Gå til innhold

Mat som har gått av moten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av kjerringinnleggene, kom til å tenke på en matrett som jeg aldri har blitt servert av andre enn mine gamle bestemødre, nemlig kjøttpudding. Og kålruletter, og kabarèt ser vi sjelden.

Flere som kommer på noen "glemte" retter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rekecocktail er litt uhipt å servere nå om dagen....

Skrevet

Terteskjell med fiskepudding, reker og erter i hvit saus. Det er egentlig veldig godt;)

Skrevet

Plukkfisk

Kjøttsuppe , poteter,kjøtt, løksaus

Lapskaus

Svinekam fylt med svisker

Sosekjøtt(kokt okse i brun saus)

Mmmm ble sulten;) gleder meg til høst og gode varme gryterog supper til høsten. Åh fårikål :)

Mvh hilsen inst.kokken;)

Gjest Heartbroken
Skrevet

Hønsefrikase.

Lungemos.

Terteskjell.

Marengsbunn med kremfløte og hermetisk frukt.

Skrevet

Hihi, mannen elsker kjøttpudding så det lager jeg mye av. Nå føler jeg meg som en kjerring nå :)

Slenger meg på rekecoctail og terteskjell. Hihi

Skrevet
Marengsbunn med kremfløte og hermetisk frukt.

Er ikke det Pavlova kake om man bare bytter ut den hermetiske frukten med frisk frukt?

Skrevet

Hermetisk frukt med fløte

Dravle/gomme

Grønnkål (plantet d i år, fant ut at d er en grunn til at folk har sluttet å spise d)

Semulegrynsgrøt

Sagogryngrøt

Lefse, flesk og kålstuing (og jeg er kjerring fordi jeg har fått takke og har lært meg å bake lefser av alle slag i en alder av 31)

Skrevet

He, he, jeg lager kjøttpudding av og til. Kålrulletter har jeg aldri fått av andre enn bestemor. Synd, for det er jo så godt.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Samboerens kjøttpudding er fantastisk god! En matrett som fortjener renessanse ;)

Frikassé er noe jeg forbinder med gammeldagse søndager :)

Skrevet

Frikassé er jo nydelig. Og det er alt det andre dere skriver og. Kålruletter er jo nammis. Og kabarét, kjempegodt. Plukkfisk pleier vi å ha etter fiskemiddager. Så vi får spist opp restene. Gjerne til kvelds.

Skrevet

Flesk og duppe! :)

Skrevet

80-tallsklassikeren biff(snadder) med pommes frittes og bearnaise

Snitter

Aspik

Sviskegrøt

Skrevet
Trollkrem

ÅÅ det er jeg sikker pÅ at mange her inne ikke vet hva er en gang!

Eggedosiss

Snittsel

Skrevet

Aspik! Ikke noe savn i min munn. Men mye annet som er nevnt her er hverdagskost hos oss. Er det fordi vi bor på gård, tro, eller er vi bare håpløst utdaterte?

Kan også nevne blodpudding, lungemos, seibiff med stekt løk, kokt torsk med smør og overkokte gulrøtter og lignende lekkerheter jeg ikke kommer til å savne.

Men levergryte tror jeg jammen meg jeg ska lage en dag, for det husker jeg var godt!

Skrevet

Kålrulletter er jo kjempegodt. Det samme med levergryte :-)

Skal jeg lage skikkelig god middag, uten at det er god, gammeldags viltstek med poteter, saus fra bunnen av og grønnsaker så lager jeg terteskjell. Både mannen min og jeg elsker tersteskjell ;-) men nå er jeg best på å lage god, gammel husmannskost da. Hehe, ja jeg er kjerring i en alder av 29.

Skrevet

Biff & bernais. Ellers trodde jeg taco var ute for lengst, det er jo skikkelig 80-talls, men ser at det går mye av det hos dibberne.

Skrevet

Og kinakål i salater, gjerne med thousand island :)

Skrevet
80-tallsklassikeren biff(snadder) med pommes frittes og bearnaise Snitter Aspik Sviskegrøt

Sviskegrøt er en svært mye brukt matrett her jeg bor, serveres både titt og ofte ved finere anledninger.

Område: Midt-Norge, Innherred

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...