Gå til innhold

Har ALLE barn ad/hd el?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg vokste opp var det EN på hele skolen som hadde diagnosen ad/hd... Nå syns jeg absolutt alle har en el annen form for diagnose for å forklare adferden sin! Og, så må vi for all del ikke glemme å medisinere, ritalin meg her og der... Er det bare jeg som syns dette har tatt helt av??? Aldri i hel.... om jeg ville medisinert mine unger for å få de roligere, etc. Da skulle det isåfall vært ekstrem utagerende adferd med fare for seg selv og andre! Ikke bare fordi de ikke klarte sitte stille!

Har et vennepar med en totalt giddesløs sønn som de har sydd puter under arma på hele sitt liv, han GIDDER ikke gå på skole, GIDDER ikke jobbe, GIDDER ikke ditt, GIDDER ikke datt! Men det er jo helt greit, for de har kjempa seg til en ad/hd diagnose! Han kan jo ikke noe for det stakkar... Her ta en ritalin så går det bra..................

Og ja, hva vet vel jeg om hverdagen til de med ad/hd barn... blablabla..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjarmerende og empatisk innlegg.... Du føler deg sikkert litt bedre nå?

Skrevet

Ja, hva vet vel du? Ufattelig lite hvertfall, det er nå helt sikkert ;)

Skrevet

Jeg skjønner hvor du vil hen, og jeg kan tildels være enig. Jeg føler ofte at barn som ikke er helt gjennomsnittlige MÅ ha en diagnose av ett eller annet slag. Alle som ikke er helt normale mÅ ha adhd, asperges, osvosv. Barn har nesten ikke lov til Å være forskjellige og litt "rare" lengre..

NÅr det kommer til at det er fler tilfeller med ADHD nÅ er jo at forskningen er kommet mye lengre, og man vet mer om det. Var nok mange med adhd før og, men man visste ikke bedre.

Skrevet

Delvis enig med 21:16.

Det er garantert mange feildiagnoser i omløp.

En psykiater gikk ut i media nylig og sa at man måtte slutte å sykeliggjøre og diagnostisere det som i mange tilfeller er normal variasjon blant mennesker.

Skrevet

Jeg har selv en aktiv sønn, som ikke har noen diagnose. Det som bekymrer meg er overhodet ikke aktivitetsnivået, men mangelen på impulskontroll, manglende evne til å konsentrere seg om "kjedelige" ting, og hans problemer med å tolke og forstå sosiale koder.

De fleste oppegående foreldre medisinerer ikke barna uten at de må, og ingen barn får diagnose fordi de ikke klarer å sitte stille på en stol.

De barna som får en diagnose kan få medisin. Dersom diagnosen er feil virker ikke medisinen, den virker kun på de som som faktisk har ADHD.

Mange av symptomene på ADHD er faktisk de samme som ved omsorgssvikt og manglende stimuli. Skremmende å tenke på.

Selv om barna har en diagnose så er de ikke unnskyldt dårlig oppførsel. Det er en forklaring, men ingen unnskylding.

Skolen her i landet er stort sett for gjennomsnitteleven. Mange med ADHD-diagnoser ligger faktisk over snittet når det gjelder IQ, og noen under. Ved å få bort tankegangen om at alle skulle behandles likt, kunne alle barn få tilpasset opplæring. Vi ville ikke få så mange skoletapere som nå.

At et barn får en slik diagnose gjør ikke automatisk at ungen skal medisineres. Mye kan rettes på ved å legge til rette og tilpasse til ungens behov, men mangel på kunnskap, vilje og penger gjør dette ofte umulig.

Mange som IKKE har fått en diagnose, men som likevel har ADHD ender jo opp med å medisinere seg selv. Ofte med tragiske resultater...

Skrevet

Kom tilbake når du har levd et par år med et barn med adhd uten medisiner, så skal vi se hva du sier da!

Jeg liker IKKE å gi min sønn den typen medisin han går på (ikke ritalin), men jeg ser at han har det bedre når han tar medisinen. Og som han selv plutselig ut av ingenting kommenterte selv etter ca 2mnd med medisin "ååå mamma, er det sånn her det er å SLAPPE AV?!"

For oss var gikk det så langt at jeg ble sykemeldt på grunn av skader min 6åring påførte meg. Da har det gått langt nok!

MEN jeg er enig i at for noen så er en diagnose den lettvindte løsningen, desverre. Vi har mere kunnskap i dag enn vi hadde for 30år siden og det er en av grunnene til at flere får diagnose. I tillegg var det enklere for disse "urokråkene" å få seg praktisk arbeid tidligere enn det er nå. Vi har laget et systemt der alt skal teoretiseres og det gjør at mange faller utenfor. Ikke alle lærer av å sitte på rompa å bli fortalt hvordan man gjør ting.

Skrevet

Ritalin har virkestoffet methylphenidat. Og dette har mye samme virkning som amfetamin, om du vet hva det er og hvordan det virker.

De fleste UTEN ADHD vil bli mer hypre av Ritalin, mens de aller fleste med ADHD vil bli roligere av det.

Jeg har forferdelig lite til overs for innlegget ditt. Du er faktisk uten evne til å se hva andre kan slite med. Greit du kjente en med diagnosen da du gikk på skolen. ADHD fantes ikke da jeg gikk på skolen.... INGEN på hele skolen hadde noe diagnose som lignet. Så kom MBD, og etter mange år ble det omdøpt til ADHD. Men jeg VET at der var flere på min skole som i dag ville fått diagnosen, og det med rette. Kan hende de da hadde fått hjelpen de hadde trengt?

Skrevet

Vil bare si at forskning har heldigvis kommet videre fra da vi var små.vi hadde også 1 på skolen med MBD som det het den gangen,men vi hadde helt klart mange flere som var udiagnoisert..dessverre

Fikk nettopp høre at statistisk er det 1 barn med ADHD i hver klasse!..og heldigvis kan de få hjelp i form av medisin.

Hadde det vært snakk om diabetes eller astma så er det ingen tvil om medisin.ADHD er faktisk en sykdom på lik linje med de...

Tenkte selv at de "slengte" diagnosen ut fort,men det er nok bare at nå kan disse barna få hjelp

Har selv en sønn som nettop fikk diagnosen,dessverre.Men vi har alltid visst at det var noe.vi var begge veldig motstandere av medisinering.men etter ett møte med lege med dette som spesial felt og hun hadde det selv,ble vi fort satt på plass.

Hadde 2 i min klasse som jeg tenker i dag hadde denne diagnosen,begge to tok dessverre sitt eget liv i tenårene.det ble for mye rett og slett.tragisk utfall som kansje kunne vært unngått hadde vi visst det vi vet i dag...

Skrevet

Vet du, jeg er faktisk enig med deg! Har et søsken med diagnosen adhd, og han har virkelig slitt. Etter han fikk diagnosen skulle foreldrene mine ha samme diagnose på både meg og mine andre søsken "for det var KLART vi også MåTTE ha adhd!".

Min mann har en lillebror som er veldig aktiv. Har fått høre mange ganger at han bare mååå ha adhd for han klarer ikke sitte i ro. Hva med tanken om at noen barn faktisk bare er mer aktiv enn andre?

Min sønn er også et veldig aktivt barn, og adhd er blitt nevnt mange ganger. Men jeg er 100% sikker på at han ikke har et snev av en slik diagnose.

Jeg blir provosert og frustrert over denne overdiagnostiseringen som foregår i hjemmene til mennesker som ikke har bedre ting å ta seg til.

Jeg ville aldri i verden slengt på med medisiner med en eneste gang. Ritalin er bl.a et sentrastimulerende middel, det står på narkotikalisten i flere land bl.a Norge. Det finnes flere flere måter å prøve å kontrollere adhd på, som f.eks ved endringer i kosthold.

Skrevet

Du utviser en så voldsom mangel på kunnskap at det blir helt umulig å ta deg seriøst :)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hvis du tror det er sånn at alle urolige barn får en diagnose fordi foreldrene vil, så tar du feil.

Skrevet
Hvis du tror det er sånn at alle urolige barn får en diagnose fordi foreldrene vil, så tar du feil.

De som setter diagnosene på bare urolige barn er vel alle andre enn foreldrene. Nabodamer, mødre i bhg, og her inne på forumet.

Det kommer jo ukentlig innlegg der hi vet om et barn som er sånn og sånn som ikke passer inn i normalen, og derfor må det barnet ha en diagnose. Så kommer det 20stk og forteller at dette barnet har nok adhd, tourettes og gudene vet hva. Foreldrene er selvsagt blinde for det lille monsteret sitt og alle andre vet best..

Skrevet

Det har nettopp kommet ut en bok om dette temaet, husker ikke tittelen men hørte intervju med forfatteren på radio.

Det viser seg jo at en ad/hd diagnose på et barn i barnehage utløser ganske mye økonomiske midler, blant annet. Så jeg tror det er mange årsaker til denne oppsvingen. Kosthold og om man får rett stimuli tror jeg også er en viktig årsak. Og så de følelsesmessige forholdene.. Jeg slet med aggresjonsproblemer som barn pga. min mor var veldig aggressiv.

Og noen har rett og slett ad/hd.

Skrevet (endret)

Skjønner hvorfor det blir krig i verden når det finnes så sneversynte og ufølsomme mennesker som deg HI.

Du skulle prøvd å være i mine sko en dag, det er ingen dans på roser å ha et barn som lider så mye som det ADHD barn gjør. Det er virkelig den tøffeste kampen jeg noen gang har kjempet.

Å se sitt eget barn slite så mye er vondt.

Hvorfor gidder du å uttale deg så bastant om et tema du helt tydelig vet svært lite om?

Endret av EnBlå&ToRosa
Skrevet

enig med 22:20

har selv et barn med adhd og det er virkelig vondt å se han ha dette da han desverre ikke kan noe for det.

han er en omsorgsfull og herlig gutt som vil det beste for alle, og til tider stopper det han i å være den gutten så derfor er medisinene han tar en litt hjelpende hånd for å si det sånn..

har blitt mange tårer her gjennom disse månedene ...

Skrevet
Vet du, jeg er faktisk enig med deg! Har et søsken med diagnosen adhd, og han har virkelig slitt. Etter han fikk diagnosen skulle foreldrene mine ha samme diagnose på både meg og mine andre søsken "for det var KLART vi også MåTTE ha adhd!". Min mann har en lillebror som er veldig aktiv. Har fått høre mange ganger at han bare mååå ha adhd for han klarer ikke sitte i ro. Hva med tanken om at noen barn faktisk bare er mer aktiv enn andre? Min sønn er også et veldig aktivt barn, og adhd er blitt nevnt mange ganger. Men jeg er 100% sikker på at han ikke har et snev av en slik diagnose. Jeg blir provosert og frustrert over denne overdiagnostiseringen som foregår i hjemmene til mennesker som ikke har bedre ting å ta seg til. Jeg ville aldri i verden slengt på med medisiner med en eneste gang. Ritalin er bl.a et sentrastimulerende middel, det står på narkotikalisten i flere land bl.a Norge. Det finnes flere flere måter å prøve å kontrollere adhd på, som f.eks ved endringer i kosthold.

Ser du ikke hva du selv skriver? Dine fordommer er basert på at andre uvitende personer slenger diagnosenavn rundt seg igjen basert på sine fordommer om at alle aktive barn har adhd. Burde du ikke heller sette deg litt inn i adhd, kriterier og annet rundt det før du syns at "alle har adhd"? For det du skriver er ærlig talt bare svada.

Skrevet
Jeg skjønner hvor du vil hen, og jeg kan tildels være enig. Jeg føler ofte at barn som ikke er helt gjennomsnittlige MÅ ha en diagnose av ett eller annet slag. Alle som ikke er helt normale mÅ ha adhd, asperges, osvosv. Barn har nesten ikke lov til Å være forskjellige og litt "rare" lengre.. NÅr det kommer til at det er fler tilfeller med ADHD nÅ er jo at forskningen er kommet mye lengre, og man vet mer om det. Var nok mange med adhd før og, men man visste ikke bedre.

Før het det MBD, det som i dag kalles ADHD.

Jeg fÅr litt følelsen av at folk generelt tenker at med en gang en unge er litt hyperaktiv sÅ mÅ den jo ha adhd. Hyperaktivitet og adhd er to forskjellige ting da, man kan fint være hyper uten Å ha adhd, og man kan ha adhd uten Å være hyper. Barn skal da fÅ lov Å være litt aktive, de er jo barn.

Jeg har sjøl adhd. Men jeg er ikke hyperaktiv. Men jeg har en indre uro som er uutholdene til tider...

Skrevet

Det eneste jeg vet er at urokråker er et stort problem i skolen. Og den eneste måten en lærer kan få hjelp til å håndtere slike barn, noe som det er et behov for med 30 elever, er å få satt en diagnose. Jeg tror også at veldig mange barn kanskje kunne klart seg uten medisiner hvis de fikk sunn mat, klare grenser, strenge rutiner etc. Sier ikke det gjelder alle. Men jeg føler veien til å få fastsatt diagnoser i dette tilfelle kan være litt for kort.

Skrevet

Og forresten så er det jo slik mange steder at "timene" på skolen for selv førsteklassinger varer i 90 minutter. Og klarer en ikke holde seg i ro så lenge så er man liksom et "problembarn". Herrejesus. Ikke engang jeg klarer holde meg i ro så lenge, og jeg er langt fra både adhd og hyperaktivitet. Selv på høyskolen får man jo pause etter 45 minutter. Forsåvidt så skal det vel sies at ritalin IKKE fungerer på barn som ikke har adhd.

Gjest thricane
Skrevet

Stemmer nok det, ikke så mange med ADHD diagnose for noen år tilbake. De ble i grunnen bare stemplet som umulige i stedet.... Det er jo bedre eller?...... enda lengre tilbake, sendt til Bastøy eller andre artige steder sammen med andre umulige unge.

At det går inflasjon i diagnoser kan man nok ta som en seriøs diskusjon. Paragrafen om at alle har rett på en lærerik skole er nok desverre avhengig av at man har en diagnose for å kunne kreve noe som helst. Og skolene er pr i dag laget for de som lærer teori lett. Men dine argumenter er nok rimelig trangsynte og vitner om ganske liten forståelse. Du må nok lese deg opp bittelitt mer før du kan komme noe vei med debatten din.

Skrevet

Det er en del diagnoser som kommer i "motebølger". ADHD tror jeg er en av dem. Andre kjente eksempler er hysteri, fibromylangi, wipplash, bekkenløsning og i Tyskland samlebetegnelsen "kretsløps sykdom" som sender omtrent 1/3 av befolkningen på "kur" innimellom. Jeg vet ikke hva det er som gjør at vi får disse tilstandene der det er helt klart at folk føler seg syke, men som forsvinner eller reduseres kraftig igjen etter en del år. Spennende å se om 30 år hvilke sykdomer "alle" har da.

Skrevet

Jeg blir helt små skjelven av settet du skriver på!

Her er vi oppe i adhd kaos med snart datter på 11 år (medisinert i 2 år)

stjeling juging hyling skriking banning sinthet sårhet gladhet og allt dette sammen blanda på en eneste dag

og så kommer ta meg f**n du og våger deg på å skrive som du gjør????!!!

hva i all verden er galt med empatin din???? Ja med hele tanke settet ditt??

det virker ikke som om du har syk unge selv? om det hadde skjedd lurer jeg på evnen din till og takle dem utfordringene som kommer for ikke bare barnet men barnets søsken barnets mor og barnets far/stefar!!??? Det er tøfft som fyy, VIT DET!

så ta deg sammen og klapp igjen!!!!!!!!

Derimot hadde du skrivit ett sakligt innlegg om feilmedisinering og litt av dem andre tinga så kunne jeg vært åpen og enig men med den holdningen og attityden din blir jeg bare sinna å lei meg og forbanna på att folk ikke kan prøve å gidde å sette seg litt mer in i situasjoner till andre føre dem vrenger ut seg helt usmaklige innlegg!!

ord sårer husk det!!

Skrevet

Har ikke lest alle svarene, men er litt betenkt selv. Lærerene til vår eldste begynte å snakke om ad/hd før jul i 1. Klasse. Da var sønnen vår nettopp fylt 6. Han har alltid vært veldig fysisk/aktiv. Elsker å være ute å løpe og herje. Vi ble kalt inn til møte og det første de begynte å snakke om var medisinering! Da så vi rødt!

Ja, han brukte litt tid til å omstille seg til mye stillesitting, men han har ikke ad/hd! Vi fille heldigvis mye støtte av helsesøster, Min far som er lærer og ppt. Virket på meg som læreren så etter en enkel løsning? Han har nå begynt i 3.klasse og har omstilt seg for lenge siden.

Fikk senere vite at det samme var foreslått for 5 andre i klassen...

Skrevet

Du trådstarter, du kan gjerne få låne guttungen her i huset ei uke eller 2=)

9 år, adhd siden 5 og aldri medisinert;)

Og etter den uka, ja da skal du jaggu få uttale deg=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...