Gå til innhold

Hva hadde dere gjort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Møtte på naboen istad når jeg var nede med søpla. De skulle ut å kjøre og moren satte seg med jentungen på rundt 20 mnd. På fanget! De hadde ikke bilsete i det hele tatt!

Hadde dere snakka med dem? Eventuelt hva hadde dere sagt? Ringt bv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde ringt til bv, og hadde ikke stoppet der, om jeg hadde hat kjennemerke på bilen, så hadde jeg ringt til politiet og gitt beskjed om hendelsen, så de kunne stoppet det hele før det går ille!

Skrevet

Er vel strengt tatt ikke din sak,men forstår du reagere.

Skrevet
Er vel strengt tatt ikke din sak,men forstår du reagere.

Merklig holding på deg. De gjør en ulovlig handling, om noe skulle hende med ungen og det blir granskning, så kan faktisk de som bare har sett det og latt det hende, ende opp med problemer selv også.

Skrevet

Oki,synes i alle fall du ikke skal blande inn BV før du har snakket med dem

Gjest peacock
Skrevet

Ring til politiet, og advar naboen om at om du ser dem kjøre slik igjen kontakter du barnevernet.

Skrevet
Oki,synes i alle fall du ikke skal blande inn BV før du har snakket med dem

Får følelsen av at du er den type mennesker som vender kinnet til, helt til en unge i nabolaget er slått til døde, eller dør i bilulyke pga feil sikring i bilen, for så å synes det hele er forferderlig. Bedre å være førevar, enn etterpå klok.

Skrevet

Men jeg synes du Overragere også,er ikke sikkert det skjer noe ting

Skrevet
Men jeg synes du Overragere også,er ikke sikkert det skjer noe ting

Nei for all del, det kan hende det ikke hender noe som helst, men risikoen er der.. Ville du gått med den viten resten av livet, at du kunne forhindret at et barn døde, men heller valgte å la det være, kanskje du bare nevnte det i forbifarten til foreldrene?! Fatter ikke de som tar så lett på det, at foreldrene leker led livet til barnet sitt.

Skrevet

Kanskje babyen var syk og de kjørte i fullfart til legevakten?

Kanskje de skulle kjøre bort til garasjen?

kanskje de skulle flytte bilen for det kommer gammle oldeforeldre som er dårlig til bens på besøk?

Jeg hadde ikke kontaktet BV men tatt meg tlf til politiet, og gitt beskjed til de.

Skrevet
Kanskje babyen var syk og de kjørte i fullfart til legevakten? Kanskje de skulle kjøre bort til garasjen? kanskje de skulle flytte bilen for det kommer gammle oldeforeldre som er dårlig til bens på besøk? Jeg hadde ikke kontaktet BV men tatt meg tlf til politiet, og gitt beskjed til de.

Uansett grunn, ser du det som ok å ikke sikre ungen, slik loven tilsier? Om det var for å flytte bilen eller noe, så er det merkerlig at hele familien måtte være med.

Skrevet

Kanskje babyen var syk og de kjørte i fullfart til legevakten?

Kanskje de skulle kjøre bort til garasjen?

kanskje de skulle flytte bilen for det kommer gammle oldeforeldre som er dårlig til bens på besøk?

Jeg hadde ikke kontaktet BV men tatt meg tlf til politiet, og gitt beskjed til de.

Ungen var ikke syk. Ungen leka mens mora gikk bort med søpla og hilste hyggelig på meg. De kjørte helt vanlig og skulle vel til noen venner eller i butikken. Ungen er ihvertfall i fin form.

Og det er mange plasser på parkeringsplassen her.

Kommer til å snakke med de neste gang jeg treffer ho! Man kjøper ikke bil uten å ha barnesete til ungen!

Skrevet

Helt enig man kjører ikke med barn usikkret, men ting er ikke alltid slik vi tror det er.

synes noen ganger at mange er alt for raske til å dømme!

Gjest peacock
Skrevet
Kanskje babyen var syk og de kjørte i fullfart til legevakten? Kanskje de skulle kjøre bort til garasjen? kanskje de skulle flytte bilen for det kommer gammle oldeforeldre som er dårlig til bens på besøk? Jeg hadde ikke kontaktet BV men tatt meg tlf til politiet, og gitt beskjed til de.

Synes dine argumenter er på trynet jeg. Barna skal sikres i bilen, uansett! Full fart til legevakten uten sele kan fort bety en unge gjennom forruten og ned på asfalten foran bilen! Da blir det nok sykehus eller kirkegård fremfor legevakten....

Om man skal flytte bilen er det vel de færreste som tar barnet med inn på forsetet...

Skrevet

Hærlighet hvor hysteriske alle er, ja de skal sikre barn i bil, men bynne og ringe bv og politi med en gang uten og snakke med vedkommne først blir helt ufattelig for meg!, ro ned levra og snakk med naboen først!

Gjest peacock
Skrevet
Hærlighet hvor hysteriske alle er, ja de skal sikre barn i bil, men bynne og ringe bv og politi med en gang uten og snakke med vedkommne først blir helt ufattelig for meg!, ro ned levra og snakk med naboen først!

Nå er det jo ikke slik at dama kommer i fengsel om man ringer politiet (selv om hun kanskje har fortjent det... Ja, kall meg bare hysterisk, jeg risikerer ikke barnet mitt sitt liv, selv for en tur på butikken(!)).

Kanskje det er mer effektivt når politiet forteller henne at det er viktig (og pålagt) å sikre barn i bilen enn når nabodama gjør det? Synes folk som ikke sikrer barna sine burde bli fratatt både lappen og bilen, ingen er seriøst dumme nok til ikke å forstå alvoret av å kjøre uten sele.

Skrevet

Her står ikke jeg frem med nikk i redsel for å bli meldt til BV, Jeg og mannen min ble bedt om å kjøre amubulansen i møte med babyen vår på noen uker som hadde kramper, falt meg ikke inn å sette henne i bilsetet. jeg hadde hun i fanget med bilbeltet sånn delvis på oss.

Gjest peacock
Skrevet
Her står ikke jeg frem med nikk i redsel for å bli meldt til BV, Jeg og mannen min ble bedt om å kjøre amubulansen i møte med babyen vår på noen uker som hadde kramper, falt meg ikke inn å sette henne i bilsetet. jeg hadde hun i fanget med bilbeltet sånn delvis på oss.

Det er jo litt annerledes da når det handler om liv og død... Selv om jeg ikke er sikker på jeg hadde gjort det slik som deg, så kan jeg godt forstå det :-)

Skrevet

Hvor skulle de, da? Det har jo en del å si.

Jeg kjører rett som det er med jentungen på tre år usikret i bilen, eller i forsetet, av den grunn at bhg er på vei til jobb og 300 meter borti veien i 30-sone. Ser ikke akkurat at det er store sjansen for at det skal bil noen fatale uhell av det, men jeg innser jo at noen kan se meg og tro jeg skal på langtur med vesla i forsetet. Lett å misforstå en situasjon.

Skrevet

Jenta vår, som den gang var 1 år, fikk alvorlige feberkramper. Dette skjedde på et sted hvor ambulansen var et par timer unna (ikke alltid de kan stille på minuttet, nei...), og vi fikk beskjed om å hive oss i bilen og kjøre til nærmeste legevakt.

Jeg skal innrømme at det da ikke falt meg inn å sette henne i barnesetet hennes, selv om vi selvsagt hadde i bilen. Der og da måtte vi ha en viss kontroll med henne, og anfallene hennes.

Dette er ikke skrevet for å rettferdiggjøre at noen til "hverdags" kjører med barna på fanget, for det er selvsagt ikke ok, men for å vise at det finnes visse nyanser i problematikken. Det er ikke alltid at verden er svart-hvitt.

Når det gjelder hovedinnlegget, så ville jeg ikke kastet meg på telefon til BV for en slik sak. Enkelte foreldre har særdeles dårlig holdning til bilsikkerhet, ok, men det betyr ikke at de er dårlige foreldre ellers. Sammenlikne feks med et barn som får godterier hver dag. Dette er jo også potensielt dødelig med tanke på fedme og tilleggssykdommer, men det er jo ikke nødvendigvis at slike foreldre er dårlige foreldre i alle situasjoner, men kanskje trenger en "oppstrammer" eller rett og slett veiledning av de rette instanser.

Så: hvis du har "baller" nok til å ta det opp med dem uten å blande inn noen, kan jo kanskje dette rett og slett være nok. Hvis ikke, ville jeg nok mye heller ha tipset politiet, slik at de forhåpentligvis får seg en "støkk" hvis de blir stoppet.

Skrevet
Hvor skulle de, da? Det har jo en del å si. Jeg kjører rett som det er med jentungen på tre år usikret i bilen, eller i forsetet, av den grunn at bhg er på vei til jobb og 300 meter borti veien i 30-sone. Ser ikke akkurat at det er store sjansen for at det skal bil noen fatale uhell av det, men jeg innser jo at noen kan se meg og tro jeg skal på langtur med vesla i forsetet. Lett å misforstå en situasjon.

Ikke helt enig i denne, altså.

Greit nok at DU kjører med vett og forstand i og med at det er 30-sone, men det er ikke dermed sagt at alle andre også gjør det.

Vi har også 30-sone hos oss, og barnehage omtrent rett ved, men det er slett ikke alltid at folk følger fartsgrensen. Og DA kan det likevel skje uhell, selv om det ikke er din feil. Utfallet av uhellet kan likevel bli like fatalt.

Skrevet
Hvor skulle de, da? Det har jo en del å si. Jeg kjører rett som det er med jentungen på tre år usikret i bilen, eller i forsetet, av den grunn at bhg er på vei til jobb og 300 meter borti veien i 30-sone. Ser ikke akkurat at det er store sjansen for at det skal bil noen fatale uhell av det, men jeg innser jo at noen kan se meg og tro jeg skal på langtur med vesla i forsetet. Lett å misforstå en situasjon.
Ikke helt enig i denne, altså. Greit nok at DU kjører med vett og forstand i og med at det er 30-sone, men det er ikke dermed sagt at alle andre også gjør det. Vi har også 30-sone hos oss, og barnehage omtrent rett ved, men det er slett ikke alltid at folk følger fartsgrensen. Og DA kan det likevel skje uhell, selv om det ikke er din feil. Utfallet av uhellet kan likevel bli like fatalt.

Altså, jeg bor her og har bodd her en stund. Har ennå til gode å se noen fartsgale bøller her. Det er et rolig villastrøk og ingen umiddelbare dødsfeller i nærheten. Jeg er ikke blåst.

Skrevet
Ikke helt enig i denne, altså. Greit nok at DU kjører med vett og forstand i og med at det er 30-sone, men det er ikke dermed sagt at alle andre også gjør det. Vi har også 30-sone hos oss, og barnehage omtrent rett ved, men det er slett ikke alltid at folk følger fartsgrensen. Og DA kan det likevel skje uhell, selv om det ikke er din feil. Utfallet av uhellet kan likevel bli like fatalt.
Altså, jeg bor her og har bodd her en stund. Har ennå til gode å se noen fartsgale bøller her. Det er et rolig villastrøk og ingen umiddelbare dødsfeller i nærheten. Jeg er ikke blåst.

Så du har kontroll på absolutt ALLE som kjører i villastrøket deres? Til en hver tid?

Skrevet
Så du har kontroll på absolutt ALLE som kjører i villastrøket deres? Til en hver tid?

Selvsagt ikke, men skal man tenke på den måten må man gå med ungene i bånd. Mye av det vi lar ungene gjøre kan være potensielt farlig; la ungene sykle i gata, la dem klatre i trær, leke alene ute, osv, men vi gjør det likevel. å la datteren min sitte i forsetet i et rolig villastrøk 300 meter for å kjøre til bhg ser jeg på som en meget lite risikopreget aktivitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...