Gå til innhold

Far ta med 2 mnd gammel baby

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ja her kan vi jo starte lange diskusjoner om far er like bra som mor... jeg mener at barnet kjenner mor på en annen måte i begynnelsen, etter å ha vært 9 mnd i magen og synes i tillegg at amming er en viktig (ja hvis det går da) ting for et lite nurk, som ikke burde prioriteres bort pga utdannelse. Mulig Heltperfekt<3 tar medisiner som gjør at amming ikke er mulig da...?

At jeg tar medisiner? Det kan jeg fortelle deg at jeg ikke gjør. Grunnen til at jeg ikke ammer er at babyen ikke ville mer fra han var 11 dager gammel. Han bare hylte og hylte og alt virket håpløst (har forresten en datter på 4 år som jeg ammet i 10 måneder, så jeg kan amme). Planen var å pumpe på kveldene så babyen kunne få mm mens jeg var på skolen, men ting går ikke alltid etter planen.

Så du mener at det hadde vært bedre om jeg tok meg fri fra skolen i ett år, for å ikke begynne igjen (du har ikke så mye å gjøre med hvorfor, men jeg kan garantere deg at jeg ikke hadde kommet tilbake) og endt opp på NAV siden jeg ikke kunne fått noe jobb fordi jeg ikke hadde utdannelse - fremfor å la pappa og baby være alene hjemme i 7 timer om dagen? Da må jeg si at jeg synes dine prioriteringer er ganske merkelige :)

Skrevet

Er dette virkelig noe å diskutere? 6 timer EN eneste dag?

Skrevet

Jeg skjønner ikke spørsmålet. Her i hus er far like viktig som meg. Jeg har alltid tatt med mitt barn alene dit jeg vil, så da gjelder jo selvfølgelig det samme for far. Det er

da vårt barn, og ikke bare mitt.

Og dere som får slengt at dere er dårlige mødre kan trøste dere med at jeg er verre en dere alle tilsammen :)

Jeg lot baby være alene med far tre dagen når han var tre mnd, for jeg måtte på kurs. Og da han var ti dager var han på første overnatting hos besteforeldre. Og det har han vært minst to/tre ganger i mnd siden også.

Og på toppen av det hele begynte jeg så smått å jobbe når han var seks uker. Men jeg tør likevel påstå at jeg elsker han like mye som alle andre foreldre elsker sine barn :)

Skrevet

For meg så hadde det vært helt uaktuelt å være borte fra en så liten baby. Men jeg tenkte ikke på om jeg burde sendt babyen bort med pappan eller om jeg burde ha alenetid - jeg tenkte på hva jeg faktisk følte var riktig, og ikke hva jeg burde ha gjort.

Skrevet

Magetaska, hvorfor er barnet ditt så mye på overnatting? Mener ikke å høres spydig ut, men syns det var mye i forhold til hvor mye mine barn er borte.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet
Jeg synes det er alt for lang tid å være borte. En 2 mnd gammel baby har ennå ikke utviklet evnen til å forstå at du overhodet eksisterer når den ikke ser deg.

Men det er greit at pappaen jobber 8 timer hver dag siden babyen heller ikke tror pappa eksisterer når han/hun ikke ser ham? Hvor er logikken? Eller har du gammeldags syn på at mor er bedre omsorgsperson enn far, som blir degradert til skaffedyr og lekekamerat?

Skrevet
Ja her kan vi jo starte lange diskusjoner om far er like bra som mor... jeg mener at barnet kjenner mor på en annen måte i begynnelsen, etter å ha vært 9 mnd i magen og synes i tillegg at amming er en viktig (ja hvis det går da) ting for et lite nurk, som ikke burde prioriteres bort pga utdannelse. Mulig Heltperfekt<3 tar medisiner som gjør at amming ikke er mulig da...?

Haha, man trenger ikke være syk for å ikke få til amminga. For enkelte fungerer det ikke, noen babyer vil ikke suge, noen mødre har vært misbrukt og orker ikke puppetafsing hverken fra baby eller andre pluss hundre andre årsaker. Det er kun i Norge vi har sånn her ammepoliti, som anser mødre som gir opp amming som dårligere mødre enn de som er "flinke" og får det til.

p.s. Og nei, jeg har aldri brukt MME på mine barn, så skriver ikke dette fordi jeg "føler meg truffet".

Skrevet
Huff da, da må jo jeg være en direkte elendig person, som planlegger å jobbe 2 dager i uken fra ca 2 mnd....
Hvis man skal være helt ærlig her, så synes jeg det var ganske ille ja.
å hjelp.. Da er vel jeg en forferdelig mor som begynte på skolen (fra 8 til 15 fem dager i uken) når lillegutt var 6 uker?
Ikke en forferdelig mor, men en som prioriterer andre ting foran barnet. Alle tar sine valg.

Så i alle land unntatt Norge og Norden der de har 1 års permisjon, burde ingen av kvinnene få barn? Siden de har 6 uker til 3 måneders permisjon i de fleste land, hvor man skal ut i jobb etterpå? Bare norske og nordiske kvinner som fortjener å få barn? Du vet, ikke alle studerer fordi de er egoistiske. De fleste studerer for å øke inntekten og muligheter for å finne fast arbeid, noe som igjen gagner barna. Istedet for å leve på NAV og sosialen.

Skrevet

6 timer borte fra babyen er ingen problem. Jeg er helt alene med ungen og syns det er skikkelig deilig når mamma henter henne og har henne og har henne en stund. Over 1-2 måltider. Så får jeg litt tid til å gjøre andre ting. De som tenker at det er å være dårlig mor får for all del bare gjøre det. Synes synd på barna deres som har en mor som ikke er i stand til å stole på andre mennesker.

Skrevet

Ser ikke et problem med det så lenge babyen drikker flaske, og du selv synes det er greit! Jeg var uten tuppa mi ei hel natt når hun var 2 mnd, gikk veldig fint!

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor far ikke er bra nok som omsorgsperson. Her deler vi på arbeidet, og resultatet er jo at babyen vår responderer praktisk talt likt på mor og far, til glede for oss begge. Mor eller far har hittil alltid vært til stede, men det lar seg da praktisk ikke gjøre at ett eneste menneske skal være der for babyen 24/7 over lang tid. Ta deg en vel fortjent pause - ungen din kommer til å ha det helt fint med pappaen sin:-)

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet
Jeg forstår ikke hvorfor far ikke er bra nok som omsorgsperson. Her deler vi på arbeidet, og resultatet er jo at babyen vår responderer praktisk talt likt på mor og far, til glede for oss begge. Mor eller far har hittil alltid vært til stede, men det lar seg da praktisk ikke gjøre at ett eneste menneske skal være der for babyen 24/7 over lang tid. Ta deg en vel fortjent pause - ungen din kommer til å ha det helt fint med pappaen sin:-)

Jeg tror at damer som skriver om at mor er mye viktigere enn far, er usikre unge damer som er redd for at babyen blir for knyttet til faren sin, slik at mor mister "monopol" på å være den viktigste omsorgspersonen i huset.

Gjest thricane
Skrevet

Tenk hvilken fantastisk opplevelse dette er for far. Det er jo ikke det samme når mor er der med fasiten. Tror dette er sunt jeg.

Blir litt matt jeg altså av at alt skal være "optimalt for ungen" hele tiden.

Skrevet

Det skal feires bursdag hos svigermor, og far tilbyr seg å ta med babyen og være borte 14-20 i morgen, slik at jeg kan få "fri". Babyen får både mm og mme da jeg ikke har nok melk. Hva ville dere gjort? Jeg tenker det både er sunt og deilig med alenetid, (og sunt med alenetid for pappaen og familien hans), men mamma er jo god å ha med seg på tur?

Jeg hadde IKKE klart det, men så fullammet jeg, mulig det gjorde oss enda mer avhengig av hverandre.

Vet ikke om du har lest denne - et lite tankekors:

http://mammanett.no/mobil/node/88347

Skrevet

Kos deg masse med alenetid og send de i bursdag.

Hilsen dårlig mor som gikk på kinodate med mannen uten baby på 3 mnd i går og faktisk syns det var deilig med et lite pusterom.. :-)

Skrevet

Jeg leste det sånn at far og mor ikke er sammen, da har ikke far (mest sannsynlig) noe daglig kontakt med baby. Da er jeg uenig i at det er det samme om det er far som har baby. Så det kommer jo an på om babyen er vant med far.

Men uansett, jeg synes mor skal stole på seg selv og ta en avgjørelse hun kan leve med. Kjenn på magefølelsen du.

Skrevet

Har ikke lest alle svarene, men tenker at hva du velger har ikke vi hønene her inne noe med ;)

Jeg skjønner at du vil lufte tankene, men til syvende og sist er det din egen magefølelse du må følge. Har du behov for litt alenetid, så tar du det uten dårlig samvittighet (poenget forsvinner vel litt hvis du skal sitte og la samvittigheten gnage, og mannen din er sikkert fullt kapabel til å ta seg av barnet). ønsker du ikke å være borte fra barnet så blir du med, uten at det gjør deg til en overkontrollerende hønemor. Kos deg, enten på fest eller i ditt eget selskap :)

Skrevet

Det ender nok med at jeg blir med, men egentlig likså mye pga at det er hyggelig å bli med i bursdag. :) mannen min er veldig mye sammen med babyen, så det hadde nok godt bra.

Egentlig så mener jeg at jeg må få lov til å være meg selv om jeg har blitt mor, og ha lov til egentid en gang i blant, så jeg er litt overrasket over følelsene mine som problematiserer det å være borte fra babyen i kun seks timer. Jeg mener at far og mor er like bra, vi har feks delt permisjonen 50/50.

Digger at jeg har fått så mange bra svar!

Skrevet
Det skal feires bursdag hos svigermor, og far tilbyr seg å ta med babyen og være borte 14-20 i morgen, slik at jeg kan få "fri". Babyen får både mm og mme da jeg ikke har nok melk. Hva ville dere gjort? Jeg tenker det både er sunt og deilig med alenetid, (og sunt med alenetid for pappaen og familien hans), men mamma er jo god å ha med seg på tur?
Jeg hadde IKKE klart det, men så fullammet jeg, mulig det gjorde oss enda mer avhengig av hverandre. Vet ikke om du har lest denne - et lite tankekors: http://mammanett.no/mobil/node/88347

Her er det jo snakk om dager borte fra baby? Det er vel litt annerledes enn noen timer og det med en far som er like engasjert med mor? Tror man må se an situasjonen og tilknytningen barnet allerede har til mor eller far. Ellers var det interessant lesning ;)

Skrevet

Skjønner virkelig ikke at dette er en diskusjon engang.. Det er snakk om noen timer for f....! Utrolig hva folk skal dømme andre for altså.

Skrevet

Magetaska, hvorfor er barnet ditt så mye på overnatting? Mener ikke å høres spydig ut, men syns det var mye i forhold til hvor mye mine barn er borte.

Fordi besteforeldrene nedi gata her er helt syke på å ha han. Så da kombinerer vi det at han ligger hos de, mens vi jobber kveldskift et par gange i mnd.

Skrevet

Galskap her inne. Flott mor, flott far, kos deg alene, og gratulerer til bursdagsbarnet. Ferdig med det :)

Skrevet
Jeg hadde IKKE klart det, men så fullammet jeg, mulig det gjorde oss enda mer avhengig av hverandre. Vet ikke om du har lest denne - et lite tankekors: http://mammanett.no/mobil/node/88347

Her er det jo snakk om dager borte fra baby? Det er vel litt annerledes enn noen timer og det med en far som er like engasjert med mor? Tror man må se an situasjonen og tilknytningen barnet allerede har til mor eller far. Ellers var det interessant lesning ;)

I dette tilfellet er det snakk om 6 timer. Siterer artikkelen:

Så lenge kan du være borte  En grei tommelfingerregel er at hoved- tilknytningspersonen, som nesten alltid vil si mor, de første 6 månedene ikke er borte lenger enn babyens alder i måneder – men med rom for å doble det iblant. For eksempel: 1 måned gammel = 1-2 timer borte 3 måneder gammel = 3-4 timer borte

Så nei, ville ikke vært så lenge borte fra jenta mi, men det er nå meg! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...