg er på vei til jobb og 300 meter borti veien i 30-sone. Ser ikke akkurat at det er store sjansen for at det skal bil noen fatale uhell av det, men jeg innser jo at noen kan se meg og tro jeg skal på langtur med vesla i forsetet. Lett å misforstå en situasjon. Slik er det mange av her i bygda også. Er flere som snakker bak ryggen på dem. Dette er altfor sløvt! Ta deg sammen!
*bolla pinnsvin* Skrevet 30. august 2012 #29 Skrevet 30. august 2012 Hvor skulle de, da? Det har jo en del å si. Jeg kjører rett som det er med jentungen på tre år usikret i bilen, eller i forsetet, av den grunn at bhg er på vei til jobb og 300 meter borti veien i 30-sone. Ser ikke akkurat at det er store sjansen for at det skal bil noen fatale uhell av det, men jeg innser jo at noen kan se meg og tro jeg skal på langtur med vesla i forsetet. Lett å misforstå en situasjon. Slik er det mange av her i bygda også. Er flere som snakker bak ryggen på dem. Dette er altfor sløvt! Ta deg sammen! Kjære vene. Vi bor i blindvei. De eneste som kjører her er de som bor her og de som skal til barnehagen. Jeg vet meget godt at jeg er en god mor og hva andre mener om dette bryr jeg meg ikke om.
Mrs. Bouquet Skrevet 30. august 2012 #30 Skrevet 30. august 2012 Hvor skulle de, da? Det har jo en del å si. Jeg kjører rett som det er med jentungen på tre år usikret i bilen, eller i forsetet, av den grunn at bhg er på vei til jobb og 300 meter borti veien i 30-sone. Ser ikke akkurat at det er store sjansen for at det skal bil noen fatale uhell av det, men jeg innser jo at noen kan se meg og tro jeg skal på langtur med vesla i forsetet. Lett å misforstå en situasjon. Slik er det mange av her i bygda også. Er flere som snakker bak ryggen på dem. Dette er altfor sløvt! Ta deg sammen! Kjære vene. Vi bor i blindvei. De eneste som kjører her er de som bor her og de som skal til barnehagen. Jeg vet meget godt at jeg er en god mor og hva andre mener om dette bryr jeg meg ikke om. Ja, kjære vene. Jeg syns ikke dette er holdbart. Så lenge bilen er i bevegelse bør barna være sikret. De bør i alle fall ikke sitte fremme om dere har aktiv airbag.
*bolla pinnsvin* Skrevet 30. august 2012 #31 Skrevet 30. august 2012 Hvor skulle de, da? Det har jo en del å si. Jeg kjører rett som det er med jentungen på tre år usikret i bilen, eller i forsetet, av den grunn at bhg er på vei til jobb og 300 meter borti veien i 30-sone. Ser ikke akkurat at det er store sjansen for at det skal bil noen fatale uhell av det, men jeg innser jo at noen kan se meg og tro jeg skal på langtur med vesla i forsetet. Lett å misforstå en situasjon. Slik er det mange av her i bygda også. Er flere som snakker bak ryggen på dem. Dette er altfor sløvt! Ta deg sammen! Kjære vene. Vi bor i blindvei. De eneste som kjører her er de som bor her og de som skal til barnehagen. Jeg vet meget godt at jeg er en god mor og hva andre mener om dette bryr jeg meg ikke om. Ja, kjære vene. Jeg syns ikke dette er holdbart. Så lenge bilen er i bevegelse bør barna være sikret. De bør i alle fall ikke sitte fremme om dere har aktiv airbag. Men det er jo egentlig veldig uinteressant for meg hva du mener er holdbart. Om man skal sammenligne dette med f.eks å kjøre på motorveien i 80-100 km/t med barn godt sikret, så vil jeg jo si motorveien er langt, langt farligere enn det jeg gjør, men man kjører jo der likevel. Men uansett, du har din mening om dette, jeg har min. Om andre foreldre ikke har mer å utsette på meg enn den vesle tingen her, så tror jeg nok alt i alt at jeg er en god forelder.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 30. august 2012 #32 Skrevet 30. august 2012 Veldig spesielt at noen er villig til å risikere barnas liv for en liten tur på butikken. Jeg forstår det ikke. Hva er motivasjonen for å la ungene sitte løst/usikret i bilen, når man faktisk har et sete? Jeg skjønner det bare ikke jeg. Det er da virkelig ikke hysterisk å ville sikre det mest dyrebare i verden og det kjæreste man har best mulig i trafikken?
Anonym bruker Skrevet 30. august 2012 #33 Skrevet 30. august 2012 Hvor skulle de, da? Det har jo en del å si. Jeg kjører rett som det er med jentungen på tre år usikret i bilen, eller i forsetet, av den grunn at bhg er på vei til jobb og 300 meter borti veien i 30-sone. Ser ikke akkurat at det er store sjansen for at det skal bil noen fatale uhell av det, men jeg innser jo at noen kan se meg og tro jeg skal på langtur med vesla i forsetet. Lett å misforstå en situasjon. Ikke helt enig i denne, altså. Greit nok at DU kjører med vett og forstand i og med at det er 30-sone, men det er ikke dermed sagt at alle andre også gjør det. Vi har også 30-sone hos oss, og barnehage omtrent rett ved, men det er slett ikke alltid at folk følger fartsgrensen. Og DA kan det likevel skje uhell, selv om det ikke er din feil. Utfallet av uhellet kan likevel bli like fatalt. Altså, jeg bor her og har bodd her en stund. Har ennå til gode å se noen fartsgale bøller her. Det er et rolig villastrøk og ingen umiddelbare dødsfeller i nærheten. Jeg er ikke blåst. Så du har kontroll på absolutt ALLE som kjører i villastrøket deres? Til en hver tid? Selvsagt ikke, men skal man tenke på den måten må man gå med ungene i bånd. Mye av det vi lar ungene gjøre kan være potensielt farlig; la ungene sykle i gata, la dem klatre i trær, leke alene ute, osv, men vi gjør det likevel. å la datteren min sitte i forsetet i et rolig villastrøk 300 meter for å kjøre til bhg ser jeg på som en meget lite risikopreget aktivitet. Javel. Men da fortsetter du med det. Dette var lite nyttig å diskutere med deg, så da avslutter jeg her. LIte nyttig å diskutere med meg? Fordi jeg ikke er enig med deg? Eller har du en bedre grunn? Det burde jo ikke komme som et sjokk på deg at jeg ikke synes jeg driver risikosport når jeg gjør som jeg gjør. Da hadde jeg jo ikke gjort det. Nei, du oppsummerte det egentlig ganske greit selv: det er lite nyttig for meg å diskutere med deg fordi du ikke er enig med meg (og de fleste andre, selv om du later til å tro det motsatte). Så det er grunnen. Selvfølgelig mener du selv at du ikke driver med risikosport, for jeg håper jo at du har såpass mellom ørene at du ikke ville drive med noe du selv mener kan være farlig. Men fakta er likevel at majoriteten vil være uenig i tankegangen din, fordi det faktisk ER farlig. Det vil stort sett gå bra, men jeg forstår virkelig ikke at du tar sjansen. På samme måte som jeg aldri lar jenta mi sykle uten sykkelhjelm. Det vil stort sett gå greit, men hvis uhellet først skal være ute, så vil hun iallfall være bedre beskyttet med hjelm. Så kan man selvsagt si at det er farlig å la unger sykle også, og det ville du i såfall hatt helt rett i. Og jeg er enig i en ting du skriver ovenfor: det er mange ting som er potensielt farlige her i verden, og man kan ikke skjerme ungene fra alt. Men: man kan gjøre det beste ut av situasjonen, og sikre dem så godt man kan. I tilfellet som vi diskuterer vil selvsagt det tryggeste være å la bilen stå, men i realiteten vet vi at dette ikke er gjennomførbart for mange. Så da mener jeg at man bør gjøre det man kan for å sikre barnet så bra man kan når man likevel må ut i denne potensielle drapsmaskinen (les: bil), og jeg forstår VIRKELIG ikke at du er villig til å ta noen sjanser. Men det er du tydeligvis, og DA kjenner jeg at jeg ikke lenger har så mange argumenter igjen. Joda, en rolig og grei blindvei, men poenget er at man VET aldri! Og hvor mange ekstra kalorier koster det deg å spenne henne fast i bilstolen? Du er klar over at kollisjoner i selv lav fart kan forårsake store skader? Det er godt mulig at dette ikke vil forårsake død, men det kan gi livsvarige smerter. Jeg forstår bare ikke at du faktisk tar sjansen.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2012 #34 Skrevet 30. august 2012 Du kan jo forresten sjekke denne linken: http://tryggtrafikk....licOpen;ID=1747 Jeg for min del synes lite å kaste babyen min ut av 1. etasje, men det er jo meg, da...
*bolla pinnsvin* Skrevet 30. august 2012 #35 Skrevet 30. august 2012 Hvor skulle de, da? Det har jo en del å si. Jeg kjører rett som det er med jentungen på tre år usikret i bilen, eller i forsetet, av den grunn at bhg er på vei til jobb og 300 meter borti veien i 30-sone. Ser ikke akkurat at det er store sjansen for at det skal bil noen fatale uhell av det, men jeg innser jo at noen kan se meg og tro jeg skal på langtur med vesla i forsetet. Lett å misforstå en situasjon. Ikke helt enig i denne, altså. Greit nok at DU kjører med vett og forstand i og med at det er 30-sone, men det er ikke dermed sagt at alle andre også gjør det. Vi har også 30-sone hos oss, og barnehage omtrent rett ved, men det er slett ikke alltid at folk følger fartsgrensen. Og DA kan det likevel skje uhell, selv om det ikke er din feil. Utfallet av uhellet kan likevel bli like fatalt. Altså, jeg bor her og har bodd her en stund. Har ennå til gode å se noen fartsgale bøller her. Det er et rolig villastrøk og ingen umiddelbare dødsfeller i nærheten. Jeg er ikke blåst. Så du har kontroll på absolutt ALLE som kjører i villastrøket deres? Til en hver tid? Selvsagt ikke, men skal man tenke på den måten må man gå med ungene i bånd. Mye av det vi lar ungene gjøre kan være potensielt farlig; la ungene sykle i gata, la dem klatre i trær, leke alene ute, osv, men vi gjør det likevel. å la datteren min sitte i forsetet i et rolig villastrøk 300 meter for å kjøre til bhg ser jeg på som en meget lite risikopreget aktivitet. Javel. Men da fortsetter du med det. Dette var lite nyttig å diskutere med deg, så da avslutter jeg her. LIte nyttig å diskutere med meg? Fordi jeg ikke er enig med deg? Eller har du en bedre grunn? Det burde jo ikke komme som et sjokk på deg at jeg ikke synes jeg driver risikosport når jeg gjør som jeg gjør. Da hadde jeg jo ikke gjort det. Nei, du oppsummerte det egentlig ganske greit selv: det er lite nyttig for meg å diskutere med deg fordi du ikke er enig med meg (og de fleste andre, selv om du later til å tro det motsatte). Så det er grunnen. Selvfølgelig mener du selv at du ikke driver med risikosport, for jeg håper jo at du har såpass mellom ørene at du ikke ville drive med noe du selv mener kan være farlig. Men fakta er likevel at majoriteten vil være uenig i tankegangen din, fordi det faktisk ER farlig. Det vil stort sett gå bra, men jeg forstår virkelig ikke at du tar sjansen. På samme måte som jeg aldri lar jenta mi sykle uten sykkelhjelm. Det vil stort sett gå greit, men hvis uhellet først skal være ute, så vil hun iallfall være bedre beskyttet med hjelm. Så kan man selvsagt si at det er farlig å la unger sykle også, og det ville du i såfall hatt helt rett i. Og jeg er enig i en ting du skriver ovenfor: det er mange ting som er potensielt farlige her i verden, og man kan ikke skjerme ungene fra alt. Men: man kan gjøre det beste ut av situasjonen, og sikre dem så godt man kan. I tilfellet som vi diskuterer vil selvsagt det tryggeste være å la bilen stå, men i realiteten vet vi at dette ikke er gjennomførbart for mange. Så da mener jeg at man bør gjøre det man kan for å sikre barnet så bra man kan når man likevel må ut i denne potensielle drapsmaskinen (les: bil), og jeg forstår VIRKELIG ikke at du er villig til å ta noen sjanser. Men det er du tydeligvis, og DA kjenner jeg at jeg ikke lenger har så mange argumenter igjen. Joda, en rolig og grei blindvei, men poenget er at man VET aldri! Og hvor mange ekstra kalorier koster det deg å spenne henne fast i bilstolen? Du er klar over at kollisjoner i selv lav fart kan forårsake store skader? Det er godt mulig at dette ikke vil forårsake død, men det kan gi livsvarige smerter. Jeg forstår bare ikke at du faktisk tar sjansen. Sorry, får ikke sortert riktig i havet av quoter her, så da blir alt med. Jeg vet at det her inne råder en holdning om at slik praksis er livsfarlig og at man selvsagt er en dårlig og uansvarlig mor dersom man gjør det. I det virkelige liv ser jeg mange som gjør det samme og jeg oppfatter de fleste av dem som oppegående og ansvarlige foreldre. Mange lar ungene "kjøre" fra postkassa og hjem, osv. Du har ikke vært her, du aner ikke hvor vi bor, du aner altså ikke hva du egentlig kommenterer på. Men DiB-moralen er stort sett alltid strengere enn hva som praktiseres ellers. Pleier derfor sjelden å ta inn over meg hva folk her inne mener.
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 30. august 2012 #36 Skrevet 30. august 2012 Hvor skulle de, da? Det har jo en del å si. Jeg kjører rett som det er med jentungen på tre år usikret i bilen, eller i forsetet, av den grunn at bhg er på vei til jobb og 300 meter borti veien i 30-sone. Ser ikke akkurat at det er store sjansen for at det skal bil noen fatale uhell av det, men jeg innser jo at noen kan se meg og tro jeg skal på langtur med vesla i forsetet. Lett å misforstå en situasjon. Slik er det mange av her i bygda også. Er flere som snakker bak ryggen på dem. Dette er altfor sløvt! Ta deg sammen! Kjære vene. Vi bor i blindvei. De eneste som kjører her er de som bor her og de som skal til barnehagen. Jeg vet meget godt at jeg er en god mor og hva andre mener om dette bryr jeg meg ikke om. Ja, kjære vene. Jeg syns ikke dette er holdbart. Så lenge bilen er i bevegelse bør barna være sikret. De bør i alle fall ikke sitte fremme om dere har aktiv airbag. Men det er jo egentlig veldig uinteressant for meg hva du mener er holdbart. Om man skal sammenligne dette med f.eks å kjøre på motorveien i 80-100 km/t med barn godt sikret, så vil jeg jo si motorveien er langt, langt farligere enn det jeg gjør, men man kjører jo der likevel. Men uansett, du har din mening om dette, jeg har min. Om andre foreldre ikke har mer å utsette på meg enn den vesle tingen her, så tror jeg nok alt i alt at jeg er en god forelder. Det er uinteressant for deg hva andre mene om sakenr? Er det like uinteressant hva politiet mener om det du gjør? Ja, for det ER nemlig ulovlig, enten du syns det er farlig eller ikke, og dersom en eller flere tipser politiet om denne "kvinnen som til stadighet kjører med barnet sitt usikret i bil", så vil du fort kunne komme i en situasjon der du må forsvare deg ovenfor lovens lange arm. Skikkelig kult assa! Forøvrig skal jeg være enig med deg i at risikoen er liten for at noe alvorlig skal skje. Folk er raske med å kaste rundt seg med dårlig mor-bemerkninger her på dette forumet. Du er sannsynligvis ikke noen dårlig mor, men det må jeg få lov til å si: Du er en elendig rollemodell når det gjelder trafikksikring! Du trosser loven med viten og vilje, ved å la datteren din sitte usikret i bilen. Etterhvert vil du få problemer med å få barnet ditt til å forstå hvilke regler man Må følge og hvilke man tydeligvis bare kan velge å la være å følge.
Mrs. Bouquet Skrevet 30. august 2012 #37 Skrevet 30. august 2012 Hvor skulle de, da? Det har jo en del å si. Jeg kjører rett som det er med jentungen på tre år usikret i bilen, eller i forsetet, av den grunn at bhg er på vei til jobb og 300 meter borti veien i 30-sone. Ser ikke akkurat at det er store sjansen for at det skal bil noen fatale uhell av det, men jeg innser jo at noen kan se meg og tro jeg skal på langtur med vesla i forsetet. Lett å misforstå en situasjon. Slik er det mange av her i bygda også. Er flere som snakker bak ryggen på dem. Dette er altfor sløvt! Ta deg sammen! Kjære vene. Vi bor i blindvei. De eneste som kjører her er de som bor her og de som skal til barnehagen. Jeg vet meget godt at jeg er en god mor og hva andre mener om dette bryr jeg meg ikke om. Ja, kjære vene. Jeg syns ikke dette er holdbart. Så lenge bilen er i bevegelse bør barna være sikret. De bør i alle fall ikke sitte fremme om dere har aktiv airbag. Men det er jo egentlig veldig uinteressant for meg hva du mener er holdbart. Om man skal sammenligne dette med f.eks å kjøre på motorveien i 80-100 km/t med barn godt sikret, så vil jeg jo si motorveien er langt, langt farligere enn det jeg gjør, men man kjører jo der likevel. Men uansett, du har din mening om dette, jeg har min. Om andre foreldre ikke har mer å utsette på meg enn den vesle tingen her, så tror jeg nok alt i alt at jeg er en god forelder. Nå er det ikke så lett å måle hva som er farligst her. Det syns jeg heller ikke har noen betydning. For må man kjøre med barn i bil så bør de være sikret. Selv om man kjører helt alene i 30 km/t. Det er jo kun latskap som er grunnen.
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 30. august 2012 #38 Skrevet 30. august 2012 Hvor skulle de, da? Det har jo en del å si. Jeg kjører rett som det er med jentungen på tre år usikret i bilen, eller i forsetet, av den grunn at bhg er på vei til jobb og 300 meter borti veien i 30-sone. Ser ikke akkurat at det er store sjansen for at det skal bil noen fatale uhell av det, men jeg innser jo at noen kan se meg og tro jeg skal på langtur med vesla i forsetet. Lett å misforstå en situasjon. Slik er det mange av her i bygda også. Er flere som snakker bak ryggen på dem. Dette er altfor sløvt! Ta deg sammen! Kjære vene. Vi bor i blindvei. De eneste som kjører her er de som bor her og de som skal til barnehagen. Jeg vet meget godt at jeg er en god mor og hva andre mener om dette bryr jeg meg ikke om. Ja, kjære vene. Jeg syns ikke dette er holdbart. Så lenge bilen er i bevegelse bør barna være sikret. De bør i alle fall ikke sitte fremme om dere har aktiv airbag. Men det er jo egentlig veldig uinteressant for meg hva du mener er holdbart. Om man skal sammenligne dette med f.eks å kjøre på motorveien i 80-100 km/t med barn godt sikret, så vil jeg jo si motorveien er langt, langt farligere enn det jeg gjør, men man kjører jo der likevel. Men uansett, du har din mening om dette, jeg har min. Om andre foreldre ikke har mer å utsette på meg enn den vesle tingen her, så tror jeg nok alt i alt at jeg er en god forelder. Det er uinteressant for deg hva andre mene om sakenr? Er det like uinteressant hva politiet mener om det du gjør? Ja, for det ER nemlig ulovlig, enten du syns det er farlig eller ikke, og dersom en eller flere tipser politiet om denne "kvinnen som til stadighet kjører med barnet sitt usikret i bil", så vil du fort kunne komme i en situasjon der du må forsvare deg ovenfor lovens lange arm. Skikkelig kult assa! Forøvrig skal jeg være enig med deg i at risikoen er liten for at noe alvorlig skal skje. Folk er raske med å kaste rundt seg med dårlig mor-bemerkninger her på dette forumet. Du er sannsynligvis ikke noen dårlig mor, men det må jeg få lov til å si: Du er en elendig rollemodell når det gjelder trafikksikring! Du trosser loven med viten og vilje, ved å la datteren din sitte usikret i bilen. Etterhvert vil du få problemer med å få barnet ditt til å forstå hvilke regler man Må følge og hvilke man tydeligvis bare kan velge å la være å følge. Jeg er forøvrig ikke noen av de som har svart deg tidligere.. This is my first...
*bolla pinnsvin* Skrevet 30. august 2012 #39 Skrevet 30. august 2012 Altså, jeg er egentlig ikke så veldig interessert i å kommentere saken noe mer. Ser rett og slett ikke poenget. Vi har alle våre grenser for hva som er greit. Det jeg gjør er ikke farlig og datteren min forstår godt, selv i en alder av tre, at den strekningen er den eneste hun får kjøre usikret. Alle gjør vi sikkert ting med barna som andre vil rynke på nesen av. Det betyr ikke at vi er dårlige mødre, bare at vi har ulike oppfatninger om hva man kan og ikke kan gjøre.
*bolla pinnsvin* Skrevet 30. august 2012 #40 Skrevet 30. august 2012 Altså, jeg er egentlig ikke så veldig interessert i å kommentere saken noe mer. Ser rett og slett ikke poenget. Vi har alle våre grenser for hva som er greit. Det jeg gjør er ikke farlig og datteren min forstår godt, selv i en alder av tre, at den strekningen er den eneste hun får kjøre usikret. Alle gjør vi sikkert ting med barna som andre vil rynke på nesen av. Det betyr ikke at vi er dårlige mødre, bare at vi har ulike oppfatninger om hva man kan og ikke kan gjøre. Forresten, må bare komme med en kommentar til. Jeg er faktisk en sånn mamma som er nazi med at man må sitte bakovervendt, ha det setet som er best i test, osv. Men akkurat dette ser jeg ikke på som farlig praksis, rett og slett.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2012 #41 Skrevet 30. august 2012 Hvor skulle de, da? Det har jo en del å si. Jeg kjører rett som det er med jentungen på tre år usikret i bilen, eller i forsetet, av den grunn at bhg er på vei til jobb og 300 meter borti veien i 30-sone. Ser ikke akkurat at det er store sjansen for at det skal bil noen fatale uhell av det, men jeg innser jo at noen kan se meg og tro jeg skal på langtur med vesla i forsetet. Lett å misforstå en situasjon. Ikke helt enig i denne, altså. Greit nok at DU kjører med vett og forstand i og med at det er 30-sone, men det er ikke dermed sagt at alle andre også gjør det. Vi har også 30-sone hos oss, og barnehage omtrent rett ved, men det er slett ikke alltid at folk følger fartsgrensen. Og DA kan det likevel skje uhell, selv om det ikke er din feil. Utfallet av uhellet kan likevel bli like fatalt. Altså, jeg bor her og har bodd her en stund. Har ennå til gode å se noen fartsgale bøller her. Det er et rolig villastrøk og ingen umiddelbare dødsfeller i nærheten. Jeg er ikke blåst. Så du har kontroll på absolutt ALLE som kjører i villastrøket deres? Til en hver tid? Selvsagt ikke, men skal man tenke på den måten må man gå med ungene i bånd. Mye av det vi lar ungene gjøre kan være potensielt farlig; la ungene sykle i gata, la dem klatre i trær, leke alene ute, osv, men vi gjør det likevel. å la datteren min sitte i forsetet i et rolig villastrøk 300 meter for å kjøre til bhg ser jeg på som en meget lite risikopreget aktivitet. Javel. Men da fortsetter du med det. Dette var lite nyttig å diskutere med deg, så da avslutter jeg her. LIte nyttig å diskutere med meg? Fordi jeg ikke er enig med deg? Eller har du en bedre grunn? Det burde jo ikke komme som et sjokk på deg at jeg ikke synes jeg driver risikosport når jeg gjør som jeg gjør. Da hadde jeg jo ikke gjort det. Nei, du oppsummerte det egentlig ganske greit selv: det er lite nyttig for meg å diskutere med deg fordi du ikke er enig med meg (og de fleste andre, selv om du later til å tro det motsatte). Så det er grunnen. Selvfølgelig mener du selv at du ikke driver med risikosport, for jeg håper jo at du har såpass mellom ørene at du ikke ville drive med noe du selv mener kan være farlig. Men fakta er likevel at majoriteten vil være uenig i tankegangen din, fordi det faktisk ER farlig. Det vil stort sett gå bra, men jeg forstår virkelig ikke at du tar sjansen. På samme måte som jeg aldri lar jenta mi sykle uten sykkelhjelm. Det vil stort sett gå greit, men hvis uhellet først skal være ute, så vil hun iallfall være bedre beskyttet med hjelm. Så kan man selvsagt si at det er farlig å la unger sykle også, og det ville du i såfall hatt helt rett i. Og jeg er enig i en ting du skriver ovenfor: det er mange ting som er potensielt farlige her i verden, og man kan ikke skjerme ungene fra alt. Men: man kan gjøre det beste ut av situasjonen, og sikre dem så godt man kan. I tilfellet som vi diskuterer vil selvsagt det tryggeste være å la bilen stå, men i realiteten vet vi at dette ikke er gjennomførbart for mange. Så da mener jeg at man bør gjøre det man kan for å sikre barnet så bra man kan når man likevel må ut i denne potensielle drapsmaskinen (les: bil), og jeg forstår VIRKELIG ikke at du er villig til å ta noen sjanser. Men det er du tydeligvis, og DA kjenner jeg at jeg ikke lenger har så mange argumenter igjen. Joda, en rolig og grei blindvei, men poenget er at man VET aldri! Og hvor mange ekstra kalorier koster det deg å spenne henne fast i bilstolen? Du er klar over at kollisjoner i selv lav fart kan forårsake store skader? Det er godt mulig at dette ikke vil forårsake død, men det kan gi livsvarige smerter. Jeg forstår bare ikke at du faktisk tar sjansen. Sorry, får ikke sortert riktig i havet av quoter her, så da blir alt med. Jeg vet at det her inne råder en holdning om at slik praksis er livsfarlig og at man selvsagt er en dårlig og uansvarlig mor dersom man gjør det. I det virkelige liv ser jeg mange som gjør det samme og jeg oppfatter de fleste av dem som oppegående og ansvarlige foreldre. Mange lar ungene "kjøre" fra postkassa og hjem, osv. Du har ikke vært her, du aner ikke hvor vi bor, du aner altså ikke hva du egentlig kommenterer på. Men DiB-moralen er stort sett alltid strengere enn hva som praktiseres ellers. Pleier derfor sjelden å ta inn over meg hva folk her inne mener. Jeg får heller ikke til å ta vekk tidligere kommentarer, så den er grei :-)! Men for å svare deg: Jeg har aldri sagt, og kommer aldri til å si, at du er en dårlig mor. Det tror jeg neppe at du er. Jeg synes også at "dårlig mor"-frasen blir utsendt litt for ofte her på dib, og jeg er enig med deg i at det er lett å være "teoretiske rett" her inne, og så blir det annerledes i hverdagen. Er litt sånn selv også, jeg. Jeg kan godt svare noen at selvsagt er det usunt med brus flere ganger i uka, mens vi selv sitter og lesker oss med Pepsi Max til middagen både på tirsdager og onsdager. Og liknende eksempler. MEN: det er enkelte ting man liksom ikke "kødder" med, mener jeg. Barnas sikkerhet er en slik ting, spesielt trafikksikkerhet. Derfor kan jeg med hånden på hjertet si at jeg ikke ville ha gjort slik du gjør, uansett boforhold. Jeg hadde rett og slett ikke tatt sjansen, og ville mest sannsynlig ikke kunne ha tilgitt meg selv hvis - mot formodning - det SKULLE ha skjedd noe med jenta mi, og jeg visste det var min skyld at hun ikke var fastspent, rett og slett fordi jeg ikke gadd og det var kort vei til barnehagen/butikken. Så enkelte ting er det greit å være politiske korrekte på her inne på dib, samt at man faktisk gjennomfører det i praksis. Hvilke boforhold du lever i synes jeg er utrolig lite relevant i denne saken. Du så selv av linken hva som kan skje i en kollisjon i 30 km/t, og det VET du at du med sikkerhet ikke kan si at aldri vil komme til å skje.
Mrs. Bouquet Skrevet 30. august 2012 #42 Skrevet 30. august 2012 Altså, jeg er egentlig ikke så veldig interessert i å kommentere saken noe mer. Ser rett og slett ikke poenget. Vi har alle våre grenser for hva som er greit. Det jeg gjør er ikke farlig og datteren min forstår godt, selv i en alder av tre, at den strekningen er den eneste hun får kjøre usikret. Alle gjør vi sikkert ting med barna som andre vil rynke på nesen av. Det betyr ikke at vi er dårlige mødre, bare at vi har ulike oppfatninger om hva man kan og ikke kan gjøre. Nå har jeg ikke sagt at du er en dårlig mor, du er bare elendig på bilsikring. Jeg har venninner som gjør det samme som deg, og jeg har lyst å sparke dem hardt bak, men det holder meg at jeg ytrer min mening med blafrende nesebor og skummende fråde rundt munnen.
*bolla pinnsvin* Skrevet 30. august 2012 #43 Skrevet 30. august 2012 Altså, jeg er egentlig ikke så veldig interessert i å kommentere saken noe mer. Ser rett og slett ikke poenget. Vi har alle våre grenser for hva som er greit. Det jeg gjør er ikke farlig og datteren min forstår godt, selv i en alder av tre, at den strekningen er den eneste hun får kjøre usikret. Alle gjør vi sikkert ting med barna som andre vil rynke på nesen av. Det betyr ikke at vi er dårlige mødre, bare at vi har ulike oppfatninger om hva man kan og ikke kan gjøre. Nå har jeg ikke sagt at du er en dårlig mor, du er bare elendig på bilsikring. Jeg har venninner som gjør det samme som deg, og jeg har lyst å sparke dem hardt bak, men det holder meg at jeg ytrer min mening med blafrende nesebor og skummende fråde rundt munnen. I typisk DiB-stil klarer jeg ikke å la være å kommentere. Haha! Poenget mitt er bare så enkelt som det at kanskje du gjør ting med dine unger som gjør at dine venninner har lyst til å "sparke deg hardt bak"..?
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 30. august 2012 #44 Skrevet 30. august 2012 Altså, jeg er egentlig ikke så veldig interessert i å kommentere saken noe mer. Ser rett og slett ikke poenget. Vi har alle våre grenser for hva som er greit. Det jeg gjør er ikke farlig og datteren min forstår godt, selv i en alder av tre, at den strekningen er den eneste hun får kjøre usikret. Alle gjør vi sikkert ting med barna som andre vil rynke på nesen av. Det betyr ikke at vi er dårlige mødre, bare at vi har ulike oppfatninger om hva man kan og ikke kan gjøre. Forresten, må bare komme med en kommentar til. Jeg er faktisk en sånn mamma som er nazi med at man må sitte bakovervendt, ha det setet som er best i test, osv. Men akkurat dette ser jeg ikke på som farlig praksis, rett og slett. Det ere forsovidt greit at det ikke er en farlig praksis. Jeg er enig med deg i at du ikke risikerer livet hennes altså, men for min del er signaleffekten du utviser langt værre.. Det går ikke på hva hun skjønner eller ikke, men at du gir et inntrykk av at du kan bestemme deg for å ikke følge en lov, fordi du anser den som mindre viktig, eller at det ikke er livstruende å bryte den. Jeg syns at den type praksis er uheldig ovenfor ungene. Joda, det ER ikke lov å sitte uten sete, men denne korte veien går det greit lille venn, det er ikke farlig. Litt dobbeltmoralsk den gangen man forsøker å håndheve en annen regel eller lov, som ungen da gjerne prøver å tøye. Neeeei, denne loven/regelen må vi følge, det er kun mamma som kan bestemme når vi skal bryte en lov.. Ja, du skjønner.. Jeg syns du er en dårlig rollemodell når du velger å gjøre det. Men ikke at du er en dårlig mor. Du trenger heller ikke å være enig med meg, men du kan jo vite om at det antagelig finnes flere som vil tenke som meg..
Mrs. Bouquet Skrevet 30. august 2012 #45 Skrevet 30. august 2012 Altså, jeg er egentlig ikke så veldig interessert i å kommentere saken noe mer. Ser rett og slett ikke poenget. Vi har alle våre grenser for hva som er greit. Det jeg gjør er ikke farlig og datteren min forstår godt, selv i en alder av tre, at den strekningen er den eneste hun får kjøre usikret. Alle gjør vi sikkert ting med barna som andre vil rynke på nesen av. Det betyr ikke at vi er dårlige mødre, bare at vi har ulike oppfatninger om hva man kan og ikke kan gjøre. Nå har jeg ikke sagt at du er en dårlig mor, du er bare elendig på bilsikring. Jeg har venninner som gjør det samme som deg, og jeg har lyst å sparke dem hardt bak, men det holder meg at jeg ytrer min mening med blafrende nesebor og skummende fråde rundt munnen. I typisk DiB-stil klarer jeg ikke å la være å kommentere. Haha! Poenget mitt er bare så enkelt som det at kanskje du gjør ting med dine unger som gjør at dine venninner har lyst til å "sparke deg hardt bak"..? Ja, det skal du ikke se bort i fra. Men nå var det jo dette vi diskuterte.
*bolla pinnsvin* Skrevet 30. august 2012 #46 Skrevet 30. august 2012 Jeg er mer bekymret når eldstemann skal gå alene til skolen og må krysse en traffikert vei, f.eks. Det kan jo gå forferdelig galt og jeg kan jo følge han, men velger å la være. Man tar kalkulerte riskoer hele tiden. Nei, man kan ikke med sikkerhet si at ingenting kommer til å skje, men det kan man ikke med noe man gjør. Det er mye her i livet vi ikke må gjøre, men som vi velger å gjøre likevel. Jeg ville aldri noensinne kjørt med ungen usikret på hovedveiene, altså 50 og over, men en liten svipptur ned i bhg i 30-sona MED fartsdumper og knapt over 20 km/t klarer jeg ikke å se på som farlig.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2012 #47 Skrevet 30. august 2012 Jeg er mer bekymret når eldstemann skal gå alene til skolen og må krysse en traffikert vei, f.eks. Det kan jo gå forferdelig galt og jeg kan jo følge han, men velger å la være. Man tar kalkulerte riskoer hele tiden. Nei, man kan ikke med sikkerhet si at ingenting kommer til å skje, men det kan man ikke med noe man gjør. Det er mye her i livet vi ikke må gjøre, men som vi velger å gjøre likevel. Jeg ville aldri noensinne kjørt med ungen usikret på hovedveiene, altså 50 og over, men en liten svipptur ned i bhg i 30-sona MED fartsdumper og knapt over 20 km/t klarer jeg ikke å se på som farlig. Men er det rett og slett det at du ikke GIDDER å feste henne i sete?
*bolla pinnsvin* Skrevet 30. august 2012 #48 Skrevet 30. august 2012 Altså, jeg er egentlig ikke så veldig interessert i å kommentere saken noe mer. Ser rett og slett ikke poenget. Vi har alle våre grenser for hva som er greit. Det jeg gjør er ikke farlig og datteren min forstår godt, selv i en alder av tre, at den strekningen er den eneste hun får kjøre usikret. Alle gjør vi sikkert ting med barna som andre vil rynke på nesen av. Det betyr ikke at vi er dårlige mødre, bare at vi har ulike oppfatninger om hva man kan og ikke kan gjøre. Forresten, må bare komme med en kommentar til. Jeg er faktisk en sånn mamma som er nazi med at man må sitte bakovervendt, ha det setet som er best i test, osv. Men akkurat dette ser jeg ikke på som farlig praksis, rett og slett. Det ere forsovidt greit at det ikke er en farlig praksis. Jeg er enig med deg i at du ikke risikerer livet hennes altså, men for min del er signaleffekten du utviser langt værre.. Det går ikke på hva hun skjønner eller ikke, men at du gir et inntrykk av at du kan bestemme deg for å ikke følge en lov, fordi du anser den som mindre viktig, eller at det ikke er livstruende å bryte den. Jeg syns at den type praksis er uheldig ovenfor ungene. Joda, det ER ikke lov å sitte uten sete, men denne korte veien går det greit lille venn, det er ikke farlig. Litt dobbeltmoralsk den gangen man forsøker å håndheve en annen regel eller lov, som ungen da gjerne prøver å tøye. Neeeei, denne loven/regelen må vi følge, det er kun mamma som kan bestemme når vi skal bryte en lov.. Ja, du skjønner.. Jeg syns du er en dårlig rollemodell når du velger å gjøre det. Men ikke at du er en dårlig mor. Du trenger heller ikke å være enig med meg, men du kan jo vite om at det antagelig finnes flere som vil tenke som meg.. å være forelder er jo dobbeltmoral all the way! Det er uendelige mengder ting vi gjør som vi sier at ungene ikke skal gjøre, eller i alle fall ønsker at de ikke skal gjøre. Vi kjører for fort, baksnakker andre, mange har pult rundt, nasket i butikk da de var yngre, osv, osv. Om flere tenker som deg bryr jeg meg ikke om. Jeg er trygg i rollen som mor og hva andre måtte mene om min oppdragelse er jeg ikke bekymret for. Barna mine er veloppdragne og høflige og jeg er rimelig sikker på at omgivelsene mine ser på meg som en oppegående og ressurssterk mor.
*bolla pinnsvin* Skrevet 30. august 2012 #49 Skrevet 30. august 2012 Jeg er mer bekymret når eldstemann skal gå alene til skolen og må krysse en traffikert vei, f.eks. Det kan jo gå forferdelig galt og jeg kan jo følge han, men velger å la være. Man tar kalkulerte riskoer hele tiden. Nei, man kan ikke med sikkerhet si at ingenting kommer til å skje, men det kan man ikke med noe man gjør. Det er mye her i livet vi ikke må gjøre, men som vi velger å gjøre likevel. Jeg ville aldri noensinne kjørt med ungen usikret på hovedveiene, altså 50 og over, men en liten svipptur ned i bhg i 30-sona MED fartsdumper og knapt over 20 km/t klarer jeg ikke å se på som farlig. Men er det rett og slett det at du ikke GIDDER å feste henne i sete? Jepp. Enkelt og greit. Pluss at hun synes det er stas å få sitte foran når hun får det.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2012 #50 Skrevet 30. august 2012 Barnevern? Politi? Herregud folk tar jo helt av her...... Når vi kommer hjem fra barnehagen får jentungen hente posten og fra stativet til huset er det vel 200 meter i byggefeltet. Noen ganger sitter hun på fanget mitt og styrer bilen og har det kanonkjekt. Regner meg polisen henter meg i morgen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå