Gå til innhold

Mat som har gått av moten

Anbefalte innlegg

Skrevet

hmm.. jeg lager biffsnadder selv, og det er bedre enn mye annet. Og du vil aldri finne samme gode smakene hvor enn du velger å kjøpe den retten. Men da er det laget fra bunnen av.

Jeg baker flatbrød og lefser årlig. Og brød av og til.

Kjøttkaker er ikke spisende uten at jeg lager dem selv, og det samme med den brune sausen til. Dette er det mine barn som sier.

Og jeg elsker lapskaus med pinnekjøtt som grunnlag for smaken, i tillegg til alle grønnsakene. Så klart lager jeg selv. Her også er det barna som virkelig elsker dette.

Og pølsegranteng og fiskegrateng. mmmmm.... :)

Jeg er blitt litt lat med årene, så lager ikke så mye for tiden, og har en tendens til å velge mer lettvinte løsninger. Men jeg vil nok komme tilbake :) For den beste maten er det man virkelig lager fra bunnen av, og ikke alt nymotens greier man henter inn fra andre steder.

Vi hadde en kompis av eldste på besøk her en lørdag, og han fikk min hjemmelagde pizza servert. Da fikk jeg det beste komplimentet man kan få :) Han sa jeg burde begynne å selge den pizzaen, for det var den beste han hadde smakt noen gang :) Og jeg vet den er god. Den blir alltid spist opp, og ALLE som har smakt den, spiser mye av den :)

Mat som har gått av moten? Hva med Grandiosa? Smaker jo "hy og helvete". Når skal den gå av moten?

Jeg er faktisk kresen når det kommer til mat, selv om jeg spiser det jeg får servert. Men jeg kjenner at jeg hadde klart å få det til å smake bedre i mange tilfeller.. Men det er nok min smak.

Mat er smak, og noen liker det ene og andre liker det andre. Man kan ikke avskrive noe som umoderne, selv om man selv ikke lager det eller liker det. Hva heter det? "Smaken er som baken - delt i to". Er ikke det ganske rett? :)

En av mine barndomsvenninner hadde sin faste frokost hver dag. Det var en kavring med smør og gammelost. Og hun var liten. INGEN av oss andre ville nærme oss den osten, men hun elsket den :) Som sagt - smaken er som baken.... osv...

Videoannonse
Annonse
Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Jøsses, ifølge matveier, så er jeg virkerlig "gammel-kjærring"!!! De fleste "utgåtte" matretter som nevnes her, lager jeg jo tidt og ofte, samme med raspeball med bacon og hvitsaus.. Hummmm... Eneste det ikke går i her er Grandiosa, og Taco er det lite av også...

Skrevet

Jøsses, ifølge matveier, så er jeg virkerlig "gammel-kjærring"!!! De fleste "utgåtte" matretter som nevnes her, lager jeg jo tidt og ofte, samme med raspeball med bacon og hvitsaus.. Hummmm... Eneste det ikke går i her er Grandiosa, og Taco er det lite av også...

Hvitsaus til raspeball? Hmm.. Min mor lager lys saus av ballsøet, smaksatt med sukker og eddik. Greit nok, men ikke noe jeg gidder å kopiere.

Ellers er potetball en stor hit hjemme hos oss, var ikke klar over at det er utdatert..

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet
Hvitsaus til raspeball? Hmm.. Min mor lager lys saus av ballsøet, smaksatt med sukker og eddik. Greit nok, men ikke noe jeg gidder å kopiere. Ellers er potetball en stor hit hjemme hos oss, var ikke klar over at det er utdatert..

Om det er utdattert vet jeg ikke, vi spiser det vi hvertfall.. Med hvit saus ja ;) Er "normalen" fra Otta (siden det er der jeg har det ifra)

Gjest vinterbrud
Skrevet

Da er jeg også utradert,for hos meg er også en god del av disse rettene hverdagskost.

I går spiste jeg levergryte,som er kjempegodt.Potetball er også vanlig mat for meg,laget helt fra grunnen av da av mamma.

Men rekecocktail er det lenge siden jeg har spist.Jeg liker best mat laget fra bunnen av.

Og jeg er så heldig å ha ei mor som safter og sylter ennå,og lager kjempegode hermetiske pærer.Jeg håper ikke den vanlige norske maten går i glemmeboken med det første.

Men jeg kan være enig i at Thousand Island sausen ikke er så populær lenger.

Skrevet (endret)

Det er ihvertfall helt klart at jeg ikke er på trendtoppen når det gjelder mat. Her i huset har vi rett som det er frikassé, flesk og duppe, semulepudding og lapskaus, og fersk suppe er det beste jeg vet. Nå har jeg alltid vært glad i å lage tradisjonell norsk mat, så det er mulig det er derfor.

Veldig enig med deg der, lager masse husmannkost og ungene spiser mer ,enn hvis vi har taco,pizza og " ny" mat;)

Gleder meg til høst/vinter ... Fårikål,kjøttsuppe kokekjøtt mm

Det eneste jeg klarer å tenke at er helt, helt ut er 80-tallssalaten: Kinakål, tomat, agurk, mais og boksskinke, med thousand island på. Jeg har en slektning som fortsatt lager det og serverer det til lunsj, og for hver gang jeg spiser det, så konkluderer jeg med at det ikke er godt.

Endret av 1høne+1hane}2kyllinger+bonus
Skrevet

Hvitsaus til raspeball? Hmm.. Min mor lager lys saus av ballsøet, smaksatt med sukker og eddik. Greit nok, men ikke noe jeg gidder å kopiere.

Ellers er potetball en stor hit hjemme hos oss, var ikke klar over at det er utdatert..

Vi kaller det kompe( med salt kjøtt inni) serverer med kokt kålrot, tyttebær og sukkerstrø. Surrer smøret med finhakket løk og har over.

Dette er i sørnorge. Gøy med flere variasjoner;) vet det fins mange andre måter å servere på:)

Gjest Mine ♥ ♥ ♥
Skrevet
Plukkfisk Kjøttsuppe , poteter,kjøtt, løksaus Lapskaus Svinekam fylt med svisker Sosekjøtt(kokt okse i brun saus) Mmmm ble sulten;) gleder meg til høst og gode varme gryterog supper til høsten. Åh fÅrikÅl :) Mvh hilsen inst.kokken;)

sosakjøtt har ihvertfall ikke gÅtt av moten der jeg kommer fra ;) Eggedosis, terteskjell,hermetisk frukt, rekecoctail, kabaret,blodpudding er noen av de tingene som har gÅtt av mote

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Anonym nr 51, gi meg oppskriften på pizzaen din! :)

Skrevet

Tror nok mye er geografisk, og en god del er "arvelig belastet" eller miljøpåvirket, som det kanskje heller heter. Og selvsagt ispedd en god dæsj egeninteresse :)

Jeg har aldri spist verken tørrfisk eller blodpudding, derimot har jeg nærmest vokst opp på utallige kjøttretter og fiskeretter laget fra bunn, og verdens beste pytt i panne laget av min far. Vi hadde ikke kålruletter vi hadde kål-i-form, med akkurat samme ingredienser, men lagt lagvis i en ildfast form (som en potetgrateng uten ost) og stekt deretter. Kjenner jeg brenner etter å lage mange av de rettene jeg fikk som liten, som jegergryta til pappa med rømme og geitost, plukkfiskekaker, levergryta til mamma og kakaoen til farmor. Så dette er ikke utdatert for meg, men sikkert for mange andre, på samme måte som tørrfisk og blodpudding dermed er utdatert for meg ettersom jeg ikke har noe forhold til det og neppe kommer til å lage det med det første, med mindre noen ber meg om det.

Venninna mi derimot vokste opp med kun én hjemmelaget rett, og det var raspeball. Ellers gikk det stort sett i halvfabrikata og helfabrikata, og i dag har hun ingen interesse av å lage mat fra bunnen av selv. Innser jo at det ikke er nødvendigvis dette diskusjonen dreide seg om fra start, men det ble nå en vending med mye hjemmelaget her, så da ble jeg inspirert ;)

Forøvrig: Grandis, frossen pasta bolognese (på pose), og hold-it er max ute i min bok.

Så, i konklusjon, enig med #51, smaken er som baken, den er delt. Akkurat som meningene om hva som er ut og in ;)

Skrevet
Hermetisk frukt med fløte Dravle/gomme Grønnkål (plantet d i år, fant ut at d er en grunn til at folk har sluttet å spise d) Semulegrynsgrøt Sagogryngrøt Lefse, flesk og kålstuing (og jeg er kjerring fordi jeg har fått takke og har lært meg å bake lefser av alle slag i en alder av 31)
Hva. Grønnkål er da veldig godt og så utrolig sunt.
Skrevet

Nå er jo jeg litt matsnobbete av meg, men synes mange av dere nevner gamle, gode klassikere som igrunn heller er litt stas å servere, synes nå jeg da.

I min verden er dette ut-mat: taco, kapteinens fylte ditt og datt, løvbiff, posesaus, dressing på flaske, bbq og grillkrydder, 90-talls salat som en her over nevnte, kyllingfilet, masseproduserte muk-varer, Pepsi Max, kapsel-latte, svenskegodis....

Skrevet

pannekaker med stekt flesk og sukker, kavring med melk og sukker, stekt egg med piffi-krydder, stekt fiskepudding...

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Ertesuppe har jeg inntrykk av at ikke så mange spiser lenger.. Sikkert fordi det er prompefremkalling nummer uno! Men det er dødsgodt og jeg spiser det ofte, kanskje derfor jeg enda er singel :P

Terteskjell savner jeg vedlig, skal prøve å lage hvitsaus på soyamelk en dag så kan det spises i melkeallergi heimen her og :)

Kålruletter er ejg veldig nysgjerrig på aldri smakt.

agurksalat er vel også kanskje litt ut, men veldig godt!

Skrevet
Nå er jo jeg litt matsnobbete av meg, men synes mange av dere nevner gamle, gode klassikere som igrunn heller er litt stas å servere, synes nå jeg da. I min verden er dette ut-mat: taco, kapteinens fylte ditt og datt, løvbiff, posesaus, dressing på flaske, bbq og grillkrydder, 90-talls salat som en her over nevnte, kyllingfilet, masseproduserte muk-varer, Pepsi Max, kapsel-latte, svenskegodis....

Hvorfor er taco så ut egentlig? Det skal jo ikke mye til før taco blir både sunt og godt - og med mye friske råvarer, noe jeg setter STOR pris på i et måltid. Man trenger ikke bruke poseprodukter for å lage taco.

Skrevet
Nå er jo jeg litt matsnobbete av meg, men synes mange av dere nevner gamle, gode klassikere som igrunn heller er litt stas å servere, synes nå jeg da. I min verden er dette ut-mat: taco, kapteinens fylte ditt og datt, løvbiff, posesaus, dressing på flaske, bbq og grillkrydder, 90-talls salat som en her over nevnte, kyllingfilet, masseproduserte muk-varer, Pepsi Max, kapsel-latte, svenskegodis....

Hvorfor er taco så ut egentlig? Det skal jo ikke mye til før taco blir både sunt og godt - og med mye friske råvarer, noe jeg setter STOR pris på i et måltid. Man trenger ikke bruke poseprodukter for å lage taco.

Joda, jeg synes godt at både guacamole og salsa er kjempegodt! Men taco sånn jeg mener det er type santa maria, men sånn guffen krydderpose, kokt kjøttdeig og et lass med mais... Den smaken - jeg er bare så ferdig med det!

Skrevet
Joda, jeg synes godt at både guacamole og salsa er kjempegodt! Men taco sånn jeg mener det er type santa maria, men sånn guffen krydderpose, kokt kjøttdeig og et lass med mais... Den smaken - jeg er bare så ferdig med det!

Jeg fant et knallgodt tacokrydder på nett, lager en krukke i slengen og så har jeg til omtrent et års forbruk :D Bare rene krydder og urter, og så mye mye bedre enn posen på butikken.

Skrevet

Jeg skjønner heller ikke helt hvorfor Taco er så ut. Jeg bruker mye Taco Har det minst en gang i uken. da fortses det i friske grønnsaker og vi koser oss masse.

Skrevet

Samme her :) Og det geniale med taco er at man få mikset sin egen salat av friske, gode grønnsaker sammed med litt kjøtt (man kan jo bruke annet kjøtt enn kjøttdeig om man vil! ), med rømme og goooood salsa på toppen :D Sunt som sjutusan er det også ;) What's not to like?

Lager dessuten tacosalat innimellom; samme prinsippet, men uten skjell/lefse, og blander i en bolle med rømme og salsa på toppen og et lite lag revet ost. Nammenam :D

Dæven, jeg er ute av stil ser jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...