Gå til innhold

Har ALLE barn ad/hd el?


Anbefalte innlegg

Skrevet
Jeg er faktisk helt enig med deg, jeg=) Jeg tror det er alt for lett å få den diagnosen nå til dags...

 

Hva får deg til å mene at det er for lett å få denne diagnosen? Synes du utredningstiden burde økes fra ca 4-5 år til 7-8 år? Hvor mange år synes du det burde ta i snitt slik at diagnsoen ikke er så lett å få?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg er faktisk helt enig med deg, jeg=) Jeg tror det er alt for lett å få den diagnosen nå til dags...

 

Jeg tror virkelig ikke mange år med møter annenhver uke og gransking av alt fra svangerskap, barseltid til foreldresamarbeid og barnehage/skole kvalifiserer til en diagnose som er lett å få. Det slår meg at de eneste som mener dette, trolig aldri har vært gjennom en slik utredning overhodet.

Skrevet

Jeg synes det er skremmende at så mange kan ha så sterke meninger om noe de åpenbart ikke vet noe om.

Skrevet

Innlegg 47 skisserer saksgangen ved utredning best av det jeg har lest i tråden.

Å utrede et barn tar lang tid! Før kartlegging og sakkyndig vurdering hos PPT og evt videre utredning på BUP har det gjerne etter min erfaring blitt prøvd en rekke tiltak på skolen, samt lagt ned et betydelig samarbeid mellom hjem og skole for å finne løsninger.

 

Det betyr ikke at jeg kjenner rutinene ved alle landets skoler, blir alltid fascinert over folk som uttaler seg om "den norske skolen".. Men det er nå en helt annen fjøl.

 

I ADHD representerer AD konsentrasjonsvansken, og HD hyperaktivitet. (attention deficit hyperactivity disorder)

Kun konsentrasjonsvansken uten hyperaktivitet er ADD.

 

Og ja, dette burde alle lærere skoleres i. Spesialpedagogikk er en del av pensumet på lærerutdanningen så det kommer inn allerede der, men repetisjon har en ikke vondt av. Og temaet er mildt sagt omfattende.

 

Hilsen lærer

Skrevet

ADD eksisterer ikke som diagnose lenger i det amerikanske diagnosesystemet. Alt heter ADHD, og det er tre undergrupper.

 

Her i Norge heter det offisielt Hyperkinetiske forstyrrelser. Hyperkinetiske forstyrrelser krever flere og bredere symptombilde enn ADHD gjør. De norske kravene til en ADHD diagnose (IOCD-10) er dermed strengere enn det amerikanske (DSMV IV).

Skrevet

Det finnes sikkert noen barn som ikke burde hatt hverken diagnose eller medisiner, men jeg tror faktisk at det finnes mer ADHD enn da vi vokste opp og at mange foreldre kjemper for den lille hjelpen de kan få.

 

Man kan krangle om alt, men jeg vile ikke prøvd å få fortvilte foreldre til å få dårlig samvittighet over profesjonell hjelp...?

 

Tror både tilsetningstoffer i maten, sukker og generell overstimulering kan ha noe å si for endel "feildiagnostiserte"...

Skrevet
Har ikke lest alle svarene, men er litt betenkt selv. Lærerene til vår eldste begynte å snakke om ad/hd før jul i 1. Klasse. Da var sønnen vår nettopp fylt 6. Han har alltid vært veldig fysisk/aktiv. Elsker å være ute å løpe og herje. Vi ble kalt inn til møte og det første de begynte å snakke om var medisinering! Da så vi rødt! Ja, han brukte litt tid til å omstille seg til mye stillesitting, men han har ikke ad/hd! Vi fille heldigvis mye støtte av helsesøster, Min far som er lærer og ppt. Virket på meg som læreren så etter en enkel løsning? Han har nå begynt i 3.klasse og har omstilt seg for lenge siden. Fikk senere vite at det samme var foreslått for 5 andre i klassen...

 

Men poenget er jo at det ikke er læreren som stiller diagnosen adhd , og det er ikke opp til dem å vurdere hvorvidt et barn skal begynne på medisin heller. Derimot kan dem jo si at dem trur at et barn har mulig adhd og at foreldrene kanskje kan få dem utredet. Så er det opp til foreldrene å sjekke det videre eller la være. Men du skal vite at der nok er mange foreldre som HAR barn med adhd men der foreldrene er livredde for å at barnet skal få denne diagnosen og lar være å følge o

 

Ser jeg uttrykte meg litt feil her. Min beste venninne har et

barn som har ad/hd. De måtte sloss for å få diagnosen (annen skole). Ser hvordan han har endret seg med medisinering, alltid vært en flott gutt! Men ser han har fått en annen ro.

 

På "vår" skole er det stikk motsatt. Heldigvis er det ikke lærere som setter diagnose. Mitt svar var nok heller et lite apropos til at mange slenger om seg med ad/hd så fort noen ikke passer inn i den lille boksen. Det er et lite tankekors.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...